کد خبر 1460496
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۱:۳۰
میوه خوشمزه‌ای که فشار خون و قند خون را تنظیم می‌کند

فشار خون پایین که به عنوان هیپوتانسیون نیز شناخته می شود، معمولاً فشار خون زیر ۹۰/۶۰ میلی متر جیوه در نظر گرفته می شود.

به گزارش مشرق، فشار خون پایین (هیپوتانسیون) بدون علائم یا تنها با علائم خفیف به ندرت نیاز به درمان دارد؛ اگر فشار خون پایین باعث علائم شود، درمان به علت آن بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر دارو باعث کاهش فشار خون شود، ممکن است پزشک شما تغییر یا قطع دارو یا کاهش دوز را توصیه کند. در اینجا مواردی لیست شده است که می توانید با مصرف آنها فشار خون خود را در حالت نرمال نگه دارید.

بسیاری از مردم تعجب می کنند که چه بخورند تا فشار خون پایین را افزایش دهد. فشار خون پایین که به عنوان هیپوتانسیون نیز شناخته می شود، معمولاً فشار خون زیر ۹۰/۶۰ میلی متر جیوه در نظر گرفته می شود. این وضعیت به ویژه با افزایش سن بسیاری از افراد را تحت تاثیر قرار می دهد. علائمفشار خون پایین شامل غش، تاری دید، سرگیجه و سبکی سر است.

در صورت عدم درمان، فشار خون پایین می تواند منجر به حمله قلبی یا سکته مغزی شود و باعث آسیب طولانی مدت به قلب و مغز و یا حتی مرگ شود.

فشار خون پایین می تواند ناشی از عوامل مختلفی از جمله عوارض جانبی داروها و شرایطی نظیر دیابت باشد. آنچه می خورید نیز تاثیر قابل توجهی بر سلامت قلب و فشار خون شما دارد.

در اینجا هشت نکته رژیم غذایی وجود دارد که ممکن است به رسیدن فشار خون شما به سطح سالم کمک کند.

رژیم غذایی برای افزایش فشار خون پایین

به مقدار زیاد مایعات بنوشید

هنگامی که بدن شما با کم آبی بدن روبرو است، حجم خون شما کاهش می یابد که باعث کاهش فشار خون می شود. اکثر پزشکان نوشیدن حداقل دو لیتر (تقریباً هشت لیوان) آب در روز را توصیه می کنند. مصرف آب شما باید در هوای گرم یا هنگام ورزش بیشتر باشد.

غذاهای شور بخورید

غذاهایی با محتوای نمک بالا می توانند فشار خون شما را افزایش دهند. منابع خوب نمک عبارتند از:

زیتون

پنیر دلمه

کنسرو

ماهی تن

همچنین می توانید بسته به سلیقه خود نمک سفره یا نمک دریا را به وعده های غذایی خود افزایش دهید. اما در مصرف ان افراط نکنید.

کافئین را فراموش نکنید

نوشیدنی هایی مانند قهوه و چای کافئین دار باعث افزایش ضربان قلب و افزایش موقت فشار خون می شوند؛ این اثر معمولاً کوتاه مدت است. به یاد داشته باشید که مصرف کافئین بر فشار خون همه افراد یکسان تأثیر نمی گذارد. اگر به طور منظم قهوه می نوشید، ممکن است تحمل بیشتری نسبت به اثرات آن بر روی سیستم عروقی داشته باشید.

ویتامین B۱۲ را در رژیم غذایی خود بگنجانید

ویتامین B۱۲ نقش مهمی در کمک به بدن برای تولید گلبول های قرمز سالم دارد. کمبود این ویتامین مهم می تواند منجر به کم خونی شود که فشار خون را کاهش می دهد و می تواند منجر به خونریزی بیش از حد و همچنین آسیب اندام ها و اعصاب شود.

غذاهای غنی از ویتامین B۱۲ شامل:

تخم مرغ

مرغ

ماهی مانند سالمون و ماهی تن

لبنیات کم چرب

مصرف فولات

فولات (همچنین به عنوان ویتامین B۹ شناخته می شود) ویتامین ضروری دیگری است که در غذاهایی مانند مارچوبه، کلم بروکلی، جگر و حبوبات مانند عدس و نخود یافت می شود. کمبود فولات می تواند بسیاری از علائم کمبود ویتامین B۱۲ را همراه داشته باشد و باعث کم خونی شود که به کاهش فشار خون منجر می شود.

مصرف کربوهیدرات را کاهش دهید

غذاهایی که کربوهیدرات بالایی دارند، به ویژه کربوهیدرات های فرآوری شده، نسبت به سایر غذاها خیلی سریع هضم می شوند.هضم سریع غذا می تواند منجر به افت ناگهانی فشار خون شود. در برخی از مطالعات نشان داده شده است که رژیم کم کربوهیدرات به کاهش فشار خون، به ویژه در افراد مسن کمک می کند.

کاهش حجم وعده غذایی

وقتی یک وعده غذایی بزرگ می خورید، بدن شما انرژی بیشتری برای هضم آن می گیرد که می تواند فشار خون شما را پایین بیاورد. این مشکل مخصوصاً برای کسانی که صبحانه می خورند و همچنین افرادی که مستمر روزه می گیرند یا وعده های غذایی را حذف می کنند اغلب می تواند منجر به پرخوری (برای جبران وعده ی غذایی از دست رفته) شود.

حتی اگر مقدار کلی غذا را کاهش نمی دهید، خوردن وعده های غذایی کوچکتر در طول روز هم برای هضم و هم برای جریان خون شما مفیدتر است.

برگ های تولسی

یک فشار خون مطلوب خوانش کمتر از ۱۲۰ میلی متر جیوه و بالای ۸۰ میلی متر جیوه است. عدد اول نشان‌دهنده فشار سیستولیک یا فشار در شریان‌ها در هنگام ضربان قلب و پر شدن از آنها از خون است. عدد دوم نشان دهنده فشار دیاستولیک است فشاری که در شریان ها در زمانی که قلب بین ضربان ها استراحت می کند، حس می شود. دکتر روپالی پیشنهاد می کند که هر روز صبح پنج تا شش برگ تولسی بجوید. برگ های تولسی دارای سطوح بالایی از پتاسیم، منیزیم و ویتامین C هستند که می تواند به تنظیم فشار خون شما کمک کند. همچنین سرشار از آنتی اکسیدانی به نام اوژنول است که فشار خون را تحت کنترل نگه می دارد و سطح کلسترول را کاهش می دهد.

شیر بادام

۵ تا ۶ عدد بادام را شب خیس کنید، صبح پوست آن را بگیرید، خمیری درست کنید و آن را در یک نوشیدنی بجوشانید. این نوشیدنی را هر روز بنوشید تا از افت فشار خونتان جلوگیری کنید. هیچ کلسترول یا چربی اشباع شده در شیر بادام وجود ندارد. در واقع، شیر بادام سرشار از چربی های سالم مانند اسیدهای چرب امگا ۳ است. این شیر را در رژیم غذایی خود اگر با فشار خون خون پایین درگیر هستید، بگنجانید. اساساً می‌توانید آن را به غلات یا اسموتی‌ها نیز اضافه کنید و از آن ببرید.

کشمش (موناکا)

می توانید مقداری کشمش را شب خیس کنید و سپس با شیر بجوشانید و صبح میل کنید. یا می توانید فقط یک مشت کشمش خیس شده را در رژیم صبحانه خود اضافه کنید. نشاط و خون را افزایش می دهد و به گردش خون بهتر کمک می کند که منجر به کاهش فشار خون می شود. این کشمش هندی دقیقا همان چیزی است که برای اطمینان از فشار خون سالم به آن نیاز دارید.

حفظ فشار خون طبیعی برای سلامت قلب و عروق بسیار مهم است و لازم است که در طبیعی ترین سطح خود باقی بماند تا بتوانید قبل از بروز مشکلات سلامتی تغییرات مناسبی ایجاد کنید. اگر فشار خون طبیعی دارید، باید سعی کنید حداقل یک یا دو سال یک بار آن را چک کنید.

اگر هر یک از علائم فشار خون پایین را تجربه می کنید، لطفا با یک متخصص قلب و عروق تماس بگیرید تا به شما کمک کند برنامه ای برای جلوگیری از مشکلات بعدی داشته باشید.

منبع:سلامت نیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس