کد خبر 1478212
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۴
«نسل z» چگونه فلسطین را آزاد می‌کند؟

نسل z فلسطین چالشی بدون راه‌حل برای صهیونیست‌ها است؛ گویی مبارزه و سرکوب آن با دیگر نسل‌ها متفاوت است. این نسل، نسلی است که متفاوت زندگی می‌کند، متفاوت می‌اندیشد و متفاوت مبارزه می‌کند.

به گزارش مشرق، از سال ۲۰۱۰ نسلی از فلسطین مسیر تقدیر خود را در حال رقم زدن بود که از آن تعبیر به نسل «پسا اسلو» می شد. یعنی نسلی که حالا برایش بیست ساله شده بود و نه مسیر طی شده قبل اسلو و تصمیمات رهبرانش را دیده بود و نه به اسلو به عنوان یک اتفاق می نگریست. بلکه اسلو را یک نتیجه می دانست و آن را در اطراف خودش جستجو می کرد. نسلی که از اسلو برای خودش استقلال و هویت نمی یافت. اتفاقات سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ که به انتفاضه سوم مشهور شد، برخی آن را آینه کامل نسل پسا اسلو در فلسطین می دانستند.

اما در سال ۲۰۲۲، دنیای فلسطین نسل جدیدی به خود دید، نسلی که به باور خیلی از تحلیلگران دنیای جدیدی را با تفکرات و نگرش های جدیدش را آغاز کرده است. نسلی که آنها حالا ۲۰ ساله شده اند و نه اسلو را دیده اند و نه آخرین خروش جدی و انتفاضه گونه فلسطینی ها در سال ۲۰۰۰ را درک کرده اند.

برخی برای نسل جدید، نام آشنای «نسل z» را انتخاب کرده اند، انتخابی که بنظر می رسد هوشمندانه است و ما را به درک و شناخت دقیق تر نزدیک می کند.

به طور نمونه هیثم الجاسمی، ستون نویس پایگاه انگلیسی‌زبان الجزیره مطلبی با تیتر «نسل زد (Z)، فلسطین را آزاد خواهد کرد» به معرفی نسل جدید فلسطین می پردازد. نسلی که در سال ۲۰۲۲ شرایط متفاوتی را در نابلس، جنین و قدس کرانه باختری رقم زدند.

نسل z فلسطین چند ویژگی بارز دارد: رهایی از رهبران و تحولات سیاسی و حتی جریان ها، عاشق اسطوره های گذشته، مبارزه همه جانبه از رسانه تا سلاح، باور به ممکن بودن مبارزه و آزادی و عزت نفس بازیافته از مسیر طی شده تاریخ مقاومت و مبارزه فلسطینی.

نگرش و تفکرات نسل z فلسطین را می توان در عملیات های مختلف سال ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ و اتفاقات آن پیدا کرد. نسلی که از جریان های سیاسی تشکیلات خودگردان رهایی یافته است و حتی در شرایط بحرانی محمد ضیف و ابوعبیده (رهبر و سخنگوی نظامی حماس) را صدا می زند.

نسل z فلسطین به مسیر مسلحانه و هوشمندانه خود افتخار می کند. این نسل دقیقا مثل نسل z جهان ۲۰۲۲ اهل تفریح است، اهل فضای مجازی است و آنها را و زندگی اش را جزئی از مبارزه می بیند. نسل z فلسطین هم مانند هم نسل هایش بی پروا تر نقد می کند و دنبال مسیر جداگانه و انقلابی خودش از گذشته خویش است.

جوانان نسل z فلسطین خودشان به الگوهایی برای هم مسیرانشان تبدیل می شود. ابراهیم نابلسی نمونه ای از این نسل z فلسطین است. تصاویر و سخنان ابراهیم بازتاب بسیاری در رسانه های فسلطینی داشت. به گونه ای که رسانه های صهیونیست از روی حقد و کینه به شهید ابراهیم نابلسی لقب «تروریست تیک تاک» دادند و نگرانند او به یک الگو برای جوانان تبدیل شود.

«نسل z» فلسطین چالشی بدون راه حل برای صهیونیست‌ها است؛ گویی مبارزه و سرکوب آن با دیگر نسل‌ها متفاوت است. این نسل، نسلی است که متفاوت زندگی می‌کند، متفاوت می‌اندیشد و متفاوت مبارزه می‌کند.

جوانان نسل z فلسطین، مسیر خود را یافته اند، تنها برای مبارزه یا ادای تکلیف به وطن یا ایدئولوژی نیامده اند بلکه به دنبال نتیجه هستند. این نسل دنبال آزادی است. جوانان نسل z فلسطین کرانه باختری را با آینده خودش خواهند ساخت، بدور از هیچ ترس و ملاحظه ای.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
    3 3
    نسل Z ایران بده، فقط فلسطین خوبه؟
  • نیما IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۸
    0 1
    انشالله ظهور مولایمان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس