مدودف: این آمریکا بود که از معاهده «آسمان‌های باز» خارج شد

معاون شورای امنیت ملی روسیه با بیان اینکه ساقط کردن پهپاد آمریکا در حوزه حق حاکمیتی مسکو بود، گفت که آمریکایی‌ها دیگر کاملاً عقل خود را از دست داده‌اند.

به گزارش مشرق، «دیمیتری مدودف» معاون شورای امنیت ملی روسیه امروز (جمعه) یادآوری کرد که این دولت آمریکا بود که از معاهده آسمان‌های باز خارج شد.

مدودف طی بیانیه‌ای در کانال تلگرامی رسمی خود درباره سرنگونی پهپاد آمریکایی نزدیک حریم هوایی روسیه نوشت: «هیچ کنوانسیون بین‌المللی در این زمینه وجود ندارد. کنوانسیون شیکاگو در سال ۱۹۴۴ و سایر اسناد بین‌المللی چیزی درباره این مسائل نمی‌گویند».

وی با بیان اینکه در نبود قوانین بین‌المللی درباره پرواز هواپیماهای بدون سرنشین نزدیک مرز کشورها، قوانین داخلی در حال شکل‌گرفتن است؛ توضیح داد: «ضمناً یادآوری می‌کنم که آمریکایی‌ها معاهده آسمان‌های باز را که حق بازرسی نظامی را می‌داد، نابود کردند».

رئیس جمهور سابق روسیه ضمن اشاره به وجود اصطلاحات «مناطق ممنوعه» و «مناطق پرواز محدود» در هوانوردی نظامی، تصریح کرد که محدودیت‌هایی برای پرواز هواپیماها و سایر هواگردها در چنین مناطقی ایجاد شده و این کار را دولت هر کشور انجام می‌دهد.

مدودف ادامه داد: «هواپیماهای بدون سرنشین نیز باید از این قوانین پیروی کنند. مخصوصاً در دوره خصومت‌ها که برای همه استفاده کنندگان از حریم هوایی شناخته شده است. علاوه بر این، گاهی اوقات تعیین لحظه دقیق ورود هواپیما یا پهپاد به آسمان یک کشور بر اساس مرز دریایی دشوار است».

وی با تاکید بر اینکه محل سرنگونی پهپاد آمریکایی بخشی از قلمرو روسیه و تحت حق حاکمیتی این کشور است، گفت: «ساده بگویم، آمریکایی‌ها کاملاً عقل خود را از دست داده‌اند و رودربایستی کردن با آنها اشتباه است».

این مقام امنیتی روس همچنین افزود: «البته حفظ تماس‌های نظامی لازم است مخصوصاً با توجه به اظهارات آمریکایی‌های پَستی مانند سناتور گراهام مبنی بر اینکه سرنگونی هواپیماهای روسی ضروری است. اتفاقاً گاهی اوقات حوادث هوایی به‌خاطر چنین موجوداتی اتفاق می‌افتد».

پیش از این نیز «آناتولی آنتونوف» سفیر روسیه در واشنگتن درباره هرگونه نزدیک شدن دوباره هواپیماهای نظامی آمریکا به حریم هوایی کشورش شدیداً هشدار داده بود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۶
    0 0
    احسنت بر مدودف. توانایی مدودف و وضوح توصیف آمریکایی ها توسط مدودف تحسین برانگیز است. تا اودسا تصرف نشود عقل به سر آمریکایی ها بر نمی گردد. یا تصرف یا بمباران کلیه بنادر و تأسیسات حمل و نقل در اودسا تنها راه به سرانجام مطلوب رساندن عملیات ویژه و پایان قطعی بحران نازیسم در اوکراین سابق است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس