کد خبر 147392
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۸:۵۳
به گزارش مشرق به نقل از رجا ، سید حسن نصرالله در سخنرانی چند شب پیش خود به مناسبت روز جهانی قدس، با اشاره به سخنان مسئولین اسرائیلی مبنی بر ویران کردن لبنان در صورت درگرفتن جنگ و با اشاره به طبیعت وحشی و تروریستی رژیم صهیونیستی و ضمن برشمردن برخی ویرانگری ها و جنایات صهیونیست ها در جنگ های گذشته با مسلمین، این حرف صهیونیست ها را چیز جدیدی ندانست، ولی در عین حال و برای اولین بار، سطح مقابله خود را بالاتر برده و خطاب به اسرائیلی ها گفت: «تو می توانی به هرچه می خواهی فکر کنی و هر کار می خواهی بکنی، ولی فقط تو در میدان نیستی. آنچه جدید است، این است. من نمی خواهم امروز بگویم که  ما هم در مقابل اسرائیل را ویران می کنیم.

من واقع گرا هستم. من مدعی نیستم که ما در حزب الله با امکاناتی که داریم می توانیم اسرائیل را ویران کنیم. این نیاز به امکانات خیلی عظیمی دارد. ولی می توانم بگویم که ما می توانیم حیات ملیون ها نفر از صهیونیست ها در کل فلسطین اشغالی را به جهنمی واقعی تبدیل کنیم. می توانیم چهره اسرائیل را عوض کنیم. بله. ما می توانیم این کار را بکنیم. ... هزینه و تبعات جنگ با لبنان برای اسرائیلی ها بسیار بسیار بسیار سنگین خواهد بود.

 برخی اهداف [برای هدف قرار دادن توسط حزب الله] در فلسطین اشغالی وجود دارد. الان به طور مشخص آنها را ذکر نمی کنم. [سربسته می گویم که] برخی اهداف در فلسطین اشغالی وجود دارد که می توان آنها را تنها با تعداد اندکی موشک هدف قرار داد. ... می خواهم به اسرائیلی ها بگویم که در فلسطین اشغالی تعدادی از اهداف وجود دارد –که اتفاقا تعدادشان کم هم نیست- ولی در عین حال به تعداد زیادی از اهداف احتیاج نداریم و می شود با تعدادی موشک دقیق نقطه زن –آن هم تنها با تعداد کمی از این موشک ها، نه تعداد زیاد- آنها را هدف قرار داد. و ما این موشک ها را در اختیار داریم. زدن این اهداف تنها با تعداد کمی موشک –نمی خواهم الان از آن اهداف به صورت دقیق اسم بیاورم- زندگی صدها هزار نفر از صهیونیست ها را به جهنمی واقعی تبدیل خواهد کرد. در آن صورت باید از ده ها هزار کشته اسرائیلی حرف زد نه از 300 کشته یا 500 کشته [که در گزارش های حکومتی اسرائیل برای تخمین کشته های جنگ ذکر شده است].

 من، امروز، در روز جهانی قدس به اسرائیلی ها اعلام می کنم: این اهداف نزد ما موجود است و مشخصاتش هم نزد ما هست. موشک هایی که باید آنها را هدف قرار دهد هم آماده و نصب شده و به سمت این اهداف نشان رفته است. موشک هایی که در اختفای بسیار عالی هم قرار دارد. و ما در هر مرحله از تعرض به کشورمان اگر برای حفاظت از ملت و کشورمان  مجبور به استفاده یا هدف قرار دادن این گونه از اهداف بشویم، در این کار تردید نخواهیم کرد. اسرائیلی ها باید خوب بفهمند که هزینه و تبعات جنگ با لبنان بسیار بسیار برایشان گران تمام خواهد شد و با تبعات و هزینه های جنگ 33 روز قابل مقایسه نیست. تأکید می کنم که با آن قابل مقایسه نیست.»

بدین ترتیب، پس از این سخنرانی موجی سنگین از بحث و ترس در اسرائیل به وجود آمده و در رسانه های مختلف به این صحبت سید حسن نصرالله می پردازند. اگر چه سید حسن نصرالله این اهداف را مشخص نکرد و مثل همیشه، با هوشمندی، حریف را در سردرگمی نگاه داشت ولی روزنامه اسرائیلی «معاریو» در شماره اخیر خود طی گزارشی به بررسی این صحبت ها و اهداف احتمالی مورد نظر سید حسن نصرالله پرداخته و آن را با کارشناسان مختلف اسرائیلی مطرح نموده است. گزارشی، که روزنامه الاخبار لبنان به ترجمه بخش هایی از آن مبادرت کرده و پایگاه های خبری و تحلیلی وابسته به حزب الله –از قبیل الانتقاد و المنار- هم، برای ادامه استراتژی سید حسن و با تأکید بر اینکه لزوما محتوای آن را تأیید نمی کنند، آن را منعکس کرده اند. گرچه نمی توان با قطعیت از صحت حدس اسرائیلی ها راجع به این اهداف سخن گفت ولی، دستکم برای درجریان گرفتن مخاطبان از تحلیل های آمیخته با رعب دشمن صهیونیستی و برای فهم میزان ضعف دشمن ترجمه کامل آنچه در روزنامه الاخبار منعکس شده را تقدیم می کند:
 
 
«دود همه جا را گرفته، هیچ راهی برای متوقف کردنش نیست، برای خاموش کردن آتش هم هیچ راهی نیست. بزرگترین آتشی که تا به حال دیده ایم. بمب گازی. پنج روز آتش سوزی متوالی. منطقه ای که فاجعه در آن رخ داده پاکسازی ای می طلبد که به چندین سال زمان نیاز دارد. برخی مناطق به طور صد در صد و کامل، خالی از سکنه خواهد شد. طوفانی از آتش. 25 هزار نفر کشته یا زخمی. دایره تأثیری که 5 کیلومتر شعاع دارد. امیدی به عملیات نجات نیست. امیدی به عملیات معالجه مؤثر هم نیست. فوکوشیمای اسرائیلی.»
 
اینها توصیفاتی است که کارشناسان اسرائیلی نموده اند و در روزنامه «معاریو» اسرائیل منتشر شده است. توصیفاتی در باره وضعیتی که اگر جنگی رخ بدهد، برای خلیج حیفا رخ خواهد داد، آن هم به محض بلند شدن آژیر خطری که سقوط اصابت موشک ها به تأسیسات نفتی و پتروشیمی موجود در آنجا  را اعلام کند. آنچه که سید حسن نصرالله در تهدید دو شب پیشش –پیرامون موشک باران اهدافی در اسرائیل که زندگی هزاران نفر از صهیونیست ها را به جهنم تبدیل خواهد کرد- آن را دقیقا و با جزئیات اعلام نکرد، روزنامه اسرائیلی معاریو را واداشت که در گزارشی، طبق تحلیل هایی سعی کند آن را روشن کند. معاریو، شرحی تفصیلی از وضعیت تأسیسات واقع در حیفا و شمال آن ارائه نموده و اشاره کرده است که این تأسیسات «مثلثی خطرناک -و البته جذاب برای دشمنان اسرائیل- تشکیل می دهد.» طبق گزارش این روزنامه، این مثلث شامل«تأسیسات پتروشیمی و بیوشیمی و پالایشگاه های نفت و گاز، به اضافه تعدادی از مخازن بزرگ آمونیاک و تأسیسات هیدروژن و مخازن اتیلن می شود.»

روزنامه معاریو، گفته ی یکی از کارشناسان اسرائیلی را نقل کرده است که: «[در صورت مورد اصابت قرار گرفتن این اماکن، آتشی عظیم ایجاد خواهد شد و] چیره شدن بر آتشی با این حجم به هیچ وجه ممکن نخواهد بود، حتی اگر هزار نفر اضافی هم در سیستم آتش نشانی اسرائیل به کار گرفته شود.»
 
طبق گفته کارشناسان به روزنامه معاریو، این سناریوی وحشتناک، سناریویی خیالی نیست و  درست نیست که ندیده گرفت شود. به نظر این کارشناسان، رویکرد شرکت های مالک این تأسیسات، و همچنین رویکرد دولت اسرائیل، مبتنی است بر استنتاجات هیئتی که بعد از جنگ 33 روزه تشکیل شد و با بررسی هایی اعلام کرد که مشکلات در جنگ آتی، از دیوار این تأسیسات فراتر نخواهد رفت. تحلیلی که به گفته این کارشناسان «چیزی نیست جز توهم!»
 
سیستمهای ایمنی فوق پیشرفته ای که به کار نمی آیند!

به رغم اینکه سیستم ایمنی این اماکن، جزو پیشرفته ترین سیتم های ایمنی در جهان محسوب می شود، ولی یک حادثه ی جنگی می تواند صحنه را به کلی عوض کند. یکی از کارشناسان اسرائیلی می گوید: «بهترین آمادگی در عالم هم نمی تواند جلوی این را بگیرد که موشکی که حامل کلاهک انفجاری ای با وزن 500 کیلوگرم است به یک مخزن برخورد کرده و با انفجار آن، کل زیرساخت های موجود در اطرافش را تخریب کند. هیچ عمل یا تدبیری در جهان یافت نمی شود که چنین حفاظتی در برابر وقایع جنگ را تضمین کند.»
 
طبق گزارشهای کارشناسان «مؤسسه علوم تکنولوژیک تخنیون» و کارشناسان اطفای حریق، طوفان آتش ناشی از چنین حادثه ای به حجمی خواهد بود که موجب صدمه دیدن 25 هزار در شعاع 5 کیلومتری از کانون آتش سوزی خواهد شد.
 
تخمین بیش از 70 هزار کشته فقط در حیفا

گفتنی است که بعد از جنگ 33 روزه، شهرداری حیفا از شرکتی انگلیسی درخواست کرد که گزارشی پیرامون خطرات احتمالی در صورت اینکه فقط مخزن آمونیاک واقع در حیفا مورد اصابت موشک قرار بگیرد، تهیه کند. در گزارشی که این شرکت انگلیسی تهیه کرد -بدون در نظر گرفتن تراکم جمعیتی ساکنان آن مکان- چنین تخمین زده شد که ایجاد آتش در مخزن آمونیاک حیفا به ایجاد ابر ضخیمی از دود منجر خواهد شد که مجموعا حدود 16 کیلومتر را در بر خواهد گرفت، و این حجمی است که شهر عکا و شمال آن را در بر خواهد گرفت.
 
پروفسور «عاموس ناطواع» از «مؤسسه علوم تکنولوژیک تخنیون» در گفتگو با روزنامه معاریو اشاره کرده است که«طی مباحثاتی که در اواخر دهه 90 میلادی رخ داد، چنین تخمین زده شد که عدد کشته و زخمی های چنین آتشی حدود 70 هزار نفر خواد بود.» و البته گزارشی که «بازرس دولت» در سال 2003 تهیه کرد، از رقمی بزرگ تر از این سخن گفته است.
 
آتشی که کل سیستم آتش نشانی اسرائیل هم برای خاموش کردنش کافی نیست

اما در رابطه با عملیات تخلیه ساکنین، باید گفت که عدد کسانی که لزوم تخلیه آنها از منطقه خطر تخمین زده می شود، به حدود 300 هزار نفر می رسد. و این چیزی است که با مشکلات فراوانی مواجه خواهد شد. طبق گفته پروفسور «آوی کرشنباوم» -کارشناس اداره بلایای طبیعی در بنیاد تخنیون- :«عملیات تخلیه در همه حالات مؤثر نخواهد بود؛ اگر شروع کنیم به فرار کردن، به طرز بزرگتری با خطر مواجه خواهیم شد.» پرفسور کرشنباوم می افزاید: «مثلا برای خاموش کردن چنین آتشی در «کرمل» نیاز به به کار گرفتن همه آتش نشانان اسرائیل، و حتی به کارگیری برخی آتش نشانان اضافی از خارج اسرائیل، است. حالا اگر فرض کنیم که جنگ کل منطقه شمال اسرائیل را در بربگیرد [یعنی حتی اگر در نظر نگیریم که جنگ به کل مناطق مرکزی و جنوبی اسرائیل هم کشیده شود] در آن صورت چه؟ اگر همزمان با کرمل، به تأسیسات حیفا  و تأسیسات موجود در بندر اشدود و به تأسیسات هسته ای دیمونا هم حمله موشکی بشود چه؟ اصلا در این صورت آیا کسی خواهد بود که برای کمک بیاید؟ مسئله فقط مسئله ی کسانی که کشته می شوند و یا صدمات مستقیم ناشی از آتش و مواد شیمیایی نیست. چه کسی به ده ها هزار جسد رسیدگی خواهد کرد؟ وضعیت اجتماعی چطور خواهد شد؟ برخی مناطق به طور کامل و آن هم برای چند سال از ساکنین خالی خواهد شد.»
 
تبدیل به جهنم کردن اسرائیل شدنی است و دشمنان اسرئیل می توانند!

در خاتمه گزارش روزنامه معاریو، دکتر «افارییم لیؤور» -رئیس هیئت دولتی «هدایت آمادگی ها در مورد زلزله» می گوید که «سیستم های تکنولوژیکی که در اطراف این تأسیسات قرار داده شده برای حفاظت آنها از خطرات جنگ یا حملات تروریستی یا زمین لرزه نیست [بلکه برای حفاظت آنها از خطرات احتمالی معمولی در چنین تأسیساتی است]. هیچ نقطه شناسایی نشده ای در خلیج حیفا برای دشمنان اسرائیل یا نقطه ای که دشمن نتواند آن را هدف قرار دهد وجود ندارد. و حتی اگر یک موشک برای ایجاد ضربه مورد نظر دشمن کافی نباشد، در آن صورت دشمن ده موشک یا صد موشک یا هزار موشک شلیک خواهد کرد، و دشمن، چنین میزانی از موشک را در اختیار دارد.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس