کد خبر 1478548
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۴
دوپینگ مکرون جواب نداد!

آتشفشان خشم معترضان فرانسوی در یازدهمین روز اعتراضات سال جاری ساختمان ۲ بانک در پاریس را تخریب کرده و اسناد را به آتش کشید.

به گزارش مشرق، صدها هزار معترض فرانسوی در یازدهمین تظاهرات سال جاری میلادی علیه اصلاحات جنجالی بازنشستگی دولت این کشور، در حالی در شهرهای مختلف فرانسه استعفای رئیس جمهور را فریاد زدند که تور سه روزه امانوئل مکرون به چین نیز آن طور که از سوی مقامات این کشور پیش‌بینی شده بود ثمر نداشت و سران الیزه نتوانستند پکن را برای تحقق همه برنامه‌هایشان به ویژه در موضوع اوکراین با خود همراه کنند.

وزارت کشور فرانسه با رویکرد القای دیدگاه ناامیدی مردم از اتحادیه‌ها و تن دادن آنها به خواست دولت، شمار معترضان یازدهمین روز اعتراضات در سراسر این کشور را ۵۷۰ هزار نفر و حدود ۲۰۰ هزار نفر کمتر از اعتراضات هفته گذشته اعلام کرد آن هم در شرایطی که اتحادیه‌های کارگری همچنان بر عزم مردم به اعتراض به دولت تأکید داشته و شمار معترضان حاضر را بالای ۲ میلیون نفر تخمین زده‌اند. اما تجمع‌های روز پنج شنبه با هفته‌های گذشته تفاوت‌هایی داشت و در برخی شهرها از جمله رن و نانت با مداخله پلیس به درگیری انجامید که در نتیجه آن ۱۱ نفر بازداشت شده و ۱۵۴ مأمور پلیس که با گاز اشک‌آور و باتوم قصد متفرق کردن معترضان را داشتند، مجروح شدند. در این میان رستوران محبوب امانوئل مکرون در پاریس نیز به آتش کشیده شد و به نوشته رویترز، ساختمان دو بانک پایتخت نیز در جریان اعتراضات مورد تخریب قرار گرفت. تظاهرکنندگان در بسیاری از شهرها از جمله شهر رن در غرب فرانسه، پلاکاردهایی نیز در دست داشتند که اعتصاب و اعتراض‌ها را تا کناررفتن مکرون ادامه‌دار خوانده بودند.

عقب‌نشینی دولت؛ تنها راهکار آرامش

مروری بر روند اعتراضات در فرانسه به اصلاحات مدنظر امانوئل مکرون برای افزایش سن بازنشستگی از ۶۲ به ۶۴ سال، هر هفته از تجمعات مسالمت‌آمیز روزهای ابتدایی فاصله بیشتری می‌گیرد. این وضعیت به ویژه پس از استناد دولت مکرون به استفاده از ماده قانون تصویب لایحه دولت بدون رأی پارلمان نیز شدت گرفت و حالا رؤسای اتحادیه‌های کارگری تنها راهکار برون‌رفت فرانسه از بحران را عقب‌نشینی دولت از طرح اصلاحات خود در قوانین بازنشستگی می‌دانند.

این در شرایطی است که نظرسنجی‌های محبوبیت رئیس جمهور جوان فرانسه را در پایین‌ترین سطح از زمان اعتراضات جلیقه‌زردها نشان می‌دهد و به باور کارشناسان این شرایط هر روز وخامت بیشتری می‌یابد. در همین حال به نوشته خبرگزاری فرانسه، اکثریت قریب به اتفاق واجدان رأی دادن در فرانسه با این اصلاحات مخالف هستند و این مخالفت به حدی جدی است که کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند در صورت تکرار انتخابات بدون شک مارین لوپن، نامزد حزب راست افراطی فرانسه می‌تواند گوی رقابت را از رئیس جمهور فعلی بگیرد.

سوفی بینت، یکی از رؤسای اتحادیه‌های کارگری فرانسه معتقد است: «هیچ راه حلی به جز عقب‌نشینی دولت از اصلاحات خود نیست. معترضان حاضر به پایان اعتراضات نیستند و همانطور که مشخص است شمار معترضان در شهرهای مختلف برای یازدهمین روز در سال جاری همچنان بالا و پرتعداد است.»

با این رویکرد اتحادیه‌ها فراخوان تجمع بعدی را پنج‌شنبه آینده (۱۳ آوریل) اعلام کرده‌اند؛ تجمعی که با روند پیش آمده اگر ادامه‌دار شود می‌تواند فرانسه را به بحران سخت داخلی گرفتار کند.

امیدهای از دست رفته

شاید بحران اقتصادی بر جهان و قدرت در حال رشد چشم‌بادامی‌ها در ظاهر یکی از دلایل مهم تدارک سفر سه روزه مکرون به چین باشد اما هماهنگی‌های تلفنی او پیش از این سفر با جو بایدن، همتای امریکایی‌اش و توافق آنها بر سر میانجیگری پکن در حل بحران شرق اروپا یکی از پررنگ‌ترین اهداف این سفر بود که پاسخ‌های شی جین پینگ، رئیس جمهور چین به این درخواست، چندان او را برای گرفتن امتیاز سفیر صلح شدن در جهان خوشبین نکرده است.

محور گفت‌وگوهای دومین روز سفر مکرون به بحران اوکراین مربوط بود اما شی جین پینگ در پاسخ به درخواست همتای فرانسوی‌اش برای تحت فشار قرار دادن روسیه و هدایت مسکو به سمت میز مذاکره گفت: «تصمیم به صحبت با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین را داریم اما هر زمان که وقت مناسب آن فرابرسد.»

اما این نیم‌نگاه چین گرچه برای مکرون و اهدافش چندان رضایت‌بخش نبود، اورسلا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا که در این سفر مکرون را همراهی می‌کرد بسیار خرسند به نظر می‌رسید و از این اقدام چین به شدت استقبال کرد.

در این میان اما امریکا همچنان سیاست نعل و میخ را پیش گرفته چرا که در روزهایی که همه بندهای مذاکرات مکرون با شی جین پینگ درباره بحران اوکراین، با توافق بایدن صورت گرفته است اما به نوشته تاس، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا با انتقاد از سیاست چین معتقد است: «پکن باید بر ترغیب مسکو به احترام به تمامیت ارضی اوکراین تمرکز کند. اما چین به دنبال آن است که حامی صلح در اوکراین جلوه کند و در عین حال دست از پشتیبانی روسیه نیز برنمی‌دارد.»

آب سرد بر توهمات بلندپروازانه غرب

شی جین پینگ در دیدار با میهمانان اروپایی‌اش هیچ تمایلی برای بهره‌گیری از روابط نزدیکش با روسیه برای ترغیب آن به نشستن پای میز مذاکره و حرکت در این مسیر با دستور کار غرب از خود نشان نداد. حتی به نوشته خبرگزاری روسیه، ژانگ هانهوی، سفیر چین در روسیه نیز به این امر اذعان داشت و گفت: «غرب در جایگاهی نیست که بخواهد برای اقدامات چین در قبال اوکراین دستورالعمل بدهد. آنها حتی این اختیار را ندارند که مسئولیت هر اقدامی در این کشور را به گردن پکن بیندازند. از ابتدای این بحران چین گام‌های موثری برای تأمین نیازها و عادی‌سازی شرایط برداشته و حتی سند مکتوبی برای حل این بحران در حال گسترش ارائه کرده و همواره برای مذاکره تلاش‌هایی داشته و هرگز برای هیچ طرفی سلاح تأمین نکرده است.»

این واکنش در حالی است که پیش از این دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در آستانه سفر مکرون به چین آب سردی بر پیکر غرب ریخته و تأکید داشت: «بدون شک چین پتانسیل بسیار بالا و مؤثری برای میانجیگری دارد اما شرایط فعلی در اوکراین به شدت پیچیده است و در این برهه جایی برای راهکار سیاسی وجود ندارد.»

میزبانی ترکیه از هیأت روسیه

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه برای بررسی آینده صادرات غلات از بنادر اوکراین و قراردادها برای ایجاد کریدور امن در این رابطه در دریای سیاه به ترکیه سفر کرد. وی در این مذاکرات بر نظم جهانی جدید تأکید کرد و گفت: «در گفت‌وگو درباره صلح در اوکراین باید نظم جهانی جدید لحاظ شود.»
مولود چاوش‌اوغلو، وزیرخارجه ترکیه پس از این نشست از توافقات با طرف روس برای برداشتن موانع در مسیر این صادرات تأکید کرد.

به نوشته اسپوتنیک، لاوروف همچنین از ایجاد هاب گازی در ترکیه پرده برداشت و خاطرنشان کرد: «ما در مورد اجرای پروژه‌های استراتژیک دوجانبه در بخش انرژی که به طور سنتی لوکوموتیو در روابط ما هستند و همچنین نیروگاه هسته‌ای آک کویو، نخستین نیروگاه هسته‌ای در خاک ترکیه به تفصیل صحبت کردیم.»

منبع: رونامه ایران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس