کد خبر 1417327
تاریخ انتشار: ۲۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۹
آژانس

نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دقایقی پیش با حضور نمایندگان ۳۵ کشور عضو این شورا از جمله «محسن نذیری اصل» سفیر جدید ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین آغاز به‌کار کرد.

به گزارش مشرق، در این نشست که تا روز جمعه ادامه دارد مسائل مختلف درباره ایمنی هسته‌ای، اجرای توافقنامه پادمان و تقویت فعالیت‌های علمی و پژوهشی آژانس در دستور کار قرار دارد. در این دوره موضوع ایران و برجام هم در دستور کار قرار دارد و طبق برنامه اعلام شده راستی آزمایی و بازرسی فعالیت‌های اتمی ایران در پرتو قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد و اجرای توافقنامه پادمان بررسی خواهد شد.

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی هفته پیش با انتشار دو گزارش که در اختیار اعضای شورای حکام قرار گرفت ادعاهای خود درباره مسائل پادمانی در موضوع هسته ای ایران را تکرار کرد و مدعی شد میزان ذخائر اورانیوم غنی‌شده ایران در حال حاضر ۱۹ برابر سقف تعیین‌شده در برجام است.

در گزارش نخست که فرازهایی از آن به رسانه‌های خارجی درز، اعلام کرده است که ذخایر اورانیوم ایران در تاریخ ۳۰ مرداد با افزایش ۱۳۱.۶ کیلوگرم به ۳ هزار و ۹۴۰ کیلوگرم رسیده است. هم زمان خبرگزاری رویترز به نقل از یک دیپلمات ارشد اروپایی ادعا کرد: ایران اگر بخواهد می‌تواند ۲۵ کیلوگرم اورانیوم با خلوص ۲۵ درصد تولید کند.

این درحالیست که ایران دو سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و تعلل طرف‌های اروپایی در عمل به تعهداتشان در این توافق، گام‌هایی را تحت نظارت آژانس برای کاهش تعهداتش برداشت تا توازن را در اجرای این توافق برقرار کند.ایران بارها اعلام کرده که تدابیر صورت گرفته برگشت پذیر و منوط به اجرای کامل تعهدات طرف مقابل است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش دوم ادعاها علیه پیامدهای تصمیم ایران تکرار کرده و نوشته شده است:‌ «تصمیم ایران برای حذف تجهیزات آژانس که قبلاً برای فعالیت‌های نظارتی در رابطه با برجام نصب شده بود، پیامدهای زیان‌باری در توانایی این سازمان برای ارائه تضمین از ماهیت صلح‌آمیز برنامه اتمی ایران داشته است.»

در گزارش یادشده با تکرار ادعاهای سیاسی پادمانی درباره برنامه صلح‌آمیز هسته ای ایران ادعا شده است: ایران هنوز پاسخ‌ های معتبری درباره منشأ ذرات اورانیوم یافت شده در ۳ سایت اعلام‌ نشده که به نظر می‌ رسد عمدتا قدیمی هستند و آژانس سال‌ هاست در حال بررسی آن‌ هاست، ارائه نکرده است.بر همین اساس مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به نحو فزاینده ای در این باره که ایران درباره مسائل پادمانی باقیمانده با آژانس تعامل نکرده و پیشرفتی در جهات حل و فصل این مسائل ایجاد نشده، نگران است!

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی از سه سال پیش ادعاهایی را درباره آنچه فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده در مکان‌هایی در ایران خواند، مطرح کرده است. این ادعا نخستین بار از سوی نخست‌ وزیر وقت رژیم صهیونیستی مطرح شد و پس از آن توسط رسانه‌ها و مذاکره‌کنندگان غربی دامن زده شد.

جمهوری اسلامی ایران ضمن رد ادعاهای مطرح شده همواره تاکید کرده است که تعهدات کشورها در حوزه پادمان نامحدود نیست؛ با این حال اسفند گذشته برای نشان دادن حسن نیت خود با آژانس بین‌المللی انرژی توافق کرد تا مسائل ادعایی بر اساس نقشه راه مشخصی حل و فصل شود. طرف‌ غربی هم تعهداتی را در این زمینه پذیرفت که با گذشت بیش از ۶ماه، نه تنها اجرا نکرد که مسیری کاملا متضاد را در پیش گرفت.

محسن نذیری اصل سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان های بین المللی در وین در واکنش به گزارش‌ مدیرکل آژانس تصریح کرد که موضوعات پادمانی طی قطعنامه شورای حکام در سال ۲۰۱۵ بسته شده است. وی افزود: ۳ ادعای پادمانی غیر مهم آژانس نیز مربوط به حدود دو دهه قبل است که با این حال، ایران تاکنون تعاملات مناسب و سازنده ای را با آژانس و با هدف حل و فصل این آنها به عمل آورده است.

نماینده ایران همچنین ضمن تأکید بر اینکه آژانس باید استقلال، بی طرفی و حرفه ای گری خود را حفظ کند، افزود: اعضای آژانس نیز باید از اعمال فشار بر این سازمان و تلاش برای استفاده ابزاری از آن در جهت مقاصد سیاسی خود، بطور جدی پرهیز کنند.

نذیری اصل همچنین درخصوص گزارش برجام تاکید کرد: گزارش آژانس نیز در این خصوص، یکسویه و جانبدارانه است. مدیرکل بجای قدردانی از حسن نیت ایران در اجرای موقت پروتکل الحاقی در قالب برجام و اجرای داوطلبانه آن از سوی کشورمان برای بیش از یک سال بعد از خروج یکجانبه آمریکا از برجام، آن را به عنوان یک مطالبه از سوی آژانس مطرح و برجسته کرده است.

طبق برنامه اعلام شده، رافائل گروسی در ابتدای نشست امروز سخنانی را در خصوص فعالیت‌های آژانس مطرح خواهد کرد. او ساعت ۱۳ به وقت محلی اروپا (۱۵ و ۳۰ دقیقه به وقت ایران) در نشست خبری با نمایندگان رسانه‌ها شرکت خواهد کرد.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ایراتی IR ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    0 0
    میگه اورانیم ذخیره شده ۱۹برابر برجام آخه احمق مگه برجامی هم وجود داره نه آمریکا از برجام خارج شد .پس دلیلی وجود ندارد که ما به برجام عمل کنیم
  • IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    6 1
    تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.
  • IR ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    1 0
    دور باطل آژانس شروع شد خودشان هم میدانند که دیگر این گزارش های صدمن یک غازشان چقدر بی ارزش است کاغذهایشان را نگه دارن برای دورپیچ ساندویچ هایشان .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس