تأثیرات مهم توافق ریاض و تهران بر منطقه

توافق روز جمعه ایران و عربستان در خصوص از سرگیری روابط دوجانبه و تأثیرات مهم آن محور اصلی صفحه نخست روزنامه‌های مطرح جهان عرب را تشکیل می‌دهد.

به گزارش مشرق، روزنامه لبنانی الاخبار در گزارشی با اشاره به توافق روز جمعه ایران و عربستان نوشت: این توافق دارای ۳ اهمیت در عرصه سیاست جهانی است؛ نخست اهمیت ژئواستراتژیک برای ایران، دوم اهمیت نفتی و اقتصادی برای عربستان و سوم نهادینه کردن نقش چین به عنوان یک بازیگر مؤثر در دیپلماسی جهانی.

تأثیرات مهم توافق ریاض و تهران بر منطقه

این روزنامه در ادامه نوشت: نقشی که چین به دنبال نهادینه کردن آن در عرصه جهانی است پیش از این در انحصار آمریکایی‌ها بوده به ویژه آنکه منطقه غرب آسیا به عنوان منطقه نفوذ آمریکا طی دهه‌های گذشته به شمار می‌رود. بی شک پکن روز گذشته شاهد یک گام بسیار مهم از زمان آغاز انقلاب‌ها در جهان عرب و هم چنین آغاز تجاوز عربستان به یمن بوده است.

الاخبار اضافه کرد: این در حالیست که آمریکا در حال حاضر درگیر یک جنگ جهانی علیه روسیه بوده و رژیم صهیونیستی نیز با بحران‌های نفس گیر داخلی دست و پنجه نرم می‌کند. این توافق در حالی صورت می‌گیرد که احتمال می‌رود تأثیراتی را بر روند انتخاب رئیس جمهور در لبنان داشته باشد و همچنین به سوریه کمک کند تا از شدت تحریم‌های اعمال شده بر این کشور بکاهد.

این روزنامه نوشت: منابع آگاه اعلام کرده‌اند که سفر اخیر بشار اسد رئیس جمهور سوریه به کشور عمان طی ماه گذشته بخشی از این روند بوده و قرار است به زودی یک نشست میان مسئولان عربستان و سوریه برگزار شود.

تأثیرات مهم توافق ریاض و تهران بر منطقه

روزنامه لبنانی البناء نیز با اختصاص دادن صفحه نخست خود به توافق میان ایران و عربستان نوشت: تهران و ریاض طی روز جمعه توافق کردند تا گفتگوهای دو جانبه را از سر گرفته و سفارتخانه‌های خود را در دو کشور طی ۲ ماه بازگشایی کنند.

این روزنامه با انتشار سخنان دریابان «علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی به نقل از وی نوشت: مذاکرات فشرده‌ای با همتای سعودی برای حل مسائل فیمابین به صورت نهایی، برگزار شد و سفر ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران به چین باعث اجرای مذاکرات جدید و بسیار جدی میان دو طرف شد.

تأثیرات مهم توافق ریاض و تهران بر منطقه

روزنامه الشرق الاوسط نیز با اشاره به استقبال «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل از توافق مذکور نوشت: دبیر کل سازمان ملل تاکید کرد که روابط دوستانه میان عربستان و ایران برای ثبات منطقه خلیج فارس ضروری است.

همچنین «وانگ ئی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین تاکید کرده است که از سر گیری روابط دیپلماتیک میان ریاض و تهران یک پیروزی برای گفتگو و صلح به شمار می‌رود.

روزنامه الشرق الاوسط بیانیه دولت خودخوانده یمن را در استقبال از این توافقنامه منتشر کرد و نوشت: ما معتقدیم که می‌توان اختلافات را از راه‌های دیپلماتیک و روش‌های مسالمت آمیز حل کرد.

روزنامه الثوره سوریه نیز مانند دیگر روزنامه‌های عربی با اشاره به توافق میان عربستان و ایران در صفحه نخست خود نوشت: وزارت خارجه سوریه از توافق میان عربستان و ایران برای از سرگیری روابط دو جانبه استقبال می‌کند چرا که این اقدام مهم، باعث تقویت امنیت و ثبات در منطقه و همکاری‌هایی می‌شود که تأثیرات مثبت آن بر منافع مشترک دو ملت و ملت‌های منطقه نمود پیدا خواهد کرد.

روزنامه عراقی الصباح نیز با اشاره به این توافقنامه نوشت: وزارت خارجه عراق از توافق مذکور استقبال کرده و امیدوار است که این توافق صفحه جدیدی از روابط دیپلماتیک میان دو کشور همسایه باز کند.

تأثیرات مهم توافق ریاض و تهران بر منطقه

این روزنامه به نقش عراق در دستیابی به توافق دو جانبه و میزبانی بغداد از گفتگوهای سابق میان مسئولان ایران و عربستان اشاره کرد.

روزنامه فرامنطقه ای العربی الجدید نیز با تیتر «استقبال اعراب از روابط عربستان و ایران و شک و تردید آمریکا» نوشت: واکنش‌های عربی و بین المللی به خبر از سرگیری روابط دوجانبه میان ایران و عربستان ادامه دارد.

این روزنامه با پوشش صحبت‌های وزیر خارجه عربستان و مسئولان چینی در خصوص استقبال از توافقنامه مذکور نوشت: آمریکا روز جمعه اعلام کرد که از روند ازسرگیری روابط میان عربستان و ایران استقبال می‌کند اما نسبت به پایبندی تهران به این توافقنامه تردید دارد.

تأثیرات مهم توافق ریاض و تهران بر منطقه

العربی الجدید به نقل از جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا نوشت: ما از توافق دیپلماتیک استقبال می‌کنیم البته باید دید ایران به تعهدات خود پایبند خواهد بود یا نه.

روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم نیز با انتخاب این تیتر «پایان ۷ سال از قطع روابط، مهم‌ترین مواضع و اختلافات میان دو کشور» نوشت: روابط ایران و عربستان روز جمعه به جدیدترین مرحله خود یعنی از سرگیری آن بعد از ۷ سال رسید. این نخستین باری نیست که روابط میان عربستان و ایران قطع می‌شود بلکه ۲ مرتبه دیگر در سال‌های ۱۹۴۳ و ۱۹۹۱ شاهد قطع این روابط بوده‌ایم.

این روزنامه در ادامه به تنش‌های به وجود آمده در روابط میان دو کشور به همراه تاریخ و دلیل آنها اشاره کرده است.

روزنامه القدس العربی با اختصاص دادن صفحه نخست خود به توافق ریاض و تهران نوشت: بعد از مذاکراتی که به میزبانی چین صورت گرفت، عربستان و ایران توافقی در خصوص از سرگیری روابط دو جانبه امضا کردند.

این روزنامه در ادامه نوشت: این اقدام می‌تواند عامل ایجاد تغییرات گسترده منطقه‌ای باشد که تأثیرات آن به صورت مستقیم در یمن، لبنان و سوریه نمود پیدا می‌کند. کشورهای منطقه نیز از این توافق استقبال کرده‌اند؛ توافقی که پیش بینی می‌شود تأثیرات سیاسی و اقتصادی بر تمام منطقه داشته باشد.

به نوشته این روزنامه، «آرون لوند» کارشناس امور منطقه معتقد است که ممکن است در پی این توافق، سوریه به جایگاه منطقه‌ای خود بازگردد چرا که عربستان سعودی پیشتر به دلیل روابط بشار اسد با ایران، با این مسأله مخالف بوده است. لبنان نیز از تأثیرات این توافق به دور نخواهد بود همانطور که سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله، به آن اشاره کرد.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    0 0
    مهمترین تاثیرش اینه که سال دیگه ، زمستان سخت نداریم
  • IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    0 0
    تنگه هرمز هرگز بسته نمیشه
  • IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    1 0
    درآمد توریستی عربستان ۱۰۰۰ درصد افزایش پیدا میکنه
  • IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    0 0
    دقیق چی گیر ایران اومد ؟ من متوجه نشدم .
  • IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    0 0
    اگر قیمت دلار به قبل از قطع روابط برگشت ، ینی سوددر کار بوده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس