کد خبر 1477791
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۰
تقلای تل‌آویو در برابر توفیقات دیپلماتیک ایران

روند تحولات دیپلماتیک ایران در ماه‌های اخیر باعث شده است تا صهیونیست‌ها دچار سردرگمی شوند. پیامدهای دیپلماسی فعال و هوشمند ایران است باعث افزایش تقلای صهیونیست‌ها جهت عوض کردن صفحه بازی شده است.

به گزارش مشرق، روند تحولات دیپلماتیک ایران در ماه‌های اخیر باعث شده است تا صهیونیست‌ها دچار سردرگمی شوند. از یک سو با وجود پیشرفت‌های تاریخی ایران در توسعه صنعت هسته‌ای، شورای حکام از روند مخرب انتشار قطعنامه سیاسی علیه ایران عقب‌نشینی کرد و از سویی دیگر ایران و عربستان سعودی برای از سرگیری روابط با یکدیگر به توافق دست یافتند و ترمز عادی‌سازی روابط برخی کشورهای منطقه با رژیم صهیونیستی کشیده شد. علاوه بر اینها خبر کاهش تولید نفت توسط اوپک پلاس که منجر به افزایش قیمت انرژی شد و همچنین حکم دادگاه لاهه به نفع تهران در ماجرای شکایت ایران از امریکا در مسأله سرقت اموال کشورمان توسط واشنگتن باعث عصبانیت اردوگاه دشمنان ایران شده است. این اتفاقات که عمده آنها پیامدهای دیپلماسی فعال و هوشمند ایران است باعث افزایش تقلای صهیونیست‌ها جهت عوض کردن صفحه بازی شده است.

سفرهای برجامی الی کوهن به اروپا

نشست شورای حکام در اسفند ماه ۱۴۰۱ و پس از سفر رافائل گروسی به تهران برخلاف رویه گذشته بدون قطعنامه ضدایرانی برگزار شد. بسیاری از تحلیلگران این اتفاق را به عنوان عقب‌نشینی کشورهای غربی از تصاعد تنش با تهران و نگرانی آنها از پاسخ متقابل ایران ارزیابی کرده‌اند. اما رژیم بحران‌زی صهیونیستی که از این مسأله رضایت نداشت اکنون تلاش‌های جدیدی را برای ترغیب کشورهای غربی به انجام اقداماتی در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران آغاز کرده تا نشست ماه‌های آتی شورای حکام با اتخاذ مواضعی سخت علیه ایران و انتشار متن توبیخی همراه باشد. الی کوهن، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی با وزیر خارجه فرانسه درباره روش‌های متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران تلفنی گفت‌وگو کرده است و قصد دارد به جمهوری چک سفر کرده و با مقام‌های این کشور درباره ایران رایزنی کند. جمهوری چک از این جهت برای این رژیم اهمیت دارد که این کشور ریاست نشست آتی شورای حکام آژانس اتمی را بر عهده خواهد داشت. الی کوهن روز دوشنبه صریحاً در این خصوص اعلام کرد که سفر به جمهوری چک به مبارزه بی‌امان با برنامه هسته‌ای ایران اختصاص خواهد داشت.

عصبانی از تبعات توافق ایران و عربستان

این تلاش‌ها در شرایطی است که رژیم صهیونیستی با بحران‌های داخلی و خارجی متعددی دست و پنجه نرم می‌کند. علاوه بر اعتراضات داخلی در سرزمین‌های اشغالی، کشورهای عربی که پیش از این برای توسعه روابط با صهیونیست‌ها مشتاق بودند اکنون روابط سردی با این رژیم دارند. در آخرین خبرها سفرای امارات و بحرین در ضیافت افطاری که وزارت خارجه رژیم صهیونیستی برگزار کرده بود، حاضر نشدند. این درحالی است که دو کشور در سال ۲۰۲۰ پای توافقات سازش با رژیم صهیونیستی را امضا کرده بودند. روزنامه صهیونیستی «تایمز» با اعلام این خبر که کشورهای عربی دیگر از نشست‌های سطح بالا با صهیونیست‌ها اجتناب می‌کنند از آن با عنوان ترمز توافقات سازش یاد کرد و ایندیپندنت نیز سرد شدن روابط کشورهای عربی با اسرائیل را از پیامدهای توافق ایران و عربستان دانست. همه این شواهد نشان می‌دهد رژیم صهیونیستی در بحران‌های متعدد محاصره شده و در حال تقلا برای خروج از این وضعیت است.

منبع: روزنامه ایران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس