قایق پدافندی

نسل جدید قایق‌های تندرو نیروی دریایی سپاه پاسداران با در اختیار داشتن سامانه پدافندی ۳۶۰ درجه، امکان اجرای حملات گسترده در دریا بدون نگرانی از عملیات بالگردها و پهپادهای دشمن را ممکن می‌سازد.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، قایق‌های تندرو را شاید بتوان بارزترین مشخصه قدرت دریایی جمهوری اسلامی ایران در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز و در عین حال بزرگترین چالش عملیاتی و تاکتیکی برای ناوگان نیروی دریایی آمریکا در این منطقه برشمرد. چالشی که غربی‌ها و آمریکایی‌ها نیز به آن اعتراف کرده اند و یکی از بزرگترین و مهمترین تاکتیک های ایران در جنگ دریایی را افزایش توان عملیاتی در نبرد نامتقارن با بکارگیری قایق‌های تندرو و تاکتیک یورش جمعی علیه اهداف می‌دانند.

حتی با وجود طراحی ها و ورود سامانه های جدید، باز هم فرماندهان، کارشناسان و اندیشکده‌های آمریکایی، در گزارشات و تحلیل های خود، هجمه به صورت «دسته جمعی و سریع» به عنوان یک تاکتیک مهم در نیروی دریایی سپاه که در آن انبوهی از قایق‌های تندرو به یک شناور حمله می‌کنند را پاشنه آشیل نظامیان آمریکایی می دانند.

همین چالش جدی که حضور قایق‌های تندرو در خلیج فارس متوجه نیروهای آمریکایی می‌کند را می‌توان دلیل محکمی برای تداوم سرمایه‌گذاری و توسعه شناورهای تندرو بر شمرد و به همین دلیل طی سالهای اخیر صناع دفاعی و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران بخصوص سپاه پاسداران، دستاوردهای مهم و تاثیرگذاری را در حوزه شناورهای تندرو معرفی کرده که در جدیدترین اتفاق، در روزهایی که گذشت شاهد تحویل سری جدیدی از شناورهای تندرو به نیروی دریایی سپاه بودیم که نشان داد طی ۲ سال اخیر، کمیت و کیفیت شناورهای تندرو ایرانی با ارتقاء و رشد جهش گونه همراه شده است.

تاریخچه قایق‌های تندرو در نیروهای مسلح ایران

ایده بکارگیری قایق های تندرو به همراه تسلیحات سبک و نمیه سنگین، از دل احتیاجات جنگ و از ذهن خلاق نیروهای بومی و با اتکا به توان فنی موجود بیرون آمد. هر چند در آن زمان قایق های تندرو فاقد تجهیزات پیشرفته ارتباطی، ناوبری و تسلیحات قابل توجه بودند، اما نتیجه مؤثر عملکرد آنها، باعث خفظ این رده از شناورها و توسعه مدل های موجود و تلاش برای خریداری، طراحی و ساخت نمونه های جدید شد و امروز، ترکیبی از شناورهای تندروی مختلف با گستره متنوعی از تجهیزات در حال پاسداری در آب های خلیج همیشه فارس هستند.

شاید هیچ استراتژیست نظامی در دنیا در دهه ۸۰ میلادی تصور نمی‌کرد که قایق‌های پرسرعتی که ایرانیان به‌عنوان بازیگر جدید در منطقه خلیج فارس وارد کارزار کرده‌اند، روزی صاحب افتخاری تحت عناوین "تغییردهنده معادلات نبرد" و "تغییردهنده راهبرد آمریکا" شود اما واقعیت این است که این شناورهای تندرو موفق شدند آمریکایی‌ها را وادار به تبعیت از راهبرد ایران کرده و سبب ایجاد هزینه‌های سنگین نظامی برای ارتش این کشور در منطقه خلیج فارس شوند؛ شناورهای تندرویی که در رده‌های وزنی و سرعتی و با تسلیحات مختلف به‌طور کامل ساخت داخل کشور بوده و به‌تعداد کافی ساخته شده و در حال خدمت هستند.

کلکسیون قایق‌های تندرو سپاه با «ذوالفقار مجهز به موشک نواب» کامل شد/ چتر پدافندی نسل جدید شناورهای ایرانی برای اجرای حملات زنبورهای سرخ در دریا +عکس

شناور سوئدی جزو اولین قایق تندروی سپاه بود که در سال ۱۳۶۲ وارد خدمت شد/ سردار رحیم صفوی در مرکز تصویر مشاهده می‌شود

به‌علاوه با توجه به اینکه ابتکار عمل در حوزه شناورهای پرسرعت با یک پشتوانه دانشی و فناورانه بومی در اختیار ایران است، همواره نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک گام از دشمن جلوتر بوده و برای آینده نیز به‌دنبال حفظ این برتری است. ایجاد قابلیت‌های پنهانکاری خصوصاً در زمینه راداری و حرکت گسترده به‌سمت شناورهای بدون سرنشین، از جمله مؤلفه‌های حفظ برتری سپاه بر دشمنان در منطقه خلیج فارس به شمار می رود.

هرچند قایق های تندرو در سایر نقاط دنیا مورد استفاده قرار می گیرد ولی آنچه در ایران اتفاق افتاده و تولید علم محسوب می‌شود، شناورهای تندرویی است که در شرایط مختلف دریا پایداری داشته و توانایی حمل و بکارگیری انواع سلاح‌ را دارند. نکته دیگر استفاده از مجموعه‌ای از تسلیحات مختلف با قابلیت‌های مختلف در یک عملیات تهاجمی برای از کار انداختن هرچه سریعتر ماشین جنگی دشمن است. این تسلیحات که شامل نمونه‌های اصلی و فریب است هر یک برای مأموریتی مشخص به‌سمت شناورهای دشمن رهسپار می‌شوند که می‌تواند شامل موشک‌های کروز ضدکشتی، موشک‌های کوچک نقطه‌زن برای انهدام تجهیزات خاصی روی شناور دشمن و اژدرهای حمله‌کننده از عمق و البته شلیک پرتعداد راکت‌های ارزان‌قیمت با دقت نسبی باشد.

کلکسیون قایق‌های تندرو سپاه با «ذوالفقار مجهز به موشک نواب» کامل شد/ چتر پدافندی نسل جدید شناورهای ایرانی برای اجرای حملات زنبورهای سرخ در دریا +عکس

تصویری از حرکت تهاجمی گروهی شناورهای پرسرعت سپاه

کنار رویکردهای پنهانکاری راداری (رادارگریزی)، بدون‌سرنشین‌سازی شناورها، استفاده از تسلیحات جدیدتر و هوشمند و توسعه رویکرد حملات گروهی، سپاه همچنان به‌دنبال افزایش سرعت پایدار شناورهای خود است زیرا وجه اصلی برتری این راهبرد یعنی استفاده از قایق‌های تندرو، سرعت بسیار بالاتر آنها نسبت به شناورهای دشمن بوده و همچنان نیز به افزایش این سرعت نیاز وجود دارد، همین افزایش سرعت، کار موشک‌ها و سامانه‌های توپخانه‌ای دشمن را برای درگیری مؤثر با قایق‌های سپاه دشوارتر می‌کند.

با این اوصاف، بررسی انواع شناورهای تندرو موجود در سپاه پاسداران، نشان می دهد با ورود قایق های تندرو مجهز به موشکهای پدافندی (سامانه های پدافندی کوثر و نواب) کلکسیون متنوع قایق های تندرو کامل شده است که در ادامه، به معرفی انواع آنها خواهیم پرداخت.

قایق های مجهز به موشکهای کروز؛ مرگبار و فوق سریع

همانطور که اشاره شد، از سال ۱۳۹۹، یک حرکت جهادی و بزرگ در نیروی دریایی سپاه آغاز شده که بر اساس آن، حجم قابل توجهی از پرنده های بدون سرنشین، قایق های تندرو مسلح به موشک های کروز و اژدر، سیستم های راداری، مخابراتی و جنگال در کنار پرتابگرهای ساحلی موشک به نیروی دریایی سپاه تحویل شده اند. همچون گذشته، قایق های تندرو مجهز به موشک های کروز با بردهای مختلف، اصلی ترین مدلهایی هستند که تحویل نیروی دریایی سپاه شده است.

روایت دهمین آئین الحاق تجهیزات شناوری به نیروی دریایی سپاه

بخشی از قایق های جدید تحویل شده به نیروی دریایی سپاه

در بحث شناورهای جدید سبک و سرنشین دار که تحویل ندسا شده اند نیز باید گفت که مسلح کردن آنها به موشک کروز نشان می دهد که سپاه به دنبال افزایش برد درگیری حتی برای سبک ترین واحدهای خود است. در این شرایط و با افزایش برد درگیری اولا میزان بقاء پذیری برای واحدهای خودی افزایش پیدا می کند و در عین حال در مقایسه با نسل های قبلی این شناور که از راکت های ۱۰۷ میلی متری به عنوان سلاح اصلی استفاده می کردند نیز قدرت تخریب بسیار بیشتری خواهند داشت.

به همین خاطر، در سالهای اخیر شناورهای سبک مانند کلاس عاشورا و طارق در عین چالاکی و مانورپذیری بالا در دریا، به جای راکت با خود موشک حمل می کنند و می توانند اهدافی را با دقت بالا از فاصله ۱۰ تا ۱۸۰ کیلومتری مورد اصابت قرار دهند. این شناورهای سبک با موتور پرتوان که به زنبورهای سرخ خلیج فارس مشهورند، اکنون در تراز بالاتری قادرند بجای راکت اندازی به سوی دشمن، از موشک هایی با برد متنوع بهره برده و قدرت اثرگذاری خود را چندین برابر کنند.

باید توجه داشت شلیک موشک از شناورهای سبک تاکنون نمونه ای در جهان نداشته و این برای اولین بار است که مهندسان و متخصصان نیروی دریایی سپاه و وزارت دفاع توانسته اند قابلیت شلیک موشک از شناور سبک تا برد ۱۸۰ کیلومتر را در کشورمان ایجاد کنند.

کلکسیون قایق‌های تندرو سپاه با «ذوالفقار مجهز به موشک نواب» کامل شد/ چتر پدافندی نسل جدید شناورهای ایرانی برای اجرای حملات زنبورهای سرخ در دریا +عکس

تحویل شناورهای کاتاماران (نسل جدید قایقهای تندرو) مجهز به موشک به نیروی دریایی سپاه

اما در عصری که در تمام رده ها سلاح موشکی یافت می شود، موشک های کروز کوتاه برد و میانبرد دریایی با عملکرد خودکار که روی شناورهای تندروی ایرانی نصب شده اند، مؤثرترین سلاح آنها محسوب می شوند که این قایق ها را از برد توپ های کالیبر بالای ناوهای دشمن نیز دور نگه می دارند، بعلاوه، سطح مقطع کم این قایق ها و سرعت بالای آنها ترک سریع محل شلیک و عدم فرصت کافی برای پاسخ دشمن را ممکن می سازد تا این تاکتیک، کابوس همیشگی شناورهای دشمن در آبهای اطراف ایران اسلامی باشد.

قایق‌های تندرو اژدرافکن؛ کابوس شناورهای سطحی و زیرسطحی دشمن

در سال ۱۳۹۴ و در جریان یک نمایشگاه رسمی و مهم نیروهای مسلح، یک شناور خاص با نام ذوالفقار درنیروی دریایی سپاه رونمایی شد. این شناور دو زیست با طول ۱۷ متر، عرض ۳.۳ متر و ارتفاع ۳.۵ متر، وزنی در حدود ۲۲تُن دارد و می‌تواند هم در زیر آب و روی سطح آب حرکت کند. سرعت این شناور اژدرافکن در سطح آب، ۴۰ گره دریایی برابر با ۷۴ کیلومتر بر ساعت بود و اژدر مورد استفاده از در این شناور نیز به نام اژدر ۳۲۴، طولی در حدود ۴ متر و قطری برابر با ۳۲۴ میلی متر دارد و برای مقابه با ناوهای هواپیمابر، شناورهای سطحی با وزن ۲۰۰تُن، سکوهای نفتی و اسکله های تخلیه و بارگیری به کار گرفته می‌شود.

جهش بزرگ قدرت دریایی سپاه با تحویل ۴۵۰ شناور و ۲۰۰ پهپاد در سال جاری/ «سریعترین شناور جهان» مجهز به موشک‌ کروز شد +عکس

شناور اژدر افکن سپاه در زمان رونمایی اولیه

جهش بزرگ قدرت دریایی سپاه با تحویل ۴۵۰ شناور و ۲۰۰ پهپاد در سال جاری/ «سریعترین شناور جهان» مجهز به موشک‌ کروز شد +عکس

شناور اژدر افکن سپاه در مراسم تحویل دهی شناور

و حالا بعد از ۵ سال انتظار و در اواخر سال ۱۳۹۹ شاهد این بودیم که نمونه های جدید شناور اژدر افکن ذوالفقار به واحدهای عملیاتی سپاه تحویل داده شد. با عملیاتی شدن این شناور یک قطعه مهم دیگر در دکترین نبرد نامتقارن و عملیات های ضد دسترسی سپاه در منطقه خلیج فارس تکمیل شد.

ضمن آنکه، نگاهی به تصاویر مربوط به مراسم تحویل ۱۱۰ فروند قایق تندرو توسط سپاه در سال ۱۴۰۰، یک شناور کوچک تندرو را مشاهده می کنیم که دارای دو پرتابه در اطراف خود است. ظاهر این شناور شبیه به نسل جدید قایق های تندرو کلاس عاشورا است. به دلیل کیفیت پایین تصاویر به صورت دقیق نمی توان سلاح مورد نظر را شناسایی کرد اما به نظر می رسد پرتابه ها بر خلاف دیگر موشک اندازهای سپاه، فاقد تیوب حامل موشک هستند و بخش انتهایی آنها نیز بسیار نزدیک به موتور است.

رونمایی سپاه از «سبک‌ترین شناور مجهز به سلاح‌های هدایت شونده» در جهان/ حمله گسترده با اژدر هم به توانمندی قایق‌های تندرو ایرانی اضافه شد +عکس

شناورهای جدید تحویلی به سپاه مجهز به موشک یا پرتاب گر اژدر در کناره ها - به شباهت ظاهری آنها به کلاس عاشورا دقت کنید

در اینجا این احتمال مطرح می شود که با نوعی تیوب حامل اژدر رو به رو باشیم که در زمان مورد نظر اقدام به رها سازی اژدر به طرف هدف می کند. این گزینه با توجه به سبک تر بودن و نبود مشکل آتش عقب نشینی در موشک ها گزینه قابل قبول تری به حساب می آید. در جریان یک حمله سراسری این قایق ها می توانند با پرتاب اژدر یک مشکل جدید را برای نیروهای سطحی دشمن ایجاد کنند.

رونمایی سپاه از «سبک‌ترین شناور مجهز به سلاح‌های هدایت شونده» در جهان/ حمله گسترده با اژدر هم به توانمندی قایق‌های تندرو ایرانی اضافه شد +عکس

تصویر از یک نمونه از شناورهای اژدر افکن نیروی دریایی سپاه در سالهای گذشته

نیروی دریایی سپاه پیش از این دارای شناورهای تندرو اژدر افکن بود ولی این شناورها به نسبت نمونه جدید بسیار بزرگتر بوده و وزن آنها نیز در کلاس بیش از ۱۰ تن است. با این اوصاف، می توان گفت سپاه پاسداران در راستای انجام دکترین عملیات ضد دسترسی خود، به مسلح کردن انواع دارایی خود به سلاح های هدایت شونده روی آورده و نسل جدید قایق های تندرو مسلح شده قطعه دیگری از پازل بزرگ سپاه برای دورتر کردن دشمنان از مرزهای آبی کشور عزیزمان هستند.

تکمیل کلکسیون با قایق های تندرو پدافندی

اما جذاب ترین و خاص ترین مدل تحویل داده شده به نیروی دریایی سپاه، قایق هایی هستند که در روزهای اخیر با تجهیز به سامانه پدافندی، رونمایی شده اند. بر اساس اعلام سردار تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه، ایجاد پوشش هوایی برای شناورهای سپاه، جزو دغدغه فرماندهان این نیرو بوده لذا برخی از شناورهای عاشورا که جزو کلاس سبک نیروی دریایی سپاه محسوب می شوند به موشک "کوثر۲۰۰" تجهیز می شوند، برد این موشک پدافندی را ۱۰ کیلومتر اعلام کرده است.

همچنین سامانه پدافندی نواب که مجهز به موشکهای عمود پرتاب است روی شناور ذوالفقار که ۷۰ نات سرعت دارد نصب شده است. با توجه به اینکه گفته شده سامانه نواب، نسخه دریاپایه سامانه زوبین است، می توان از برخی مشخصات مهم سامانه زوبین برای معرفی هرچه بهتر نواب استفاده کرد. سامانه پدافندی برد کوتاه زوبین دارای قابلیت دفاع ۳۶۰ درجه بوده و می‌تواند ۱۰۰ هدف را کشف و با استفاده از موشک‌های عمودپرتاب خود، به صورت همزمان با چند هدف درگیر شود. برد کشف رادار این سامانه برای کشف انواع اهداف با سطح مقطع راداری کم و متوسط، ۳۰ کیلومتر و برد درگیری آن با اهداف متخاصم ۲۰ کیلومتر است.

کلکسیون قایق‌های تندرو سپاه با «ذوالفقار مجهز به موشک نواب» کامل شد/ چتر پدافندی نسل جدید شناورهای ایرانی برای اجرای حملات زنبورهای سرخ در دریا +عکس

شلیک موشک پدافندی از روی قایق ذوالفقار

با چنین ویژگی‌هایی، سامانه نواب قادر است با انواع موشک‌های کروز، هواپیماهای بدون سرنشین، جنگنده‌های متخاصم در ارتفاع کم و همچنین مهمات دورایستا مقابله کند. همچنین شناور شهید سلیمانی هم مجهز به موشک نواب شده و در روزهای گذشته نیز با موفقیت این موشک تست شده است. ضمن آنکه نسل بردبلندتر سامانه های پدافندی نیز روی شناور شهید سلیمانی وجود دارد که موشک‌های صیاد ۳ با برد ۱۵۰ کیلومتر را با خود حمل می کند.

با این اقدام جدید سپاه، حملات پرتعداد فوجی یا اصطلاحا زنبوری شناورهای مجهز به موشک های کروز و اژدر، با چتر و پوشش پدافندی نسل جدید قایق های تندرو همراه خواهد بود و از آن‌ها در برابر هواگردها خصوصا بالگردها و پهپادهای رزمی متخاصم محافظت می کند و در برابر موشک‌های کروز (مانند انواع ضد کشتی) و مهمات دورایستا (نظیر بمب‌های گلایدری) نیز می‌تواند موثر باشد. اگرچه پیش از این، قایق‌های کوچک با موشک‌های دوش پرتاب مسلح شده بودند، اما قایق ذوالفقار و حتی عاشورا با موشک نواب که تا ۲۰ کیلومتر برد دارد و کوثر با برد ۱۰ کیلومتر، یک کلاس جدید و بسیار کارآمدتر از آن‌ها خواهد بود.

چنین راهبردی نشان می دهد نیروی دریایی سپاه به کمک سایر صنایع دفاعی به سرعت در حال گسترش توان سطحی خود و تکمیل استراتژی دفاع ساحلی خود بوده و الحاق قایق هایی با موشک ها و سرعت های بیشتر یا تولید شناوهایی با قابلیت پدافندی، پوشش پدافندی لازم برای دفاع از این ناوگان پر تعداد سطحی میسر شده است و در کنار آن، شناورهای سنگین تر همچون ناو شهید سلیمانی با انواع سامانه های برد بلند آفندی و پدافندی، همچون لیدر و فرمانده این ناوگان عمل کرده و با ایجاد شبکه ای مناسب، فرماندهی قایق های مورد استفاده در عملیات و پشتیبانی از آنها را در اختیار خواهد گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 55
  • در انتظار بررسی: 13
  • غیر قابل انتشار: 8
  • US ۰۶:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
    6 54
    ما بهاییان از این ترقه بازی ناامید و ناخرسند هستيم
    • علوی IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
      25 6
      طبیعیه که ناراحت باشید . شما صهیونیست های هموطن ما هستید.
    • IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
      15 5
      الان یه تفاله غربگدا میاد میگه : همش آب مقطره! آلمان 50 سال پیش از اینا ساخته بود! همش فتوشاپه! همش تبلیغاته! (ولی خودمونیم ما تقریبا هر هفته شاهد رونمایی از یه دستاورد نظامی هستیم. از موشک پاوه_ از خبر موشک هایپرسونیک توسط سردار حاجی زاده عزیز ما_ پایگاه زیرزمینی هوایی_ پایگاه زیرزمینی پدافند هوایی...). خوب تفاله های غرب آتش می گیرند و برای خط خطی کردن این پیشرفت ها از قیمت پراید و آجیل می گن. خوب کارد بخوره تو اون شیکمت. امسال آجیل کوفت نکن.میمیری و سقط میشی؟
    • IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
      11 3
      1- اگر شما متوجه بودی که انگلیس چه کلاهی سرتان گذاشته بهایی نمی شدی . چون اخرت خود را می بازید. 2- ما برای دفاع از استقلال خود با شاه و صدام و هر کسی که بخواهد ما را به بردگی بگیرد با چنگ و دندان می جنگیم . 3- زمانی که همه قدرت های دنیا حامی صدام جنایتکار بودند و انواع بمب شیمیایی و مین و موشک و هواپیما و توپ و...در اختیارش قرار میدادند و به ماه سیم خاردار و گونی سنگری نمی دادند تسلیم نشدیم . اما امروز با انواع موشک و پهباد و زیردریایی و ...ساخت ایران دشمن جرات ندارد به سرزمین و آب و هوای ایران نزدیک شود . شما و دیگر فریب خورده های استعمارگران جنایتکار هم با کوچک کردن توانایی های ایران به جایی نمیرسید و فقط قبر و آخرت خود را به اتش می کشید
    • IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
      10 0
      شما کی !!! یه سرچ کنم گوگل ببینم چی هست ؟؟؟
    • IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
      20 2
      بهائیان از کی جزو انسانها شدند که ماخبرنداریم
    • IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
      17 3
      بهاییان محترم تشریف ببرند خدمت فائزه خانم رفسنجانی تا شاید گوری، قبری و یک جایگاه رفیع در دوزخ از ایشان تحویل بگیرند.
    • IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
      13 3
      بهاییت دینی هست که در آن زنای با محارم حلال هست. اسمش هم گذاشتن ازدواج با محارم!!! وقتی شیطان دین درست کنه اینجوری دین درست می‌کنه. لعنت به شیطان و انگلیس بد تر از شیطان
    • IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
      17 1
      بهاییت یک فرقه کثیف ضاله است بنازم شهید امیر کبیر را که خیلی قاطعانه با عوضی ها برخورد کرد
    • IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
      4 11
      به اون احمقی که به فردی که خودش را بهایی معرفی کرده توهین می‌کند! تو اگر واقعا پیرو مکتب اسلام بودی (که حتما نیستی) میفهمیدی که حق نداری به خاطر نوع عقیده به شخصی توهین کنی.
  • ایرانی IR ۰۷:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
    7 2
    موشک کروز کوثر 200 با پرتابگر جدید استوانه ای آفندی است نه پدافندی و لانچر آن هم کار جدیدی است که زیاد به اون اشاره نشده است
  • IR ۰۷:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
    35 4
    اقیانوس ها نیاز به حاکمیت ایران دارند به فرموده امام خامنه ای باید در آنجا حضور قوی داشته باشیم
  • IR ۰۸:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
    21 40
    قیمت پراید و پیاز را کنترل کنید که خربزه آب است.
    • IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
      9 23
      قیمتش هنوزراز قیمت کاه و یونجه شما حمال های سایبری آلبانی کمتره.
    • IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
      26 26
      تا موشک نباشه پیاز و سیب زمینی بهت نمیدن
    • IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
      12 11
      امنیت که وڟیفه هر حکومت هست
    • IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
      7 42
      تو به فکر پیاز و سیب زمینی ات باش تورو چه به دفاع از مملکت و غرور ملی همینکه پیاز و سیب زمینی ات فراهم باشد مملکتو دو دستی با سیب زمینی عوض میکنی غیرت و مردانگی هم چیز خوبی است
    • FR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
      11 0
      ۰۸:۰۷ با این کل ننداز
    • IR ۰۲:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۱
      2 1
      تو به عقل بیش‌تر نیاز داری تا پیاز
  • IR ۰۸:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
    29 3
    خدا پشت و پناه سپاه و ارتش ایران اسلامی
  • IR ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
    10 2
    بهتر است با فروش نسلهای قدیمی این تجهیزات به کشورهای مختلف منابع لازم را برای تولید نسلهای جدید فراهم کرد تا در شرایط اقتصادی فعلی کشور. هم به اقصاد ملی فشار نیاید و هم روند توسعه صنایع نظامی کند نشود.
  • IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
    8 1
    خدا روشکر
  • IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
    46 29
    این قایقکها به درد حوثی های پا برهنه هم نخوردند
    • IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
      4 15
      جدی؟!
    • IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
      13 13
      فعلا همون به قول شما کدخداپرستان حوثی های پابرهنه توانستند با مقاومت و از جان گذشگگی ائتلاف پولدارهای و زوردارهای مورد علاقه شما را زمینگیر کنند و کشورشان را تسلیم نکنند ، بعدش هم درست حرف بزن و بگو انصارالله
  • سورن IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
    11 22
    آفرین به شما مرحبا اما تو را برخدا از نامهای پارسی و ایرانی استفاده کنید
    • IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
      21 13
      سازنده که ایرانی نباشد چه انتظاری دارید
  • ناشناس IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
    6 2
    درود بر سپاهیان ایران زمین.
    • IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
      4 3
      این اسامی نشانی از ایران زمین دارد؟ یا جاهای دیگری را تداعی می کند؟
    • IR ۰۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۱
      0 0
      همه ی اسامی ایرانی هستند.همونطور که آذری ها و ترک ها و بلوچ ها و اعراب ایرانی حساب میشن...وگرنه باید ایرانتو به استان فارس و اصفهان و تهران محدود کنی...همه ی زبان ها ریشه در ایرانی دارن.این اسامی هم به احترام خدا و قرآنه چون بچه ها فقط از خدا کمک خواستن.این دستاورد ها چیز کمی نیستن
  • IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
    0 1
    خدا قوت ،عالی
  • IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
    7 25
    مردم ایران لحظه شماری می کنند تا یک جنگ جدی شروع شود تا ببینند اینها به درد می خورند
    • IR ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
      14 1
      مردم ایران یا شما ا؟!!!!!!!!!!
  • IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
    5 4
    تحت امامت امام خامنه ای در حال عمل به این آیه از قرآن هستند که: و اعدوا لهم ما استطعتم من قوه الحمد لله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آله الطیبین الطاهرین و لعنة الله علی اعدائهم اجمعین
  • CA ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
    13 9
    پول جیب مردم خرج چی میشه!!!
    • IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
      4 6
      چخه آلبانی .
    • جواد IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
      5 10
      خرج امنیت مردم
    • IR ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
      12 5
      خرج موشکهای ترقه نما
    • IR ۰۲:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۱
      0 2
      حتی اگر بگیم کل بودجه مملکت هم خرج دفاعی بشه اما همچین چیزایی بازم پول براشون کم میاد.
  • IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
    3 2
    واقعا غرورانگیز و افتخار آوره. واقعا پس از حدود سیصد سال انواع خیانت های داخلی و خارجی به این کشور مقدس و ضعف و وابستگی های خفت آور حکومتهای وابسته و فاسد باید بخاطر اینهمه پیشرفت و کارهای بزرگ و همت و تعصب و خلق توان و قدرت سخت و دانش محور باید به تک تک این عزیزان حلال زاده و موحد و اصالتا ایرانی و وطن پرست تبریک و تهنیت عرض نماییم و دستانشان را بوسیده و خسته نباشید عرض کنیم و از خداوند حکیم و ناصر برای آنها و خانواده های محترمشان آرزوی سلامتی و بهروزی داشته باشیم.
  • IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
    1 5
    راه مقابله با قایق های تندرو چیه؟ در مورد موتور و ساختار قایق ها توضیح میدی!!!
    • فرزاد IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
      4 1
      راه مقابله ندارن
  • منتقد IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
    5 11
    ارتش آمریکا این قایق های چدنی رو به هیچ حساب نمیکنه وسلام
  • IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
    2 1
    قراره یمن منطقه را بگیره به قایق بیشتری برای حفظ دستاورد ها نیازمندید
  • امیر IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
    1 1
    این خانم یا آقای بهایی تا کجا خبر داره ، نه تنها این گروه بلکه همه سازمانهای پیدا و پنهانی در جهان با توجه به مدارک مستند از فراماسونرها ، بانک های دولتی و خصوصی بین‌المللی در اروپای وحشی بدون قلاده . یانکی های بدون قلاده ، همه سازو کار در انگل ستان ( انگلستان ) ، روچیلدها حتی ملکه عفریته و زشت چهره لندن بگور رفته و و و نوکران و کنیزان زیر مجموعه ساختاری بنام تشکیلات / آلبرتا / بوده هستند و خواهند بود . همه از ریاست جمهور و هر آنچه که در ذهن شما برای ساختار یک کشور یا منطقه در هر بخشی از جهان ما بر پایه تصمیمات این ساختار انجام میگیرد .‌ تنها در پنج کشور نتوانستند حضور داشته باشند / »»» ایران ، روسیه ، کره شمالی ، چین ، سوریه . اما از اراذل و اوباش اجاره‌ای و برای به آشوب کشاندن پنج سرزمین یاد شده با همه توان و سرمایه و امکانات داخلی و خارجی پشتیبانی می‌کنند . خانم یا آقای بهایی ممنون میشم که در این زمینه بیشتر و بیشتر پژوهش و بررسی کنید .
  • مهدی IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
    6 2
    ما می توانیم
  • IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
    0 6
    اعراب با ایران از در صلح درامدند تا در جنگ ایران با باکو، دیگر ایران نتواند امارات را بزند.
  • IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
    0 5
    اعراب دوست شدن خلیج فارس رو بیخیال خزر و باکو رو بچسبید. چرا قایق تندرو در خزر نیست؟
  • IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
    3 2
    اگر واژه های «اصالت و نجابت» به شکل یک کشور بودند ان کشور ایران بود، به چه ایرانی، چه فرهنگی، چقدر تاریخ، چه ریشه هایی، چه باشکوه،‌خدا قدرتمندترین کشور تاریخ (ایران) را برای یاری مهدی فاطمه در آخرالزمان انتخاب کرده است.
  • IR ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
    6 1
    برای اینکه بفهمیم دکترین دریایی ایران واقعا موثر است یا تبلیغاته باید تحرکات میدانی نیروی دریایی آمریکا را رصد کنیم حتی حرفی که آمریکایی ها هم می زنن ممکنه از سر ایران هراسی و دوشیدن گاوهای منطقه باشه پس باید دید , در عمل , آمریکایی ها چه کردن خوب نیروی دریایی آمریکا حالا ماه هاست که ناوهواپیمابر خود را دیگر به 2000 کیلومتری سواحل ایران نزدیک نمی کند که عقب نشینی و این یک نقطه ضعف برای برد عملیاتی جنگنده های ناونشین آمریکاییه پایگاه های نظامی خشکی آمریکا در سرتاسر منطقه هم زیر نشانه گیری باران موشکی هستند پس می شود مطمئن بود که دکترین نظامی ما درست بوده و درست عمل کرده که هم به اقتصاد ما فشار نیاورد هم باعث بازدارندگی بشه که شده .
  • IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
    3 1
    جدا از اینکه این طرح ها عالیه اما اگر ما می توانستیم 10 ناو در کلاس ناو جماران یا کلاس ناو شهید سلیمانی داشته باشیم که این ها متخصص پدافند باشند یعنی تا 80 درصد چینش ضدهوایی و سیستم های موشکی پدافندی داشته باشند و 20 درصد هم توان ضدسطحی و زیرسطحی , آنوقت هر کدام از این ناوها می توانست چتر خود را بر روی 10 ها قایق تندرو باز کنه و درواقع یک لایه دیگر پدافندی در آب های خلیج فارس تا دهانه دریای هند باز کنه که این خط جدید پدافندی می تواند به سواحل و جزایر خودمان بچسبد یا جلوتر بره که اگر جلوتر بره می تونه کل بحرین , امارات و قطر و شمال عربستان را هم زیر سایه خود بگیره و در صورت لزوم , دستور بستن آسمان منطقه را صادر کنه 10 ناو متخصص پدافندی که هر کدام از این ناوها , همزمان بتونه حداقل با 5 جنگنده یا هر پرنده دیگری برخورد داشته باشه زیر این ناوهای متخصص پدافندی هم می تونه زیردریایی ها غدیر قرار بگیره و ناوهای دیگری که داریم هم این ناوها را بلحاظ حمله ضدکشتی حفاظت کنند درواقع به این شکل یک بلاک قدرتمند و مخوف و متحرک تشکیل خواهیم داد الان چین هم همین کارو کرده یعنی حدود 300 ناو کوچک و بزرگش را مقابل سواحلش قرار داده که این هم قدرت تاخت شان را بسیار بالا می برد هم آمریکا خربازی دربیاره اول باید از پس این 300 ناو مجهز و مدرن بربیاد تازه اگر بتونه , آنوقت سرزمین اصلی چین مقابلش خواهد بود ! ما باید یک چینش سنگین و ترسناک از قایق های تندرو و ناوهای تخصصی کنار هم چفت کنیم که اگر نیاز شد تنگه هرمز را ببندیم ضمنا با رفتاری که غرب دارد خطر جنگ جهانی هم کم نیست سطح آمادگی ها را باید بالا و بالاتر ببریم .
  • IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
    3 7
    خوشحالم که همینها لج امثال تورو درآوردهاند بسوز ...
  • IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
    2 1
    نواب دریچه از تکنولوژی است که قبلا در اختیار ایران نبود. گام های بعدی باید بلندتر برداشته شود و به سمت کلد لانچ و کم کردن هزینه های ساخت این چنین سامانه هایی برای تولید انبوه حرکت کرد
  • IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    0 0
    قسمت بامزه اش اینجاست که قایق های ما پشتیبانی پافندی دارن ولی ناو های ما مپل مکران از این امکانات در خودشون ندارن! سیبل متحرکن
  • IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۰
    0 0
    از نامهای پارسی و ایرانی استفاده کنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس