جروزالم پست: توافق تهران و ریاض نتانیاهو را غافلگیر کرد

یک روزنامه صهیونیستی در سرمقاله خود نوشت توافق اخیر بین ایران و عربستان سعودی قطعاً باید برای نتانیاهو که اغلب «قدرت» تل‌آویو را به عنوان بلیطی برای روابط بیشتر در منطقه جلوه می‌دهد، غافلگیرکننده بوده باشد.

به گزارش مشرق، روزنامه صهیونیستی جروزالم پست در سرمقاله خود نوشت اخبار آخر هفته درباره توافق ایران و عربستان سعودی برای برقراری مجدد روابط بسیاری از سیاست‌گذاران را غافلگیر کرد و از نظر برخی به طور بالقوه بر احتمال پیشرفت در روابط اسرائیل و عربستان سعودی سایه انداخته است.

این توافق که چین آن را میانجیگری کرد، بعد از چهار روز گفت‌وگوهای افشا نشده در پکن بین مقام‌های امنیتی ارشد دو رقیب غرب آسیا اعلام شد.

به نوشته این گزارش، «این توافق همچنین بعد از گزارش وال استریت ژورنال مبنی بر این که صلح بین عربستان سعودی و اسرائیل منوط به کمک واشنگتن برای توسعه برنامه هسته‌ای غیرنظامی سعودی و ارائه تضمین‌های امنیتی است، اعلام شد».

یک مقام ارشد که در هیأت همراه نتانیاهو در سفر به ایتالیا بوده تقصیر را به گردن اسلاف وی و دولت بایدن انداخت. وی در ایتالیا به خبرنگاران گفت: حس ضعف آمریکا و اسرائیل وجود داشت، پس عربستان سعودی به کانال‌های دیگر روی آورد.

به نوشته جروزالم پست، سایر ناظران گفتند نزدیکی بین دو کشور که مدت‌ها دچار تنش بوده‌اند، تا حدی به دلیل چرخش فزاینده راستگرایانه اسرائیل و هرج‌ومرج سیاسی ناشی از اصلاحات قضایی بوده است.

به نوشته این گزارش، «این اقدام قطعاً باید برای نتانیاهو که اغلب قدرت اسرائیل را به عنوان بلیط برای روابط بیشتر در منطقه جلوه می‌دهد، غافلگیرکننده بوده باشد».

در ادامه این سرمقاله ضمن توصیه‌هایی به تل‌آویو برای چگونگی واکنش به این توافق و مواجه شدن با آن، نتیجه‌گیری شده که «توافق بین ایران و عربستان سعودی تحولی قابل توجه در خاورمیانه است. اسرائیل باید با متحدانش در واشنگتن صحبت کند و دولت بایدن را به داشتن نقش فعال‌تر ترغیب کند. در حاشیه نشستن، سیاست هوشمندانه‌ای نیست و سایر بازیگران جای خالی را پرخواهند کرد».

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
    0 0
    دیشب از ترس خوابش نبرد خخخخخخ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس