اعتصابات بریتانیا را فلج کرد

معترضان به وضعیت وخیم اقتصادی با اعتصاب سراسری در فرانسه و انگلیس این دو کشور را رسماً فلج کردند و بدین ترتیب آشوبی که پاریس و لندن منتظر وقوع آن در ایران بودند برای چندمین بار دامن خودشان را گرفت.

به گزارش مشرق، در حالی که دولت‌های اروپایی طی ماه‌های گذشته به هر ابزار و حقه‌ای متوسل شدند تا با تنفس مصنوعی آشوب‌ها را در ایران زنده نگه دارند اما این خود اروپاست که این روزها درگیر بدترین و خسارت بارترین آشوب‌ها و اعتراض‌ها شده است.

از آغاز سال جدید میلادی تقریباً روزی نبوده که شهرهای اروپایی شاهد تظاهرات و اعتصاب در اعتراض به شرایط بد اقتصادی نباشد. واکنش دولت‌های اروپایی نیز تنها، اجرای سیاست‌های سختگیرانه اقتصادی و کوبیدن بیشتر بر طبل جنگ با ارسال گسترده تسلیحات به اوکراین بوده است؛ مسئله‌ای که مردم را بیشتر عصبانی کرده است.

بیشتر بخوانید؛

برگزاری بزرگترین تظاهرات و اعتصابات ۱۰ سال اخیر در لندن +فیلم

فیلم/ اعتصابات سراسری در فرانسه

تظاهرات کارکنان بهداشت اسپانیا در خیابان‌های مادرید

شدت گرفتن اعتصابات کارکنان بخش امدادی انگلیس

در فرانسه و انگلیس گزارش‌ها نشان می‌دهد که معترضان به وضعیت وخیم اقتصادی با قدرت تمام به خیابان‌ها بازگشته‌اند و شاهد آن نیز فلج شدن فرانسه و انگلیس در اعتصاب سراسری دو روز گذشته است.

در فرانسه دولت ماکرون به دنبال تصویب و اجرای طرح‌های ریاضتی به خصوص طرح افزایش سن بازنشستگی از ۶۲ به ۶۴ سال است. مسئله‌ای که میلیون‌ها کارگر و کارمند فرانسوی را به خیابان‌ها کشانده اما ماکرون همچنان اصرار دارد که این طرح را به قانون تبدیل کند.

پس از اعتراض گسترده مردمی ۱۹ ژانویه (۲۹ دی) که اتحادیه‌های کارگری شمار حاضران در آن را بیش از ۲ میلیون نفر ذکر کردند روز سه شنبه نیز سرتاسر فرانسه شاهد خروش میلیونی مردمی علیه طرح بازنشستگی ماکرون بود.

این تظاهرات که برخی آن را «بزرگ‌ترین در چند دهه گذشته فرانسه» می‌نامند دیروز (چهارشنبه) به شکل گسترده در مطبوعات مکتوب فرانسوی بازتاب یافت.

کنفدراسیون عمومی کار (CGT) تعداد شرکت‌کنندگان در این اعتراض را بیش از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر اعلام کرده است.

این رقم از افزایش معترضان حاضر در اعتراضات خیابانی نسبت به تظاهرات ۱۴ روز قبل از آن (۲۹دی) حکایت دارد.

در پی برگزاری این اعتصابات و تظاهرات، بخش‌های مختلف فرانسه اعم از توزیع برق و سوخت، حمل‌ونقل عمومی و فعالیت مدارس فلج شد.

ویدیوها و تصاویر مختلفی نیز منتشر شده‌اند که نشان می‌دهد مردم خشمگین در شهرهای «نانت» و «رن» با نیروهای امنیتی فرانسه درگیر می‌شوند. نیروهای امنیتی در این دو شهر با شلیک گاز اشک‌آور و خودروهای آب‌پاش به معترضان حمله می‌کنند.

به نوشته روزنامه «دیلی میل»، تظاهرات ابتدا آرام برگزار شد، اما خیلی زود شهرهای مختلف فرانسه دستخوش آشوب، ناآرامی و درگیری‌ معترضان با نیروهای باتوم به دست شد.

در شهر «نانت» معترضان علیه نیروهای پلیس از مواد محترقه استفاده کردند. در چند شهر دیگر نیز چند گروه از معترضان اعلام کردند دست به اجرای تاکتیک‌های «رابین هودی» که دولت آن را غیر مجاز خوانده، زده‌اند.

در شهر «لوئه گارون»، در جنوب غرب فرانسه، اعضای شاخه وابسته به اتحادیه CGT برق چندین دوربین ثبت تخلف سرعت خودروها را قطع کرده و چندین کنتور برق را از کارانداختند.گزارش‌ها حکایت از آن دارد که بیش از ۲۳ نفر در راهپیمایی اصلاحات حقوق بازنشستگی در پاریس بازداشت شده‌اند.

تصاویر منتشر شده از سوی رسانه‌هایی مثل «دیلی میل» نیز از سرکوب بسیار شدید معترضان از سوی پلیس فرانسه حکایت دارد.

پیش به سوی دیکتاتوری...!

شهروندان فرانسوی اقدام ماکرون در افزایش سن بازنشستگی و عدم توجه به اعتراضات کنونی را «دیکتاتوری» نامیده‌اند.

بررسی‌ها همچنین نشان می‌دهد ۷۴ درصد فرانسوی‌ها اقدام ماکرون برای افزایش سن بازنشستگی را بی‌عدالتی و خارج از دموکراسی می‌دانند.

رئیس‌جمهوری فرانسه دوشنبه شب و در آستانه دومین تجمع بزرگ مردمی و اعتصابات سراسری همچنان بر تصمیم خود مبنی بر اجرای طرح بازنشستگی پای فشرده و گفته بود: «اصلاح قانون بازنشستگی در تناسب با سایر کشورهای اروپایی و نیز برای نجات نظام فرانسه اجتناب‌ناپذیر است.»

اما اعتراضات گسترده روز سه شنبه در سراسر فرانسه از بلندی دیواری حکایت دارد که بر سر راه دولت فرانسه برای اصلاح قانون و افزایش سن بازنشستگی قرار گرفته است؛ اعتراضاتی که علاوه‌بر مردم گروه‌ها و چهره‌های سیاسی را نیز همراه کرده و قرار است همچنان ادامه یابد.

آشوب و اعتصاب به اروپا برگشت؛ فرانسه و انگلیس فلج شدند +عکس و فیلم

اعتراضات گسترده در فرانسه علیه اصلاح سن بازنشستگی

اعتصاب‌ها ادامه می‌یابد

 روزنامه فرانسوی «لو فیگارو»، نوشته هر چند که دولت امانوئل ماکرون سرسختانه به اجرایی شده قانون جدید اصرار دارد، گسترده شدن اعتراضات و افزایش تعداد شرکت‌کنندگان آن نسبت به اعتراضات ۲ هفته پیش نشان می‌دهد که مخالفان قصد کوتاه آمدن ندارند.

بر اساس این گزارش با وجود کاهش تعداد افرادی که در بخش‌های دولتی، حمل ونقل و آموزشی به اعتصاب سراسری پیوستند، شمار معترضان در خیابان‌ها در شهرهای مختلف فرانسه نسبت به اعتراضات ۱۴ روز پیش افزایش داشته و همین امر اتحادیه‌ها را به ادامه مسیر اعتراض مصمم‌تر کرده است.

موفقیت اتحادیه‌ها در بسیج مردم در برابر طرح دولت که از دوشنبه گذشته برای بررسی و رای‌گیری به مجلس ملی رفته است، آنان را بر آن داشته تا تظاهرات و تجمعات دیگری را پیش‌بینی کنند. به این ترتیب، فرانسویان قرار است در روزهای سه‌شنبه۷ فوریه (۱۸ بهمن) و پنجشنبه ۱۱ فوریه (۲۲ بهمن) نیز به خیابان‌ها بیایند.

انگلیس هم فلج شد

چهارشنبه (دیروز) اتحادیه‌های کارگری انگلیس نیز ضربه سنگینی به دولت ضعیف «ریشی سوناک» زدند و یکی از بزرگ‌ترین اعتصاب‌های تاریخ این کشور را بر این دولت تحمیل کردند.

این اعتصاب باعث تعطیلی مدارس، راه آهن و بخش‌های مختلف اقتصاد در انگلیس شده است.

ببینید:

عکس/ اعتصابات سراسری انگلیس را فلج کرد

رکود اقتصادی، تورم مهارنشدنی، کمبود انرژی و مشکلات معیشتی همه و همه مردم انگلیس را که از رفاه همیشگی خود محروم کرده به اعتراض واداشته و در نتیجه اهمال‌کاری دولت، بیش از نیم میلیون نفر از مشاغل عمومی دیروز (چهارشنبه) در اقدامی هماهنگ و کم سابقه دست به اعتصاب زدند.

طبق برآوردهای صورت گرفته اعتصاب نیم میلیون نفری مشاغل عمومی در انگلیس ۶۸میلیون پوند به اقتصاد این کشور خسارت زده است. این خسارت علاوه‌بر زیان ناشی از غیبت کارکنانی است که نمی‌توانند دورکاری کار کنند وگرنه این مسئله خودبه تنهایی ۲۶ میلیون پوند دیگر به اقتصاد روباه پیر خسارت زده است.

آشوب و اعتصاب به اروپا برگشت؛ فرانسه و انگلیس فلج شدند +عکس و فیلم

اعتصاب رانندگان قطارها در انگلیس

از معلم‌ها تا رانندگان قطار در اعتصاب

در حرکت اعتراضی دیروز که یک چالش بزرگ برای دولت محافظه‌کار «ریشی سوناک» به شمار می‌رود، بیش از ۱۲۰ هزار معلم در انگلیس و ولز، کارکنان دانشگاه‌ها، رانندگان قطار، کارمندان دولت و بسیاری دیگر از مشاغل در تداوم اعتراض به افزایش افسارگسیخته هزینه‌های زندگی و مشکلات عمیق مالی دست از کار کشیدند.

آخرین اعتراض تاریخ‌ساز مشاغل عمومی به سال ۲۰۱۱ بر می‌گردد که حدود ۳ میلیون نفر در اعتراض به اصلاحات نظام بازنشستگی کشور دست از کار کشیده بودند. معترضان در این حرکت اعتراضی خواستار بهبود شرایط کاری و افزایش دستمزدهای خود هستند.

معترضان از دولت می‌خواهند که حقوق آنها را بالاتر از نرخ تورم تعیین کند. نرخ تورم در انگلیس طی یک سال و نیم تقریبا ۵ برابر شده است.

سازمان‌های بین‌المللی هم دورنمای تاریکی را نسبت به شاخص‌های اقتصادی انگلیس ترسیم کرده و درباره کوچک‌تر شدن اقتصاد این کشور هشدار داده‌اند.

با اینکه همه کشورهای اروپایی در بحران اقتصادی به سر می‌برند و تورم به شکل افسارگسیخته‌ای افزایش یافته است، اما طبق ارزیابی جدید صندوق بین‌المللی پول که روز سه‌شنبه منتشر شد اقتصاد انگلیس از هر نظر در بدترین وضعیت نسبت به سایر قدرت‌های اقتصادی جهان قرار دارد و در سال جدید میلادی کوچک‌تر خواهد شد.

اعتصاب بزرگ معلمان در لندن

اعتراض مشاغل عمومی در انگلیس اوایل تابستان گذشته با اعتصاب کارکنان شبکه ریلی آغاز شد و به تدریج با پیوستن سایر مشاغل عمومی به یک جنبش مدنی تبدیل شد. اینک ده‌ها اتحادیه و سندیکای معترض به صف معترضان ملحق شده و اعتصاب‌ها به اوج رسیده است.

طبق برآوردهای صورت گرفته تحرکات اعتراضی ماه‌های اخیر بالغ بر ۶ میلیارد پوند به اقتصاد بحران زده انگلیس زیان ‌زده است.

مرکز ملی آمارهای انگلیس هم اعلام کرده که در سال گذشته میلادی بیش از ۱.۶ میلیون روز کاری از دست رفت که این میزان بالاترین رقم سالانه از سال ۱۹۹۰ به‌شمار می‌رود.

رفتاری که «ریشی سوناک» در ماه‌های اخیر نشان داده گونه‌ای از خوش باوری است که اوضاع خودبخود بهبود می‌یابد. او همچنین روی لایحه‌ای که برگزاری اعتصاب‌ها در کشور را محدود می‌کند حساب زیادی باز کرده است.

در لایحه پیشنهادی دولت ریشی سوناک، سطحی حداقلی از خدمات عمومی مشخص شده است که بر اساس آن کارگران و کارکنان در بخش‌های خدمات اضطراری عمومی حق اعتصاب نخواهند داشت.

رکوردزنی بی‌خانمان‌ها در اسکاتلند

از اسکاتلند نیز خبر می‌رسد که بحران اقتصادی موجب افزایش قابل توجه بی‌خانمان‌ها در این کشور شده است.

رسانه‌ها روز سه شنبه از افزایش ۱۱ درصدی میزان بی‌خانمان‌های اسکاتلند در سال ۲۰۲۲ خبر دادند و نوشتند که تعداد بی‌خانمان‌ها در اسکاتلند به بالاترین حد خود رسیده است.

اسکاتلند کمتر از ۵ و نیم میلیون نفر جمعیت دارد. به گزارش خبرگزاری «آناتولی»، اسکاتلند در سپتامبر ۲۰۲۲ (شهریور)رکورد جدیدی را در شمار بی‌خانمان‌های خود تجربه کرد و شمار بی‌خانمان‌های آن حدود ۲۹ هزار نفر اعلام شد که بالاترین رقم از زمان از سال ۲۰۰۲ به این سو است.

بلژیک

در بلژیک نیز هزاران نفر از کارکنان و کارگران بخش‌ مراقبت‌های بهداشتی روز سه شنبه با حضور در خیابان‌های پایتخت و در اعتراض به دولت، شرایط بهتر کاری را خواستار شدند.

به نوشته وبگاه شبکه خبری «تی آرتی» ترکیه بیش از ۱۰ هزار نفر نفر از شاغلان بخش بهداشتی و پزشکی در سراسر «بروکسل» پایتخت بلژیک با برپایی تظاهراتی خواستار شرایط کاری بهتر و دستمزد بیشتر شدند.

اسپانیا

تارنمای دِلوکال اسپانیا، در جریان اعتصابات سراسری در کاتالونیا و دیگر مناطق اسپانیا به دلیل بحران اقتصادی، کارکنان شبکه بهداشت و معلمان و راننده‌های تاکسی خیابان‌ها را به اشغال خود درآورده و راهپیمایی‌های اعتراضی برگزار کردند.

تظاهر کنندگان تابلوهایی با مضمون «نه به خصوصی‌سازی» حمل می‌کردند و خواهان اختصاص منابع بیشتر برای بخش‌های بهداشتی و آموزشی شدند.

عمده اعتراض راننده‌های تاکسی نیز متوجه راه‌اندازی پلتفرم‌های دیجیتالی است که خدمات مشابه ارائه می‌دهند و معتقدند که این پلتفرم‌ها موجب نابودی تاکسی‌رانی خواهد شد.

پرتقال

معلمان کشور «پرتغال» نیز با برپایی تظاهرات به وضعیت اقتصادی اعتراض کردند.

منابع رسانه‌ای از لیسبون پایتخت پرتغال در این باره خبر دادند ده‌ها هزار نفر از معلمان و دیگر اعضای کادر آموزشی در پرتغال روز شنبه (۸ بهمن) با برپایی تظاهرات خواستار افزایش حقوق و دستمزد و بهتر شدن شرایط کاری خودشان شدند.

به گزارش رویترز، تظاهرات معلمان در پایتخت پرتغال فشار مضاعفی روی دولت این کشور قرار داده است چرا که دولت پرتغال در حال دست و پنجه نرم کردن با بحران «هزینه زندگی» در این کشور است.

بنا بر آمار پلیس پرتغال، حدود ۸۰ هزار معترض در تظاهرات روز شنبه در لیسبون پایتخت این کشور شرکت کردند.

معلمان و دیگر کادر آموزشی پرتغال در تظاهرات خود شعارهایی علیه وضعیت موجود اقتصادی در این کشور سر دادند. «برای بانک‌ها میلیون‌ها (دلار) هست، برای ما فقط چند پِنی است»، یکی از این شعارها بوده است. معلمان در پرتغال شکایت دارند که آنها کمترین میزان دستمزد در میان کارمندان دولتی را می‌گیرند که به این معنی است که وضعیت مالی آنها پس از افزایش اخیر تورم به بالاترین میزان خود در ۳۰ سال اخیر بدتر شده است.

آلمان

در آلمان نیز اعتصاب کارکنان اداره پست در اعتراض به دستمزدها روز شنبه (۸ بهمن) مانند هفته های گذشته ادامه داشت و سبب شد تعداد زیادی بسته و نامه به دست گیرندگان نرسد.

به گفته سخنگوی پست، حدود ۱۳۵۰۰ کارگر روز شنبه در این اعتصاب‌ها در مناطق مختلف آلمان شرکت کردند.

در مناقشات بین طرفین، اتحادیه «وردی» خواستار ۱۵ درصد حقوق بیشتر و افزایش کمک هزینه آموزشی برای هر سال آموزش به میزان ۲۰۰ یورو در ماه در یک دوره یکساله است.

با اعتصاب پستچی‌ها و کارکنان اداره پست آلمان، کارکنان فرودگاه دوسلدورف نیز به دلیل بحران اقتصادی و کم بودن دستمزد در حال اعتصابند که به لغو ۱۰۱ پرواز انجامید.

منبع: کیهان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۰۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۳
    11 1
    با دادن تسلیحات نظامی بیشتر به اوکراین از پیش باخته شده وضع بدتری هم برای دولتشان در ادامه خواهد شد.خدا را شکر
    • IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۳
      0 4
      از گرانی مرغ و گوشت تا دلار
  • US ۰۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۳
    5 1
    وزارت خارجه چرا لال شده و محکوم نمی کند
  • IR ۰۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۳
    4 2
    فقط کار خودشونه بی‌شرفا
  • رضا IR ۰۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۳
    3 6
    كيهان ؟! عمراً تو خودت باور كنى مشرق
    • IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۳
      4 0
      زجر می کشی؟ خخخخه
  • IR ۰۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۳
    4 1
    آیا ما ماهواره خودرا در اطراف زمین داریم یانه .جواب آنها را با کانالهای انگلیس اینتر نشنال وفرانسه اینتر نشنال بدهیم .ما باید بتوانیم برایش اعتصابات وشورش های مردم آنجا سوخت لازم را با کانال های تلویزیونی برسانیم .جواب هرچیز را باهمان چیز باید داد
  • مهدی IR ۰۵:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۳
    7 1
    واقعا خدا مکر خودشون را بی جواب نگذاشت
  • IR ۰۷:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۳
    3 1
    باید کاری کرد که آلمان هزینه‌های لتحادیه اروپا را پرداخت نکند.
  • IR ۰۷:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۳
    1 3
    اعداد و ارقام رو هم بنویسید که این وضع بقول شما وخیم قابل درک بشه!
    • علی IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۳
      4 0
      وسط خیابون میکشن.از اونورم چون فضای مجازی رو کنترل میکنن هیچوقت این صحنه ها رو نمیبینی.
    • BE ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۵
      2 0
      دیگه عملا دروغ میگند مثلا دیروز میگفتند تورم اومده پایین و همه چی عالیه در صورتیکه تورم مواد غذایی سرسام اوره دو کیلو پرتقال 7 ایرو شده تازه پرتقال یخ زده پوست کلفت.
  • IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۳
    2 3
    تمامی رسانه های اصلاح طلب هم کورند هم لالند هم کرند اصلا این اعتراضات و یا اغتشاشات را نمی بینند و نمی شوند و زبان گفتنش را نیز ندارند
  • BE ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۵
    1 0
    دیگه عملا دروغ میگند مثلا دیروز میگفتند تورم اومده پایین و همه چی عالیه در صورتیکه تورم مواد غذایی سرسام اوره دو کیلو پرتقال هست ایرو تازه پرتقال یخ زده پوست کلفت.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس