کد خبر 1473724
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۱
ارزیابی جامعه اطلاعاتی آمریکا از قدرت نظامی ایران

با توافق مهم ایران و عربستان با محوریت چین ما دیدیم که چگونه اولین نشانه‌های این افول تاریخی هژمونی آمریکا ظهور کرده و یک توافق کاملا آسیایی حسابی آمریکایی‌ها را غافلگیر و منزوی کرد.

به گزارش مشرق، درست در روزهایی که اوج یک بحران امنیتی با چاشنی برساخته‌های رسانه‌ای را پشت سر می‌گذاشتیم و فضای جامعه در حوالی نیمه آبان از همیشه ملتهب‌تر و حساس‌تر شده‌بود و فشار جنگ ترکیبی هر روز رمق تازه‌ای می‌گرفت و علیه روان و اعصاب مردم حریف می‌طلبید گزاره‌هایی از سوی رهبر انقلاب مطرح شد که حالا بعد از شکست کمپین شش‌ماهه ضدایرانی هر تحلیلگری در برابر آن سر تعظیم ورود می‌آورد و از درستی نشانه‌شناسی‌ها حیرت می‌کند؛ تحلیل یک واقعه از قلب یک جنگ ترکیبی تمام‌عیار کار هر کسی نیست و حالا که در روزهای آرام و پساآشوب به آن رسیده‌ایم، غنای آن تحلیل را بیشتر درک می‌کنیم.

وقتی رهبر انقلاب ۱۱آبان به نشانه‌های تغییر در نظم جهانی و روند حاکم‌شدن نظمی جدید در دنیا اشاره کردند و گفتند: ابعاد نظم جدید و چگونگی آن دقیقا معلوم نیست اما خطوط اساسی آن قابل ترسیم است، کسی حذف آمریکا از مهم‌ترین توافق سال‌های اخیر را حدس هم نمی‌زد. اما رهبر انقلاب اولین خط اساسی از نظم جدید را «انزوای آمریکا» دانستند و افزودند: برخلاف گذشته که آمریکایی‌ها خود را تنها قدرت مسلط دنیا می‌خواندند، در نظم جدید، آمریکا جایگاه مهمی ندارد و منزوی است و ناچار خواهد شد دست و پایش را از نقاط مختلف جهان جمع کند.

حالا با توافق مهم ایران و عربستان با محوریت چین ما دیدیم که چگونه اولین نشانه‌های این افول تاریخی هژمونی آمریکا ظهور کرده و بدون هیچ برجام و توافقی با آمریکا این بن‌بست گشوده شد و یک توافق کاملا آسیایی حسابی آمریکایی‌ها را غافلگیر و منزوی کرد. آمریکا از این ایران نگران است و در گزارش سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا هم به صورت مبسوط این مسأله شرح داده شده و در این گزارش بخش‌هایی از آن را بررسی خواهیم کرد.

جامعه اطلاعاتی آمریکا که متشکل از ۱۶ سازمان اطلاعاتی از جمله سازمان سیا و آژانس امنیت ملی آمریکا است، در گزارش سالانه خود به ارزیابی مجموعه تهدیدهایی پرداخته که می‌توانند منافع ملی آمریکا را به طور مستقیم و جدی در سال ۲۰۲۳ به خطر بیندازند،‌ این گزارش از روسیه و چین در مقام رقیب آمریکا نام برده که با دست‌زدن به مجموعه‌ای از اقدامات «هنجارهای نظم جهانی» را به چالش کشیده‌اند. اما تاکید می‌کند ایران در راستای تلاش برای از بین‌بردن نفوذ آمریکا در غرب آسیا، تثبیت نفوذ خود، قدرت‌افکنی در کشورهای همسایه و...، کماکان به تهدید منافع آمریکا ادامه خواهدداد.

ارزیابی جامعه اطلاعاتی آمریکا از قدرت نظامی ایران

ارزیابی جامعه اطلاعاتی آمریکا از قدرت نظامی ایران جالب توجه است؛ ‌آنها معتقدند: سپاه پاسداران در سال ۲۰۲۳ همچنان موقعیت خود را به‌ عنوان «مرکز قدرت نظامی ایران» حفظ خواهدکرد؛ به تعبیر جامعه اطلاعاتی آمریکا این نهاد سازمانی نظامی است که با دست‌زدن به مجموعه‌ای ترکیبی از «جنگ‌های متعارف و نامتعارف» منافع آمریکا در خاورمیانه را تهدید می‌کند.همچنین این شبکه معتقد است: جمهوری اسلامی برنامه‌هایش به‌منظور دستیابی به «تسلیحات متعارف جدید»، از جمله «جت‌های جنگی، هواپیماهای آموزشی، بالگردها، سامانه‌های دفاع هوایی و تانک‌های جدید» را ادامه می‌دهد، اگرچه کسری محدودیت‌های اقتصادی تهران می‌تواند سرعت اجرای این اهداف را کاهش دهد.آنها در عین حال اذعان کردند ایران بیشترین ذخایر موشک‌های بالستیک در خاورمیانه را در اختیار دارد و همین امر تهدیدی برای منطقه به‌حساب می‌آید.

در گزارش ضد ایرانی جامعه اطلاعاتی آمریکا آورده شده‌است: ایران در حال حاضر فعالیت‌های کلیدی توسعه تسلیحات هسته‌ای را که برای تولید یک سلاح‌هسته‌ای قابل آزمایش لازم است، انجام نمی‌دهد. در این گزارش ضد ایرانی آمده‌است: از زمان ترور محسن فخری‌زاده، دانشمند هسته‌ای ایران در نوامبر ۲۰۲۰، تهران به گسترش برنامه هسته‌ای خود سرعت بخشیده و اعلام کرده‌است که دیگر محدود به ضوابط برجام نیست و فعالیت‌های تحقیق و توسعه‌ای را انجام داده‌است که در صورت تصمیم، این کشور را به تولید مواد هسته‌ای برای استفاده در یک بمب هسته‌ای نزدیک‌تر می‌کند. اگر تحریم‌ها علیه تهران لغو نشود، مقامات ایرانی احتمالا به دنبال غنی‌سازی اورانیوم تا ۹۰ درصد خواهندبود.

ایران‌هراسی جامعه اطلاعاتی آمریکا

جامعه اطلاعاتی آمریکا همچنین در گزارش خود آورده‌است: ایران به تهدید منافع آمریکا ادامه خواهد داد. این کشور تلاش می‌کند نفوذ آمریکا در خاورمیانه را از بین ببرد، نفوذ و قدرت خود را در کشورهای همسایه تقویت کند و تهدیدات علیه حکومت را به حداقل برساند. تهران سعی خواهد کرد از دیپلماسی، برنامه هسته‌ای در حال گسترش، نیروهای متعارف، نیابتی و شریک خود و خرید و فروش‌های تسلیحات نظامی برای پیشبرد اهداف خود استفاده کند.

وحشت از رویکرد ترکیبی ایران

در بخش دیگری از گزارش جامعه اطلاعاتی آمریکا درباره ایران، درباره توانایی‌های نظامی ایران ادعا شده‌است که رویکرد ترکیبی ایران به جنگ‌-که استفاده از توانمندی‌های متعارف و غیرمتعارف را شامل می‌شود-تهدیدی برای منافع آمریکا در منطقه در آینده پیش‌رو خواهدبود.

در این گزارش آمده‌است: جمهوری اسلامی ایران احتمالا به دنبال دستیابی به سامانه‌های تسلیحاتی متعارف شامل جنگنده‌های پیشرفته، هواپیماهای آموزشی، بالگرد، سامانه‌های پدافند هوایی و تانک خواهد بود. با وجود این، محدودیت‌های بودجه‌ای و کمبودهای مالی سرعت دستیابی به این هدف را کند خواهدکرد.

جامعه اطلاعاتی آمریکا در این گزارش در راستای ایران‌هراسی آورده‌است: قابلیت‌های موشکی، پهپادی و دریایی ایران کماکان تهدیدی علیه آمریکا و متحدانش در منطقه خواهدبود. عملیات‌ نظامی غیرمتعارف ایران در کنار شبکه شرکا و نائبان این کشور، تهران را قادر خواهدکرد برای پیشبرد منافعش در منطقه تلاش کرده و عمق راهبردی خودش را حفظ کند.

در این گزارش ادعا شده‌است که ایران به طور مستقیم از طریق توانایی‌های موشکی و پهپادی و به طور غیرمستقیم از طریق حمایت از حزب‌ا... لبنان و سایر شرکای خود، همچنان یک تهدید برای اسرائیل است. ایران با حمایت از شبه‌نظامیان شیعه عراقی که تهدید اصلی برای نیروهای آمریکایی در عراق هستند، همچنان منبع بی‌ثباتی در سراسر منطقه خواهدبود.

در بخش دیگری از این گزارش درباره توانایی‌های سایبری ایران، آن را تهدیدی علیه منافع آمریکا خوانده و آورده‌است: تخصص و تمایل روزافزون ایران برای انجام عملیات‌ ستیزه‌جویانه سایبری این کشور را در زمره تهدیدهای عمده علیه امنیت آمریکا و شبکه متحدانش قرار می‌دهد. رویکرد فرصت‌طلبانه ایران برای حملات سایبری، صاحبان زیرساخت‌ها در آمریکا را در معرض حمله از سوی تهران قرار داده‌است. حملات [سایبری] اخیر علیه اسرائیل نشان می‌دهد ایران بیشتر از گذشته به هدف قرار دادن کشورهای دارای قابلیت‌های بیشتر تمایل دارد.

آرزوی طولانی شدن ناآرامی‌ها در ایران

جامعه اطلاعاتی آمریکا همچنین در بخش دیگری از گزارش خود درباره ناآرامی‌ها در ایران ادعا کرده‌است: مقامات ایرانی نگران طولانی شدن اعتراضات هستند و تصور می‌کنند مداخله خارجی باعث طولانی شدن ناآرامی‌ها می‌شود. حتی‌اگر ایران این دور از اعتراضات را از طریق خشونت و ارعاب مهار کرده‌باشد، مجموعه‌ای از بحران‌ها در سال آینده احتمالا مشروعیت و ماندگاری حکومت ایران را به چالش خواهد کشید. با کاهش ارزش پول ایران و نرخ تورم سالانه تقریبا ۵۰ درصد این کشور، تهران احتمالا با یک رکود اقتصادی مواجه است که به ارزیابی جامعه اطلاعاتی آمریکا می‌تواند ناآرامی‌ها را طولانی یا دوباره شعله‌ور کند و منجربه بی‌ثباتی بیشتر در این کشور شود. این ارزیابی جامعه اطلاعاتی آمریکا در حالی است که دولت دموکرات بایدن به‌رغم شعار رویکرد دیپلماسی همچنان سیاست‌های فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ را در پیش گرفته و در پی حوادث اخیر ایران نیز به بهانه حقوق بشر، تحریم‌هایی را همگام با متحدان غربی خود اعمال کرده‌است. دولت بایدن اگرچه اعلام کرده هدفش تغییر نظام ایران نیست اما از آغاز تحولات داخلی اخیر در جمهوری اسلامی ایران، همسو با مخالفان تهران عمل کرده و در واقع، پشت چهره اپوزیسیون به بهانه برآورده شدن خواسته‌های آنان به اسم مردم ایران، پنهان شده‌است. پیش از این، ویلیام برنز( بیل برنز) رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در مصاحبه با شبکه سی‌بی‌اس در پاسخ به پرسش «مارگارت برنان» مجری این شبکه مبنی بر این‌که آیا سران جمهوری اسلامی ایران تصمیمی برای ساخت سلاح هسته‌ای دارند، گفت، تا جایی که می‌دانیم، اعتقادی نداریم که سران ایران تصمیمی برای از سرگیری برنامه تسلیحاتی که در پایان سال۲۰۰۳ تعلیق کرده بودند گرفته باشند. رئیس سازمان سیا در این مصاحبه که در محل کار او ضبط و بخش‌هایی از آن پخش شد، در عین حال با تکرار ادعای غنی‌سازی ۸۴ درصدی اورانیوم در ایران، مدعی شد برنامه غنی‌سازی ایران بسیار پیشرفت کرده و اگر بخواهند فقط در عرض چند هفته می‌توانند به غنی‌سازی ۹۰درصدی برسند و سامانه‌های موشکی نیز که قابلیت حمل سلاح اتمی را دارند، بسیار پیشرفت کرده‌است. بیل برنز همچنین با بیان این‌که ما شواهدی نداریم که ایران تصمیمی برای از سرگیری برنامه ساخت سلاح هسته‌ای دارد، در عین حال ادعا کرد سایر ابعاد این چالش، در حال پیشرفت است.

منبع: روزنامه جام جم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 41
  • در انتظار بررسی: 29
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
    20 4
    باید فکر می کرد که ایران محکم ایستاده بدبختش میکنه و هر تحریمی کرد ایران سود برد حالا دیدنش خوشمزه‌تر هست
    • مجتبی IR ۰۲:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
      3 4
      مرگ برامریکا
    • احمد IR ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۶
      2 0
      آدم نمیدونه از خوندن این جفننگیات گریه کنه یا بخنده..... آخه کی تو دنیا از کشوری که هویج و گوجه فرنگی براش بحران سازه میترسه؟؟ از کشوری که با بارش 20 میلی‌متر بارون، نصفشو آب میبره.....
  • IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
    29 5
    خدارو شکر ،الحمدلله رب العالمین
    • IR ۱۸:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
      6 3
      مسلماً در پس این تحلیل نگرانی جامعه اطلاعاتی یانکیستان از سرنوشت مشابه شوروی برای سرزمین یانکی ها را به خوبی می توان مشاهده کرد که در جای جای این به اصطلاح تحلیل موج می زند!
  • IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
    6 3
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.
  • IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
    3 2
    اولین مقصر نابسامانی وخون وخونریزی و اختلاف افکنی .... رژیم صهیونیستی وخاخام های تندرو هستند وامریکا وغربیهاو...با پیروی از این جنایتکاران خود را بدبخت کردن وروزبروز بدبختر میشوید چرا طبعیت میکنید....
  • IR ۱۶:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
    5 1
    فقط جمله رفتن به سمت غنی سازی ۹۰ درصدی در صورت عدم لغو تحریمها خوب بود
  • لبیک یا خامنه ای IR ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
    5 1
    مرگ بر امریکا
  • علی افصحی IR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
    3 2
    امام خامنه ای در ارتباط با پیشرفت های ایران اسلامی می فرماید«غرب و آمریکا تلاش می کنند پیشرفت ایران در حوزه نظامی را برجسته کنند درحالتی که ما نه تنها درحوزه نظامی بلکه درسایر حوزه های علمی و فناوری و اقتصادی پیشرفت های زیادی کرده ایم ما مثلا درگذشته تولیدده ها میلیون تن فولاد را حتی تصورنمی توانستیم بکنیم» امام خامنه ای شفاف است و درسخنان خود همواره اطلاعات دست اولی از وضعیت عمومی ایران اسلامی می دهند اما چامعه اطلاعاتی غرب وحشی و شیطان بزرگ آمریکا علائق خود را از بین سخنان گزینشی امام خامنه ای برای عموم ارائه می دهند در حالی که به فرموده امام خامنه‌ای« آن هایی که مخاطب پیام راهپیمایی بیست و دوم بهمن بودند یعنی مراکز جاسوسی دنیا آن را دریافت کردند»در ماجرای پیشرفت ایران اسلامی هم همین طوراست برخلاف القای گزارش جامعه اطلاعاتی آمریکاایران برای پیشرفت در زمینه های مختلف نظامی هیچ محدودیت مالی ندارد و نیزسپاه پاسداران انقلاب اسلامی فقط یک سازمان نظامی نیست و همین طورآشوب ها هرگز نمی توتند درایران اسلامی ماهیت اقتصادی پیدا کند همه آشوب ها فرمایشی و بامیدان داری مزدوران خود فروش ضد انقلاب و تروریست فراری از ایران هستند.این که چرا ایران محدودیت مالی برای پیشرفت نظامی ندارد دلیلش را نمی گوییم تا جامعه اطلاعاتی در جهل مرکب خود بماند این که سپاه عزیز بالاخره چه سازمانی است این را هم نمی گوییم اما در ارتباط برنامه ریزی شیطان بزرگ آمریکا برای آشوب سال آینده با همدلی اصلاحات آمریکایی که آن ها هم ناشیانه این خط آشوب را لو داده اندباید گفت اشوب ها بیش از آن که برای شیطان بزرگ آورده ای داشته باشدهمانند دوران دفاع مقدس اندازه تاب آوری انقلابیون را بسیار بیشتر از پیش کرده و هر آشوبی سکوی پرش بهتر و بیشتر فدائیان امام خامنه ای و انقلاب اسلامی می شود چنان که با آشوب اراذل و اوباش شهریورتوانستیم عربستان را به انقیاد درآورده و به او شیر فهم کنیم که راه نجات ازبحران های خانمان سوزش ایجاد رابطه عادی با ایران اسلامی است.با همین حرکت ظاهرا تک سلولی بسیاری از کڑتابی های سیاسی و امنیتی منطقه را به نفع جبهه مفاومت تعییر دادیم و رژیم صهیونیستی را از منطقه رانده و منزوی ساختیم.اینک سوریه در قلب کشورهای عربی جا گرفته ،عراق در مسیر اخراج آمریکا ئیان بوده، یمن در آستانه پیروزی بررگ است.
    • از استان فارس IR ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
      3 1
      نور اسلام خاموش شدنی نیست. برای مسلمانان پیروزی بر صهیونیست ها تکرار میشود. و انشالله اسرائیل به دست خودشان واز ترس سپاه اسلام خراب میشود. و ماجراهای صدر اسلام بار دیگر تکرار میشود. سوره حشر آیات اول انشالله سرنوشت اسرائیل است .
  • سردار سلمانی IR ۱۷:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
    7 0
    اگر بمب هسته‌ای اخیه چرا تو و اسرائیل بچه‌ کش از هسته‌ای تو و اسرائیل انبار کردی
  • کوروش IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
    3 7
    قدرت نظامی صدام را دیدیم لذاقدرت نظامی ایران در مقابل کشورهای حق وتویی همانند هوا است
    • IR ۱۹:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
      3 2
      پس چرا مانند حمله به عراق به ایران حمله نمی کند!؟ چرا جواب موشک باران پایگاه الاسدش توسط ایران در عراق را نمی دهد؟!
  • IR ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
    6 6
    آمریکا عاقبت در مقابل جمهوری اسلامی ایران زانو خواهد زد و تسلیم خواهد شد اسراییل اصلا عددی در مقابل ایران به حساب نمی آید اروپایی ها باید فرار را بر قرار ترجیح دهند و مهاجرت کنند ....ایران برای دشمنان جهنمی از آتش درست خواهد کرد و قیامت بر پا خواهد شد....
  • IR ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
    4 1
    تهدیدات نظامی همیشگی آمریکا , جنگ 8 ساله جهانی علیه ما و حتی مستقیما درگیر شدن با نیروی دریایی آمریکا , وجود این همه گروه های تروریستی و تجزیه طلب در شرق و غرب ما و ... یک لبه تهدید بزرگ علیه ما بوده هست و خواهد بود اما یک لبه دیگر هم دارد که شاید خطرناک تر هم باشد اینکه ما را در چاه رقابت های تسلیحاتی بندازن اونم با این اقتصاد ناتوان و ضعیفی که داریم که همه چیز از جاش در بره این اوج هنر , نخبگی و هوش فوق العاده بالاست که شما بنحوی قدرت نظامی ات را افزایش بدی که در برابر لبه اول به بازدارندگی برسی و در مورد دوم جوری هم رسیده باشی که به اقتصادت فشار نیاد مثلا ما موشک و پهباد را جز دکترین اصلی خود قرار دادیم به دلیل هزینه کمتر , تکنولوژی پایین تر و در دسترس تر , قابلیت انتقال فناوری آن به شرکای منطقه ایی و جهانی که حتی داخل یک کارگاه هم بشه این ها را ساخت و ... و ساخت جنگنده و امثالهم را تو اولویت های بعدی گذاشتیم اینجوری هر دو لبه تهدید را خنثی کردیم جدا کسانی که حوزه نظامی دستشونه نخبه هستند و ایضا هنوز بوی انقلاب 57 را می دن روحیات این ها , هنوز همان روحیات روزهای انقلاب و جبه های جنگ است من خودم چندان مذهبی نیستم به شرایط اقتصادی کشور هم نقد دارم اما به این عزیزان و کاری می کنند جدا افتخار می کنم فعالیت این ها را که می بینم افتخار می کنم که ایرانی هستم و متاسفانه دکورهای زشت و عملکردهای جدا افتضاحی مثل خودروسازی هم داریم .
  • حاجی ازجوبشور قم IR ۲۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
    5 1
    انشاالله فروپاشی آمریکا شیطان بزرگ میبینیم
  • IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
    3 5
    آفرین بر رهبر ایران
  • IR ۰۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
    4 5
    کلا ملت متوهمی داریم
  • مجتبی IR ۰۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
    2 2
    درودبرسپاه ورهبری مرگ برامریکا مرگ براسرائیل
  • H.D IR ۰۶:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
    0 1
    خدارو شکر ایستادگی و سختی هایی که مردم ایران کشیدند ارام ارام داره جواب میده .
  • اسین IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
    4 0
    قدرت نظامی خوبه اما نون مردم مهمتره . دولت منتخب مردمی و مشروعیت نظام که مشروعیتش را از جانب مردم بدست آورد مهمتر است. اگر رژیم خلاف خواست مردم و علیه مردمش باشد هر چقدر هم از نظر نظامی قوی و حیله گر باشد آخرش به دست مردم از بین خواهد رفت. در کل ظلم پایدار نیست و حکومت ها خواهند رفت اما ملت ها نه.
  • رضا IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
    1 1
    سلام تحلیل شما درست نیست،چین وروسیه در جهان منزوی هستند واین دو کشور کافر ضدانسان،هرگاه با کشوری روابط گذاشتند آن کشور را مثل گاو شیرده دوشیدند و به ملت آن کشور ومنابع ومنافع آن هیچ رحمی نکردند وآن کشور را غارت وچپاول کردند
  • احمد IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
    0 1
    عربستان یک کشور مسلمانی است ، وقتی ترامپ توهین کرد وگفت عربستان گاو شیرده است ، عربستان دوست ودشمن را شناخت ، وباایران قدرتمند مسلمان دست دوستی دراز کرد وامنیت خود را تضمین کرد ، ایران قهرمان صلح طلب ومدافع مظلومان عالم است .
  • KW ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
    1 2
    سر کار تون گذاشتن که همین فرمون برید جلو تا مثل طالبان هلیکوپتر درست کنید.
    • مهدی IR ۲۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
      0 0
      معلوم نیست مال کجایی
  • .... IR ۱۸:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
    0 1
    پس تا سال بعد ایران باید انشاالله رژیم صهیونسیتی رو نابود کنه تا تمرکزش رو بزاره رو نابودی آمریکا
  • احمد IR ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
    0 2
    سلام فقط سلح هسته ای مرک بر امریکا و همپیانانش
  • حمیدگوهری IR ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
    0 1
    ما پشت رهبرمان همچون کوه ایستاده ایم وبا فرمان ایشان اماده جانفشانی هستیم بنده ازایشان تمنادارم فکربیشتری راجع به وضع جوانان وقشرضعیف داشته باشند که همیشه جوانان وقشر ضعیف جامعه حامی وپشتیبان ایران بوده اند باتشکر فراوان
  • جبار IR ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
    2 0
    ایران خیلی جای گرانبهاییه ، مسکن مهرش دومیلیارده!
  • حمید IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
    2 0
    حکومت بادعوت مردم به بورس وخالی کردن جیب واندک سرمایه مردم بی اعتمادی مردم به دولت و افزایش داد
  • بهزاد IR ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
    1 1
    خسته نشدید از آوردن اسم آمریکا ،بسه دیگه آمریکا دشمن ما نیست ،ما دشمن آمریکاییم
  • فرهاد IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۶
    1 0
    شاید ولی به قیمت عشق و حال مسئولین و فرزندانشان در اروپا و امریکا و ظلم و فقر و فلاکت و بدبختی نود درصد ملت مظلوم ایران ایا برنده و بازنده این یازی مسخره معلوم نیست ..
  • پوتین حرامزاده IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۶
    2 1
    اصلا به نظام وقدرت نظامیش علاقه ای نداریم . وقتی مردم پشت تان نیستن هر آتشی باشید فقط خودتان را می سوزانید . بروید به درک .
  • dr.soleimani IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۶
    0 1
    آمریکا یک قدرت تمام عیار و یک هژمونی برتر هست و نه ایران و نه هیچ کشور دیگری کمترین آسیب را نمی تواند به آمریکا وارد کند
    • زهرا IR ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۶
      2 0
      متاسفم برای طرز فکر و اعتقادتون. نیاز هست حتما برای مشکل خودتحقیریتون به پزشک مراجعه نمایید.
  • IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۶
    0 0
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.
  • جانم فدای رهبرم IR ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۶
    0 1
    مرگ بر آمریکا .مرگ بر اسرائیل. مرگ برگ انگلیس
  • IR ۱۹:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۶
    0 1
    روزی میرسه ملتمسانه ب دستوپامون میوفتی ابلیس بزرگ
  • IR ۰۸:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
    0 0
    چو ایران نباشد تن من مباد
  • کوروش بزرگ IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
    0 0
    دوستان یادتان باشد دشمن اول ما جای دیگریست 🙂

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس