سندرم آناتولی در تولیدات رسانه ملی یک اتفاق جدی است که مدیران این رسانه باید فکری برای آن بکنند اگر نه؛ تولیدات فرهنگی نظام جمهوری اسلامی نسلی متفاوت با نسل صدر انقلاب به عصرهای آینده تحویل خواهد داد که اخلاق سکولار مدنی غرب را ملموس تر و آشنا تر از معارف اهل بیت(ع)خواهند دانست.

گروه فرهنگی مشرق- رسانه در یک جامعه آئینه ی تمام نمای آمال آرزوهای مردم آن جامعه است. این آمال و آرزو ها می توانند آن چیزهایی باشند که در جامعه در جریان هستند یا آن چیزی باشد که برخی می کوشند تا جامعه را به سمت آن ببرند.

به طور مثال وقتی رسانه های عمومی یک جامعه زندگی خصوصی یک خواننده یا سوپر استار را تبلیغ می کنند و از این سخن می گویند که فلان خواننده زن اعضای بدنش را تا این میزان بیمه کرده است و یا مالکیت یک جزیره شخصی را در فهرست دارایی هایش دارد و البته این مطلب بخشی از مطالب پرخواننده رسانه های آن جامعه می شود؛ اینجاست که به راحتی می شود درک کرد که اگر یک خبرنگار در خیابان های شهرهای آن جامعه پرسه بزند و این سوال را مدام بپرسد که آیا می دانید با چه کشوری در جنگ هستید یا چه کشوری را به جنگ تهدید می کنید تنها پاسخ هایی پرت و پلا دریافت کند. آرمان ها و افق های آن جامعه همگی مشخص و معین هستند. شاید از همین دیدگاه بود که امام خمینی رحمه الله علیه تا به این میزان درباره دانشگاه عمومی بودن صدا و سیما تاکید داشتند. چون قرار بود که آرمان ها و افق های جامعه ایران پس از انقلاب چیزی بیش از رسیدن به وصال فلان دختر یا دزدیدن بچه یا موضوعاتی از این دست باشد.

پرسشی درباره سریال های مناسبتی

"سریال مناسبتی"؛ پیش از هرچیزی باید بپرسیم این واژه از کجا به ادبیات رسانه ملی راه پیدا کرده است؟ اگر آنچه که "خسرو ملکان" کارگردان سینما و تلویزیون به روزنامه جام جم گفته است را قبول کنیم این دسته از مجموعه های تلویزیونی از حدود بیش از دو دهه پیش به سیمای جمهوری اسلامی راه پیدا کرده است.

ملکان در گفت و گو با روزنامه صدا و سیما می گوید که اولین مجموعه مناسبتی سیما را او ساخته است؛ این مجموعه ها ابتدا در دو مناسب خاص سال یعنی "ماه مبارک رمضان" و "محرم" و بعد ها در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران نیز پایشان به صدا و سیما باز شد. با این همه دقیقا مشخص نیست که هدف اولیه از پخش چنین مجموعه هایی چه بوده است.

ملکان می گوید:" عيد و ماه رمضان با هم مصادف شده بود. قرار بود برنامه خاصي كار نشود، اما در دي ماه گفتند براي عيد برنامه‌اي بسازيم. آن موقع هنوز رسم نبود براي ماه رمضان سريال بسازند. با مدير شبكه يك به اين توافق رسيديم كه به من اعتماد كند و اجازه دهد در فرصت كمي كه باقي است كارم را انجام دهم. «مهمان» اولين سريال مناسبتي تلويزيون و اولين تجربه كار ويدئويي‌ام بود. به بازيگراني مثل آقاي مشايخي، زنده‌ياد سليماني و خانم خيرآبادي زنگ زدم و گفتم مي‌خواهم سريالي بسازم كه هيچ چيز از آن نمي‌دانم..."

همان طور که کارگردان سریال چمدان که امسال از شبکه دو سیما پخش شد و اشاره می کند در سال هایی نه چندان دور اساسا در مناسبت هایی مانند محرم و ماه مبارک رمضان از صدا و سیما برنامه های از جنس سریال، در کنداکتور پخش جایگاهی نداشت. استدلال نیز بر این اساس بود که در این دوره های زمانی مردم نباید سرگرم شده و از موارد مهم تری که این چنین روزهایی به آن اختصاص دارند- از جمله عزاداری گرفته تا بازسازی معنوی- باز بمانند؛ این استدلال درست یا غلط دهه شصت را به صورت کامل پوشش داده بود به رویه صدا و سیما تبدیل شده بود اما در فرآیندی ناگهانی نوع جدیدی از سریال ها و برنامه های ویژه ی نمایشی پایشان به سیما در این ایام باز شد و همان طور که از اشارات خسرو ملکان نیز مشخص است این ظهور و بروز بر اساس تصمیمی نه چندان از پیش تعیین شده و شاید تنها بر اساس یک ایده بوده است.



تا چندین سال سریال های مناسبتی در سیمای جمهوری اسلامی سمبل آن دسته از برنامه هایی بودند که با تعجیل فراوان و برای پر کردن کنداکتور پخش در ایام خاص ساخته می شوند و معمولا تنها چند ماه قبل از آن مناسبت خاص تولیدشان کلید می خورد. جالب اینکه حتی این ویژگی این روز ها به عنوان خاصه ای جدا ناشدنی برای چنین برنامه هایی قلمداد می شود تا جایی که یکی از رسانه ها در گزارشی که از پشت صحنه ی سریال خداحافظ بچه به نگارش در آورده است به تولید همزمان با پخش این سریال اشاره کرده است. به عبارت بهتر تعجیل در تولد سریال های مناسبتی همچنان با این دست برنامه ها باقی مانده و همراه است. ساده تر بگوییم؛ در کار تعجیلی نباید منتظر یک برنامه ریزی منظم و همزمان بود.

از روح بازی تا معمای زن دوم

برنامه ریزی تعجیلی و چاله پر کن که متاسفانه نه در رسانه ملی به تنهایی، بلکه در بسیاری از بخش ها و بروکراسی ایرانی ریشه دوانده است؛ اولین چیزی که قربانی می شود کیفیت و هدف گذاری است. درباره کیفیت تا به حال بسیار سخن گفته شده است و پس از این هم در این باره و درباره مقوله کیفیت در سریال های مناسبتی ماه مبارک رمضان امسال سخن خواهیم گفت اما در باره هدف گذاری باید بگوییم که چرخ اصلی تولیدات رسانه ملی می لنگد.

برنامه سازان رسانه ی ملی باید به این سوال ساده اما مهم پاسخ بگویند که لااقل در سال جاری در تولید آثار مناسبتی چه چیزی را هدف گذاری کرده بودند و بر اساس کدام استراتژی کلان برنامه های موجود را به روی آنتن فرستاده اند. این که در سال گذشته هجمه بزرگ رسانه ای به بحث روح بازی در سریال های رسانه ملی داغ شد، تنها از آن جهت نبود که مفاهیم فرازمینی دینی در حال لوث شدن و البته لوس شدن بود. طرف دیگر ماجرا به این بر می گشت که بر اساس چه برنامه ای به صورت ناگهانی همه سریال های یک سال به ماجراهای فرازمینی و "روحی" وصل می شوند و هر شبکه تلویزیون را که تماشا می کردید یا شیطان تمثل پیدا کرده بود یا یک روح در حال بازیگوشی با رفیقه اش از خانه ای به خانه ی دیگر می رفت.

این رخداد نشانه ی یک معضل بزرگ در رسانه ملی بود و آن هم چیزی نبود جز عدم برنامه ریزی و از آن مهم تر مقوله ای به نام نظارت کیفی بر تولیدات و در یک کلام مدیریت هدف گذاری شده رسانه به بزرگی جام جم.

امسال نیز کم بیش این شباهت را می شد رهگیری کرد؛ اگر چه به دلیل کم رنگ شدن کلی سریال های مناسبتی امسال این شباهت ها و مدگرایی هم کم رنگ تر شده بود اما اینکه لا اقل دو سریال از سه سریال اصلی مناسبتی به صورت جدی به مقوله همسر دوم پرداخته اند باز هم به نوعی پریشانی و تعجیل برنامه ریزی-اگر برنامه ریزی با تعریفی که می گوییم وجود داشته باشد- را به رخ می کشید.

استراتژی رسانه ای ایرانی یا "سندرم آناتولی" در جام جم

بیایید یک آزمایش ساده را ترتیب دهیم؛ مدیران ارشد رسانه ملی را در یک سالن جمع کنید و از آن ها بخواهیم تا درباره تفاوت دیدگاه های فرهنگی و رسانه ای ایران و کشور ترکیه سخنرانی کنند. تقریبا می شود از همین الان پیش بینی کرد که عده قابل توجهی از آنان می توانند دقایقی را در دفاع از نگرش اجتماعی و سیاسی فرهنگ برآمده از انقلاب اسلامی و تفاوت های آن با نگرش فرهنگی سکولار کشور ترکیه- خصوصا اسلامگراهای این کشور- به دین و جدا ساختن ساحت اعتقادات شخصی از زندگی اجتماعی و سیاسی داد سخن دهند؛ حالا بعد از این کنفرانس، برگه ای سپید مقابل این مدیران ارشد و برنامه ریزان بگذارید و از آنها بخواهید تا ایده هایشان را درباره برنامه سازی دینی برای شما لیست کنند؛ نتیجه حیرت آور است، بسیاری از این ایده ها بر نوع برنامه های رسانه های کشور ترکیه با عنوان برنامه های مذهبی عرضه می کند منطبق است و باقی برنامه هایی هم که ظاهرا نمونه ی ترکیه ای ندارند روح مشترک و نوع نگاهی کاملا متناسب با چنین برنامه هایی در خود جای داده اند.

متاسفانه ماجرای بیماری دین شخصی و خانوادگی در برنامه سازی ایران که ما آن را "سندرم آناتولی " گذاشته ایم اتفاقی جدی است که با وجود هشدار های فراوان منتقدان فرهنگی انقلاب اسلامی در دهه ی هفتاد و هشتاد جدی گرفته نشده و امروزه به بیماری همه گیر در برنامه هایی تلویزیون تبدیل شده است و تقریبا این آلودگی را می شود در تمام برنامه ها خصوصا نمایشی و بویژه آن دسته که ادعای دینی نیز دارند مشاهده کرد.

از توسل پیرزن صد ساله تا اخلاق جدید لیلا و رعنا

آن دسته از برنامه های نمایش مانند "شاید برای شما هم اتفاق بیافتد" که تکلیف شان مشخص است؛ این دسته کپی های کاملی از برنامه هایی مانند "کلید اسرار" است که ملغمه ای از یک دین شخصی را به نمایش می گذارد دینی که برای آن وجود ساختارهای اجتماعی اهمیتی ندارد و همه چیز را به افراد محدود می کند. آدم های دینداری که در فضایی کاملا خنثی زندگی می کنند تفاوتی نمی کند که محیط زندگی شان ایران، افغانستان، ترکیه، آمریکا یا هر جای دیگری باشد و با این وصف اساسا برای دیندار بودن وجود یا عدم وجود یک نظام سیاسی مسلمان یا غیر مسلمان اهمیتی پیدا نکرده و الخ.


اما دسته دیگر از تولیدات کپی ها فرمی صرف نیستند با این حال از همان الگو پیروی می کنند؛ به طور مثال "خداحافظ بچه"؛ از داستانی پیروی می کند که به صورتی دقیق هر گونه حضور نظام و ساختارهای اجتماعی مربوط به انقلاب اسلامی و مواردی اینگونه از آن پالایش شده است.



انگار که در یک داستان خانوادگی که در حال روایت است نظام اجتماعی و سیاسی و اعتقادی انقلاب هیچ گونه ظهور و بروزی نداشته و ندارد. آنقدر این پالایش و سانسور دراماتیک دقیق و ظریف و در عین حال نکته سنج است که بعید به نظر می رسد که هوشمند نبوده باشد. برای راستی آزمایی این نظریه کافی است که یک بار دیگر داستان این ماجرا را از ابتدا تا به انتها مرور کنیم؛ این قصه می تواند در ایالت اوهایو آمریکا یا در شهر نیس فرانسه و یا هر جای دیگری از کره خاکی اتفاق افتاده و تنها نام بازیگران عوض شود. البته نویسنده و کارگردان پایش را از این هم فراتر می گذارد و مفاهیم دینی را نیز دسته بندی کرده و بر اساس جامعه شناسی خود آنها را به کهنه و عتیقه و زیرخاکی و نگاه نو تقسیم بندی می کند و البته کسی در جام جم حواسش به این دسته بندی ها نیست.

مفهوم گناه و رستگاری در ادبیات دینی شیعی آن به پیرزنی نسبت داده می شود که متعلق نه یک نسل یا دو نسل که به چهار نسل پیش تعلق دارد، پیرزنی که در خواب معاذ الله حضرت صدیقه طاهره –سلام الله علیها- را ملاقات کرده و با تعریف خوابش پیامی اخلاقی به جمع می دهد اما نماد سازی ها دقیق است. نام حضرت زهرا (س) تنها از زبان او جاری می شود که حالا به بیش از صد سال سن دارد اما دیگر و نسل های جدید به نوعی مدرن از نظام اخلاقی اعتقاد دارند؛ نوعی مدرن که در آن اهل بیت (س) و خدا و بهشت و دوزخ پالایش شده است و تنها حسن و قبح ذاتی – البته از نوع موهوم عقل زده اش- برای آنها مفهوم پیدا کرده است.

"راز پنهان" سریال شبکه یک صدا و سیما نیز از این ویژگی بی بهره نیست. گناهانی که شبیه بطری می شوند و از درخت گناه آویزان می شوند از همان دست نگاه های شبه عرفانی جدید نشات گرفته اند که از میانه شان "هامون" بیرون می آید؛ دیدگاه هایی که غرب بحران زده آنها را جایگزین شریعت کرد این روزها می کوشد خود را در ایران به جای تفکر شیعی قالب کند و به نوعی یک دیدگاه اخلاق اجتماعی سکولار را به جای دستگاه فکری شیعی و مبتنی بر تاریخ هزار و چهارصد ساله مجاهدت شیعه جایگزین کند.



در اخلاق جدید حسن و قبح های موهوم برای کارها تراشیده می شود و به راحتی می توان میان زندگی واقعی و اخلاق آن با دیدگاه های ماورایی خط های پر رنگی کشید. شخصیت های خوب هیچ کدام به واسطه عملکرد مرتبط بر اعتقاداتشان نیستند که قابل ستایش شده اند بلکه بر اساس یک اخلاق عملی که ریشه در هیچ اعتقاد درست و درمانی ندارد و مخصوصا دینی و شیعی نیست آدم های خوب قصه هستند. حتی پدر و مادر "فرامرز" در سریال " راز پنهان" از کوچکترین نشانه های اخلاق دینی تهی و پالایش شده اند و دیگر نیازی به اشاره به شخصیت "ماهرخ" همسر فرامرز نیست.

سندرم آناتولی در تولیدات فرهنگی خصوصا تولیدات رسانه ی ملی یک اتفاق جدی است و به نظر می رسد که مدیران این رسانه و همه مدیران فرهنگی کشور باید فکری برای آن بکنند اگر نه؛ تولیدات فرهنگی نظام جمهوری اسلامی نسلی متفاوت با نسل صدر انقلاب به عصرهای آینده تحویل خواهد داد که اخلاق سکولار مدنی غرب را ملموس تر و آشنا تر از معارف اهل بیت علیهم السلام خواهند دانست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 68
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • علی ۰۲:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
    0 0
    این تحلیل های بی محتوا از زیر باد کولر درمیاد آقای عزیز خیلی هنر داری بسم الله خودت شروع کن این فیلم بسیار هم خوب و متناسب با اخلاق اسلامی می باشد. البته نه اون اسلامی که شما درست کردید واسه خودتون طبق معمول جرات درج نظرات رو نداری ولی خودت بخون شاید با نقد منصفانه آشنا بشی!
  • ناشناس ۰۲:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
    0 0
    که چی واقعا! کارتون هر سال همینه هر چی میخاید به خورد فکر و ذهن مخاطبا میدید بعد هم نقدش میکنید میگید اینجوری اونجوری آخرشم صداسیما جشن میگیره کلی تعریف تمجید میکنه جایزه میده به بازیگر و کارگردانی که هر چرندیاتیو به ذهن مخاطب تحویل داده بعد هم تموم میره تا سال بعد روز از نو .کی میخان درست بشن الله اعلم!
  • بنده ی خدا ۰۲:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
    0 0
    باعلی موافقم.اگرم هم اشکالی است که هست حرکت مردم به این سمته. نه حرکت انقلاب وایدولوژی امام
  • سرباز ۰۲:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
    0 0
    (((نماد فراماسونری در خداحافظ بچه !!! ))) حتما حتما شنبه تکرار خداحافظ بچه رو ببینید ! اول فیلم قبل از تیتراژ که میخواد کمی از انتهای قسمت قبل رو نشون بده توی اون سکانسی که پدر بزرگه روی بالکن خونه ایستاده و داره میگه بی بی خوابه و بی سر و صدا بیاید و ... یه فرش روی نرده آویزونه که روی اون علامت «هرم ویژه ی فراماسون ها» با اندازه ی بزرگ و حالت خاصی قرار داره (در نیمه ی بالایی هرم که جای جشم هست یه مثلث دیگه قرار داره) !!!! وضوح این نماد توی این سکانس به قدریه که با چشم غیر مسلح هم میشه فهمید عمدیه !! و در سکانس بعدی بی بی از خواب بیدار میشه و میگه خواب حضرت فاطمه (ص) رو دیده .. ! این یعنی آخر فاجعه ! مسئولین التماس میکنم بیدار شید !!! اگر برنامه راز نادر طالب زاده هم توی این ایام نبود رسما میپوکیدم !
  • سید ۰۳:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
    0 0
    واقعا تحلیل بسیار جالب و خوبی بود،متاسفانه مدیران فرهنگی ما ،شعایر دینی ما رو به صورت آکادمیک بررسی و عملی نمی کنند البته تقریبا همه جای کشور کار کارشناسی صورت نمی گیره،به قول یکی از دوستان با این کارای دیمی،تنها عاملی که شاکله نظامو حفظ کرده خود امام مهدی(عج)هست.
  • ۰۳:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
    0 0
    اتفاقا بسیار بجا و درست بود. و البته اتفاقا با این صحبتت معلوم شده که این شما هستی که از اسلام ناب هیچی نمیدونی....حاضرم باهات توی همین مشرق مناظره کنم تا به همه ثابت بشه که حتی بدیهی ترین مسائل دینی خودت رو هم نمیدونی!!!!! اگه واقعا مدعی اسلامی خوب اسلامی که شما درست کردی!!!! رو بیار تا ببینیم خدا رو چه دیدی شاید ما هم پیرو اسلامی که مدعی وارد بودنشو داری و لابد شما پیامبرشی !!! شدیم!....
  • بسیجی ۰۳:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
    0 0
    پارسال : افطار در جوار ارواح امسال: افطار در جوار زن دوم
  • ۰۳:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
    0 0
    به نظر منم خداحافظ بچه سریال خوبی از آب دراومد
  • نجف ۰۳:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
    0 0
    بسمه تعالی با سلام مقاله بسیار بجا و درست و تحلیل مناسب و واقع گرایانه ای بود که انصافا ایرادات و انتقادعهای بجایی رو اشاره کرده که اگر هر چه زودتر متولیان فرهنگی فکری برای این تولیدات نکنند خسارات سنگینی برای باورها و اعتقادات جامعه به همراه خواهد داشت. در ضمن باید از شما مشرق عزیز هم بابت پرداخت به این مطلب تشکر کنم...... یا علی مدد.
  • یه رفیق ۰۳:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
    0 0
    آقا خداییش قضاوت کنین و لایک بزنین: "مردی که زن دوم بگیره کار حلال انجام داده اما مردی که دروغ میگه گناه کبیره انجام داده" صداوسیما دروغ رو ترویج میده که حرامه اما زن دوم رو که حلاله تقبیح میکنه یک حمله علنی به دین! واقعا من نمی فهمم!!! زن دوم چه اشکالی داره؟
  • حجت ۰۳:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
    0 0
    علی جان احتمالا آشناتون تو صدا وسیماست ! حاجی خیلی تعصب داری !! برادر من ، من یه جوون 28 ساله این مملکتم ، نمیدونم به چه انگیزه ای باید بشینم راز پنهان یا خداحافظ بچه رو ببینم ، بحث دینیشو که اینجا فرمودند ، دقیقا یه پیره زنه رو به موت بی سواد شده آدم مذهبیه ما ! نمی بینی تو جامعه ما بعضی از جوونا مذهب رو نشونه قدیمی بودن و عقب موندگی می دونن؟ خب طرف میبینه این سریالو دیگه و این قضاوت رو میکنه ، بحث ملودرام و داستان پردازی بماند که خدایی "خداحافط بچه" به نظرم یه سریال یکنواخت بدون هرگونه جذابیته . جالب اینجاست پره از اتفاقت عجیب که تو جامعه خیلی خیلی کم رخ میده . مثلا یک راننده محترم اتوبوس با یک خانم روانشناس ازدواج کرده . یا شاگرد شوفر میخواد با یه دختر عشق فرنگ تحصیل کرده که زمین تا آسمون فرق دارند ازدواج کنه ! اصلا معلوم نیست نویسنده تو کدوم آسمون داره سیر می کنه . این همه مفاهیم بدیع دینی داریم که میتونه بیننده رو میخ کوب کنه ، اونوقت یه تعداد آدم که نه درد دین می فهمند نه هنر سرشون میشه چند ساعت از بعد از افطارای مردم تو دستشونه . تابلوه که نخبگان دینی و هنری ما جایی تو گروه سریال سازی صداو سیما ندارند . تابلوه که فقط ملاک کمیته نه کیفیت ، اون مدیر سریال سازم خوشحاله یه پنج شیش تا سریال آبکی رفته تو پروندش. اما خدا خودش شاهده که کار فرهنگی خیلی مسئولیت داره و یه حق الناس به تمام معناست.
  • ۰۳:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
    0 0
    ما که خیلی از سریال "خداحافظ بچه" راضی هستیم و خوشمون اومده.
  • سادات ۰۳:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
    0 0
    خیلی دل خوشی داری بابا حالا یکی یه چند تا آرم نشون داد از ماسون ها گفت بابا یه نمد که 100 سال پیش درستش کردن فراماسون چمیدونستن چیه ؟ شما هم داری دنبال قاتل بروسلی میگردیا
  • سادات ۰۳:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
    0 0
    با شاید برای شما هم اتفاق بیافتد موافقم ولی بقیه فیلم ها چرت وبی محتواست . شما که میگی تو فیلم پیرزن 100 ساله از حضرت زهرا میگه ولی جوونتر ها نه همین بی احترامی به ائمه هست ، که تو همچین فیلم بی محتوایی از ائمه حرف بزنن مگه حضرت زهرا بیکاره که بیاد تو خواب یکی از زاییدن نوه ندیده اون خبر بده
  • ۰۳:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
    0 0
    از ماست که برماست
  • یه بسیجی ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
    0 0
    خدا به داد سال دیگمون برسه ...
  • علی ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
    0 0
    سلام مشرق یک تبریک بهت میگم امشب رفتم تو سایت الکسا دیدم رتبت از 93 ماه قبل به 78 رسیده امیدوارم سیر سعود ادامه بدی
  • یه بنده خدا ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
    0 0
    سلام سرباز جان.حقیر هم جزو کانون مهدویت دانشگاه هستم و با جناب رائفی هم از نزدیک ارتباط دارم..اینو عرض کردم که فکر نکنین بی خبرم..اما این طور افراطی به همه چیز نگاه کردن درست نیست..این جوری باعث میشید دید مردم نسبت به هرکسی از این صجبتا میکنه عوض بشه و بگه متوهمین..من از شما خواهش میکنم انقدر افراط نکنید در گفتن بعضی از صحبت ها..چون اثر معکوس میذاره یاعلی
  • صدرا ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
    0 0
    امثال شما آدمهای ساده دل هستند که صدا و سیما چنین سریالهای بی محتوائی می سازد
  • صدرا ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
    0 0
    البته زن دوم کار حلالیه ولی ناگفته نماند گرفتن زن دوم معمولا پنهانی انجام می شود و باعث دروغهای بی شمار می گردد.
  • ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
    0 0
    شما میتونی بفرمایی طبق چه آیه ای زن دوم حلاله؟ وقتی خداوند تکریحش میکنه؟ شما هم تبلیغ کار خرام میکنی هم دروغ به دین خدا نسبت میدی! احتمالا از سر نفس و هوا یا زن دوم داری یا در فکرش هستی و کلام خدا رو تفسیر به رای میکنی چون به نفع نفسته!
  • ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
    0 0
    خدمت اون عزیزانی که فکر میکنن مسئولین فرهنگی (شما بخوان بی فرهنگی) هیچ اقدامی برای اصلاح این رویه نمیکنن: این برداشت غلطیه که فکر کنین مسئولین حواسشون نیست! اونا خودشون طراح و آمر پشت صحنه این خیزش ضد اخلاقی نهفته در تمام برنامه های این کشورن! اینقدر لفتش میدن تا نسل قبل از انقلاب و انقلاب یا بمیرن یا به سن نا توانی برسن. اونوقت میبینین چه خوابهایی برای این مملکت کشیدن!!!!
  • ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
    0 0
    تو این سریالها خبری از مذهب و ماه رمضان نیست. فکر کنم کارگردانها لائیک شدن
  • دکتر ابراهیم محمدی ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
    0 0
    توی این سریال خداحافظ همه رفتارهای ریز و خصوصی بازیگرهاشو دیدیم..از اب خوردن و خمیازه و خرید توی سوپر مارکت پیتزا خوردن در گوشه ای گریستن صبحونه خوردن درد و دل کردن زوجها و...اما یه فرم ندیدیم بازیگرای این سریال که مثلا مسلمونن یه فرم نماز بخونن و در برابر معبود سجده کنن...نشون دادن نمازخوندن تو سریالهامون امل بازیه لابد !!
  • محمد ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
    0 0
    سادات جون عقبه ماسون ها خیلی بیشتر از سن جد جنابعالیه! بهتره بدونی که اولین کشور ماسون تاسیس شده آمریکا با بیش از دویست سال سابقه است!!! همچنین این نمادها سابقه چندین قرن دارن!
  • محمد ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
    0 0
    این سریال باید یه فیلم یه ساعته میشد و تو یه ساعتی که می خواستن فیلم طنز نشون بدن پخش میشد! نظر مقاله نویس اینه که این سریال ها به درد مناسبت هایی همچون ماه خدا به درد نمیخوره! البته برا کسایی که ماه رمضان و غیر آن براشون فرقی نداره معلومه که... ما عادت داشتیم ماه رمضان جعبه جادویی رو مذهبی تر از ماه های قبل ببینیم ولی سیما امروزه بیشتر با اهداف اونور آبی ها میچرخه تا نظر عموم مردم ایران زمین!
  • ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
    0 0
    همین طرز فکرهاست که باعث عقب افتادگی هاتونه! کجاب فیلم حضرت زهرا س به پیرزنه گفته ندیده ات زاییده شده یا نشده؟؟ اسمتم گذاشتی سادات!
  • ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
    0 0
    این روزها جای سریالی مثل صاحبدلان خالیه.
  • حامد ر ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
    0 0
    همش به این فکر می کردم که صدا سیما استراتژیست نداره که خط و مشیشو مشخص کنه، ولی انگار استراتژیست داره اونم از نوع حرفه ایش که می خواد آروم آروم اعتقادات مردمو محو کنه
  • ناشناس ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
    0 0
    این مقاله فقط حاصل یک ذهن بیمار بود.جدی نگیرید.اگر به دست کسانی امثال نویسنده ی این متن باشه، از شب تا صبح و از صبح تا شب براتون روضه پخش میکنن.اسمش هم میذارن دفاع از ارزشها.نمیبینید چطور از وضعیت صدا و سیما در دهه ی شصت دفاع میکنه؟!!!!!!!!!!
  • ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
    0 0
    خنده بازار تمام خطوط قرمز رو دریده...شما از چی حرف می زنید... زن و مرد با هم می خونن و می رقصن....
  • محمد ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
    0 0
    خداحافظ بجه به شدت سریال خوبیست
  • ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
    0 0
    اگه زن اول راضي باشه اشكال نداره
  • علی ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
    0 0
    اگر واقعا همه به این انتقادها توجه می کردند دیگر فیلمی ساخته نمی شد چون از همان خط اول فیلمنامه دچار ممیزی می شد. من خودم امسال چند قسمت اخیر خداحافظ بچه را دیدم و باید اعتراف کنم منوچهر هادی که نمی شناسمش توانست فیلم خوبی بسازد. بقیه فیلم ها را ندیدم چون چیز جذابی نداشتند. البته سال گذشته فیلم اقای علیرضا افخمی خوب بود{عالی بود} وهمچنین شبکه یک.
  • امیر ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
    0 0
    کلا با صداوسیما بدید؟
  • بسیجی عاشق ولایت ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
    0 0
    واقعا برای صدا و سیما و شخص آقای ضرغامی متاسفم از بابت سریالها و بعضی برنامه هایی که اصلا معنا و مفهومی خاصی ندارند و بدون کارشناسی انجام می شود فکر کنم انتخاب در صدا و سیما یا به صورت درهم است یا اینکه سلیقه ای و رابطه ای
  • ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
    0 0
    جالبه تو سریالها هر مردی که زن دوم داره بدبخته وبیچاره اس این همه ادم ازدواج مجدد کردن همشون بدبخت شدن؟؟
  • مهدي ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
    0 0
    واقعيتي رو اينجا ارائه داديد كه بايد بي رويدربايستي بپذيريم كه صدا و سيماي جمهوري اسلامي هنوز در دستان انفلاب قرار نداره ! و بجز برخي موارد كه اونهم توسط افراد انقلابي ساخته و ارائه شده ، همچنان در دست سكولار هاي غرب زده اسيره!و اين غرب زده ها فرهنگ تلوزيون و راديو رو درقبضه خود دارد...با اين حال صدا و سيما در پديده اي معجزه آسا در برهه هايي دينش رو به نظام ادا كرده و حيرت همه شيطان پرستان داخلي و خارجي رو باعث شده(مكرو و مكر الله ...)
  • علي ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
    0 0
    مشرق جان، حرف دل اكثريت متدين و بصير ملت عزيزمون رو زدي.اين تيپ سريالها واقعا" ديگه همه رو خسته كرده كه يه نوع ساده پنداري مفاهيم ديني در چهارچوب اخلاق گرايي سكولار را ترويج ميكنه.ريشه اون هم بر ميگرده به بي توجهي مسئولين دست اندر كار صدا و سيما كه يا واقعا" بصيرت لازم رو ندارند و يا دارند ولي بي تفاوت شده و اسير روزمرگي و پر كردن آنتن هاي شبكه ها هستند.اميدوارم دير يا زود يه خانه تكاني حسابي در اين رسانه ملي كه به تعبير امام كبير انقلاب دانشگاه است صورت بگيره و دغدغه هاي رهبر عزيزمون هم بر طرف شه.
  • علي ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
    0 0
    من همه رو دعوت به آرامش مي كنم. خونسرد باشيد عزيزان. از نظر من اسلام اوني نيست كه نويسنده ي مطلب داره فيلم رو باهاش مي سنجه اين افكار بيشتر به اسلام طالباني شبيه است تا اسلام واقعي خدا هدايتش كنه
  • محمد ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
    0 0
    اول دو کلام از اخلاق اسلامی یاد بگیر، بعدش درباره اش نظر بده. البته منظور نویسنده اخلاق اسلامی در مکتب تشیعه بوده. جنابعالی شاید با معارف شیعه بیگانه باشی، و دلت به همون سبک دین داری ترکیه خوش باشه.
  • ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
    0 0
    عیب نداره ما مشغول این فیلمها میشیم و هالیوود هم دوشیزگی رو می سازه!
  • ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
    0 0
    تحلیل دقیق و عالمانه ای نیست. صدا و سیما مشکلات بسیار جدی دارد اما این نوع تحلیلها چندان بار معنایی و محتوایی دارد
  • محمد ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
    0 0
    خيلي دلم ميخواهد شما كه ايتقدر ادعاي فهم مسايل فرهنگي وهنري ميكني يك كار كوتاه داستاني بنويسيد يا بسازيد انوقت اظهار نظر بكنيد اصولا تيم اقاي يامين پور با همه بجز تيم خودشان .
  • م - ق ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
    0 0
    آره موافقم ماه رمضون ماه قرآنه نه این چیزا
  • ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
    0 0
    انتقاد شما هم چندان دقیق و عالمانه نبود. دوست عزیز نقد یک اثر حالا چه اثری تصویری باشد یا مکتوب نیازمند اشارات مصداقی دارد. البته این روشی که شما انتخاب کردید در سفسطه و رد کردن ... اما نقد جوانمردانه ای نیست. این مطلب به نوع نگاه اخلاقی در درام های تلویزیونی اشاره کرده و سعی کرده مصداق بیرونی و الگویی که برای اخلاق تلویزیونی امروز ایران به ثبوت رسیده معرفی کند. این یک بررسی کامل است اگر چه نیازمند شرح و بسط بیشتری است اما سوالی جدی است و خالی از بار معنایی و محتوایی هم نیست.
  • سرباز ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
    0 0
    برادر یا خواهر عزیز با عنوان بنده خدا : شما حتما اون صحنه رو با دقت ببین بعد متوجه میش
  • امیر ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
    0 0
    تعدد زوجات تا چهار همسر در آیۀ سوم از سورۀ نساء حلال شده است. تنها شرط آن هم این است که عدالت اقتصادی (نفقه و مهریه) رعایت شود. وگرنه عدالت قلبی را نمی شود رعایت کرد و خداوند در آیۀ 129 همین سوره، این تکلیف را از مردان برداشته است. زیرا به هر حال یک زن به سبب اخلاق خوش می تواند محبوب تر شود و بر مرد حرجی نیست. حتی پیامبرانی مثل حضرت یعقوب هم چنین بودند. زیرا آن حضرت، راحیل مادر یوسف(ع) را به سبب تقوایش بیش از سه همسر دیگرش دوست داشت. تعدد زوجات در دین یهود هم آزاد است و یک علت آن به سبب نشوز زن اول است. و این برای مردی است که با وجود عدم تمکین زن اول ازدواج مجدد می کند و نمی خواهد او را طلاق بدهد، برای حفظ احترام او یا آبرویشان یا نیاز فرزندان به او یا هر چیز دیگر.
  • ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
    0 0
    بابا عقل کل! بابا اطلاعات دار! بابا سبک شناس! حال کی گفته این مطلب کار تیم یامین پوره؟ نه عزیزم ربطی به آقای یامین پور نداره ایشون و دوستانشون رسانه خودشون رو برای خودشون دارن.
  • ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
    0 0
    خوب شما تلويزيون رو خاموش كن برو قرآن بخون!
  • ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
    0 0
    خوب راز طالب زاده برای شما و خدا حافظ بچه هم باری مخاطب خودش چرا اینقدر تب میکنی؟
  • ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
    0 0
    احسن
  • ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
    0 0
    جالبه که تمام جوانها در سريالهاي سيما، آدمهاي بي دين و دين گريز و دين ستيزي هستند و فقط پيرها ديندارند.
  • ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
    0 0
    توکه نمی دونی فرق سعود با صعود چیه نظرت هم....
  • ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
    0 0
    درست. اما مدلم داری؟ ایده برای کار انقلابی؟
  • سجاد ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
    0 0
    به نظرمن مسئولین بی تفاوت نیسثنددست اندرکارندانها بجای تروج دین ترویج مذهب بی بندوباری مینمایند لذااز عامه مومنین خواهش می کنم به این سریالها نگاه نکنند زیرا این سریالها مارا به کسالت و روزمرگی دچار میکند
  • ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
    0 0
    افرین بر شما
  • بیننده ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
    0 0
    به سلام ، نظر کارشناسی خوبی بود البته این درد سریال های اخیر صدا سیما ست که اگر صحنه ای هم نماز داشته باشه اون بازیگر اونقدر فانتزی اونو برگزار میکنه که کسی باورش نمیشه.همیشه همین ظور بوده شما حرف های عصا غورت داده داریوش ارجمن تو راز پنهان و ببینین خدا وکیلی کدوم بابای با بچه اش این طوری حرف میزنه در عوض خانم امینی در سریال خداحافظ بچه دایم از کلمات لاتی و بی ادبانه استفاده میکنه.
  • ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
    0 0
    اینها را به مدیران صداوسیما هم بگویید
  • ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
    0 0
    حداقل خداحافظ بچه از اون 5کیلومتر تا بهشت مزخرف خیلی بهتره
  • باران ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
    0 0
    آقای علی واقعا فکر می کنی ما برای اینکه اسلامو بشناسیم باید بیایم نظر شما رو بپریسم که می گی به نظر من؟؟؟ اسلام صاحب داره.... در ضمن احتمالا منظور شما از اسلام طالبانی اسلام غیر سکولاره، چون توی این متن مشکل رو سکولار بودن فیلم ها مطرح کرده، همون اسلامی که سر از تن امام حسین جدا کرد
  • علی ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۹
    0 0
    یک پیام واقعی.............. انشالله شبکه تلویزیونی عصر که ویژه بچه حزب اللهی هاست به زودی و به مدیریت دکتر یامین پور به روی انتن میرود و چشم همه ایادی فساد و الحاد و سکولاریسم داخلی و خارجی رو کور میکنه و همچین پس گردنی به همشون میزنه که نتونن تا یک قرن از جاشون پاشن
  • علی ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۹
    0 0
    شما بهتره تو مسائلی که مربوط به اسلام و رسانه است بحث نکنی همون بهتره به مسائل خانوادگیت برسی و ذهن مارو هم پریشان نکنی
  • رضا ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۹
    0 0
    علی جان منظورت آل سعود که نیست دادا؟؟؟؟
  • ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۹
    0 0
    منو بکشن هم 2 دقیقه نمیتونم بشینم و سریالهای لوس و بی مفهوم صدا و سیما رو تحمل کنم.
  • نادر ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۰
    0 0
    اقا هر سريالي بده نكنه ميخواي از اون سريالها پخش كنيم برات تو ماه رمضان تا ججيگرت حال بياد
  • علی ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۰
    0 0
    اقا اشتباه نوشتم صـــــعـــــــود درسته
  • کاظم ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
    0 0
    آقا مشکل بزرگی است این سندرم ببین من پدر 47 ساله وقتی از سر کار برمی گردم که استراحت کنم و برای کار فردا آماده بشم باید بشینم ایرادادت تلویزیون رو که از صبح تا اون موقع شب ذهن بچه رو خراب کرده و هزارتا سوال براش درست کرده اصلاح کنم. واقعا این انصافه؟ چقدر از دست این تلویزیون باید زجر بکشیم خدا می دونه اگرم بچه رو از دیدن این تلویزیون منع کنیم که به احتمال قریب ه یقین سر از تماشای برنامه های ماواره در می یاره. بخدا دیگه خسته شدیم. آقای ضرغامی اگه دلت برای معارف اهلبیت می تپه یه فکر اساسی بکن.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس