کیومرث پوراحمد درگذشت

بسیاری به دلایلی غیر از فیلم‌های اخیرش بارها به او تاختند و حالا می‌دوند تا اولین نفر زیر تابوت باشند.

سرویس فرهنگ و هنر مشرق -با انتشار خبر خودکشی «کیومرث پوراحمد» پروژه سیاسی کردن این واقعه تلخ کلید خورد تا مرگ غم‌انگیز کارگردان فیلم «اتوبوس شب» به دستاویزی سیاسی و مرتبط با حوادث ماه‌ها اخیر بدل شود.

سازنده فیلم «نوک‌برج» با اینکه گرایش سیاسی خاصی نسبت به اصلاح ‌طلبان داشت و در چند سال اخیر، پای‌کار امضاء تمامی بیانیه‌های منتقدانه سیاسی بود اما هیچگاه حرمت‌های او توسط نهادهای حاکمیتی شکسته نشد و هیچگاه منعی برای ادامه فعالیت‌هایش وجود نداشت. همکاری نیروی انتظامی و قوه قضائیه با او در آخرین پروژه‌اش تحت عنوان «پرونده‌باز است» مصداقی برای این ادعاست.

نگاه عقلایی فرهنگی در متن حاکمیت مستقل از رویکردهای حزبی، پوراحمد را همواره در دسته سینماگرانی قرار می‌داد که از حمایت حاکمیتی همواره بهره‌مند بوده‌اند. او در زمره فیلمسازان معتمد سیستمی قرار داشت. وی از نخستین فیلمسازانی بود که در سال ۱۳۶۰ پس از وقوع انقلاب فرهنگی در کشور کارش را صدا و سیما جمهوری اسلامی در قالب پروژه ساخت سریال «تابستان سال آینده» آغاز کرد. مرحوم پوراحمد در دهه شصت در دوران جنگ تحمیلی با حمایت نهادهای حاکمیتی موفق به ساخت هفت فیلم سینمایی شد.

نگاهی به پروژه سیاسی کردن خودکشی «کیومرث پوراحمد» / کسب و کار تازه آشوب‌طلبان با پیکر بی‌جان کارگردان «قصه‌های مجید» +عکس و فیلم

با پایان یافتن جنگ، پوراحمد دوباره همکاری‌اش را با تلویزیون از سر گرفت و مجموعه قصه‌های مجید را برای سیما ساخت و از دل این مجموعه تلویزیون سه فیلم سینمایی موازی با محوریت کاراکتر کاراکتر «مجید» ساخت و این سه فیلم گیشه بسیار موفقی داشتند.

در دهه هفتاد پوراحمد همکاری خود را با نهاد حاکمیتی همچون سازمان سینمایی سوره سازمان تبلیغات اسلامی در قالب پروژه موفق خواهران غریب ادامه داد و در نیمه دهه هفتاد در همکاری مشترک دیگری با سیما سریال موفق و «الف» سرنخ را برای سیمافیلم ساخت.

نگاهی به پروژه سیاسی کردن خودکشی «کیومرث پوراحمد» / کسب و کار تازه آشوب‌طلبان با پیکر بی‌جان کارگردان «قصه‌های مجید» +عکس و فیلم
سریال پرانتز باز که در دوران التهابات سیاسی 1388 توسط مرحوم پوراحمد از طرفداران جنبش سبز ساخته شد

در اوج التهابات سیاسی سال ۱۳۸۸ علی رغم حمایت همه جانبه پوراحمد از میرحسین موسوی شیوه تعاملی عزت الله ضرغامی تبدیل به دستاویزی سیاسی برای ادامه همکاری پوراحمد با سیما فیلم نشد و او در دوارن التهابات سال ۱۳۸۸ مجموعه پرانتز باز را برای تلویزیون ساخت.

این همکاری با نهادهای نزدیک به حاکمیت در سال ۱۳۹۲ منجر به تولید و ساخت فیلم «۵۰ قدم آخر» با حمایت مستقیم بنیاد روایت فتح و انجمن سیمای دفاع مقدس شد. از سال ۱۳۹۲ این پوراحمد بود که با میلی خواندن تلویزیون با رسانه‌ای که همچون خانه‌اش بود، خداحافظی کرد و مسیر دیگری برای خود انتخاب کرد.

پروژه سیاسی کردن خودکشی کارگردان خاطره‌ساز مجموعه قصه‌های مجید از این منظر شکست خورده است که او طی سال‌های ۱۳۶۰ تا سال ۱۳۹۲ یکی از بهره‌مندترین فیلمسازان پس از انقلاب از منابع دولتی بوده است. همکاری او با نهادهای حاکمیتی برای پور احمد امتیازی منفی تلقی نمی‌شود، چرا که موفق‌ترین آثار او در این همکاری‌های مشترک شکل گرفته است.

«کیومرث‌پور احمد» هنرمند و فیلمساز به دلیل روحیه فوق‌العاده حساس تاب انتقادهای تند و تیز رسانه‌ای سال‌های اخیر درباره‌ آثارش را نداشت.

روابط تعاملی این هنرمند با فعالان حوزه سینما و رسانه بر اساس پیش‌فرض‌های سیاسی شکل نمی‌گرفت. علی‌رغم گرایش فراوانی که به جبهه اصلاحات داشت و از پیش‌قراولان حمایت از چهره‌هایی نظیر محمد خاتمی، حسن روحانی و میرحسین موسوی در عرصه سیاست بود، اما کافی بود یکی از روزنامه‌نگاران جناحی که باب طبع سیاسی این فیلمساز نبود از اثرش تمجید کند، آنگاه آقای کارگردان بلافاصله واکنش بسیار دوستانه و لطیفی از خود نشان می داد.

برشی از برنامه خندوانه و واکنش پوراحمد به نقدهای مرتضی آوینی درباره مجموعه قصه‌های مجید

نگاهی به پروژه سیاسی کردن خودکشی «کیومرث پوراحمد» / کسب و کار تازه آشوب‌طلبان با پیکر بی‌جان کارگردان «قصه‌های مجید» +عکس و فیلم

طیف روزنامه‌نگار سینمایی دهه شصت که در نیمه دهه هفتاد تغییر ایدئولوژی دادند و به ساختار سیاسی اصلاح‌طلبان پیوستند در دهه شصت از منتقدان سرسخت آثار پوراحمد بودند و به بهانه مختلفی آثارش را به جای نقد مورد هجمه قرار می‌دادند.

گاهی در قالب نقد، تهمت‌هایی را به آثارش نسبت می‌دادند که مانعی برای ادامه فعالیت‌هایش باشد، مثل برچسب‌های همجنسگرایانه‌ای که به فیلم «بی بی چلچله» نسبت داده شد.

این همجه‌ها و واکنش‌های تند و تیز به آثار فیلمساز از سوی این طیف ادامه پیدا کرد تا اینکه در ابتدای دهه هفتاد قصه‌های مجید از سیما پخش شد. او از سوی همین طیف به عنوان فیلمساز شکست خورده‌ای معرفی شد که در آثار سینمایی با مخاطب بزرگسال موفق نبوده و مسیرجدیدی را برای خودش انتخاب کرده تا برای رده‌های سنی کودک و نوجوان فیلم و سریال بسازد.

بیشتر بخوانید:

سعۀ صدر و زلال بودن آوینی مرا مجذوب او کرد/ مرتضی وجوهی دارد که من نمی فهمم/ من آلزایمر ندارم! / فیلم من قربانی دعواهای سیاسی پشت پرده شد

خالق «شب یلدا» با ساخت این مجموعه تبدیل به چهره آیکونیک و ماندگار متولدین دهه پنجاه و شصت شد تا اینکه با نقدهای تمجیدآمیز شهیدسیدمرتضی آوینی مواجه شد. پس از آن رابطه صمیمانه‌ای طی دو ملاقات میان این دو شکل گرفت تا اینکه پوراحمد با حمایت شهید آوینی موفق به دریافت یکی از جوایز مهم فعالیت‌های حرفه‌ای خود شد. اعلام کننده جایزه ویژه هیأت داوران یازدهمین جشنواره فیلم فجر در رشته کارگردانی به «کیومرث پوراحمد» برای فیلم «شرم» رسید. شهیدآوینی بود که در آن زمان خودش عضوی از هیات داوران جشنواره فیلم فجر بود و این فیلمساز پس از شهادت سید مرتضی آوینی در اقدامی غیرمتعارف خلاف نگرش متعارفش، مسئولیت ساخت مستند «مرتضی و ما» را درباره این شهید با حمایت بنیاد روایت فتح برعهده گرفت.

با این حال او طی دو سه دهه از موفق‌ترین کارگردانان سینمای ایران بود و با فیلم‌های شب‌یلدا و اتوبوس شب در سینما خوش درخشید. با این حال پوراحمد فیلمساز کلاسیکی بود و آثار سینمایی‌اش در دهه نود توفیق چندانی برایش به ارمغان نیاوردند و او با حمله‌های تند و تیز منتقدان شبه روشنفکر مواجه می‌شد؛ واکنش‌هایی که در سینمای ایران بسیار طبیعی است و این فیلمساز دیگر نتوانست شاهکارهای گذشته‌اش را تکرار کند.

بیشتر بخوانید :

کیومرث پوراحمد: جان کندم تا فیلمساز شدم

نگاهی به پروژه سیاسی کردن خودکشی «کیومرث پوراحمد» / کسب و کار تازه آشوب‌طلبان با پیکر بی‌جان کارگردان «قصه‌های مجید» +عکس و فیلم
نمایی از پشت صحنه فیلم اتوبوس شب

بیشتر بخوانید:

کارگردان هایی که خودکشی کردند+تصاویر

به زعم بسیاری از دوستانش این واکنش‌ها در افسردگی تدریجی کارگردان تاثیر بسزایی داشت. آکیروکوروساوا کارگردان مشهور ژاپنی‌تبار، دونالد کمل کارگردان اسکاتلندی، تونی اسکات سازنده اکشن‌های مهم تاریخ سینما همچون «تاپ گان»، «پلیس بورلی هیلز ۲»، «روزهای تندر»، «رمانس واقعی»، «دشمن ملت»، «جاسوس بازی» و «مردی در آتش» و بسیاری از کارگردانان سینما با چنین فضای افسرده‌ای مواجه بودند و اقدام به خودکشی کرده‌اند.

یا در موردی خاص‌تر می‌توان به مونیچلی کارگردان ایتالیایی تبار برنده جایزه شیر طلایی جشنواره ونیز با فیلم جنگ بزرگ اشاره کر دکه هنگام خودکشی ۹۵ ساله بود. او با پریدن از پنجره اتاق یک بیمارستان خودش را کشت. مونیچلی تنها چند روز قبلش متوجه شده بود دچار سرطان پروستات شده است.

به هر حال شکست‌های مکرر سازنده «خواهران غریب» در ادامه فعالیتهای سینمایی‌اش طی یک دهه اخیر با عدم توفیق در فتح گیشه و فستیوال‌های مهم همراه بود.

پس از انتشار خبر خودکشی کیومرث‌پوراحمد طیف منتقدان سینمایی که پس از آشوب‌های اخیر تبدیل به فعالان سینمایی شدند، به سرعت نقدهای تندها هتاکانه خود را درباره آثار این فیلمساز را از صفحات مجازی و رسانه‌هایش حذف کردند و به سرعت خودکشی او را در ابعادی گسترده در اثر فشارهای سیاسی و مرتبط به وقایع اخیر تصویر کردند. این اتفاق در حالی افتاد که بر اساس اشاراتی در همین گزارش پوراحمد در آخرین ساخته به نمایش درآمده او در جشنواره فیلم فجر امسال، «پرونده باز است» پشتوانه تعاملی و حمایتی گسترده‌ای از سوی فراجا و قوه قضائیه مشمول آخرین ساخته‌اش شد.

نگاهی به پروژه سیاسی کردن خودکشی «کیومرث پوراحمد» / کسب و کار تازه آشوب‌طلبان با پیکر بی‌جان کارگردان «قصه‌های مجید» +عکس و فیلم

در واکنش به تندروی‌های سیاست‌زده روزهای اخیر مهدی‌یزدانی خرم نویسنده و فیلم‌نامه‌نویس از روزنامه‌نگاران شناخته شده اصلاح‌طلب در واکنش‌ به کسب و کار سیاسی بسیاری از پروژه بگیران سیاسی نوشت:

الان دیدم چند زردنویسِ وراجِ شروع کرده‌اند به مرثیه‌سُرایی. لطفن دهان‌تان را ببندید که سر جشنواره‌ی آخر بی آن‌که منتظر شوید هر چه توانستید به پوراحمد و عیاری و چند نفر دیگر گفتید. متاسفانه من حافظه‌ی خوبی دارم و به‌موقع در این‌باره خواهم نوشت.

شمایانی که همین چند روز پیش هر چه در مغزهای کوچک‌تان بود نثار ایرج طهماسب هم کردید لطفن سکوت کنید و آه و ناله‌های مهوع‌تان را نگه دارید برای خودتان که کذبِ محض‌اید. آرتیست‌بودن در این مملکت خودش در بهترین حالت راه‌رفتن بر لبه‌ی رود مرگ است و شمایان با ترورهای مکررتان برای خودنمایی و عوام‌فریبی در این مرگ‌ها و دق‌کردن‌ها موثرید. ما آدم‌ها را نابود می‌کنیم تا لحظه‌ای خودمان را نمایش دهیم.

ما میراثِ مردی که «قصه‌های مجید» را ساخت و «اتوبوس شب» و... را از یاد می‌بریم و بعد که تحقیرشان کردیم یادمان می‌افتد بعدِ فاجعه بگوییم که فلان و بهمان.

بسیاری به دلایلی غیر از فیلم‌های اخیرش بارها به او تاختند و حالا می‌دوند تا اولین نفر زیر تابوت باشند. بله، چون مُردن در این سرزمین کسب‌وکار است و به اسمِ نقد لجن‌سازی‌کردن هنری که بسیاری به آن آراسته‌اند. پوراحمد به هر دلیلی خودش را بی‌جان کرده‌باشد من از یاد نمی‌برَم که چه‌قدر با او نامهربانی کردیم.

اما او تصویرگرِ نوجوانی شد که در اوجِ فقر و تنهایی نمی‌خواست از دنیای دیگران انتقام بگیرد. هرچند بسیاری از او انتقام گرفتند که چرا فلان کار را نمی‌کند یا چرا فیلم بد می‌سازد. ما مراعاتِ مردی را که برای بسیاری از ما رویاساز بود، نکردیم و حالا او را می‌بینم که بر بلندای دار خاموش شده. خوابیده و اجازه نداده «دیگران» پایان‌اش را رقم بزنند. بله گاهی با چه‌گونه مُردن می‌توان دهن‌کجی کرد.

نگاهی به پروژه سیاسی کردن خودکشی «کیومرث پوراحمد» / کسب و کار تازه آشوب‌طلبان با پیکر بی‌جان کارگردان «قصه‌های مجید» +عکس و فیلم
برگرفته از یکی از گفت وگوهای مرحوم پوراحمد : واقعا از مرگ نمی‌ترسم. البته نگران یکی دو مسئولیت مهم زندگی‌ام هستم و دلم می‌خواهد پیش از مرگ این دو مسئولیت به سرانجام رسانده باشم ولی خب مرگ که خبر نمی‌کند، هرکس هم می‌میرد، لابد مسئولیت‌های ناتمام داشته است. صد البته این توضیح لازم است که از مرگ تدریجی، مرگی که بعد از سکته و بعد از مدت‌ها بستری بودن بیاید، سخت نگرانم! همیشه گفته‌ام هیچ دوست ندارم مرگم به زندگی دیزالو شود. از تخت و لگن و فس فس و این مقدمات بدجوری بیزار و نگرانم. دوست دارم زندگی‌ام به مرگ کات شود.

چرا آخرین تیر برای سیاسی کردن خودکشی کارگردان قصه‌های مجید به سنگ خورد؟

بسیاری از آشوب‌طلبان فعال در فضای مجازی و رسانه‌های معارض امید داشتند تا نامه هشت صفحه‌ای به جا مانده از پوراحمد یک بیانیه سیاسی آشکار باشد تا آخرین سکانس زندگی آقای کارگردان را تبدیل به تیتراژی شبیه قتل‌های زنجیره‌ای پساآشوب‌های 1401 کنند که با اعلام دادستان مرکز استان گیلان تیرشان به سنگ خورد.

دادستانی مرکز استان گیلان، سید مهدی فلاح میری با اشاره به درگذشت کیومرث پوراحمد و دست‌ نوشته‌ای که در محل فوت پیدا شده گفت: نوشته‌ای که همراه مرحوم پوراحمد کشف شده، نوشته‌ای شخصی، خصوصی و خانوادگی است، منتشر نکردن تصاویر دل نوشته‌های خانوادگی و خصوصی پوراحمد در بخشی از وصیت نامه وی مورد تاکید قرار گرفته است. مرحوم پوراحمد در انتهای این نامه تاکید کرده به غیر از خانواده‌اش کسی از محتوای نامه با خبر نشود و با توجه به اینکه خانواده مرحوم از محتوای نامه مطلع هستند، در صورت صلاح‌دید محتوای آن را منتشر خواهند کرد.

با این حال پرونده پوراحمد برای تبلیغ خودکشی سایر هنرمندان به عنوان یک شیوه مواجهه سیاسی توسط برخی رسانه‌ها همچنان باز نگاه داشته شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 52
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • IR ۰۳:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
    51 34
    امان از بعضی آشوب طلبان و براندازان که منتظر کوچکترین فرصت برای سواستفاده در جهت اهداف کثیف خود هستن. به هر حال خدا این کارگردان را رحمت کنه. قصه های مجید و خواهران غریب در ذهن خیلی ها ماندگار شد.
    • عبداله IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
      2 36
      ببین چقدر سطح فکر بایدپایین باشه که از "قصه های مجید" تعریف میکنن!! آشغال بود
    • علی IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
      9 18
      آشوب طلب نـه! فـواحـش
    • ارشک IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
      1 6
      طرف از خوشی خودکشی کرده و این یعنی عاقبت به شری. خب بقیه شون هم شجاعت خودشان را ثابت کنند بروند خودکشی کنند. بهتر
  • IR ۰۴:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
    24 16
    یه عده فارسی زبان فقط فقط میاند ایران و ایرانی رو بزنن و برند،اصلا کاری ندارند به نوع مردن،حالا میخواد کرونایی باشه یا خودکشی یا  و... .سابقه کُشته سازی دارن،مرده ها رو وسیله میکنن.
  • IR ۰۴:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
    7 22
    از مرگ تدریجی ترس داشت چون هیچکی رو نداشته ازش نگهداری کند ایراد از زن و دخترش هست تنهاش گذاشتن
  • فامیل دور IR ۰۴:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
    7 22
    خدا رحمت کنه مرحوم پوراحمد رو ما مردم منتظر خودکشی ناهنرمندان مزدور و وطن فروش هستیم . که این کار باعث شادی و خوشحالی ما میشود !!!!! نبود این ناهنرمندان هیچ تاثیری در سینما و تلویزیون و سایر رشته های هنری ندارند . همان بهتر که نباشند
  • مادرومعلم IR ۰۴:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
    8 20
    ....پرونده پوراحمد برای تبلیغ خودکشی سایر هنرمندان به عنوان یک شیوه مواجهه سیاسی توسط برخی رسانه‌ها همچنان باز نگاه داشته شده است.....می تواند تبدیل به فاجعه شود درصورت تقلید نوجوانان و جوانانی که خوراک ذهن‌شان را از فضای مجازی بی دروپیکر می گیرند ومعلم غربزده یا بی غیرت دارند
    • IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
      3 6
      متاسفانه در حال حاضر اکثر نوجوانان که در مقطع دبیرستان هستن با خبرهای خودکشی و زندان ، علاقه ی شدید به خودکشی یا زندان رفتن ، دارند
  • بختیاری IR ۰۴:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
    6 19
    وقتی بعضی از خائنین شکست خورده سیاسی برای مظلوم نمایی وکسب قدرت حاظر به نوشتن واجرای سناریوی ترور خود هستند (برای متهم کردن موتور 1000 ونظام !) یا انفجار هواپیما و ترور دوستان تاریخ مصرف گذشته خود برای حداکثر استفاده سیاسی و مظلوم نمایی جهت بازگشت به قدرت وخدمت به علیاحضرت ملکه گوربه گور شده ! چطور انتظار داریم مثل کرکس و کفتار از مرده دیگران سواستفاده نکنند.؟؟؟
  • IR ۰۴:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
    10 20
    انسانهای نفرت انگیز هنیشه مرده خوری می کنند
  • IR ۰۵:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
    3 29
    همینه. انسان باید کاری کند که مرده اش هم خیر داشته باشد. پور احمد با موضع گیری های اش در اغتشاشات مسیر حق را نپیمود لذا اجازه خیرات از او در مسیر حق داده نمی شود پس نام اش هم حتی برای انقلاب هزینه ایجاد می کند پس جواب آماده باید داشته باشد که احتمالا ندارد. امیدواریم با توبه در گذشته باشد و گروه حبط عمل بیچاره ساز است
  • امید IR ۰۵:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
    13 26
    تغاری بشکند ماستی بریزد جهان گردد بکام کاسه لبیسان از این بی شرف های پست برانداز هر چه بگویید کم گفتید.
  • عطار IR ۰۶:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
    17 3
    از بس که خود کشی کرد مرد.
  • علی افصحی IR ۰۶:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
    21 24
    بر خلاف نویسنده بیش از حد منصف!نه، مرگ پوراحمد «غم انگیز نبود»! البته اگر احمقانه کسی باور داشت «با مرگ دهن کجی می توان کرد!» و یا « مانع از مرگ توسط دیگری شد» خب هرچیزی می توان در چنین سیاهی و تباهی ذهنی نوشت. در مکتب تشیع انقلابی کسی نمی تواند مرگ را برای کسی تحمیل کند. در تشیع انقلابی مرگ توسط دیگری شهادت نامیده می شود که مرگ نیست چرا که قرآن فرموده «ولا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله اموتا بل احیاء عند ربهم یرزقون آن ها شهیدان جاویدند که نزد پرورگارشان مرزوقند. اما کسی که با هر سابقه‌ای مرتکب گناه کبیره شود در تشیع انفلابی محکوم و مذموم است. به ویژه افرادی مانند پوراحمد که پیش از جاه طلبی حادش از هشتاد و هشت تا دم مرگش ، با علما و شهیدی چون مرتضی آوینی حشر و نشر داشت شهیدی که وقتی خبر شهادتش را به امام خامنه‌ای دادند حضرت ایشان به ساختمان حوزه هنری آمده در برابر پیکر شهید زانو زده و بوسه بر تابوت آن شهید نثار کرد و پوراحمد هم دید. در آن دوره بله ،پوراحمد شاداب بود و با همسر اولش زندگی شادی داشت اما وقتی پا به فضایی گذاشت که موسوم به سلبریتی گری بی حیا و درون تهی و آلت دست اصلاح طلبان فاسد شد همه پوراحمد فرو ریخت! پوراحمد ابتدا زندگی شادابش را به هم زد و در نهایت در سن هفتاد و چهار سالگی کاری کرد که می دانست گناه کبیره است. پوراحمد البته در این مسیر تنها نبود وقتی مدیر مالی حزب اشرافی جهانگیری و فائزه هاشمی و.. خود را در محل حزب و در روز جمعه! حلق آویز می کند از فیلمساز ناموفق هوادار حزب اشرافی چه انتظاری می توان داشت؟ پوراحمد پس از سال هشتاد و هشت و در اقدام علیه ولایت فقیه، از خلاقیت تهی شد دیگر نتوانست اثری تاثیر گدار چون قصه های مجید بسازد او با فرصت طلبی و در کانون ثروت و قدرت اصلاحات آمریکایی توانست جایی پیدا کرده و با ویژه خواری از طریق ساخت فیلم های ضد گیشه که ببیننده ای نداشت اما برای پوراحمد ویلای شمال و... به همراه آورد و با خودکشی نشان داد که هرگز پوراحمد ده‍ه شصت و هفتاد بی پول اما خلاق و مورد احترام با پوراحمد بعد از دهه هفتاد عصبی، بی ادب، ضد آرمان های انقلاب اسلامی و برانداز و غیر خلاق با ذهن و روان آشفته البته بسیار ثروتمند و همراه اصلاح طلبان فاسد، بسیار متفاوت است. پایان سیاه زندگی کسی که دو دورهٔ کاملا متضاد را تجربه کرد البته عبرت انگیزاست
    • IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
      3 23
      خوب نوشتی
    • IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
      3 5
      ای ول
    • IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
      3 15
      متن شما بهتر از متن نویسنده بود ایول
  • یاران امام IR ۰۷:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
    8 23
    عاقبت بخیری- آخی خودکشی در ردیف کفر واقع میشود یعنی بکار خدا دخالت کردن است.
  • IR ۰۸:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
    22 8
    یعنی خودشون دارش زدن؟
    • احمد IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
      4 22
      آخی... دلم بحالت میسوزه بخدا یا خیلی بچه ای (که بعید نیست) یا خیلی کودک ذهنی... واقعا این فضای مجازی با فکر کودکان و بزرگ سالان کودک ذهن ما چه کرده است! طرف خودکشی کرده، نامه خودکشی نوشته و وصیت کرده، قبل از آن از مرگ سخن گفته و مصاحبه کرده و... اما باز فضای مجازی قدرتش را دارد که به امثال این دوست کودک ذهن یا کودک سالمان بقبولاند که او دار زده شده است! این یک مثال کوچک است... ببینید با باقی زندگی این طفل چه می کنند! تا همه چیزش را نگیرند رهایش نمی کنند... کاش مسئولان ما زودتر به حال این ولنگاری فرهنگی فکری کنند. و کاش عناصر غرب پرست ببینند آمریکا با تیک تاک چه کرد و سکوت پیشنه کنند!
  • IR ۰۸:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
    8 24
    هر کس خود کشی کند مستقیم می رود جهنم
    • حاجی ازجوبشور قم IR ۰۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
      4 1
      الان هم تو جهندمیم
  • IR ۰۸:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
    8 6
    اصلاح طلبان موجودات کفتار صفتی هستند که از خون و جسد ارتزاق میکنن. هر مرگی برای آنها یک هدف سیاسیه و چه بسا خودشان در مرگ افراد مشهور دخیل باشند
    • IR ۰۵:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۳
      36 0
      حالا مثلا اصولگراها جزو فرشته های مقرب درگاه الهی هستن؟ یکی از یکی بدترن. دوتا شون هم امتحانشون رو پس دادن
  • IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
    8 3
    اینها دیگه کی هستید اخه،طرف مرده،دستش از دنیا کوتاه،حالا که دیدن دیگه نیست و نمیتونه حرف بزنه گفتید بیایید بچسبونیمش به حکومت و نظام.شرم برشما.
  • IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
    7 2
    نداشتن ایدئولوژی شریعت محور بدترین چیز در این دوران و این دنیاست. راه نجات دین خداست اگر به هر دلیل اهم از تعصبات ساسی و احتماعی و... با سبک زندگی و گفتار به آن پشت کنیم از مبدا هستی فاصله گرفتیم و رو به نیستی کردیم و در ورطه مرگ تدریجی گرفتار میشویم. خدایا یک ان مارا به حال خویش وا نگذار
  • IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
    4 1
    شهرت اوج و فرود داره هر اوجی را فرودی است اگر وارد وادی شهرت شدی باید برای هر دو اماده باشی و ظرفیت لازم رو در خودت ایجاد کنی و این کار هر کسی نیست. خیلی از این سلبریتی هایی که دارن در فضای مجازی فعالیت سیاسی میکنن به خاطر ترس از افت اجتماعی و فراموش شدن هست
  • نسل سوم IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
    3 4
    التهابات سیاسی88؟؟؟؟؟ مشرق از تو بعیده!!! فتنه 88 به اون سنگینی علیه کشور حالا شده التهابات سیاسی؟؟؟؟؟
  • IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
    2 3
    یاد اون سخنرانی شهید سلیمانی میفتم که خطاب به امریکایی ها و درباره همین رجوی و امثال اون میگفت:«امروز شما این زباله های بیرون ریخته ملت ایران را،منافقین و ضدانقلاب را جمع می کنید،به این ها دل بستید؟آمریکا اینه؟دخترای ولگردی را،یک زن ولگردی را تلویزیون به تلویزیون می چرخانید امیدتون به اینه؟این همه توان شماست؟اشتباه بزرگی می کنید»
  • IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
    3 2
    خدا بخاطر این ارادت به شهید مرتضی آوینی گناهانش را ببخشد و شفاعت آن شهید عزیز را شامل حالش بفرماید
  • IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
    3 1
    طبق روانشناسی انسانهای معمولی (و بدون ایمان) میزان خوشبختی اش را از مقایسه زندگی خود با دیگران به دست می اورد. اکثر اهالی سینما بعد ازدواج خود را خوشبخت نمی دانند طلاق می گیرند مثل افسرده ها ایه یاس می خوانند و ... ایا جز این است که مردانشان با دیدن زنان زیباصورت و شهوت سیرت در پشت صحنه فیلم، به درست بودن انتخاب همسر خود شک می کنند و زنان بازیگر هم با دیدن افراد مشهور و پیش کسوت سینما می خواهند با ارتباط با انها مسیر ترقی را زودتر طی کنند ولو به قیمت افسرده کردن انها
  • IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
    3 3
    در همون فیلم اتوبوس شب صحنه ای در اوایل فیلم هست که مهرداد صدیقیان در حین عقب نشینی به چند سرباز عراقی شلیک می کنه بعد میاد و با ناراحتی میگه چرا باید بکشیم این دیدگاه کارگردان هست که کشتن متجاوزین در دفاع از خاک وطن رو هم بر نمیتابه بعد وقتی خودش به خاطر نوع زندگی و اعتقادات خودش به پوچی ، بیهودگی ، خلاء ذهنی و اخلاقی میرسه دیگه تاب تحمل زنده موندن رو هم نداره پس خودکشی می کنه حالا هم خودش هست و مکافات عملش . شاید او خاطرات خوبی با ساخت امثال قصه های مجید یا سرنخ برای ما ساخته باشه ولی هیچ گاه جفتک پراکنی های او به نظام برخواسته از خون شهدا رو فراموش نخواهیم کرد پس برای مرگ او هم اشکی نخواهیم ریخت
  • FR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
    3 3
    چقدر این جماعت اصلاحاتچی هوچی بی پرنسیپ حال بهم زن هستند
  • سعید IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
    3 1
    مخاطب داستان قصه های مجید ابتدا نویسنده و سپس کارگردان سریال قصه های مجید و درنهایت، کسانی است که سریال را میبینند! این روایت داستانی،اقتباسی ناخوداگاه از داستان گنجشکک اشی مشی است که زندگی روزمره و حوادث و اتفاقات آن هر روز او را به رنگی در آورده تا همسانی و مشباهتی به طاووس علیین(انسان کامل) پیدا کند،فارغ از اینکه اشی مشی،گویش کازرونی باشدیا نه، خود داستان حقیقت را بازگو میکند اگر چه گنجشک پرهای رنگی پیدا کرده اما خود طاووس نیست! در اینکه طاووس نماد چیست؟ خداوند در قرآن کریم و ابتدای سوره نمل از حروف مقطعه ”طٓس“ که مخفف طاس(ظرفی برای عقل) یاد میکند،از مشتقات دیگر آن ”طاووس و طوس“ است،گر چه طاووس بودن انتخاب خداوند است اما طوس و لعاب داشتن برای مشابهت با او مطلوب و مورد رضایت خداوند است،اما هشدار خداوند نسبت به نزدیک شدن به این شجره(انسان کامل/طاووس/گوهر شب افروز) و خود را عقل کل دانستن کاملا جدیست! نویسندگان و اهالی هنر باید این شدار را جدی بگیرند که همصدایی و همسویی با طیف مزدور اصلاحات صهیونیستی و کارگزاران بهایی مسلک در تقابل نظام اسلامی آنها را به را ه بی بازگشت و ورطه نابودی خواهد کشاند! داستان فیلم تاتوره از کارهای کیومرث پور احمد ،روایت یک تهاجم و بارداری عقیدتی و استحاله فرهنگی توسط عمال غرب است بدست خود نویسندگان و فیلمسازان که آمریکایی مست مغروق را از بحر اندیشه و تفکر نجات داده اما موجبات بی آبرویی،اسنحال فرهنگی و نهایتاً مرگ خودشان را فراهم میکنند.
  • علی IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
    3 1
    وقتی لقمه الوده به حرام باشد و نطفه بد زاده میشود خائنین به ملت و مملکت که از مرده هم سو استفاده می کنند
  • متحیر IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
    1 0
    چه عجب ! ازعباس آغا واسنا غلامحسینخان تا حالا خبری نیست .لابد درحال نکارشن.
  • IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
    3 3
    ایکاش همه شون خودکشی کنند خودکشی بزرگترین گناهه که شخص بدون توبه میمیره و قتل نفسه حالا هرکی میخواد باشه
  • IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
    2 2
    ببین عزیز جان مهمترین ابزار نفوذ هنر است. اگر مرگ کیومرث پوراحمد سیاسی هم بوده به هیچ وجه اهمیت ندارد.
  • US ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
    4 9
    این شخص فارغ از جنبه های سیاسی وهنریش یه آدم افسرده بوده و دیدن مرگ تدریجی مادرش که بنا به اظهارات پوراحمدده سال طول کشیده ودچارالزایمر هم بوده وحش ونشربا طیف روشنفکرنماهایی که ورد زبانشان اینه که دنیا تیره و تاره ونمیخوایم زنده باشیم وتماسهای تلفنی با چنین شخصی که افسردگی داره وزمزمه ی الزایمرش وشکستهای پیاپی در اکران فیلم‌های وشاسد شماتت تهیه کننده وحامیهای مالی ش اخرنچندان خوب این کارگردان رورقم زده نمی‌دونم خداحساب وکتابش با یه آدم مریض که قصدجانش رومیکنه چیه ولی باید درموردخودمون هم هشیار باشیم که ازخداوند حسن عاقبت بخواین همون چیزی که همه ی بزرگان وسالخورگان ما میخواستن
  • IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
    5 3
    خسر الدنیا ولاخره ...دو روز حرفت سر زبوناس ولی تا ابد در جهنم باید تقاص پس بدی .وقتی معنویت در زندگی کم رنگ بشه ودنبال رقص ولخت شدن زنها باشی .شیطون از کم شروع می کنه ولی به کم بسنده نمی کنه
  • عطار IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
    4 3
    مرگ خود خواسته ادبیات برعندازان
    • حسنک IR ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
      3 1
      عاااااااالی گفتی
  • NL ۱۸:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
    1 2
    کار خودشونه - خود کشی شد
  • IR ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
    1 3
    کیومرث پوراحمد نهیلیسم را برای اصلاح طلبان معنا کرد .
  • علوی IR ۲۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
    2 4
    خودکشی کردن یک پیرمرد ۷۴ ساله که مخالف حکومته اون هم وقتی رفته کنار ساحل تفریح کنه خخخخخخ خر تو گل می مونه از این همه حماقت این دجالهای بی ناموس
    • IR ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
      4 2
      مگه مخالف حکومت بودن ایرادی داره؟؟؟پس چرا خودتون الان مخالف حکومت اسراییل و آمریکا هستین؟
  • IR ۲۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
    2 3
    در جواب رضا کیانیان وهم فکرانش که اوردر ناشتا داده است یکی زنگ زد پرسید پوراحمد چرا خودشو کشت؟ گفتم امروز زنده موندن تو این خراب‌آباد دلیل می‌خواد،‌ خودکشی نه!» باسلام یادم وقتی که کلاس اول راهنمایی بودم یعنی سال 58 الن خودم 57سالم هست معلم کلاس زبانمان ور مورد خودکشی یک دختر جوان وبسیار زیبای و هنرپیشه معروف اروپایی که چند ماه قبل خودکشی گرده بود برایمان گفت بعد از دیدن جسدش در اطاق خوابش در خانه مجللش که در نامه ایی که روی میزآرایشش در اطاق خوابش پیدا کرده بودن وعلت خودکشیش را اینطوری نوشته بود که من هرچی می خواستم بدست آوردم زیبایی معروفیت در دنیا ثروت فراوانی بی هدمرز خانه مجلل وووووووطعم همه آنهارابدست آوردم حالا می خواهم طعم مرگ را هم بکشم وببینم چه لذتی دارد وبه آن هم باید برسم بخاطر همین خود کشی می کنم وبه زندگی خودم پایان می دهم حالا جناب اگر اینجور هست چرا خودت و خانواده ات ودیگر سیلیبیتری ها خود کشی نمی کنید تا دیگه در این خراب آباد زندگی نکنید شما بادلیل خودکشی کن عمو به شما که خیلی در این خراب آبادبدنمی گذرد که هیچ بلکه خوش هم می گذرد بخصوص در سفارت خانه های عنکبوتی جاسوسی انگل ستان فرانسه آلمان سوئد
  • IR ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
    5 1
    روح پوراحمد شاد باد.
  • IR ۰۵:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
    1 2
    سلبریتی ها زنده سر خر مرده هایشان هم شر، خدایا این سلبریتی ها که به راه راست هدایت نمی شوند. تو راه راست را بسویشان کج فرما
  • شیوا IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
    2 0
    خدا رحمت کنه یکی از دلخوشی های بچه های دهه 50 از زندگی قصه های مجید بود. ای کاش هیچوقت بزرگ نمیشدیم
  • IR ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
    0 1
    پلیس نباید اعلام می‌کرد خودکشی بوده وقتی علائم ضرب و جرح آشکارست. چرا احتمال ندادند کشته سازی های اپوزسيون باشد؟ چرا هربار گزارش‌های متناقض؟ به خودتان شک دارید؟ قوانینتان را تغییر دهید، ترور را ممنوع کنید. که هربار پلیس شک نکند کار حکومت بوده. نمی‌شود دو طرف جبهه شبیه هم باشید، یک طرف باید از دور باطل جنایت و غارت و شیادی و مافیاگری دست بردارد تا تفاوت‌ها آشکار شود و پیروزی حق بر باطل حاصل شود. فعلا جدال بی پایان دو باطل است که هر دو در حال افول! همچون سلطه جهانی! این کار را برای پیروزی نظم نوی مشرق دشوار می‌کند. باید همان شوید که وعده میدهید به جهان. باید در سمت حقیقت بمانید تا حق با شما باشد. مساله ساده ایست. درکش دشوار است؟!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس