کد خبر 1464966
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۶:۱۵
.

وزیر امور خارجه سابق آمریکا در اظهارنظری درباره ورود بالن چین به حریم هوایی ایالات متحده گفت این اتفاق باعث شرم آمریکا در جهان شده است.

به گزارش مشرق، مایک پامپئو، وزیر خارجه سابق آمریکا به شدت از دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا انتقاد کرده و ورود بالن چین به حریم هوایی ایالات متحده را مایه شرم کشورش در جهان توصیف کرده است.

پامپئو در مصاحبه‌ای مفصل با نشریه «هیل» مدیریت جو بایدن در ماجرای «بالن جاسوسی چین» را «اشتباهی بزرگ» تعبیر کرده و از تعلل ارتش آمریکا در سرنگونی این بالن به شدت انتقاد کرده است.

او درباره بالن چین گفت: «نمی‌دانم این بالن چه چیزهایی جمع‌آوری کرد...نمی‌دانم چه سیگنال‌ها و اطلاعاتی ممکن است در اختیار گرفته باشد. نمی‌دانم ممکن است به چه تصاویری دست پیدا کرده باشد.»

وی اضافه کرد: «کل دنیا شاهد بود که یک بالن با سرعت پرواز کم از مونتانا، کانزاس و کارولینای جنوبی عبور می‌کرد و ایالات متحده آمریکا هیچ کاری نمی‌کرد.»

مایک پامپئو گفت این بی‌عملی، یک «مزیت ژئوپولتیک بزرگ» به چین اهدا کرد.

مقام‌های دولت بایدن پیش از این ادعا کرده بودند دلیل عدم سرنگونی بالن چین این بوده که سرنگونی آن موجب سقوط لاشه بالن می‌شد و احتمالاً خطراتی را برای شهروندان در روی زمین ایجاد می‌کرد.

پامپئو گفت: «نمی‌توانم تصور کنم خطر سقوط مقداری لاشه بالن در جایی مثل مونتانا بیشتر از خطر شرمساری [آمریکا] در جهان باشد.»

موضوع پرواز بالن‌های چین بر فراز آسمان آمریکا، همانند هر موضوع دیگری در آمریکا به یک سوژه برای جدال‌های حزبی تبدیل شده است.

ماجرای این جدال‌ها از آنجا آغاز شد که دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا از حزب دموکرات، بعد از آنکه یک بالن چین حریم هوایی ایالات متحده را نقض کرد مدعی شد که چنین پروازهایی سه بار هم در دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا اتفاق افتاده اما کشف نشده است.

پامپئو در مصاحبه با هیل گفته او و سایر اعضای دولت ترامپ در آن زمان از ورود بالن‌های جاسوسی چین به آمریکا خبر نداشته‌اند.

او گفت: «شما هم دارید این موضوع را مطرح می‌کنید و این دقیقا همان چیزی است که دولت بایدن می‌خواهد درباره‌اش صحبت کنید. اینجا را نگاه بکنید. به این شی درخشان نگاه بکنید. ترامپ. ترامپ. ترامپ. اوکی؟ آن موقع اصلا مسئله این بندو. تا آنجا که می‌توانم بگویم، هیچ کس در جریان چنین چیزی نبود. مسئله اساساً با چیزی که در دو هفته گذشته رخ داده فرق داشت.»

رسانه‌های آمریکا روز ۱۵ بهمن‌ماه گزارش دادند که ارتش این کشور یک فروند بالن چین را سرنگون کرده است. آمریکا ادعا کرده این بالن تجسسی و مشغول گردآوری اطلاعات بوده در حالی که چین این ادعا را رد کرده و گفته که این بالن برای تحقیقات آب و هوایی بوده و به صورت تصادفی وارد حریم هوایی آمریکا شده است.

از آن روز به بعد مقام‌های آمریکایی مدعی رصد و سرنگونی اشیای پرنده جدیدی بر فراز آمریکا شده‌اند. در همین راستا پنتاگون یکشنبه گذشته اعلام کرد جنگنده‌های ارتش آمریکا یک شیء هشت ضلعی را بر فراز دریاچه هورون در میشیگان ساقط کردند که جدیدترین مورد از زمانی بود که یک بالن چینی نیروهای امنیتی آمریکای شمالی را در حالت آماده‌باش قرار داد.

این چهارمین شیء پرنده بود که در کمی بیش از یک هفته توسط موشک‌های آمریکایی بر فرار آمریکای شمالی سرنگون شد. چین گفته درباره سه شیء پرنده‌ای که اخیراً توسط ایالات متحده سرنگون شد، اطلاعی ندارد.

یک سخنگوی وزارت خارچه چین روز دوشنبه در نشست خبری ضمن رد ادعاهای اخیر واشنگتن درباره ارسال بالن جاسوسی چین به حریم هوایی آمریکا، اعلام کرد که واشنگتن طی یک سال اخیر بیش از ۱۰ بالن جاسوسی به چین فرستاده است.

اظهاراتی که واکنش جان کربی هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی کاخ سفید را در پی داشت و آن را «نادرست» خواند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۶:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
    8 3
    مگر آبرویی هم برای شما مانده از این همه ظلم و فساد و شکست؟؟؟ خدا را شکر که همیشه شکست میخورید و میسوزید
  • IR ۰۷:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
    6 3
    روزگار شرم اور تر در انتظارت هست
  • ۰۷:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
    5 3
    قابل توجه امرکا گدایان حرفه ای ! خخخخ
  • HK ۰۸:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
    4 1
    سگان همیشه پارس میکنن چین باید بیخیال بشه
  • IR ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
    3 2
    می بینم که ایران با ساقط کردن آرکیو و گلوبال و ایگل آمریکا شرمساری را برایشان معنی کرده
  • IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
    2 1
    دیگه باید کم کم از ابر قدرتی دنیا استعفا بدین مرگ بر امریکاه جنایتکار
    • IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
      0 0
      روسیه با اون قدرتی که داره هنوز نتونسته اوکراین رو فتح کنه یکساله که میجنگه با اوکراین، چرا، چون که متحد آمریکاست
  • IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
    0 0
    با غیرت مثل جمهور خواهان
  • سهرابی IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
    0 0
    سلام مگر برای شما یانکی ها ابروی مانده ارغراق افقانستان سوریه لیبی جزشکست چی عاید شما شدوتحریم های ایران هم علت ان است سرداردلها نقشه شمارابهم زد
  • CN ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
    0 1
    هربار قیافه نحس این خوک آمریکایی را میبینم دچاربدحالی میشم، لطفاً زودتر ترورش کنید تا دنیا از شرش راحت بشه ما هم کمتر بدحال بشیم.
  • ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
    0 0
    برای یک کشور بی شرم و آبرو هم شرم معنایی ندارد
  • IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
    0 0
    این همه نوشته رو چطوری بخونیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس