کد خبر 1466956
تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۱
ادعای الی کوهن درباره گام بعدی غرب علیه ایران

وزیر خارجه رژیم صیهونیستی از گام بعدی احتمالی کشورهای غربی علیه ایران با اهرم قرار دادن ادعاهای منتسب به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رونمایی کرد.

به گزارش مشرق، «الی کوهن»، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی نقشه‌راه احتمالی کشورهای غربی در خصوص پرونده برنامه هسته‌ای ایران بعد از ادعاهای ردشده درباره کشف ذرات اورانیوم ۸۴ درصدی در ایران را ترسیم کرده است.

وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی در مصاحبه‌ای با پایگاه آی‌۲۴ با لحنی تجویزی گفته که پیش‌بینی می‌کند که آمریکا و کشورهای اروپایی تحریم‌های چندجانبه سازمان ملل متحد که در زبان عامیانه از آن به تحریم‌های «مکانیسم ماشه» یاد می‌شود را علیه ایران فعال کنند.

کوهن در این مصاحبه همچنین گفت که ایالات متحده و اروپا نمی‌توانند در خصوص برنامه هسته‌ای ایران خودشان را بیش از این کنار بکشند.

او گفت: «طبق برآورد من ایالات متحده و اروپا نمی‌توانند در موضوع ایران بیش از این خودشان را کنار بکشند. ایران در حال غنی‌سازی نزدیک ۹۰ درصد است و در حال ارسال سلاح برای روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین است.»

اشاره الی کوهن به گزارشی از وبگاه شبکه خبری بلومبرگ است که چند روز پیش مدعی شده بود که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ذرات اورانیوم ۸۴ درصد در ایران پیدا کرده‌اند.

الی کوهن مدعی شد: «ایالات متحده و کشورهای اروپایی قبل از نشست مجمع عمومی سازمان ملل درماه سپتامبر تحریم‌های مکانیسم ماشه را علیه ایران اجرا خواهند کرد.»

این اظهارات وزیر خارجه رژیم صهیونیستی را به احتمال زیاد می‌توان نوعی افشاگری درباره مراحل بعدی طرح کشورهای غربی برای اعمال فشار علیه ایران پس از ادعاهای مطرح‌شده درباره کشف غنی‌سازی ۸۴ درصدی در ایران تلقی کرد.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران نیز ادعاهای بلومبرگ علیه ایران را بخشی از استفاده‌های سیاسی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای اعمال فشار بر تهران ارزیابی کرده‌اند.

بهروز کمالوندی معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی ساعاتی بعد از ادعای بلومبرگ در پاسخ به سؤالی، درباره این ادعای بلومبرگ اعلام کرد: «مایه تأسف است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنان به عنوان ابزار سیاسی برای فشار بر جمهوری اسلامی ایران مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرد.»

وی با ذکر این نکته که مطالب منتشر شده در بلومبرگ با هدف سیاه نمایی و تحریف حقایق صورت گرفته است، یادآور شد: آنچه آژانس با ایران مطرح کرده در خصوص وجود ذره یا ذراتی (particle) از اورانیوم با غنای بالای ۶۰ درصد در محل شیر برداشت محصول از طریق نمونه برداری متداول است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی همچنین تأکید کرد: وجود ذره یا ذرات اورانیوم بالاتر از ۶۰ درصد در فرآیند غنی سازی به معنی غنی سازی بالای ۶۰ درصد نیست.

کمالوندی در توضیح بیشتر بیان کرد: این موضوع در روند غنی سازی امری بسیار طبیعی بوده که حتی می‌تواند با کاهش خوراک آبشارهای سانتریفیوژ در یک لحظه به وجود بیاید. ولی آنچه حائز اهمیت است محصول تولیدی نهایی است که جمهوری اسلامی ایران تاکنون مبادرت به غنی سازی بالای ۶۰ درصد نکرده است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بهتر از هر کسی واقف است که چنین مواردی در زمان انجام کار رخ می‌دهد. آنچنان که در گذشته نیز موارد متعددی از غناهای مختلف مشاهده شده که حل شده و این مورد اخیر نیز قطعا حل خواهد شد.

وی با ذکر این نکته که این موضوع از نوع مطالبی نیست که آژانس آن را در اختیار اعضای خود قرار دهد، ادامه داد: طرح این موارد در رسانه‌ها بار دیگر نشان داد که متاسفانه مدت‌هاست آژانس از جایگاه حرفه‌ای و بی‌طرف خارج شده و هدف دار مطالب و اطلاعات فنی را در اختیار رسانه‌های غربی قرار می‌دهد و بدون تردید این روش باعث بی اعتبار شدن این سازمان مهم بین‌المللی می‌شود.

بهروز کمالوندی امروز سه‌شنبه هم تصریح کرد: «دیده شدن ذرات اتمی ۸۴ درصد در یک فرایند غنی سازی امری طبیعی است. یعنی ممکن است ما ۵ درصد تولید کنیم و ذرات ۱۱ درصد را ببینیم و یا ۲۰ درصد تولید کنیم اما ذره ۳۷ درصد ببینیم، در گذشته هم این موارد بوده است.»

وی تأکید کرد: «آژانس ناشیانه بازی سیاسی می‌کند لااقل طوری بازی کند که تعدادی از افراد فنی به تردید نیفتند.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سال‌های گذشته برخی از ادعاهای مطرح‌شده از سوی رژیم صهیونیستی درباره برنامه هسته‌ای ایران را مورد توجه قرار داده و تکرار کرده است.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    10 1
    اسراقیل شاید تا گام بعدی غرب علیه ایران شما دیگر در نقشه کره جغرافیا نباشید اینجوری که دارید به سمت سراشیبی و سقوط تخته گاز میرید. ان شالله
    • IR ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۳
      1 0
      اساساً مگر اجرای ساز و کار ماشه می تواند تحریم های بیشتر از این برای کشور ما داشته باشد؟!
  • IR ۲۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    1 0
    لیبرالیسم وصهیونیست شاقول ترازسلامت بندی هسته ای ایران واخلاق وغرب نیستنداینا یه مشت هرزه گرند
  • IR ۰۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۳
    0 0
    صهیونیستها درطول تاریخ همیشه درپشت سر آمریکا واروپاییها مخفی شده اند
  • IR ۰۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۳
    0 1
    سیاست اروپا و امریکا دست صهیونیست هاست.امیدوارم مکانیرم ماشه دیگه فعال نشه وگرنه با این دولت و مجلس منفعل،، واقعا دچار مشکل میشیم.
  • IR ۰۶:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۳
    1 4
    ایران باید غنیسازی رو به 90 درصد برسونه و بعد به آمریکا بگه دلار رو به 30 تومن برگردون تا ما هم غنیسازی رو به 60 درصد برگردونیم.
    • IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۳
      1 0
      نرخ برابری دلار با ریال رو امریکا مشخص نمی کنه سیاست گذاری های بانک مرکزی هر کشور مشخص کننده نرخ برابری ارزی اون کشور هست در کشور ما بانک مرکزی زیر نظر مستقیم هیات دولت هست و در نتیجه اون نرخ برابری ارزهای خارجی با ریال ناشی از سیاست گذاری اقتصادی و سیاسی دولت هست
  • IR ۰۷:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۳
    1 0
    خصومت ورزی بیشتر با جمهوری اسلامی ایران مساویست با ازبین رفتن سریعتر رژیم کودک کش
  • CN ۰۷:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۳
    1 0
    از الان ایران باید زمزمه گام بعدی در برابر گام بعدی غربیها را اعلام کنه و آمادگی خروج از ان پی تی را داشته باشد.
  • ایرانی وا داده بیکار IR ۰۷:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۳
    1 1
    حرف های کوهن ادعا نیست . رفتار ۴۴ سال گذشته غرب با ایران بیانگر درستی حرف های وی می باشد ‌‌دولت آمریکا و دولتهای اروپائی کلا در خدمت یهود هستند و پیاده کننده طرح ها و اهداف صهیونیستها .دنیا بازیچه دست یهود هست. فهمیدن آین موضوع خیلی سخت نیست.
  • ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۳
    2 0
    مکانیزم ماشه ؟ باید در شورای امنیت سازمان ملل تصویب شود چین و روسیه مطمئنا چنی قطعنامه ای را وتو خواهند کرد
  • IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۳
    1 0
    چنان میگه ماشه انگار هنوز ماشه را نکشوندن. مگه دیگه از تحریم های تعلیقی چیزی باقی مونده که بخوالن دوباره اجرا کنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس