فراز و فرود کشتی در سال گذشته/ از نابغه بدون سمت تا ایستادگی آقای خاص

سخنگوی فدراسیون کشتی از فراز و فرود مدال آورترین ورزش کشور در سال گذشته گفت.

به گزارش مشرق، فدراسیون کشتی کشورمان سال پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشت و باتوجه به ظرفیت و نیاز کشتی اقدامات زیرساختی زیادی در این فدراسیون رخ داد تا تیم‌های ملی کشتی کشورمان بتواند به راحتی اردوهای تیم ملی را سپری کنند و تمرینات خوبی را داشته باشد. فدراسیون کشتی با توجه به همه نیازها کمپ تیم‌های ملی را گسترش داد تا سالن شهدای هفتم تیر را پس از سال‌ها بازسازی کند.

در میان همه این کارها تیم‌های ملی کشتی کشورمان هم توانست در تورنمنت‌های مختلف زیادی شرکت کند و نتایج بسیار خوبی را کسب کند. در این میان فدراسیون کشتی سال گذشته شاهد اتفاقات بسیار زیادی از جمله رفتن محمد بنا از تیم ملی کشتی فرنگی و حمید سوریان از فدراسیون به دلیل مشکلات شخصی بود.

پس از گذشت یک سال ما به بهانه عملکرد کشتی در سال ۱۴۰۱ و آغاز سال نو با محمد ابراهیم امامی سخنگوی فدراسیون کشتی کشورمان گفت‌وگویی شده است که در ادامه آن را می خوانید.

* سال ۱۴۰۱ سال خوبی برای ورزش اول کشور بود.

* مدال‌ها و مقام‌های سال گذشته بر مبنای عدالت محوری چرخه انتخابی تیم‌های ملی کسب شد.

* کارهای عمرانی سال گذشته فدراسیون کشتی اتفاق بزرگی بود.

* حسن رنگرز برنامه‌های پیشرفتی خوبی را برای ملی پوشان فرنگی ترسیم کرده است.

* محمد بنا و زحماتش هیچ وقت فراموش نخواهند شد.

* سوریان برای ورزش کشورمان یک وزنه بزرگ است و جایگاهش در کشتی محفوظ است.

* سوریان با توجه به عرقی که به کشتی دارد در کنار فدراسیون باقی خواهد ماند.

* بودجه ورزش قهرمانی نه تنها برای کشتی بلکه برای دیگر رشته‌های ورزش قهرمانی ناچیز است.

* با نوسانات قیمت ارز در سال ۱۴۰۲ هم کار بسیار دشواری پیش رو داریم.

* مسئولان کشور باید به ورزش به ویژه ورزش قهرمانی توجه ویژه‌ای داشته باشند.

* نفرات برتر کشتی پیشکسوتان در کشور راهی مسابقات جهانی خواهند شد.

* شکست برخی از قهرمانان کشورمان مانند حسن یزدانی که موجب ناراحتی مردم شد خاطره تلخی برای ما بود.

* تا زمانی هم که بدانم می توانم به کشتی کمک کنم در خدمت این رشته ورزشی خواهم بود.

* من و همکارانم در فدراسیون و تیم‌های ملی بیشتر از آن که در خدمت خانواده باشیم در خدمت جامعه کشتی هستیم.

* کشتی برای افتخار آفرینی با هیچکس تعارف ندارد.

فراز و فرود کشتی در سال گذشته/ از نابغه بدون سمت تا ایستادگی آقای خاص

* عملکرد فدراسیون کشتی در سال ۱۴۰۱ را با توجه به کارها و اتفاقاتی که در طول یک سال افتاد را چگونه ارزیابی می کنید؟

ابتدا سال جدید را به همه مردم عزیز کشورم تبریک عرض می کنم و امیدوارم سال ۱۴۰۲ بهتر از سال‌های گذشته باشد. سال گذشته سال بسیار پرفشاری برای ورزش کشتی بود و تیم‌های ملی کشورمان چه در رشته فرنگی و چه در رشته آزاد در رده‌های سنی مختلف در رقابت‌های متعدد بین المللی شرکت کردند و توانستند مدال‌ها و افتخارات زیادی را به دست آورند. علاوه بر آن کشتی‌گیران تیم ملی آلیش بانوان کشورمان نیز موفق شدند در رقابت‌های آسیایی و جهانی به مقام قهرمانی برسند. در خصوص فعالیت‎های یکساله فدراسیون کشتی باید به سه بخش فنی عمرانی و فرهنگی تقسیم کنم.

در بخش فنی همانطور که می‌دانید تیم‌های ملی کشتی کشورمان در رده‌های سنی مختلف در بیش از ۵۰ رقابت بین المللی حضور داشتند و به‌ عبارتی در تمام رویدادهای مد نظر کادرفنی تیمهای ملی شرکت کردیم و تیمها موفق شدند مدال‌های مختلف و رنگارنگی را برای کشورمان به ارمغان بیاورند. تمام این اتفاقات در سایه چرخه انتخابی تیم ملی صورت گرفت. در واقع مدال‌ها و مقام‌هایی هم که به دست آمد، بر مبنای عدالت محوری چرخه انتخابی تیم‌های ملی بود. در مجموع سال بسیار خوبی را سپری کردیم و ادامه چرخه انتخابی تیم ملی هم در سال ۱۴۰۲ پیگیری خواهد شد. سال ۱۴۰۲ سال بسیار پرکاری را به لحاظ برگزاری مسابقات مختلف از جمله قهرمانی آسیا، بازی‌های آسیایی و رقابت های قهرمانی جهان که انتخابی المپیک است خواهیم داشت. از همه مهم‌تر بزودی رقابت‌های گزینشی المپیک و سال آینده بازی‌های المپیک را پیش رو خواهیم داشت. همانطور که در گذشته اعلام شده نگاه فدراسیون کشتی المپیکی است، در واقع تمام برنامه‌هایی که گفتم نتیجه‌گیری آن به المپیک پاریس ختم می‌شود.

فدراسیون کشتی با توجه به سند راهبردی که برای خود تدوین کرده است در سال ۱۴۰۱ در بخش عمرانی هم اقدامات چشمگیری داشت. در واقع ما با توجه به سند راهبردی فدراسیون باید زیرساخت‌های تیم‌های ملی را ترمیم و گسترش می‌دادیم. شما می‌بینید امروز سالن شهید ابراهیم هادی و سالن شهید صدرزاده به صورت کامل برای حضور بی دغدغه تیم‌های ملی بازسازی و آماده‌شده است. از طرفی هم باید امکاناتی به کمپ تیم‌های ملی اعم از استخر، رستوران مجهز و مجزا برای ملی پوشان و فضاهای تفریحی و استراحتی اضافه می‌شد که با موفقیت انجام شد. در ادامه هم بازسازی سالن شهدای هفتم تیر را داشتیم که کار بسیار بزرگی بود و با برگزاری فینال لیگ برتر کشتی و جام باشگاه‌های کشتی آزاد جهان مشخص شد که چقدر بازسازی و تجهیز این سالن برای کشتی مهم بوده است.

فراز و فرود کشتی در سال گذشته/ از نابغه بدون سمت تا ایستادگی آقای خاص

از اقدامات اخیر در خصوص مسئله عمرانی احداث ساختمان جدید فدراسیون کشتی بود که فضای جدیدی را برای این فدراسیون ایجاد کرد. همچنین ساختمان قدیمی که در اختیار فدراسیون بود به خوابگاه کشتی‌گیران تبدیل شد تا بتوانند راحت‌تر باشند و همچنین فدراسیون هم بتواند اردوهای تیم ملی را با ظرفیت بیشتری برگزار کند. احداث سالن مجزا و تخصصی بدنسازی و همچنین افزایش تعداد تشک‌های کمپ تیم‌های ملی از دیگر اقدامات مهم بود که در سال گذشته انجام شد. در کنار پروژه های عمرانی که در کمپ تیم‌های ملی انجام شد در استان‌ها نیز پروژه های عمرانی مختلفی با کمک و رایزنی‌های صورت گرفته به سرانجام رسید که همه اینها برای ارتقا و کمک به ورزش اول کشورمان است.

در بخش فرهنگی با توجه به برگزاری اردوهای متعدد در رده‌های سنی مختلف ما در کنار بحث فنی و فرهنگی ، آموزش منش پهلوانی را هم برای کشتی‌گیران داشتیم. اقدام فرهنگی بزرگ دیگری که در اواخر سال گذشته رخ داد خاکسپاری دومین شهید گمنام در محوطه فدراسیون کشتی بود که با حضور قهرمانان کشتی کشورمان انجام شد. در طول سال هم برنامه‌های متعددی برگزار شد که از خانواده‌های معظم شهدا تقدیر و تجلیل شد. نه تنها درسال ۱۴۰۱ بلکه در طول سه سال گذشته عملکرد فرهنگی بسیار زیادی از سوی فدراسیون کشتی صورت گرفت که قابل توجه است. افتتاح کتابخانه کمپ تیم‌های ملی هم از آخرین اقدامات فدراسیون در بخش فرهنگی است که حدود ۱۰۰۰ جلد در این کتابخانه قرار داده شده است تا کشتی گیران بتوانند از آنها استفاده کنند.

* یکی از اتفاقات تلخ سال ۱۴۰۱ رفتن محمد بنا از تیم ملی کشتی فرنگی بود این موضوع را چطور می بینید؟

در این‌خصوص بارها صحبت کرده‌ایم اما ضمن تقدیر و تشکر از زحمات و خدمات ارزنده و افتخارات ماندگار استاد محمد بنا، باید این مسئله را بگویم که‌در حال حاضر حسن رنگرز سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی کشورمان برنامه‌های پیشرفت خوبی را برای ملی پوشان فرنگی ترسیم کرده و تا چند روز آینده هم شاگردان خود را به رقابت‌های قهرمانی آسیا اعزام خواهد کرد. همچنین از زمانی هم که در رأس کادر فنی تیم ملی کشتی فرنگی قرار گرفته است توانسته به کمک دیگر مربیان نتایج و افتخارات خوبی را رقم بزند.

در واقع محمد بنا از کشتی فرنگی جدا نشده است و همچنان در کنار کشتی فرنگی کشور حضور دارد. در حال حاضر در استان تهران با تیم های کشتی فرنگی به‌عنوان مدیر فنی در حال فعالیت است و نفع آن برای کشتی فرنگی کشورمان قابل رویت خواهد بود. افرادی مانند محمد بنا که سال‌ها برای ورزش کشور زحمت کشیده‌اند و دارای تجربیات ارزنده ای هستند هیچ وقت فراموش نخواهند شد و همیشه مورد احترام مردم و مسئولین خواهند بود. محمد بنا جزئی از خانواده کشتی است و امروز در پایتخت ایران در حال فعالیت است از ایشان هم باید تشکر کنیم که همیشه برای سرافرازی ورزش اول کشور ایستاده اند.

فراز و فرود کشتی در سال گذشته/ از نابغه بدون سمت تا ایستادگی آقای خاص

* یکی دیگر از اتفاقات سال گذشته که خیلی بحث بر انگیز بود رفتن حمید سوریان از فدراسیون بود و تا به امروز هم ادامه دار شد.

در گذشته در این خصوص زیاد صحبت شده است اما باید بگویم که حمید سوریان به مانند محمد بنا عمر و زندگی خود را در ورزش کشتی گذرانده و خود را وقف کشتی کرده است. چه زمانی که روی تشک با کسب مدال‌های مختلف دل مردم ایران را شاد می کرد و چه امروز که به عنوان مسئول حضور دارد. سوریان جدا از کشتی نیست و به عنوان یکی از اسطوره‌های ورزش کشتی کشورمان همیشه در کنار این ورزش خواهد ماند و تا به امروز هم ارتباط نزدیک او با فدراسیون کشتی پابرجاست و مطمئن باشید همچنان هر جایی که نیاز باشد، مسئولان فدراسیون از وجود وی استفاده خواهند کرد. سوریان برای ورزش کشورمان یک وزنه بزرگ است و در ورزش ایران بالاخص کشتی جایگاه محفوظی دارد و ما هم افتخار می‌کنیم که او همواره در کشتی حضور دارد.

* آیا در صورت حضور مجدد علیرضا دبیر در رأس فدراسیون کشتی سوریان همچنان به عنوان نایب رئیس فدراسیون حضور خواهد داشت؟

دوره ۴ ساله فدراسیون کشتی ۲۶ تیرماه ۱۴۰۲ به پایان خواهد رسید ، در خصوص حضور مجدد حمید سوریان همین را بگویم که سوریان نابغه و افتخار کشتی است و با توجه به عرقی که سوریان به کشتی دارد مطمئن باشید بدون توجه به القاب در کنار کشتی و فدراسیون خواهد ماند.

* بودجه ورزش در سال ۱۴۰۲ بسیار کوچک دیده شده است و کشتی هم سال گذشته به دلیل شرایط مالی در مضیقه قرار گرفت فکر می‌کنید با این شرایط بشود مدیریت کرد؟

ببینید بودجه ورزش قهرمانی نه تنها برای کشتی بلکه برای دیگر رشته‌های ورزش قهرمانی ناچیز در نظر گرفته شده است. در سال گذشته با توجه به کمبود بودجه‌ای که وجود داشت با تلاش مسئولان فدراسیون و جذب اسپانسرهای مختلف، تمام برنامه‌های کادر فنی تیم‌های ملی و اعزام ها به صورت منظم انجام شد. ورزش کشتی دو رشته دارد کشتی آزاد و کشتی فرنگی که هر کدام از آنها اعزام‌های متعددی دارند. با توجه به برنامه‌های تدوین شده تیم‌های ملی و امورات جاری فدراسیون، بودجه‌ای که در نظر گرفته شده بسیار کم است. مسابقات بین المللی کشتی در سطح قاره‌ای و جهانی هزینه‌های ارزی زیادی دارد و در واقع هزینه‌هایی که به اتحادیه جهانی کشتی و کشور میزبان پرداخت می‌شود دلاری است.

با نوسانات قیمت ارز در سال ۱۴۰۲ هم کار بسیار دشواری را پیش رو داریم و انتظار داریم از ورزش‌های افتخارآفرین مانند کشتی حمایت‌ بیشتری انجام شود. هرچند مسئولان فدراسیون با تلاش‌هایی که انجام می‌دهند هیچ کدام از برنامه های تیم‌های ملی روی زمین نمانده است . وزیر ورزش و جوانان خودش از قهرمانان ملی بوده و به مشکلات ورزش قهرمانی واقف است و همیشه نسبت به ورزش کشتی لطف داشته اما امیدوارم با نگاه کارشناسی خودش (نه دیدگاه برخی از مدیران‌میانی وزارت ورزش ) به صورت تخصصی بر مبنای افتخار آفرینی و توقعی که از هر رشته ورزشی دارند بودجه مناسب را در نظر بگیرند تا در سال‌ پیش از المپیک برنامه‌های مربوطه به خوبی پیش برود. از تمام مسئولان کشور می‌خواهیم به ورزش به ویژه ورزش قهرمانی توجه ویژه‌ای داشته باشند و با مساعدت‌هایی که می‌توانند انجام دهند مشکلات فدراسیون های ورزشی را کمتر کنند.

* مسابقات پیشکسوتان امسال در تقویم رویدادهای فدراسیون کشتی وجود دارد که اتفاق بسیار خوبی است در این خصوص هم برای ما صحبت می‌کنید؟

پیشکسوتان ورزش کشتی همواره مورد احترام فدراسیون بوده و هستند، بر همین اساس فدراسیون کشتی در برنامه سالانه خود که اعلام کرده است مسابقات قهرمانی کشور پیشکسوتان را در دو رشته آزاد و فرنگی خواهیم داشت. این را هم باید عرض کنم که در کشتی پیشکسوتان رده های سنی مختلفی داریم و فدراسیون کشتی هم برنامه خوبی برای آنان در نظر گرفته است و در اوایل تیر ماه سال ۱۴۰۲ مسابقات قهرمانی کشور پیشکسوتان برگزار خواهد شد و نفرات برتر هر رشته هم به مسابقات جهانی پیشکسوتان اعزام خواهند شد. کمیته پیشکسوتان فدراسیون کشتی هم به جدیت کارها را دنبال می‌کند و با همکاری فدراسیون پیش می برد.

* خاطرات تلخ و شیرین محمد ابراهیم امامی از کشتی سال ۱۴۰۱ چیست؟

با توجه به حجم گسترده کار ، هر روز کشتی در سال ۱۴۰۱ برای من خاطره داشت ، اعزام‌های متعددی داشتیم و به دلیل مسئولیتی که در فدراسیون دارم تمام رویداد های کشتی را در بخش های مختلف دنبال می‌کردم که نتیجه آن ۴۷۰ مدال رنگارنگ اعم از مدال طلا، نقره و برنز بود. همه اینها خاطرات خوبی است که از سال ۱۴۰۱ برای من مانده است، در کنار این خاطرات شیرین شکست برخی از قهرمانان کشورمان مانند ( حسن یزدانی، امیرحسین زارع، رضا اطری، مهدی محسن نژاد و برادران گرایی و....) که موجب ناراحتی مردم شد خاطره تلخی را نیز برای ما رقم زد اما افتخارات و خاطرات خوبتر باعث شد تا تلخی ها را فراموش کنیم و سال بسیار خوبی را پشت سر بگذاریم.

فراز و فرود کشتی در سال گذشته/ از نابغه بدون سمت تا ایستادگی آقای خاص

* در این مدتی که در کشتی و فدراسیون حضور داشتید آیا زمانی پیش آمده که خسته شوید و دیگر نخواهید ادامه دهید؟

من از سال ۱۳۵۴ وارد کشتی شدم یعنی حدود ۴۸ سال است که در این رشته ورزشی فعالیت می‌کنم و طی این سال‌ها هیچگاه از کشتی جدا نبودم و همیشه به نوعی در این رشته ورزشی با عناوین مختلف (کشتی گیر، مربی، داور المپیکی، آنالیزور تیم‌ملی و مسئول) حضور داشتم ، بنابر این وقتی حدود نیم قرن با کشتی بودم و در تمام‌ میادین مهم قاره‌ای، جهانی و المپیک حضور داشته ام، تا آخر عمر هم با کشتی خواهم ماند کشتی ورزش اول و افتخار آفرین کشور است من با عشق به این ورزش کارم را انجام می دهم امروز هم با عنوان مدرس کشتی و همچنین سخنگوی فدراسیون کشتی در حال انجام خدمت هستم و تا زمانی هم که بدانم می توانم به کشتی کمک کنم در خدمت این رشته ورزشی خواهم بود و همیشه اگر کاری از دستم بر بیاید انجام می دهم و هیچ گاه فکر نمی‌کنم که از کشتی جدا باشم.

* تا آنجایی که با خبر بودیم شما تا یکم فروردین ماه درگیر کلاس های داوری در جنوب کشور بودید و سال تحویل را در کنار خانوده نبودید سخت نیست؟

همانطور هست که شما می گویید، ما همیشه برای آنکه بتوانیم دل مردم کشورمان را شاد کنیم در اردوهای تیم ملی حضور داشتیم ایام نوروز هم مانند دیگر روزهای عادی برای ما بود و فقط تلاش می‌کنیم تا دل مردمان شاد شود و در واقع بیشتر از آن که در خدمت خانواده باشیم در خدمت کشتی و فدراسیون هستیم و خیلی از اعضای فدراسیون کشتی هم به دلیل اینکه احساس مسئولیت می کنند ایام نوروز در کنار خانواده خود نبودند. کشتی گیران تیم ملی کشورمان نیز امسال هم در ایام نوروز در اردوهای آماده سازی بودند تا بتوانند خود را برای حضور در رقابت های قهرمانی بزرگسالان آسبا آماده کنند و امیدوارم بتوانند نتایج خوبی را در رقابت‌های آسیایی و جهانی رقم بزنند.

فراز و فرود کشتی در سال گذشته/ از نابغه بدون سمت تا ایستادگی آقای خاص

* بدون تعارف ترین صحبت محمد ابراهیم امامی در خصوص کشتی چیست؟

شاید تنها جمله ای که می توانم بگویم این است که کشتی برای افتخار آفرینی با هیچکس تعارف ندارد. فدراسیون تمام تلاش خود را خواهد کرد تا کشتی‌گیران بتوانند بهترین نتایج را برای کشورمان رقم بزنند همچنین از هیچ حمایتی نسبت به کشتی‌گیران دریغ نخواهد کرد در واقع تمام تلاش فدراسیون این است که ورزش اول کشورمان در دنیا حرف اول را بزند و باعث ایجاد نشاط و شادی بین مردم کشورمان شود.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس