کد خبر 1461996
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۷
بازی تاج و تخت جانشین کی‌روش/بسته نامعقول مربیان ایرانی برای هدایت یوزها

فدراسیون فوتبال برای انتخاب جانشین کارلوس کی روش با چالش عجیبی مواجه شده است.

به گزارش مشرق، با گذشت نزدیک به ۷۰ روز از حذف تیم ملی فوتبال کشورمان از جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، هنوز تکلیف سرمربی آتی این تیم مشخص نشده و در شرایط فعلی بسیار بعید به نظر می‌رسد دست کم تا پایان بهمن، چهره‌ای که قرار است در جام ملت‌های آسیا هدایت ایران را برعهده بگیرد، معرفی شود.

در این شرایط تنها نکته قطعی، خداحافظی کارلوس کی‌روش با تیم ملی است و این مربی که در یک قدمی امضاء قرارداد با قطر تا پایان جام جهانی ۲۰۲۶ قرار گرفته، از بین گزینه‌های فدراسیون فوتبال خارج شده است‌. درحالیکه شاید با وجود تمام انتقادات درخصوص عملکرد مرد پرتغالی در جام بیست و دوم، مهدی تاج بی‌میل هم نبود قرارداد او را تا پایان جام ملت‌های آتی تمدید کند اما در نهایت پافشاری قطری‌ها، کی‌روش را هم از دسترس ایران خارج کرد تا پرونده این مربی برای همیشه در کشورمان بسته شود.

بسته نامعقول مربیان برای هدایت تیم ملی فوتبال

در چنین وضعیتی فدراسیون فوتبال برای جلوگیری از تکرار فاجعه ویلموتس و شرایط سخت تحریمی کشور، اولویت خود را روی استفاده از مربیان داخلی قرار داده اما نکته مهم این است برخلاف دیدگاه مناسبی که تعداد زیادی از کارشناسان روی استفاده از سرمربیان ایرانی دارند، آن‌ها در میان مخاطبان فوتبال و هواداران تیم ملی از پایگاه مناسبی برای هدایت مهم‌ترین تیم کشورمان برخوردار نیستند. از طرفی مشخص نیست ملی پوشان کشورمان که غالب‌شان لژیونر هستند، با روی باز به استقبال مربی ایرانی بروند یا خیر؟

بیشتر بخوانید:

تناقض عجیب برای مربی خارجی؛ فدراسیون تحریم است و باشگاه‌ها معاف؟

مهدی تاج در گفت و گوی اخیر خود با یکی از برنامه‌های تلویزیونی با اشاره به اینکه خود را یکی از متهمان پرونده ویلموتس است به این نکته هم اذعان داشت با در نظر گرفتن جمیع جهات به این نتیجه رسیده که انتخاب مربی ایرانی بهتر است‌.

با علم به اینکه علی دایی و یحیی گل‌محمدی اکنون شانسی برای سرمربیگری تیم ملی ندارند، از گزینه هایی مثل جواد نکونام، امیر قلعه نویی و فرهاد مجیدی به عنوان گزینه‌های موردنظر فدراسیون یاد می‌شود. فارغ از بحث مشغول بودن هر سه نفر در باشگاه و تمایل نداشتن‌شان به ترک تیم فعلی خود دست کم تا پایان فصل، این نکته را نیز نباید از نظر دور کرد شاید این نفرات نتوانند به گزینه قابل اتکایی برای تیم ملی تبدیل شوند.

بسته نامعقول مربیان برای هدایت تیم ملی فوتبال

نکونام به عنوان رکورددار بازی ملی و کسب ۲ قهرمانی در طول دوران کوتاه سرمربیگری‌اش، شاید هنوز در ابتدای کار پرتلاطم مربیگری قرار دارد. هرچند او می تواند با برتری مقابل الفیصلی عربستان برای اولین بار فولاد را به جمع ۸ تیم برتر آسیا برساند اما بر همگان واضح است که مربیگری در عرصه ملی و باشگاهی تفاوت بسیاری دارد. از طرفی نکونام در این فصل با تیم پرمهره خوزستانی نتایج سینوسی در لیگ برتر کسب کرده و اکنون فولاد در رده هشتم لیگ برتر ایستاده است. با توجه به نیاز تیم ملی به تغییر نسل، شاید وی هنوز به آن پختگی و تجربه لازم برای هدایت تیم ملی نرسیده باشد و باید تدبیری در نظر گرفت که او هم مانند سایر مربیان ایرانی سابق تیم ملی نسوزد.

از آخرین موفقیت قابل ذکر قلعه نویی باتجربه بیش از یک دهه می‌گذرد و او با وجود قرار گرفتن نامش جزء گزینه‌های سرمربیگری تیم ملی، در هفت بازی اخیر گل‌گهر که پس از جام جهانی برگزار شده فقط ۹ امتیاز کسب کرده و از طرفی شکست سنگین ۴ بر یک سیرجانی‌ها برابر سپاهان که از یک سرمربی خارجی باکلاس استفاده می‌کند، تردیدها درمورد بازگشتش به تیم ملی را بیشتر کرده است.

قهرمانی استقلال با فرهاد مجیدی، این مربی جوان را جزء عنوان‌داران لیگ برتر قرار داد اما او نیز هنوز تجربه لازم را برای هدایت تیم بزرگی به نام ایران ندارد. البته مربی لژیونر فوتبال کشورمان در فصل جاری لیگ امارات در شرایطی که یکی از پرمهره‌ترین تیم‌های تاریخ باشگاه اتحاد کلبا را در اختیار گرفته، فروغ آنچنان قابل ذکری نداشته است که بتوان او را مربی قابل اطمینانی برای تیم ملی دانست.

بسته نامعقول مربیان برای هدایت تیم ملی فوتبال

هرچند تنگناهای مالی و بحث انتقال پول، تاج و همکارانش در هیأت رئیسه را برای انتخاب مربی خارجی بزرگ دست به عصا کرده اما باید این نکته را نیز در نظر گرفت که در حال حاضر چهار سرمربی خارجی در لیگ برتر فعالیت می‌کنند و قطعا فدراسیون برای مشکل نخوردن در این زمینه و عقد قرارداد معقول می‌تواند از تجربیات باشگاه‌های طرف قرارداد با این مربیان استفاده کند. حتی می‌توان نگاهی به عملکرد مثبت و تاثیرگذاری بالای ژوزه مورایس، پاکو خمز و حتی ریکاردو ساپینتو در سپاهان، تراکتور و استقلال انداخت و شرایط این نفرات را نیز برای تیم ملی بررسی کرد.

با این وجود که مهدی تاج در مصاحبه اخیرش همچنان پرونده انتخاب گزینه خارجی را هم باز نگه داشت اما نمی‌توان کتمان کرد علاقه مدیران فدراسیون و حتی مسئولان وزارت ورزش برای استفاده از ظرفیت مربیان داخلی، در شرایط فعلی ریسک خطرناکی است و در صورت قطعی شدن انتخاب یک گزینه داخلی در این شرایط سخت، شاید همراه نشدن برخی بازیکنان و هواداران تیم ملی باز هم مانع رسیدن آرامش به تیم ملی شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس