اذعان کاخ سفید به ناتوانی آمریکا در بازیابی پهپاد جاسوسی ساقط شده خود

جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرد آمریکا هنوز پهپاد سرنگون شده را از دریای سیاه بازیابی نکرده است و مطمئن نیستم بتوانیم آن را بازیابی کنیم.

به گزارش مشرق، جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز چهارشنبه به وقت محلی در مصاحبه با شبکه خبری سی ان ان گفت که آمریکا هنوز پهپاد سرنگون شده را از دریای سیاه بازیابی نکرده است.

این مقام ارشد کاخ سفید تصریح کرد: مطمئن نیستم که بتوانیم این پهپاد را بازیابی کنیم.

کربی در عین حال در مورد احتمال دستیابی روسیه به پهپاد سرنگون شده بدون پرداختن به جزئیات گفت: ما اقداماتی را برای محافظت از دارایی خود در ارتباط با آن پهپاد خاص انجام داده ایم.

وی توضیح داد که مقامات آمریکا اقداماتی را برای محافظت از اطلاعات ذخیره شده در پهپاد و به حداقل رساندن موفقیت احتمالی هرگونه تلاش دیگران برای دستیابی به داده های پهپاد انجام داده اند.

کربی اظهار داشت که این پهپاد بر فراز آب های بین المللی در حال پرواز بوده است. او گفت که این نوع پروازها و تلاش روسیه برای رهگیری آنها در طول جنگ اوکراین غیر معمول نبوده است.

وی توضیح داد: اما این اولین بار است که یک خلبان روسی به این پهپاد ضربه می زند و باعث می شود که آمریکا مجبور شود آن را ساقط کند.

مرکز فرماندهی اروپایی آمریکا اعلام کرد که روز سه شنبه یک فروند جنگنده سوخو-۲۷ روسیه به یک پهپاد ام کیو ۹ ریپر آمریکای بر فراز دریای سیاه برخورد کرد که این امر موجب شد تا نیروهای آمریکایی این پهپاد را در آب های بین المللی پایین بیاورند.

دو جنگنده سوخوی ۲۷ روسیه، پهپاد آمریکا را در شرایطی که فرماندهی اروپای آمریکا آن را "ناامن و غیرحرفه ای" خواند، رهگیری کردند .

پاتریک ریدر سخنگوی پنتاگون گفته است که جنگنده‌های روسیه به مدت نیم ساعت در نزدیکی این پهپاد پرواز می‌کردند و سوخو ۲۷ که با این پهپاد برخورد کرده، آسیب دیده است.

در این بیانیه ادعا شده است که هواپیمای روسیه علاوه بر برخورد با پهپاد آمریکا، سوخت خود را روی آن ریخته و به شیوه ای بی پروا و غیرحرفه ای در مقابل آن پرواز کرده است.

ژنرال جیمز بی هکر، فرمانده مرکز فرماندهی اروپایی آمریکا گفت: پهپاد ما در حال انجام عملیات معمولی در حریم هوایی بین‌المللی بود که توسط یک هواپیمای روسی رهگیری شده و مورد اصابت قرار گرفت و این برخورد منجر به سقوط و از دست دادن کامل پهپاد شد. در واقع، این اقدام غیرایمن و غیرحرفه‌ای روس‌ها تقریباً باعث سقوط هر دو هواپیما شد.

مسکو اما روز چهارشنبه به واشنگتن اعلام کرد که از حریم هوایی روسیه به اندازه کافی دوری کند.

سقوط این پهپاد ۳۲ میلیون دلاری رقابتی را برای بازیابی لاشه آن ایجاد کرده زیرا این پرنده شامل پیشرفته‌ترین فناوری آمریکا است و یک دستاورد بادآورده برای روسیه است اگر زودتر به پهپاد مزبور دست پیدا کند.

این اولین برخورد بین هواپیمای روسیه و ناتو از زمان شروع جنگ اوکراین در فوریه سال ۲۰۲۲ است اما بر خطرات منجر به تنش از طریق اشتباه محاسباتی تاکید دارد در حالیکه نیروهای ناتو و روسیه جنگ افزارهای زیادی در اطراف اوکراین دارند.

مری الن اوکانل، استاد دانشکده حقوق نوتردام و کارشناس حقوق بین الملل تاکید کرد که خلبان روسی با ریختن سوخت و سرنگونی پهپاد، فضای دریای سیاه را شکننده‌تر می‌کند. وی گفت: به احتمال زیاد ریپر در حال انجام نظارت بر اوکراین بوده است و طبق قوانین درگیری مسلحانه، روسیه ممکن است در این کمک‌ها اخلال ایجاد کند.

ایالات متحده از قبل از آغاز جنگ، پهپادهای ریپر را بر فراز دریای سیاه به پرواز در می‌آورد و از پهپادهای جاسوسی برای نظارت بر منطقه استفاده می‌کرد. طبق گفته نیروی هوایی، این پهپادها می‌توانند تا ارتفاع بیش از ۱۵ کیلومتری پرواز کنند و دارای حسگرها و قابلیت هایی برای جمع آوری اطلاعات و انجام شناسایی برای مدت زمان طولانی هستند که آن را به یک بستر ایده‌آل برای ردیابی حرکات در میدان جنگ و در دریای سیاه تبدیل می‌کند.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس