ارجاع سوالات ۳ نماینده از وزیر بهداشت به جلسه علنی/عین‌اللهی به مجلس می‌رود

وزیر بهداشت گفت: رتبه ایران در تولید علم ارتقا پیدا کرده و ۴۵۰ مجله علمی- پژوهشی کشور به ۴۶۵ مجله افزایش یافته است.

به گزارش مشرق، بهرام عین اللهی در بیست و سومین کنگره ملی سالیانه و نهمین کنگره بین المللی دانشجویان علوم پزشکی در مجتمع فرهنگی ولایت اردبیل اظهار داشت: بارها به روسای دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی  تاکید کرده ایم که  زمینه مشارکت هر چه بیشتر  دانشجویان را در مراکز تحقیقاتی فراهم آورند.همچنین لازم است  به مراکز تحقیقاتی که از دانشجویان استفاده می کنند، امتیاز ویژه ای تعلق  گیرد و  فعالیت دانشجویان در  اعتباربخشی این مراکز به عنوان ملاک مثبت منظور  شود.

وزیر بهداشت با بیان این که هر قدر به پژوهش بیشتر توجه شود، دانشگاه ها  نقش مؤثرتری در پیشرفت کشور ایفا خواهند کرد، گفت: دانشجویان مبتکری که  در مراکز تحقیقاتی فعالیت پژوهشی داشته باشند ،  امتیازات ویژه ای دریافت خواهند کرد  و این امتیازات در مراحل ارتقای علمی آنها منظور می شود.

عین اللهی تاکید کرد: این کنگره توسط دانشجویان برنامه ریزی، زمان بندی و برگزار شد و  نشان داد که اگر به جوانان و دانشجویان اعتماد کرده و این گونه امور  را به آنها واگذار کنیم، نتایج مطلوبتری را شاهد خواهیم بود.

وزیر بهداشت  همچنین  بر لزوم تقویت دیپلماسی سلامت تاکید و تصریح کرد:  دانشگاه ها می توانند به شکل آمایشی  با کشورهای مجاور خود در زمینه های گردشگری سلامت، همکاری های علمی و تحقیقاتی و تبادل استاد و دانشجو ارتباطات نزدیک و مؤثر  داشته باشند و روابط خود را در عرصه سلامت با دیگر کشورها گسترش دهند. باید مرزها را برای همکاری های گسترده علمی و تحقیقاتی برداریم ؛ چراکه یکی از لوازم  رشد  کشورها ، تقویت دیپلماسی سلامت آنهاست.

وی خاطرنشان کرد: رتبه ایران در تولید علم  ارتقا  پیدا کرده و   ۴۵۰ مجله علمی- پژوهشی کشور به ۴۶۵ مجله افزایش یافته است. در عین حال  باید دسترسی دانشگاه ها به منابع معتبر و روزآمد  علمی تسهیل  و  حوزه پژوهش از  نظر منابع مالی تقویت شود.

وزیر بهداشت همچنین به افزایش تعداد پارک های علم و فناوری حوزه سلامت از ۱۰ به ۱۳ در یک سال گذشته اشاره و خاطرنشان کرد: اساسنامه پارک های علم و فناوری و تسهیلات مربوط به آنها را با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تدوین کرده ایم.

عین اللهی در ادامه با بیان این که در حوزه دارو با وجود دانشمندان و مبتکران فراوان، نباید شاهد کمبود  باشیم، گفت: پیش از این مشکلاتی در زمینه اختصاص ارز ترجیحی وجود داشت که با اجرای طرح دارویار، برطرف شد. تا قبل از اجرای این طرح، برخی شرکت ها از  نوسانات ارزی سود می بردند که جلو این کار گرفته شد  و  اعتباری معادل ارز ترجیحی  به بیمه ها انتقال یافت تا یارانه دارو   در مقصد  و به مصرف کنتده تعلق گیرد  .

وی افزود: در همه استانها امکان بالقوه تولید دارو وجود دارد که  فعلیت یافتن آن مستلزم کار جهادی دانش بنیان و رویکرد انقلابی است.  امروز از سه دارویی که تا پیش از این وارد کننده آن بودیم و  از این پس در کشور تولید می شود، رونمایی شد و لازم است دانشجویان، استادان،  مراکز رشد و پارک های علم و فناوری در زمینه تولید دارو و  خودکفایی کشور در این حوزه ، مشارکت علمی خود را افزایش دهند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه کشور در دوران قبل از انقلاب اسلامی  کاملا به خارج وابسته بود ، گفت: در آن دوران با وجود جمعیت ۲۰ تا ۲۵ میلیون نفری کشور، بیماران ایرانی باید برای ساده ترین کارهای پزشکی به خارج از کشور می رفتند اما بعد از انقلاب اسلامی و به ویژه با ادغام آموزش در بهداشت و درمان در سال ۶۵، تحولات بزرگی در حوزه سلامت رخ داد؛ به  طوری که در حال حاضر ۲۶۰ هزار دانشجو در ۶۶ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی به تحصیل مشغولند ، ۲۰ هزار عضو هیات علمی داریم و هیچ رشته ای از رشته های علوم پزشکی در دنیا نیست که در ایران، وجود نداشته باشد.

عین اللهی با اشاره به ملاقات خود با  وزرای بهداشت ۹ کشور جهان در اجلاس ژنو سازمان جهانی بهداشت یادآور شد:  وزرای بهداشت ۹ کشور جهان اذعان داشتند که ایران، قوی ترین قدرت سلامت منطقه است  و بر همین اساس بیشتر کشورها  همکاری گسترده تر با ایران را در حوزه سلامت خواستار بودند؛ این رشد علمی و دستاوردهای شاخص  در  نظام سلامت کشور طی  ۴۳ سال مبارزه با تحریم های غیر قانونی و مقاومت مقتدرانه در  برابر  فشارهای اقتصادی وارد بر  کشور حاصل شد.

وزیر بهداشت با بیان این که مرجعیت علمی برای کشور ما افقی دست یافتنی است، گفت: کلید  دستیابی ما به مرجعیت علمی، خودباوری و اتکا به ظرفیت های درونی است ؛  زیرا هوش و استعداد ایرانی ها از متوسط هوش جهانی بالاتر است و  اطمینان داریم که در علوم پزشکی به مرجعیت علمی دست خواهیم یافت؛ چنان که امروزه تعداد زیادی از مردم کشورهای منطقه برای درمان به جمهوری اسلامی ایران می آیند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
    0 1
    تو یکی با اون دروغ کرونایت خفه شو مردم ثابت کردند کروناتون دروغ بود منتظر ترور باش
    • IR ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
      0 0
      معلومه اسرائیلی هستی و سوختی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس