کد خبر 1458644
تاریخ انتشار: ۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۴
.

دهة هشتادی‌ها نسلی پاک، فهیم، پرانرژی و شجاع هستند. این نسل یک فرصت و مهم‌ترین سرمایة کشور برای حل مشکلات هستند. اگر در مسیر تحول کشور به آنها اعتماد شود این نسل به نقطة قوت کشور تبدیل خواهند شد.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در صفحه دانشگاه خود نوشت: اینکه چرا ملت ایران روحیه‌ای انقلابی دارد، دلایل تاریخی و فرهنگی زیادی دارد. همین دلایل در نسل جدید نیز روحیة انقلابی ایجاد کرده است. جالب است که حتی کسانی که با انقلاب مخالف هستند و می‌گویند بهتر است یک کشور معمولی باشیم، برای رسیدن به این هدف خود به دنبال انقلاب هستند.

این روحیه انقلابی یک امتیاز است که تاکنون از آن به درستی استفاده نشده است. چند دهه است مدیران فرهنگ و اقتصاد و سیاست در برابر این روحیه انقلابی قرار دارند و آن را نادیده می‌گیرند یا تلاش دارند آن را خنثی کنند.

در چنین وضعیتی این انرژی انباشت می‌شود و همیشه باید منتظر انفجاری تخریب‌گر بود. دشمنان این کشور همیشه تلاش داشته‌اند این انرژی را در جهت تخریب کشور و درگیری داخلی فعال کنند برای اینکه این نیرو کشور را تخریب نکند، باید این انرژی و روحیه را به رسمیت شناخت و آن را در مسیر پیشرفت کشور فعال کرد.

انقلاب در سیاست اگر به معنای تغییر مدیران سیاسی باشد، سطحی‌ترین تغییر و ساده‌ترین تغییر در هر کشوری است. سالهاست که انقلاب در اقتصاد، به دلیل تأثیر آن در زندگی، نخستین انتظار مردم است. راه‌های زیادی برای انقلاب اقتصادی وجود دارد.

به عنوان نمونه در کشور ایران دامداری و کشاورزی مزیتی نسبی دارد. اکنون که جنگ اوکراین اهمیت غذا در جهان امروز را روشن کرده است، نسل جوان دهة هشتادی با انرژی و انگیزه‌ای که دارد می‌تواند انقلابی اقتصادی در حوزة دامداری و کشاورزی ایجاد کند. اما مشکل اصلی مدیرانی میانی هستند که در برابر چنین انقلابی مقاومت می‌کنند!

واگذاری گستردة زمین‌های ملی به نسل انقلابی جدید مشروط به استفاده در جهت دامداری یا کشاورزی در یک بازة زمانی خاص، یک انقلاب اقتصادی واقعی است که می‌تواند امنیت غذایی نسل‌های آینده را تضمین کند و کشور را به قطب صادرات مواد غذایی تبدیل کند.

انقلاب در حوزة فرهنگ نیز دور از دسترس نیست. اکنون با وجود هزینة زیادی که در دانشکده‌های علوم انسانی می‌شود این دانشکده‌ها در حل مسائل اجتماعی و انسانی موفق نیستند و فارغ‌التحصیلان این دانشکده‌ها در حل مشکلات مرتبط با رشتة خود نه تنها تخصص لازم را ندارند بلکه اغلب از نظر امید و نشاط و کارآیی نسبت به زمان ورود به دانشگاه افت محسوسی دارند. از این لحاظ نمرة این دانشکده‌ها حتی صفر هم نیست. بلکه منفی است!

دانشگاه‌ها گاه حتی از توصیف مشکلات جامعه نیز ناتوان هستند. در حالی که وظیفة آنها فقط توصیف مشکلات نیست و آنها باید توان تغییر ذهن و فرهنگ نسل جدید را داشته باشند و باید بتوانند در نسل جدید توانایی حل این مشکلات را ایجاد کنند. حتی دانشکده‌های علوم پزشکی که از موفق‌ترین دانشکده‌های کشور هستند، با اینکه در تربیت متخصص موفق هستند اما در تنظیم مناسبات انسانی بین بیمار و پزشک و میان استاد و دانشجو موفق نیستند.

نگاه ابزاری به بیمار و تجارت با جان بیماران مشکلی عمومی در این حوزه است که ناشی از ضعف علوم انسانی در دانشگاه‌هاست. حتی نگاه ابزاری به دانشجو نیز یک مشکل فراگیر در دانشگاه است که این نگاه به انسان را در جامعه نهادینه می‌کند.

سال‌هاست به صورت دستوری از گروه‌ها خواسته می‌شود که سرفصل‌های درسی و روش تدریس خود را اصلاح و به روز کنند. اما بیشتر تغییراتی که انجام می‌شود صوری است و هیچ استادی حاضر نیست درسی را که سرقفلی آن به نام خودش است، از دست بدهد یا دست‌کم تغییری اساسی در آن ایجاد کند.

بسیاری از این استادان حتی در برابر بازنشستگی نیز مقاومت می‌کنند و با روش‌های مختلف از واگذاری کرسی‌های تدریس به نسل جدید فارغ‌التحصیل ممانعت می‌کنند. تا زمانی که خود استادان عهده‌دار تحول در دروس خود هستند، همیشه ملاحظاتی شخصی وجود دارد که مانع تحولی اساسی است که مطابق با نیاز دانشجو و جامعه باشد.

تاکنون دانشجویان آزادی اظهارنظر در این خصوص را نداشته‌اند و ورود به چنین عرصه‌ای را حق خود نمی‌دانستند. متاسفانه آنها اغلب حتی از محتوای برنامة درسی دورة خود و سرفصل‌های آن آگاه نمی‌شوند. اما واقعیت این است که برنامة درسی هر رشته‌ای از لحاظ روش و محتوا بدیل‌های زیادی دارد و دانشجویان این توان را دارند که از این بدیل‌ها آگاه باشند و در انتخاب مسیر تحصیلی خود نقشی فعال داشته باشند.

اکنون دانشجویان با ابزارهای ارتباطی حتی بهتر از استادان می‌توانند از روش و برنامه‌های درسی دانشگاه‌های موفق در دنیا باخبر شوند. آنها با کمک دانشجویان دکتری و فارغ‌التحصیلان رشتة خود می‌توانند از آسیب‌ها و امتیازات هر روشی آگاه شوند. این نسل با شهامتی که دارد، اگر تحول در محتوای درسی و روش کلاس‌ها را حق خود بداند، امید زیادی هست که دانشگاه به ویژه در علوم انسانی مسیر خود را تغییر دهد.

آفت اصلی دانشگاه این است که خود دانشگاه قوانین داخلی خود را تدوین می‌کند و همیشه مجری و ناظر و داور خود دانشگاه است. در چنین وضعیتی بدون داور بی‌طرف و متخصص، خطر اولویت دادن به منافع شخصی زیاد است. راه‌های زیادی برای فعال کردن دانشجویان در اصلاح و تغییر این مسیر وجود دارد. هر گروهی به یک گروه در سایه نیازمند است که از دانشجویان تحصیلات تکمیلی و فارغ‌التحصیلان تشکیل شده باشد. این گروه در اصلاح قوانین و اجرای آنها نقشی فعال خواهد داشت.

گام نخست این است که در هر دانشگاهی جلساتی منظم برای نقد روش تدریس و پژوهش برگزار شود و نظر دانشجویان شنیده شود و برای دانشجویان نقشی فعال در ارزیابی دوره‌های آموزش تعریف شود. دانشجویان باید نمایندگانی داشته باشند که در کنار گروه، مطالبات دانشجویی را دنبال و برای یافتن راه‌حل‌ها به طور داوطلبانه فعال شوند.

دانشجویان دکتری باید همکار استاد در تدریس باشند و در هر کلاسی بخشی از زمان برای تدریس آنها در نظر گرفته شود. از دانشجویان پسا دکتری نیز می‌توان برای نقد کارهای پژوهشی گروه و نظارت بر کیفیت پایان‌نامه‌ها کمک گرفت. اکنون این دانشجویان به پژوهش‌هایی کلیشه‌ای و نگارش مقالات برای استادان خود مشغول هستند.

تجربة چند دهة گذشته نشان می‌دهد که با بخشنامه و مصوبه و دستور نمی‌توان دانشگاه را متحول کرد. اکنون زمان آن است که تحول در دانشگاه به جمعیت میلیونی دهة هشتادی واگذار شود. این نسل پر از انرژی واندیشه که اکنون در دانشگاه هستند، توان تغییر دانشگاه را دارند. هیچ وزیر و مدیری نمی‌تواند روش قدیمی استادی را که سالهاست یک جزوة تکراری را تدریس می‌کند تغییر دهد. اما با توجه به اینکه هویت استاد به مقبولیت در نزد دانشجویان بستگی دارد، هیچ استادی نمی‌تواند در برابر خواسته‌های دانشجویان برای تغییر روش یا محتوا مقاومت کند.

خوشبختانه دانشجویان جدید نگران نمره و اخراج نیز نیستند و چون بیشتر به منطق و اخلاق اعتماد دارند، تسلیم استادان و مدیرانی که از وضعیت کنونی دانشگاه‌ها دفاع می‌کنند، نمی‌شوند. آنها شجاعت و توان تغییر دانشگاه را دارند.

دهة هشتادی‌ها نسلی پاک، فهیم، پرانرژی و شجاع هستند. این نسل یک فرصت و مهم‌ترین سرمایة کشور برای حل مشکلات هستند. اگر در مسیر تحول کشور به آنها اعتماد شود این نسل به نقطة قوت کشور تبدیل خواهند شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 20
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
    16 11
    نسل آینده هر پدیده ای که مانع پیشرفت و آزادی و شکوفایش باشه رو نفی میکنه
  • IR ۰۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
    6 9
    هردهه انقلابی فاسد منافق رادرخودجای داده است
    • همشهری IR ۰۷:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
      2 4
      سلام مشرق جان صبح شما بخیر وسلامتی! یک آقا یا خانم در پیامهایتان که منتشر کردید خیلی دم از حق و باطل و نفاق و منافق زده و نظرات محترم دیگران را تفسیر به رای کرده ! لطفا به ایشان بفرمائید که جناب حزب باد! و متعصب و بی منطق ! خودت کور و کر و منافق هستی ! لطفا کمی قبل از حرف زدن اندیشه کن ! ما ادعایی نداریم ولی آدمهای پرادعا حرفهای بی اساس میزنند ! عزت زیاد
  • سعید IR ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
    23 10
    از دانشجویی که آن همه کشتار رژیم پهلوی را نادیده گرفته و فرار شاه از ایران را حرکتی انسان دوستانه و نشانه شخصیت او می داند ، چه انتظاری دارید ؟!!!! از کوزه همان ...
    • IR ۰۸:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
      7 1
      00:13 احسنت، دقيقأ همینطوره!!!
  • همشهری IR ۰۷:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
    0 1
    سلام مشرق جان صبح شما بخیر وسلامتی! یک آقا یا خانم در پیامهایتان که منتشر کردید خیلی دم از حق و باطل و نفاق و منافق زده و نظرات محترم دیگران را تفسیر به رای کرده ! لطفا به ایشان بفرمائید که جناب حزب باد! و متعصب و بی منطق ! خودت کور و کر و منافق هستی ! لطفا کمی قبل از حرف زدن اندیشه کن ! ما ادعایی نداریم ولی آدمهای پرادعا حرفهای بی اساس میزنند ! عزت زیاد
    • IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
      3 0
      ادعای من خاک کف پای محب اهل بیت بودن است ولی بایدبانفاق وفساد مقابله بشه این به نفع تاج سرهای همه ماست
  • IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
    1 3
    چرند سرهم کردی
  • IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
    2 4
    اصلا این جوری نیست من توی دانشگاهم کمتر از ۵ درصد کلاس پزشکی طرفدار و موافق هستند بقیه مخالف و حتی عده ای بیزار هستند مشرق حقیقت را سانسور نکند
  • IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
    3 0
    اینهارا بفریستید عراق از دانشگاهی که داعش 1700 دانشجورا سزبریدند
    • IR ۲۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
      0 0
      اساتید دانشگاه به هیچ کجا پاسخگو نیستند. این همه بودجه برای پایان نامه ها چه نتیجه ای دارد وقتی هیچ کس نمی خواند.
  • IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
    2 0
    شفافیت و پاسخگویی مسولین و عدالت اقتصادی و اجتماعی خواست به حق جوانان و مردم است که باید نهادینه شود. اینطور جوانان به نظام اعتماد میکنند و تبدیل به پیاده نظام شبکه های ستیزگر خارجی نمیشوند.
    • IR ۲۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
      2 0
      اگر دانشگاه اصلاح شود در بلند مدت جامعه هم اصلاح میشود.
    • IR ۲۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
      0 1
      اگر دانشگاه اصلاح شود در بلند مدت جامعه هم اصلاح میشود. فقط دانشجویان میتوانند این دانشگاه را پاسخگو کنند تا در حل مشکلات جامعه فعال شود.
  • IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
    0 4
    فکر کنم خیلی ترس دارید که جوان دهه 80بدونه چی داره میگذره
    • IR ۲۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
      0 0
      فکر کنم شما هم خیلی نگران هستید که دهه هشتادی ها در اصلاح دانشگاه فعال شوند؟ نکنه استاد هستید جنابعالی!! نگران هستید مجبور شوید جزوه را بعد از بیست سال بازبینی کنید؟
    • علی IR ۲۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
      1 6
      چه داره میگذره ؟! عمو! مملکت داره به سمت و سویی می‌ره که بعداز فوتبال تیم ملی با انگلیسِ الدنگ ، یه عده از بچه ها ی خودمان آنقدر تحلیل شان چپکی شده که پیام میدن شیر بچه های انگلیس ۶ بر۲ ایران را برد !!!! این برای شما نگران کننده نیست ؟! واقعا نیست!
  • IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
    0 0
    بودجه ی دانشگاه مال مردمه باید برای حل مشکلات مردم مصرف بشه نه برای دلخواه هیات علمی
  • IR ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
    0 0
    وقتی دانشگاه نمی دونه حتی مهارتهای زندگی مشترک را آموزش بده پس در برابر آمار طلاق باید پاسخگو باشه. حتی مشکلات اقتصادی یک کشور هم باید با برنامه و کمک دانشگاه حل بشه الان دانشگاه خودش شده یک مشکل اقتصادی
  • IR ۲۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
    0 1
    فساد مالی بزرگی در دانشگاه هست که پنهانه فساد یعنی هدر کردن هزینه ها بدون اینکه فایده ای برای کشور داشته باشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس