گزارش جدید آژانس اتمی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی اعلام کرده که میزان ذخائر اورانیوم‌غنی‌شده ایران ۱۸ برابر سقف مشخص‌شده در توافق هسته‌ای برجام است.

به گزارش مشرق، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی اعلام کرده که میزان ذخائر اورانیوم‌غنی‌شده ایران ۱۸ برابر سقف مشخص‌شده در توافق هسته‌ای برجام است.

آژانس اتمی در گزارش جدید خود برآورد کرده میزان ذخائر اورانیوم  غنی‌شده تا ۲۰ درصد ایران ۴۳۴.۷ کیلوگرم در قالب هگزافلوراید اورانیوم و ۳۷.۷ کیلوگرم در قالب اشکال دیگر است.

این گزارش همچنین ادعا می‌کند که میزان ذخائر اورانیوم ۶۰ درصدی ایران به ۸۷.۵ کیلوگرم رسیده که ۲۵.۲ کیلوگرم بیشتر از زمان صدور گزارش قبلی در سه ماه پیش است.

آژانس همچنین گفته در حال انجام رایزنی‌هایی با ایران درباره منشأ ذرات اورانیوم ۸۴ درصدی کشف‌شده در تأسیسات هسته‌ای فردو است.

در گزارش آژانس اتمی تصریح شده ایران طی نامه‌ای در روز ۲۰ فوریه درباره وجود ذرات اورانیوم ۸۳.۷ درصدی در فردو گفته که ممکن است «نوساناتی ناخواسته در سطح غنی‌سازی» اتفاق افتاده باشد.

اشاره آژانس اتمی به گزارشی از وبگاه شبکه خبری بلومبرگ است که چند روز پیش مدعی شده بود که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ذرات اورانیوم ۸۴ درصد در ایران پیدا کرده‌اند.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران ادعاهای بلومبرگ علیه ایران را بخشی از استفاده‌های سیاسی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای اعمال فشار بر تهران ارزیابی کرده‌اند.

بهروز کمالوندی معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی ساعاتی بعد از ادعای بلومبرگ در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری فارس، درباره این ادعای بلومبرگ اعلام کرد: «مایه تأسف است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنان به عنوان ابزار سیاسی برای فشار بر جمهوری اسلامی ایران مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرد.»

در گزارش جدید همچنین ادعا شده آژانس در تأسیسات فناوری اورانیوم اصفهان که از اواخر سال ۲۰۲۱ آماده استفاده بوده اما مورد استفاده قرار نگرفته بین میزان مواد هسته‌ای دریافت و حل‌شده و میزان اعلام‌شده از سوی ایران تناقض پیدا کرده است.

گزارش تصریح می‌کند که در جلسه فنی میان مقام‌های ارشد آژانس و مقام‌های ارشد ایران در تهران در روز ۲۳ فوریه، تهران این موارد اختلاف را پذیرفته و با همکاری با آژانس برای رفع آن موافقت کرده است.

کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته ای این کشور متهم کرده‌اند. ایران قویاً این ادعاها را رد کرده است.

ایران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

ایران علاوه بر این در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد. علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

همچنین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سال‌های گذشته برخی از ادعاهای مطرح‌شده از سوی رژیم صهیونیستی درباره برنامه هسته‌ای ایران را مورد توجه قرار داده و تکرار کرده است. تهران این ادعاها را ساختگی دانسته و آنها را رد کرده است.

پیش از این گزارش شده بود که قرار است مقام‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طی روزهای آتی به تهران سفر کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
    10 1
    بالاخره یک نفر پیدا می شود که به زبان ساده توضیح دهد که عضویت در ان پی تی چه فایده ای برای ایران داشته است یا نه؟
  • علی افصحی IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    0 0
    سلام الله و همه انبیاء و ائمه هدی وشهدا و صالحین به امام خامنه‌ای. ولی فقیه فرزانه ای که با خردمندی طی بیش از بیست سال توانست دانش هسته ای «من البدو الی الختم»را با وجود این پدیده عجیب الخلقه یعنی آژانس مثلا بین المللی انرژی اتمی ، را در ایران اسلامی مستقر فرمایند. همه قدرت و صلابت و دانشوری و البته صبوری مثال زدنی امام خامنه‌ای را باید در این دوی ماراتن اتهام و هدایت ایران اسلامی دررفع اتهام آڑانس دید.امام خامنه‌ای در عرصه های مختلف علمی ، فناوری، دفاعی و تهاجمی و البته ایمانی،خدمات بی مانندی برای ایران اسلامی ارائه فرموده که قابل مقایسه با هیچ مصلح ایرانی به جز امام خمینی نیست.اگر امام خامنه‌ای نبود ما چرخه کامل انرژی اتمی را هرگز نداشتیم و اگر این چرخه را نداشتیم برای همیشه تاریخ باید ذلیل می بودیم!چرا که دستیابی به دانش و فناوری هسته‌ای برابر است با دستیابی به لبه مجمع دانش های بشری دوران. کارزار با بهانه تراشی های مداوم و فرسایشی آژانس تنها در تخصص امام خامنه‌ای قرار دارد و بس. امام خامنه‌ای خستگی ناپذیر ، بی هیچ مماشات و با چشمانی کاملا باز، مسلط بر حقوق بین الملل ، به رغم سستی و بی عاری کسانی چون خاتمی، روحانی و...توانسته انرژی اتمی ایران اسلامی را به سطحی برساند که گاهی به نظر می رسد که اصلا« آژانس بین المللی اتمی فقط یک عضو دارد و آن هم ایران اسلامی است و آژانس برای ایران اسلامی تأسیس یافته»! تصور آژانس منهای ایران اسلامی تقریبا محال شده است! و این یعنی عملی شدن آیه هفتاد سوره ابراهیم «و ارادوا به کیدا فجعلنهم الاخسرین همه تلاش شیاطین و شیطان بزرگ آمریکا با تکیه بر آژانس مثلا جهانی بر آن بود تا با نیرنگ هایی عالم سوز،امام خامنه‌ای را از دستیابی به چرخه صنعت و دانش هسته ای بازدارند اما ما آژانس با همه شیاطین دخیل بسته به آن را بازنده ترین سازمان عالم گرداندیم»! چه سازمانی بازنده تر و بی آبروتر از آژانس که همه وظایف ذاتی خود ذا فراموش کرده و بیش از دو دهه فقط ایران را موضوع کارش قرار داده و چه برنده ای برنده تر از ایران اسلامی تحت ولایت فقیهی چون امام خامنه‌ای که ایران اتمی را با پایداری شهره آفاق ساخته که موجب مباهات همه کشوهای مستقل عالم شده و خار چشم شیطان بزرگ آمریکا.هدیه به ارواح شهدای دانش و فناوری هسته‌ای و سلامتی و طول عمر امام خامنه‌ای صلوات.
  • IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    0 0
    اژانس بین المللی اتمی ابزار دست امریکائیها و صهیونیست هاست و فقط برای مقاصد انها کار میکند دست سران اژانس در انجام تحریم های ضد بشری علیه ایرانیان کاملا مشهود است
  • IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    3 0
    ایران که بمب اتم نمیسازه
  • IR ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    1 0
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس