کد خبر 1461100
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۴
معاون غذا و داروی وزارت بهداشت: اصلاح سیاست های ارزی پایان بخش مشکلات احتکار و قاچاق دارو است

معاون غذا و داروی وزارت بهداشت گفت: با اجرای موفق طرح دارویار در کشور از تنگناهای موجود عبور کرده ایم. و در حال حاضر مهمترین مشکل ما در حوزه تجهیزات مصرفی و شیر خشک؛ ارز ترجیحی است که امیدواریم این مورد نیز رفع شود.

به گزارش مشرق، سید حیدر محمدی بعد از ظهر پنج شنبه در نشست هم اندیشی با روسای دانشگاه ها، دانشکده ها و معاونان غذا و داروی دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی قطب ۵ کشور گفت: به سمتی پیش می رویم که تمام فرآیندها به صورت فناور محور انجام شود.

محمدی در این نشست که در مجتمع ولایت شیراز برگزار شد، گفت: یکی از حوزه های بسیار مهم و پر چالش را در سازمان غذا و دارو مدیریت می کنیم و امروز خدا را شاکریم که در حوزه دارو سربلند هستیم و از تنگناهای موجود عبور کرده ایم.

وی اظهار کرد: سیاست های اجرا شده در سازمان غذا و دارو در راستای اهداف کلان جمهوری اسلامی در زمینه ارتقا سلامت در جامعه است.

این مقام مسؤول در وزارت بهداشت با ابراز امیدواری برای رفع چالش ها در حوزه تجهیزات و شیر خشک اضافه کرد: در حال حاضر مهمترین مشکل ما در حوزه تجهیزات مصرفی و شیر خشک؛ ارز ترجیحی است که امیدواریم این مورد نیز رفع شود.

محمدی در ادامه گفت: از حدود تیر ماه که اصلاح سیاست های ارزی آغاز شد، مشکلاتی مانند احتکار نیز تا حدود زیادی برطرف شده است.

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به اجرای موفق طرح دارویار تاکید کرد: طرح دارویار با موفقیت در کشور انجام شد و برگشت ناپذیر است؛ باید با برنامه ریزی؛ زیرساخت های لازم را تقویت کنیم تا با مشکلات مواجه نشویم.

مصرف بیش از حد سرم کنترل شود

وی ادامه داد: اگر الگوی مصرف داروها اصلاح نشود، با هر میزان تولید دارو، باز هم با کمبود مواجه می شویم؛ در بحث سرم نیز لازم است مصرف بیش از حد سرم کنترل شود.

محمدی گفت: انتظار ما این است که کنترل در همه حوزه ها با جدیت انجام شود و دانشگاه ها در بحث نظارت ها با دقت بیشتری عمل کنند؛ باید از مصرف کنندگی فاصله بگیریم و این کار با کنترل درست، قابل انجام است.

وی با اشاره به برنامه ریزی برای ابلاغ بالغ بر ۱۷ هزار شاخص در زمینه شناسایی آلاینده ها و سموم در محصولات غذایی به دانشگاه های علوم پزشکی گفت: در حوزه مکمل ها نیز به نحوی برنامه ریزی شده تا کارشناسانی از تمام دانشگاه های علوم پزشکی کشور پس از دریافت آموزش های لازم، در زمینه صدور مجوزهای مربوط به مکمل ها اقدام کنند.

معاون غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه با اشاره به پیشینه دانشگاه علوم پزشکی شیراز و دانشکده داروسازی و مراکز تحقیقاتی دانشگاه گفت: دانشگاه علوم پزشکی شیراز از دانشگاه های اصلی و قطب کشور است که با وجود مراکز تحقیقاتی و شرکت های دانش بنیان فعال می تواند موثر باشد؛ بسیاری از کارها را می توانیم در قالب تفاهم نامه های همکاری به این دانشگاه تفویض کنیم و از تجربیات و فعالیت های دانشگاه علوم پزشکی شیراز بهره مند شویم.

تاکید بر برخورد جدی با توزیع محصولات سلامت محور قاچاق و اهمیت موضوع برون سپاری، از دیگر محورهای مطرح شده از سوی رئیس سازمان غذا و دارو در جمع روسا و معاونان غذا و داروی قطب پنج کشور بود.

در این نشست همچنین سامانه جامع الکترونیکی تامین و توزیع شیر خشک مصنوعی یارانه ای از سوی دکتر راعی معاون غذا و دارو دانشگاه معرفی شد.

در طرح دارویار یارانه داروها به انتهای زنجیره منتقل می‌شود و از طریق بیمه‌ها به مصرف‌کننده نهایی تخصیص می‌یابد. این اقدام در راستای سیاست‌های کلی نظام سلامت مبنی بر مدیریت منابع از طریق نظام بیمه‌ای صورت می‌گیرد.

مزیت‌های اجرای این طرح شامل توزیع یارانه دارو متناسب با نیاز بیماران، بهره‌مندی همه دهک‌ها از یارانه، تغییر نکردن پرداخت از جیب بیماران، اجرای بیمه همگانی برای آحاد مردم، برقراری پوشش بیمه‌ای برای داروهایی که پیش از این تحت شمول حمایت‌های بیمه‌ای نبوده‌اند، اصلاح الگوی مصرف دارو و کاهش تقاضای القایی، کنترل قاچاق معکوس و رشد صادرات رسمی دارو، حمایت ویژه از داروهای مصرفی بیماران خاص و صعب‌العلاج، می‌شود.

بهره برداری از کارخانه سلامت سازان بوعلی

مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی شیراز گفت: همزمان با دهه فجر کارخانه سلامت سازان بو علی در منطقه ویژه اقتصادی شیراز امروز افتتاح شد.

سعید مصفا افزود: کارخانه سلامت سازان بوعلی در حوزه تولیدات دارو و ملزومات پزشکی در زمینی به مساحت بیست و سه هزار متر مربع و با زیربنای حدود هفت هزار متر مربع و با بیش از سه هزار متر مربع کلین روم و با اعتبار ۵۰۰ میلیارد تومان آماده بهره برداری شده است.

مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی شیراز در ادامه با بیان اینکه این کارخانه در زمینه تولید دارو و ملزومات پزشکی فعالیت می‌کند که ظرفیت تولید ۴.۵ میلیون عدد در سال را دارد ادامه داد: با بهره برداری از این واحد تولیدی زمینه اشتغال برای ۱۰۰ نفر بصورت مستقیم فراهم شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس