کد خبر 1478687
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۳
روشنفکران ما به کجا می‌روند؟

دراین چند روز در فضای مجازی و رسانه متاسفانه و در کمال حیرت شاهد بودیم که برخی این عمل را شجاعانه و مرگ خود خواسته دانسته و به نحوی آن را ستایش و تکریم کرده‌اند...

به گزارش مشرق، در همه جای دنیا خودکشی مذموم است. هیچ دین و آیینی «دست تطاول گشودن به سوی خود» را تقدیس نمی‌کند. در تاریخ هم نگاه کنید نفس خودکشی امر پسندیده‌ای نیست. ادیان ابراهیمی به طور سنتی خودکشی را وهن خدواند تلقی می‌کنند. در فرهنگ اسلامی هم خودکشی به معنای عقب نشینی از نیل به غایت کمال و سقوط به وادی حسرت وناکامی و شقاوت ابدی است. در ادیان دیگر هم خودکشی هیچ منزلت و فضیلتی ندارد.

خودکشی در آیین مسیحیت و یهود هم به شدت نکوهیده شده است. خودکشی با هرهدف و منظوری که انجام شود از اساس باطل است و هیچ آیینی آن را طریقی برای رهایی از مشکلات و رسیدن به ساحل آرامش نمی‌داند. خودکشی به همان اندازه که در ظاهر فرد اقدام کننده به این عمل را نجات می‌دهد (که البته معلوم نیست این اندیشه از کجا آمده) بار سنگین و غیر قابل تصوری را بر روی دوش افراد خانواده ونزدیکان فرد می‌گذارد که رهایی از آن سادگی ممکن نیست.

بهانه این نوشته در گذشت هنرمند پیشکسوت سینمای ایران کیومرث پوراحمد است. کسی که براساس آخرین یادداشت‌هایش به خاطر مسایل شخصی خودکشی را بر زندگی ترجیح داد و باز براساس بعضی شنیده‌ها در همان آخرین یادداشت‌هایش خواسته بود «ایست قلبی» را دلیل در گذشتش عنوان کنند.

خواسته‌ای که در همان اولین ساعات توسط هوشنگ گلمکانی نادیده گرفته شد و حتی به آن سمت و سوی سیاسی هم داده شد. خیلی ناجوانمردانه است که بدون اینکه علت اصلی مرگ کسی روشن شود «خبر مرگ» یک دوست را هیزم شعله منویات و تمنیات خود بکنیم و چیزی که در درون خودمان وجود دارد را به دیگران نسبت دهیم. درست است که آقای پوراحمد به برخی اتفاقات پیرامونش انتقاد داشت –مانند بسیاری از ما- اما او تا آخرین لحظات در گفتگو با یکی از عوامل آخرین فیلمش پیگیر اکران آخرین فیلمش بود و دوست داشت فیلمش را در اکران ببیند...

متاسفانه قشر روشنفکر و به اصطلاح متجدد ما به سمتی رفته که دیگر اخلاقیات برایش هیچ اهمیتی نداردواز هر اتفاق و پیشامدی تنها و تنها و جه سیاسی مطابق با منویات خودش را بیرون می‌کشد و به آن بها می‌دهد و چشمش به حقایق دیگر کاملا نابیناست، تنها همان چیزی را که می‌پسندد را پررنگ می‌کند و بر همان اساس هم قضاوت و نتیجه‌گیری می‌کند. نگاهی به یادداشت‌های افرادی که در باره مرحوم پوراحمد در این چند روزه نوشته‌اند، بیاندازید تا ببینید چه میل مهیبی برای ربط دادن مسایل شخصی به مسایل سیاسی وجود دارد.

اینکه هوشنگ گلمکانی بدون اینکه اطلاعی از آخرین نوشته‌های مرحوم پوراحمد داشته باشد آن را مرگی سیاسی و مربوط به حوادث اخیر جامعه جلوه می‌دهد، سقوط روشن ارزش‌های اخلاقی و وهن روزنامه نگاری امروز است. خودکشی تاریخ بلند بالایی داردو اتفاقا آدم‌های بسیار معروفی هم متاسفانه به آن مبادرت کرده‌اند که تقریبا همه آنها سمت و سوی شخصی و روانشناسی داشته است.

به این اسامی نگاه کنید؛ رابین ویلیامز، ارنست همینگوی، ونسان ونگوگ، ویرجینیا وولف، تونی اسکات، رومن گاری، زیگموند فروید، سیلویا پلات، جکسن پولاک، مارک روتکو، صادق هدایت، غزاله علیزاده و... برخی از شخصیت‌های شناخته شده فرهنگ وهنر وتاریخ علم بوده‌اند که نوع مرگشان باعث حیرت جامعه بشری شده است. اما هیچکدام از دوستان و آشنایان «عمل» آنها را خرج سیاست‌ها و امیال خود نکرده‌اند. کاری که روشنفکر ما با وقاحت تمام مرتکب شده است.

اساسا فرق روشنفکر ایرانی با روشنفکر خارجی در همین بدیهیات است. روشنفکر ایرانی هیچوقت از خودش هزینه نمی‌کند و همیشه آماده ذبح کردن دیگران برای محقق شدن تمنیات درونی خود در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی و نیز تحمیل و حقنه آن به بقیه است روشنفکر غیور ما برای رسیدن به این منظور حتی از مرگ دوست خود هم نمی‌گذرد وآن را اسبابی برای رسیدن به خواسته‌اش می‌کند.

دراین چند روز در فضای مجازی و رسانه متاسفانه و در کمال حیرت شاهد بودیم که برخی این عمل را شجاعانه و مرگ خود خواسته دانسته و به نحوی آن را ستایش و تکریم کرده‌اند. ستایش و تمجید عمل خودکشی در حالی که عرف و اخلاق و دین به وضوح آن را گناهی نابخشودنی می‌داند زمینه سازی و عادی سازی این عمل منکر برای آدم‌هایی است که در خلوت خود به آن فکر کرده‌اند. چرا باید طیفی از آدم‌های اجتماع خودکشی یک انسان را عملی قهرمانانه، باشکوه و قابل ستایش معرفی کنند و آن را طوری جلوه بدهند که باعث تشویق و رغبت دیگران برای انجام این عمل بشود؟ خودکشی چه فضیلتی دارد که آن را تبلیغ می‌کنند و آن را دارای ارزش‌های انسانی می‌دانند!؟ آیا آنها فکر نکرده‌اند که چقدر در اتفاقات بعدی از این دست که ممکن است برای افراد مختلف روی بدهد شریکند و مجرم؟

این نحوه صورت بندی و عرضه آن به اذهان جامعه در باره مساله مهمی مثل خودکشی در فضای رسانه‌ای، آن هم از سوی مدعیان مختلف شکل جدیدی به ماجرا داده که باید هر چه زودتر برای آن تدبیری اندیشید. چرا که ظرفیت گمراه سازی شگرفی در این تقلیل دادن ماجرا و همدلی با شرارت وجود دارد...

نویسنده: محمد متقی

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
    1 5
    همینکه از دست شماها راحت شد دست مریزاد داره
  • IR ۱۸:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
    1 1
    تاریک فکریه
  • IR ۱۹:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
    1 1
    يک کلام ساده در وصف این روشنفکر نماها خاک عالم بر سرتان ای بی وجودها
  • IR ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
    0 0
    نگراننباشید به همون جایی که مشرق نیوز تسنیمو فارس رفت
  • علی افصحی IR ۲۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
    2 1
    این ها روشنفکر نیستند تا چه رسد به این که روشنفکر ما باشند! چرا؟ دکتر شریعتی رفیق و همراه امام خامنه ای در قبل از انقلاب اسلامی که استاد خطابش می کرد، در کتاب «چه باید کرد» می نویسد « روشنفکری «علم هدایت » و نوعی « نبوت » است خبر دادن از «راه» است». بی شک شاخص روشنفکری در دوران معاصر ولی فقیه«روشنفکر » امام خامنه‌ای است. با تعریف دفیق شریعتی از روشنفکری و داشتن شاخص حی و حاضری چون امام خامنه‌ای ، کجا می توان به یک مشت آدم بی حیا ، فاسد، ضد ولایت فقیه، عوامل فارسی زبان شیطان بزرگ آمریکا را «روشنفکر» بنامیم. کجای هوشنگ گلمکانی که در دوره ستمشاهی در روزنامه تحت مدیریت صهیونیست ها به نام « آیندگان» در جهت تحکیم فرهنگ بی بند و باری ستمشاهی قلم زده را می توان روشنفکر نامید! کجا می توان الیاس حضرتی دوست اختلاسگر بزرگ و فراری در بار عدس! را روشنفکر نامید.بعد از این که این جماعت از دایره روشنفکری خارج شدند تکلیف ما روشن می شود. این جماعت عقده فرهنگ بی بند و باری ستمشاهی را دارند یا از اقربای فراریان ضد انقلابند یا از خانواده های بی دین و...که از روی کینه و مأموریتی که از طرف سازمان های جاسوسی دارند علیه انقلاب اسلامی با مزوری عمل کرده و می کنند در گذشته مخفی بود و در بین جمع فاسد خودشان ، اما از سال هفتاد وشش با روی کار آمدن خاتمی فریفته غرب وحشی، نفرت و فساد خود را علنی کردند و با عمیق تر شدن توهم شیطانی اشان ، در هماهنگی مطلق با ضد انقلاب فراری، تروریست ها ، سازمان های جاسوسی و احمق های درجه یک حاکم بر شیطان بزرگ آمریکا و غرب وحشی «فتنه زن زندگی هرزه گی » راه انداختند که تمام ادای روشنفکری اشان کشف حجاب و فحاشی به شهیدان و مقام معظم رهبری و سپاه همیشه پیروز بود که نمونه بارز عمل ادای روشنفکری این جماعت فاسد در سر قبر هلاک شده با خودکشی پوراحمد بود که چند سلبریتی هرزه کشف حجاب کردند. این جماعت هر گناهی را مجاز دانسته و خود در فساد غرقه! ( که اگر به لحاظ اخلاقی مجاز بود می نوشتیم زنان و مردانشان چه کرده اند و فرزندان فاسد تر از خودشان در کجای ینگهٔ دنیا مشغول چه تبهکاری هستند) چرا که منابع ذهنی اشان اکثراً آثار آلوده و شنیع هالیوودی است که گناه را برایشان عادی سازی می کند، چنان که نتانیاهو گفته که برای مبارزه با نظام جمهوری اسلامی فیلم های هالیوودی ابزار مناسبی اند.
  • IR ۲۲:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
    0 0
    خوشبخانه قشر تاریک فکر و به اصطلاح متحجر ما به سمتی رفته که دیگر اخلاقیات برایش هیچ اهمیتی ندارد واز هر اتفاق و پیشامدی تنها و تنها وجه مالی مطابق با منویات خودش را بیرون می‌کشد و به آن بها می‌دهد و چشمش به حقایق دیگر کاملا نابیناست، مم تقی حرف مفت نزن.
  • IR ۲۲:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
    0 1
    تغییر ارزشها آوردن ارزشهای مدرن .......
  • ح ر IR ۰۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
    1 0
    کدام روشنفکر .
  • IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
    0 0
    غل....
  • عمو IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
    0 0
    خودکشی،خودزنی و به طور کلّی هر عمل و موردی که آسیب جسمی و غیر جسمی به شخص وارد کند کارهایی ناپسند و حتّی در مواردی حرامند. اینکه چند وقتی پیش مُد شده بود که برای درخواستها و خواسته ها و رفع نیازها و پافشاری برای انجام شدن آنها اشخاص بلاهایی سر خودشان می آوردند همه نه تنها از نظر قانون مدنی مجرم هستند علاوه بر آن به فرهنگ شکنیها هم کمک کرده اند و نوعی مطالبه گری نادرست را ترویج می دهند. اینکه شخص بدون داشتن توان تمرکز بر نفس و کردار خود چه آسیبهایی اوّل به خود بعد جامعه و اطراف می زند از موضوعات بسیار مهیاست که باید با بررسیهای علمی جدای از عملیّاتهای قانونی و نوعی رصد شناختی و صحیح انجام شود. بعد از خودسوزیها و شیرجه ها و اعمال کریه بسیار دیگر در مطالبه ها و رفع نیازها نشان می دهند هدایت کننده های این نوع رفتارها که در کنار عوامل دیگر دست در ناامنیها هم دارند حتّی می توانند پا را فراتر از این بگذارند و با اِعمال فشارها در زمانهای نامناسب روحی و روانی بر شخص هدف،شخص را برای هر موضوع آماده فعّال کنند ... . .../.
  • پرشیا IR ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
    0 0
    اینبار هم اگر دروغ گفته باشید، همچون اپوزسيون از یک جنس هستید، و احتمالا هر دو طرف کنار میروید و نیروی سومی وارد صحنه و جایگزین خواهد شد، به یاری حق. میدانید چرا؟ چون حق یار نیکان است نه مافیاهای مخوف و شیادان سیاسی در نقاب دین و نه آن غربگدایان متوهم خودفروخته.
  • IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    2 0
    کسانی که راه شیطان را می روند شیطان آنها را به بد مسیری هدایت می کند!
  • IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    0 0
    این فرد به مقام و شهرت و ثروت و زن و فرزند رسید بلاخره چه کمبودی در زندگی داشته خودکشی کرده یکی خودکشی میکنه که یک خلاف بزرگی قتل عمدی چیزی ازش سر زده باشه به خاطر آبرو از سر سردرگمی و عذاب وجدان خودکشی کنه یا یکی که بیمار شدید روحی باشه که اونم اشتباهه آدم باید با حقیقت روبرو بشه و خودکشی گناه بزرگیه! آدم داریم معلولیت شدید داره نصفی از بدنش فلجه یک بار نام خدا از دهانش نمیفته مریض لاعلاج داریم سخت بهش میگذره آدم زیر خط فقر داریم با وجود شرایط بد فکر خودکشی نیست و هزاران مورد دیگه اونوقت یک آدم توی بهترین برج ها با بهترین امکانات روز با بهترین شرایط زندگی و ثروت و نعمت میره خودکشی میکنه! به نظرتون چرا ؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس