کد خبر 1476754
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۰
سالِ حسرت یزدانی

سال ۱۴۰۱ برای ژنرال هشت ستاره ایران هر چند آغازی خوش داشت اما باخت برابر جادوگر آمریکا کام کشتی دوستان را تلخ کرد.

به گزارش مشرق، سال ۱۴۰۱ با انتخاب عکس خاص حسن یزدانی به عنوان شادی قرن ورزش ایران آغاز شد و تمام دوستداران کشتی به دنبال آن بودند تا بار دیگر شاهد چنین صحنه‌ای در مسابقات جهانی ۲۰۲۲ بلگراد باشند. عکس خاص یزدانی مربوط به مسابقات جهانی ۲۰۲۱ اسلو بود که یزدانی تنها برد خود را در برابر جادوگر آمریکایی ثبت کرد. یزدانی تا کنون پنج بار برابر تیلور به میدان رفته که حاصل آن چهار باخت و یک برد بوده است. جام جهانی ۲۰۱۷ کرمانشاه، پیکارهای جهانی ۲۰۱۸ مجارستان، فینال المپیک توکیو و فینال جهانی ۲۰۲۲ بلگراد، یزدانی مقابل حریف آمریکایی شکست خورد.

سالِ حسرت یزدانی

حسن یزدانی پیش از باخت در مسابقات جهانی کشتی ۲۰۲۲ بلگراد یک رکورد منحصر دیگر به نام خود ثبت کرد. شاه مازرون با صعود به فینال وزن ۸۶ کیلوگرم مسابقات قهرمانی ۲۰۲۲ جهان در بلگراد عنوان پرافتخارترین کشتی‌گیر ایران (از لحاظ شمار مدال) بعد از حدود ۶۰ سال را به خود اختصاص داد. این رکورد تا پیش از یزدانی در اختیار جهان پهلوان تختی با هفت مدال بود.

یزدانی که در مسابقات جهانی بلگراد تمام حریفان را با اقتدار شکست داده بود در فینال به سد محکم تیلور آمریکایی برخورد کرد تا یک ناکامی دیگر برابر جادوگر آمریکایی تجربه کند و به مدال نقره رسید. یزدانی از سال ۲۰۱۵ و با کناره‌گیری مهدی تقوی از مسابقات انتخابی، در جهانی کشتی طنازی می‌کند و در سال ۲۰۱۶ موفق به کسب مدال طلای المپیک شد مدالی که در ۱۵ ثانیه پایانی و در مصاف با انور گدیوف روس به دست آمد تا به حسرت ۱۶ ساله کشتی آزاد ایران در المپیک پایان دهد.

سالِ حسرت یزدانی

یکی از مهمترین نکات منفی کارنامه ورزشی حسن یزدانی ناکامی این نابغه در دفاع از عنوان قهرمانی است. وی تا کنون نتوانسته این مهم را در بازی‌های المپیک یا آوردگاه‌های جهانی به انجام برساند. در آوردگاه المپیک یزدانی هر چند با غلبه بر نابغه روسی مدال طلا را کسب کرد اما چهار سال بعد و در مصاف با دیوید تیلور مغلوب جادوگر آمریکایی شد تا از تکرار مدال طلای در توکیو عاجز باشد.

یزدانی همانگونه که در ریو ۲۰۱۶ در ثانیه‌های پایانی حریف روسی را مغلوب کرد، در المپیک توکیو در ۲۰ ثانیه پایانی در دام تیلور گرفتار شد و مدال طلا را از دست داد.

این داستان در رقابت‌های جهانی برای یزدانی نیز تکرار شده است. یزدانی نخستین مدال طلای خود را در مسابقات قهرمانی ۲۰۱۷ پاریس به دست آورد اما وی در سال ۲۰۱۸ و در مسابقات جهانی بوداپست در نخستین جدال جهانی با دیوید تیلور مغلوب شد تا به مدال برنز بسنده کند. شکستی که آغازی بر جدال‌های پرتکرار نابغه ایرانی و جادوگر آمریکایی بود.

سالِ حسرت یزدانی

یزدانی در مسابقات جهانی سال ۲۰۱۹ نورسلطان موفق به کسب مدال طلا شد. در آن سال تیلور به دلیل مصدومیت حضور نداشت، اما در ادامه نتوانست این مدال را در سال بعد تکرار کند. یزدانی در المپیک ۲۰۲۰ توکیو در فینال مغلوب دیوید تیلور آمریکایی شد تا کسب مدال طلا در ۲ سال متوالی به یک رویا برای وی تبدیل شود. هر چند که وی چند هفته پس از المپیک انتقام سختی از تیلور آمریکایی گرفت و به مدال طلای مسابقات جهانی ۲۰۲۱ اسلو رسید اما این نابغه در سال ۲۰۲۲ به سرنوشت رقابت‌های پیشین گرفتار شد و نتوانست بار دیگر از عنوان قهرمانی خود دفاع کند.

یزدانی در فینال وزن ۸۶ کیلوگرم مسابقات جهانی صربستان برای چهارمین بار مغلوب دیوید تیلور آمریکایی شد تا آمار منفی وی در مسابقات جهانی و المپیک همچنان پابرجا باشد. یزدانی در مسابقه فینال یکی از ضعیف‌ترین کشتی‌های دوران ورزشی خود به نمایش گذاشت و با نتیجه هفت بر یک مغلوب شد.

یزدانی هر چند که در سال ۱۴۰۱ با قهرمانی در مسابقات رنکینگ کرواسی و جام باشگاه‌های جهان اقتدار خود را به رخ حریفان کشید اما برد تیلور در این سال یکی از مهمترین حسرت‌های وی تبدیل شد. یزدانی در مسابقات کشتی آزاد جام باشگاه‌های جهان در ۲ دیدار حضور داشت و نمایندگان روسیه و گرجستان را با اقتدار شکست داد.

سالِ حسرت یزدانی

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • امیر IR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۲
    0 0
    بابا چه خبره؟؟؟چرا الکی حسن یزدانی رو بزرگش میکنین؟؟ هر کس کشتی سرش بشه میدونه که کشتی گیر سطح بالایی نیست.. حسن یزدانی فقط یک خوش شانسه ... سه تا کشتی میگیره که از اون سه تا هم یکیش رو میبازه...بهتره بره کشتی ژاپنی شرکت کنه...
  • حمید رضا ۱۸:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۲
    0 0
    جادوگر آمریکا یی 100 در 100 دوپینگ میکنه مثل بقیشون. Lance Armstrong یادتون رفته. حسن‌ ما قهرمان واقعی است.
  • IR ۰۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۳
    0 0
    کشتی ورزش است نه دشمنی وشاخه وشونه کشیدن فقط بخاطرنزدیکی دلها ودوستی ملت‌ها شناخت فرهنگ وادب ملل مختلف چه سیاه وسفید کشتی می‌گیرند، کشورگشایی وانتقام نیست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس