نشست پنج‌گانه العقبه؛ تله‌ی جدید تل‌آویو برای رام‌الله

ساعاتی پس از نشست پنج‌جانبه سیاسی و امنیتی العقبه اردن که به اعتقاد ناظران سیاسی بیشتر با هدف نجات رژیم صهیونیستی برگزار شد، تل‌آویو عهدشکنی کرد.

به گزارش مشرق، نشست سیاسی و امنیتی پنج‌جانبه میان تشکیلات خودگردان فلسطین، رژیم صهیونیستی، مصر، اردن که با نظارت آمریکا روز گذشته (یکشنبه، ۲۶ فوریه)، در شهر«العقبه» اردن، با توجیه تلاش برای دستیابی به «دوران آرامش و اعتماد سازی» برگزار شد، به کار خود پایان داد.

این نشست که در سایه اعتراض و مخالفت شدید مردم و گروه‌های مقاومت فلسطین، برگزار شد، شب گذشته به کار خود پایان داد.

 تله‌ی جدید تل‌آویو برای رام‌الله
اعتراض به نشست العقبه در رام‌الله

 تله‌ی جدید تل‌آویو برای رام‌الله
نشست مقاومت فلسطین در اعتراض به نشست العقبه

این نشست در حالی برگزار شد که مسئولان عالیرتبه و کارشناسان نظامی و سیاسی رژیم صهیونیستی طی ماههای اخیر نسبت به جنگ داخلی در این رژیم و فروپاشی آن سخن به میان آورده‌اند.

گروههای مقاومت فلسطین نیز دامنه عملیاتهای استشهای خود را گسترش داده‌اند و برآوردهای امنیتی حاکی از آغاز قریب الوقوع انتفاضه سوم فلسطین حکایت دارد. در کنار این مسائل، برای هشتمین هفته متوالی، صهیونیستها علیه کابینه فاشیست بنیامین نتانیاهو به خیابان آمده‌اند و با برگزاری تظاهراتهای گسترده، اوضاع داخلی این رژیم را وخیمتر می‌کنند.

حاضران در نشست العقبه

هیأت بلندپایه تشکیلات خودگردان فلسطین، روز شنبه (۲۵ فوریه)، کرانه باختری را به مقصد اردن برای شرکت در نشست پنج‌جانبه العقبه ترک کرد. یک بالگرد نظامی اردن، هیأت فلسطینی را از رام‌الله به اردن انتقال داد. «حسین الشیخ» دبیر کمیته اجرای سازمان آزادیبخش فلسطین، «ماجد فرج» مدیر دستگاه اطلاعات فلسطین، «نبیل ابوردینه» سخنگوی تشکیلات خودگردان فلسطین، «مجدی الخالدی» مشاور دیپلماتیک رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین از جمله اعضای هیأت اعزامی به العقبه بودند.

«زاحی هنگبی» رئیس شورای امنیت داخلی رژیم صهیونیستی نیز از جانب رژیم صهیونیستی در رأس هیأت اسرائیلی در این نشست حضور داشت. دو افسر عالی‌رتبه از شاباک و ریاست ستاد ارتش این رژیم نیز در هیأت مذکور حضور داشتند.

از جانب اردن، نماینده‌ای از ریاست ستاد ارتش اردن ، مدیر «دبیر» وزارت امور خارجه اردن و از جانب مصر، فرستاده‌هایی از دستگاه اطلاعات این کشور مرتبط با پرونده فلسطین و مدیر کل وزارت امور خارجه در این نشست حضور داشتند.

«برت مک گورک» مشاور «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در امور خاورمیانه نیز از جانب ایالات متحده آمریکا بر این نشست نظارت داشت.

برگزاری نشست پشت درهای بسته

«تامر الصمادی» خبرنگار شبکه الجزیره با اشاره به این‌که نشست پنج‌جانبه العقبه در پشت درهای بسته برگزار شد، گفت که این نشست در چارچوب یک نشست محرمانه برگزار شد و وزیر خارجه اردن، تنها در آغاز این نشست به خبرنگاران گفت که هدف از برگزاری این نشست، توقف اقدامات یکجانبه و تجاوزهای اسرائیل در قدس اشغالی، مسجد الاقصی و شماری از شهرهای کرانه باختری به ویژه نابلس و جنین است.

وی افزود: هدف از این نشست، دستیابی به آرامش مرحله‌ای و باز کردن در به روی توافقات بیشتر و اعتمادسازی میان دو طرف فلسطینی و اسرائیلی است.

بیانیه پایان نشست العقبه

بر اساس بیانیه پایانی این نشست، رژیم صهیونیستی متعهد شد که مجوز هرگونه شهرک سازی در کرانه باختری را به مدت شش ماه متوقف کند و دو طرف فلسطینی و اسرائیل بر تلاش برای توقف خشونت روزافزون و جلوگیری از خشونت بیشتر تاکید کردند.

در این بیانیه آمده است: اردن، مصر و ایالات متحده آمریکا، این توافق‌ها را پیشرفتی مثبت به سوی فعالسازی روابط میان دو طرف فلسطینی و اسرائیلی و تعمیق آن می‌دانند».

در این بیانیه همچنین آمده است، طرفین «اسرائیلی و فلسطینی به کاهش تنش و جلوگیری از افزایش خشونت تأکید کرده‌اند. لذا باید وضعیت موجود در اماکن مقدس در قدس اشغالی حفظ شود».

صهیونیستها و تشکیلات خودگردان تأکید کردند که باید برای «حل مشکلات، مستقیما با هم گفت‌وگو کرد. امان، قاهره و واشنگتن، این توافقات را حرکت به سمت از سرگیری روابط فلسطینی-اسرائیلی می‌دانند.

در پایان مقرر شد که ماه آینده میلادی، نشستی در شرم الشیخ برگزار شود تا «اهدافی که درالعقبه تعیین شد، محقق شود».

اما «زاحی هنگبی» رئیس شورای امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در این نشست، ، علنا تصریح کرد که هیچ تغییری در سیاست‌های دولت کنونی این رژیم طی ماه‌های آینده ایجاد نخواهد شد و قرار است به نه شهرک صهیونیست‌نشین جدید در کرانه باختری مشروعیت‌بخشی شود.

«بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز صبح دیروز، با وجود واکنش‌های گسترده بین‌المللی به طرح‌های شهرک‌سازی اخیر این رژیم، اعلام کرد که ساخت و ساز در اراضی اشغالی فلسطین بدون هرگونه توقفی ادامه خواهد داشت.
وی افزود که بر خلاف اظهاراتی که بیان می‌شود، شهرک‌سازی و مشروعیت‌بخشی به شهرک‌های پراکنده در کرانه باختری طبق یک جدول و برنامه مشخص ادامه خواهد داشت و هیچ خبری از توقف شهرک‌سازی نخواهد بود.

استقبال اردن از نتایج نشست العقبه

«ایمن الصفدی» معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه اردن نشست العقبه را نخستین تعامل سیاسی در نوع خود طی سال‌های اخیر دانست و بر تعهد فلسطین و اسرائیل برای احترام به توافق‌های قبلی، تلاش برای کاهش تنش و دستیابی به صلح عادلانه و همه‌جانبه تاکید کرد.

 تله‌ی جدید تل‌آویو برای رام‌الله

وی تصریح کرد که این نشست حاوی تعهدات مهمی است که در صورت اجرای پایبندی طرفین، به کاهش تنش ها و پیشرفت به سمت تعامل سیاسی همه جانبه منجر خواهد شد.

استقبال واشنگتن از توافق میان رام‌الله و تل‌آویو در العقبه و تقدیر از اردن

ایالات متحده آمریکا، یکشنبه شب، از متعهد شدن دو طرف «اسرائیلی و فلسطینی به کنار گذاشتن هرگونه اقدامات خشونت‌بار جدید» طی نشست العقبه استقبال کرد.

«جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز طی بیانیه‌ای اعلام کرد که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا از عبدالله دوم، شاه اردن برای نشست تاریخی در العقبه بین فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها قدردانی می‌کند و از نقش عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصرتمجید می‌کند.

وی افزود: «ما از تعهدات اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطین درباره توقف تنش‌ها و خشونت‌ها استقبال می‌کنیم. این نشست یک نقطه آغاز بود و هنوز اقدامات زیادی وجود دارد که باید طی هفته‌ها و ماه‌های آتی برای ایجاد یک آینده باثبات و شکوفا برای اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها اتخاذ شود«.

سالیوان گفت که این نشست نخستین نشست در نوع خود طی سالهای اخیر است. در بیانیه نشست العقبه اردن بر پایبندی فلسطین و اسرائیل به تعهدات قبلی و تلاششان برای تحقق صلح عادلانه و دائم تأکید شده است. آمریکا به مشارکت فعال خود در این زمینه با تمام طرف‌ها طی هفته‌های آتی از جمله پیگیری مشارکت در نشست شرم الشیخ مصر در ماه آتی میلادی تمایل دارد.

عهدشکنی صهیونیست‌ها ساعاتی پس از نشست العقبه

ساعاتی پس از انتشار بیانیه پایانی نشست العقبه، خبرگزاری رویترز به نقل از «بزالل اسموتریچ» وزیر دارایی رژیم صهیونیستی گزارش داد که وی با تعلیق فعالیتهای مربوط به شهرک‌سازی اسرائیلی در کرانه باختری موافقت نخواهد کرد.

بر اساس توافق رام الله و تل‌آویو، طرفین متعهد شدند «اقدامات یکجانبه را از سه تا شش ماه متوقف کنند. اسرائیل نیز متعهد شده است بررسی احداث هر گونه شهرک جدید را به مدت چهار ماه متوقف کند».

«ایتمار بن گویر» وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی ضمن رد توافقاتی که در العقبه اردن حاصل شد، گفت: آنچه در اردن رخ داد، در اردن نیز باقی می‌ماند.

رویترز همچنین به نقل از یک مسئول اسرائیلی که اشاره‌ای به نام وی نکرده است، گزارش داد: در العقبه تأکید کردیم که موافقت قبلی برای احداث ۹ شهرک در کرانه باختری را تغییر نخواهیم داد»؛ اظهار نظری که نشان می‌دهد آنچه صهیونیستها درباره توقف شهرک‌سازی گفته‌اند، ادعایی بیش نیست.

فریبکاری تل‌آویو در نشست العقبه

«مصطفی البرغوثی» دبیرکل جنبش «ابتکار ملی» فلسطین پس از برگزاری این نشست، ضمن انتقاد از آن، از همان ابتدا پیش‌بینی کرده این نشست با عهدشکنی رژیم صهیونیستی و عدم پایبندی به بندهای توافقات حاصله، ناکام بماند.

وی تاکید کرد که فلسطینی‌های به ویژه در خصوص مسئله شهرک‌سازی در معرض فریب بزرگی قرار گرفتند. هرچند که منیر الجاغوب از رهبران جنبش فتح مدعی تضمین شدن پایبندی تل‌آویو از سوی مصر، اردن و آمریکا شد.

اما البرغوثی می‌گوید که تشکیلات خودگردان فلسطین مرتکب دو اشتباه شده است: پس گرفتن پیش‌نویس قطعنامه محکومیت اسرائیل در شورای امنیت سازمان ملل و دیگری حضور در نشست العقبه.

وی افزود: تشکیلات خودگردان فلسطین در العقبه، در معرض فریب بزرگی به ویژه در مورد شهرک‌سازی قرار گرفت، زیرا اسرائیل به شهرک‌سازی ادامه خواهد داد و گواه آن، بیانیه وزیر دارایی اسرائیل پس از این نشست است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس