سه شنبه سیاه و رئیس‌جمهور روسیاه!

اوضاع داخلی در فرانسه هر لحظه بحرانی تر می شود. در روزی که به «سه‌شنبه سیاه» در فرانسه معروف شده است بسیاری از دانش آموزان دبیرستانی نیز در ۱۸ اکتبر به کارگران اعتصابی پیوستند.

به گزارش مشرق ، دانش آموزان اغلب دبیرستان‌های پاریس و برخی از شهرهای بزرگ در حمایت از ادامه اعتصاب های کارگری در این کشور، ورودی‌های مدارس خود را مسدود کردند و اجازه ندادند دانش آموزان و معلمان وارد شوند.

همچنین اعتراض دبیرستانی‌ها در مخالفت با پروژه جدید دولت مبنی بر اصلاح روند ورودی به دانشگاه ها و مدارس مهم این کشور در راستای تحصیلات عالیه نیز هست.

به گفته اتحادیه‌های دانش آموزی، فقط تا ساعت ۱۱ صبح به وقت فرانسه « در روز سه‌شنبه» بیش از ۱۰۵ دبیرستان در این کشور به اعتصاب‌ها پیوستند و ناگزیر تعطیل بودند. وزارت آموزش پرورش فرانسه می گوید دستکم در ۳۰ دبیرستان اغلب در پاریس، میان نیروهای پلیس و دانش آموزان درگیری‌هایی رخ داده است.

در یکی از بزرگ‌ترین دبیرستان‌های پاریس دبیرستان ولتر که در منطقه یازدهم قراردارد بیش از ۲۰۰ دانش آموزان لاستیک‌هایی را برای مقابله با پلیس به آتش کشیدند. نیروهای پلیس هم در واکنش گاز اشک آور پرتاب کردند.

دانش آموزان دبیرستان نانتر در شمال پاریس بیش‌تر از یک هفته است که در اعتراض و اعتصاب هستند.

در حمایت از اتحادیه های دانش آموزی، اغلب اتحادیه‌های معلمان نیز در فرانسه خواهان ادامه اعتصاب‌ها در روزهای آینده شده‌اند.

به جز پاریس، پایتخت ورودی دبیرستان‌هایی در شهرهایی چون مارسی، آنژه، مولوز، ناربون و تولوز نیز مسدود شد.

علاوه بر معلمان و دانش آموزان، ده‌ها اتحادیه کارگری و مشاغل گوناگون خواستار اعتصاب و برگزاری اعتراض در فرانسه هستند.

بیش از ۱۵۰ تظاهرات کارگری در مخالفت با کاهش بی‌سابقه قدرت خرید و افزایش تورم در سراسر فرانسه در حال شکل‌گیری و برگزاری است.

این اعتصاب‌ها طی روزهای آتی نیز ادامه خواهد یافت. بسیاری از اتحادیه‌های فرانسوی در پاریس میزبان یکی از بزرگ‌ترین تظاهرات‌های هفته‌های اخیر خواهند بود.

شرایط اعتصاب‌ها و اعتراض‌ها در فرانسه برای ماکرون و همراهانش در کاخ الیزه بهت آور است. این رخداد، انعکاسی از خشم عمومی فرانسوی ها نسبت به سیاست‌های نامتوازن دولت این کشور می باشد.

دولت فرانسه نه تنها کمترین اهمیتی برای مطالبات داخلی در این کشور قائل نیست، بلکه با مداخله گرایی در دیگر نقاط دنیا و حتی تشویق اوکراینی ها مبنی بر ادامه جنگ با روسیه، بر شدت و حدت این بحران‌ها افزوده اند.

استمرار این وضعیت برای بسیاری از شهروندان فرانسوی غیر قابل تحمل است. کارکنان حمل و نقل شهری و

بین شهری، فروشگاه‌های زنجیره‌ای موادغذایی همراه با کارمندان در بسیاری از بخش‌های دولتی و خصوصی به معترضان و اعتصاب کنندگان پیوسته‌اند.

اولین اعتصاب‌ها در مخالفت با تورم بی‌سابقه و افزایش قیمت و نیز کمبود بنزین، از سوی کارگران پالایشگاه‌ها و انبارهای سوختی در سراسر کشور بیش از یک هفته پیش آغاز شد. در همین راستا بسیاری از پمپ بنزین‌ها بسته شده‌اند و بنزین و گازوئیل در روزهای اخیر در فرانسه کمیاب شده است.

پیام‌های سه شنبه سیاه در فرانسه

تبعات آنچه در روز سه شنبه سیاه در فرانسه رخ داد، بیانگر واقعیتی به نام پوشالی بودن دموکراسی و ادعای احترام به مردم در این کشور محسوب می شود. در این معادله می توان به محور و مؤلفه ای مهم به نام«انرژی»به عنوان پاشنه آشیل امنیتی-اجتماعی در فرانسه اشاره کرد.

طی دو هفته اخیر نشست‌های اضطراری زیادی در فرانسه بر سر مهار اعتراض‌ها و اعتصاب‌ها صورت گرفته که هیچ یک به سود منافع دولت و نهادهای امنیتی این کشور نتیجه بخش نبوده است.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه در پی تداوم اعتصاب کارکنان پالایشگاه هاروز دوشنبه یک نشست اضطراری در کاخ الیزه تشکیل داد. وی این انتقاد را وارد کرد که برای پایان دادن به بحران سوخت در سریع ترین زمان ممکن سنگ تمام گذاشته نمی شود.

ژان لوک ملانشون، نامزد شکست خورده جناح چپ در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه دوباره در تظاهرات اخیر در پاریس وعده تغییر قدرت به چپ ها را داده و تأکید کرده است که اعتراضات اجتماعی جبهه مردمی جدیدی را به قدرت خواهد آورد.

استمرار این روند،می تواند وضعیتی مشابه دوران ظهور جلیقه زردها در خیابان‌های پاریس و مارسی و دیگر شهرهای فرانسه را در ذهن تداعی کند. با این حال تحلیلگران معتقدند که دامنه و عمق این اعتراضات نسبت به اعتراضاتی که منجر به شکل گیری تجمعات گسترده جلیقه زردها در سال ۲۰۱۸ گردید به مراتب وسیع تر است.

ادامه بحران انرژی در فرانسه

فرانسوی ها درحالی به بازی نامتوازن و سرسختانه خود در تقابل با خواسته های عمومی ادامه می دهند که اعتصاب ها به طور فزاینده‌ای به یک آزمون استرس زا برای زندگی عمومی در فرانسه تبدیل شده و اتحادیه های کارگری همچنان به مخالفت خود با توافقنامه انجام شده در توتال انرژی که توسط دو اتحادیه دیگر تأیید شده است، ادامه می دهند. وضعیت عرضه بنزین در منطقه پایتخت

به طورویژه متشنج است. ۴۲ درصد از پمپ بنزین ها در منطقه بزرگ پاریس تحت تأثیر کمبود سوخت قرار گرفتند. سه پالایشگاه از هفت پالایشگاه و پنج انبار سوخت اعتصاب کرده اند. فراتر از آن، کارکنان راه آهن دولتی «اس. ان.سی.اف»و شرکت حمل و نقل عمومی «آر.آ.تی.پی»نیز به جرگه اعتصاب کنندگان پیوسته اند.نکته جالب توجه این‌که

امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه مدعی شده بود که قدرت حل و فصل بحران انرژی را پیدا کرده و شهروندان این کشور هر گز با کمبود گاز در زمستان سر د اروپا مواجه نخواهند بود.

با این حال اعتصاب‌های صورت گرفته در فرانسه از یکسو و افزایش تصاعدی قیمت سوخت، این ادعای دولت ناتوان و حداقلی ماکرون را به چالش کشیده است. فراموش نکنیم که رئیس جمهور فرانسه با اقبالی بسیار اندک در رأس معادلات سیاسی و اجرایی پاریس قرار گرفته و همین مسئله، ادامه کار را برای او دشوار تر

می سازد. اکنون ماکرون به خوبی می داند که در کشورش، به عنوان سیاستمداری منفور مورد شناسایی قرار گرفته است. در چنین شرایطی امکان دارد دولت ماکرون قبل از فرا رسیدن سال ۲۰۲۷ میلادی «زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بعدی» ناچار به استعفای اجباری شود.

منبع: رسالت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 1
  • علی افصجی IR ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۸
    0 0
    تصور کنیم این وضعیت فلاکت زای فرانسه خدایی نخواسته در ایران اتفاق می افتاد همه رسانه ها و تمام امکانات فجازی در بازتاب این اتفاقات به کار رفته و میلیون ها عکس و فیلم و تحلیل تولید می شد اما چرا رسانه های برون مرزی ما و نیز فضای مجازی ما نسبت به این اتفاق عجیب جاری در فرانسه ،کسل و بی حال است. چرا نمایندگی صدا و سیمای ما در اروپا و فرانسه از تهیه و ارسال فیلم و عکس و گفت و گوی برخط عاجز بوده و فقط به پخش یک گزارش ساده اکتفا می کند آیا نباید در قبال فضولی های منفورترین رئیس جمهور عالم یعنی ماکرون ،نسبت به بازتاب چهره کریه اش پرحجم عمل کنیم! سه شنبه سیاه فرانسه و ادامه اعتصابات در موسسات مختلف فرانسوی اقتصا دارد که نمایندگی صدا و سیما در اروپا و فرانسه تقویت جدی شود و به گفته سردار حاجی زاده باید ابتکاری عمل کرد.
  • حامد IR ۲۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۸
    3 1
    جدای از طنز بودن این گزارش باید گفت که تورم بی سابقه فرانسه ۶ درصد است.
    • غالب IR ۰۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۹
      3 1
      تو خوبی . آمار دولتی اونا قبول . باشه تو غربگدا با همین نفس برو جلو. کم میاری

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس