اغتشاش

مدیر گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد از کاهش ۵۰ درصدی گردشگری سلامت در مشهد بدنبال نا آرامی‌های اخیر خبر داد.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

انتقاد صاحبان "پرونده گرانفروشی شهرداری" از چمران و زاکانی

تهمت پیروی از سیاست‌های روسی به "هژمونی ایران"! / انتقاد صاحبان "پرونده گرانفروشی شهرداری" از چمران و زاکانی

محمود میرلوحی، فعال اصلاح‌طلب و عضو سابق شورای شهر تهران که پیش از این با شکایت قالیباف (به دلیل نشر اکاذیب) به زندان و شلاق تعزیری محکوم شده بود؛ ‌ در بخشی از یک مصاحبه با شماره شنبه گذشته روزنامه آرمان امروز به انتقاد از مشکلات شهر تهران پرداخته و اصولگرایان را مسئول این مشکلات دانسته است.

او در بخشی از اظهارات خود می‌گوید: واقعیت آن است که کلیدداری شهر تهران در یکی دو دوره در دست اصلاح‌طلبان بوده و بیشتر شهرداران تهران و اعضای شورای شهر اصولگرا بوده‌اند. از این رو آنها باید در مورد آلودگی هوا، ترافیک، عدم توسعه مترو، تخریب باغات، شهرفروشی و چندین عنوان دیگر پاسخگو باشند.

میرلوحی همچنین در ادامه به دوران مدیریت خود و دوستانش در شورای شهر و شهرداری تهران اشاره کرده و تصریح می‌کند: در دوره پنجم اعضای شورای شهر تلاش کردند که مطالبات شهروندان تهران را مورد پیگیری قرار دهند. شعار شورای پنجم تهران شهری برای همه بود. یعنی همه شهروندان تهران از شمال شهرنشین تا جنوب شهرنشین از امکانات تهران برخوردار شوند. به نظر می‌رسد عملا شعار تهران برای همه از دستور کار شورای ششم و شهردار تهران خارج شده است.[1]

*گویا میرلوحی همچنان بر سیاق سابقش حرکت می‌کند و قصد ندارد این حقیقت را به مردم بگوید که عمده شهرداران تهران طی 30 سال گذشته اصلاح‌طلب ستادی بوده‌اند.

همچنین عمده دولت‌های 44 سال گذشته نیز دولت‌های چپ مسلک یا اصلاح‌طلب بوده‌اند و تأثیر این مسئله بر شکل‌گیری فضای امروز تهران غیر قابل انکار است.

از اینها گذشته دوست و دشمن می‌دانند که بهترین کارنامه شهرداری تهران مربوط به دوران حضور قالیباف در ساختمان بلدیه تهران است که البته آقای میرلوحی و دوستانشان به همین دلیل کینه قالیباف و اصولگرایان را به دل گرفته‌اند و دائما مشغول پنهان‌سازی دستاوردهای مدیریت انقلابی در شهرداری تهران هستند. مدیریتی که توانست آنچنان تحولی در تهران بزرگ ایجاد کند که حتی تحسین دشمن را نیز برانگیخت.

و اما ادعاهای میرلوحی درباره شعارها و کارنامه شورای شهر پنجم که در تصرف کامل جناح چپ بود...

اولا باید دانست که یک جریان سیاسی هنگامی که دستاوردی ندارد به کلی‌گویی رو می‌آورد و از همین روست که می‌بینیم میرلوحی به شعار "تهران شهری برای همه" اشاره می‌کند!

ثانیا مگر در شورای شهر پنجم اساسا هیچ شهردار کارآمدی با طول عمر مدیریتی مطلوب و کارنامه مشخص وجود داشت که آقایان مدعی خدمات هستند!؟

آنها بیش از 4 شهردار و سرپرست را در طول مدت حضور خود به تهرانی‌ها رواداری کردند که همین دوران پر تلاطم نیز سرشار از حواشی مختلفی بود که اساسا اجازه خدمترسانی و تحقق شعار تهران برای همه را نمی‌داد.

شهرداران آنها در سرجمع فعالیت‌های خود یا مشغول پرونده‌سازی علیه قالیباف بودند، یا مشکلات بازنشستگی داشتند و یا مشغول اقداماتی بی‌مبنا مثل ترویج دوچرخه‌سواری شدند و جالب آنکه در حین همین ترویج بی‌سرانجام نیز مرتکب جرم گرانفروشی به مردم شدند و سازمان تعزیرات برایشان پرونده تشکیل داد! [2]

جالب‌تر آنکه میرلوحی در همین دوران بود که آنقدر علیه قالیباف اکاذیب گفت که شهردار اصولگرای تهران در نهایت از وی شکایت کرد و میرلوحی نیز به دلیل عدم توانایی اثبات ادعاهای خود به حبس و شلاق محکوم شد. [3]

اکنون این مردم و این ادعاهای میرلوحی درباره خدمتگزار بودن شورای شهر پنجم تهران و بی‌خدمتی اصولگرایان!

***

کاهش 50 درصدی گردشگری سلامت در مشهد پس از اغتشاشات مهسا

تهمت پیروی از سیاست‌های روسی به "هژمونی ایران"! / انتقاد صاحبان "پرونده گرانفروشی شهرداری" از چمران و زاکانی

دکتر داود خوش‌شکن، مدیر گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا از کاهش ۵۰ درصدی گردشگری سلامت در مشهد بدنبال نا آرامی‌های اخیر خبر داد.

وی همچنین تصریح کرد:‌ اکنون روند مراجعه گرشگران سلامت رو به بهبود است و طی یک ماه اخیر نسبت به سه ماه گذشته حدود ۱۰ درصد افزایش یافته است.

خوش‌شکن گفته است: طی یک ماه گذشته میزان درآمد حاصل از مراجعه گردشگران سلامت به مراکز درمانی زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیش از ۱۱۴ میلیارد و ۸۸۶ میلیون ریال بوده است.

او می‌افزاید: گردشگران سلامت از ۸۰ کشور در مشهد پذیرش می‌شوند. [4]

* ناامنی و آشوب؛ نخستین تأثیر خود را بر معیشت و اقتصاد جامعه می‌گذارد.

تأثیری سوء که هرکس مدعی پیگیری حق مردم در خیابان‌ها باشد اما به آن توجهی نکند؛ یک شیّاد دروغگو بیشتر نیست.

مضحک‌تر آنکه عده‌ای مدعی هستند که راه حل مشکلات اقتصادی نیز در اعتراض است!

این در حالی است که راه حل مشکلات اقتصادی در "رأی خوب" به یک دولت خوب و کارآمد است نه اعتراض. ضمن اینکه همانطور که از باب نمونه در کلام دکتر خوش‌شکن نیز دیدیم؛ اعتراض خیابانی نخستین آسیب خود را بر گرده معیشت و اقتصاد جامعه وارد می‌کند.

بیان اثرات اقتصادی اغتشاش و تحرک خیابانی، از مصادیق جهاد تبیین است و بیش از این باید پیرامون آن به جامعه هشدار داد.

***

مشاور روحانی: ایران از سیاست‌های روسی پیروی می‌کند

تهمت پیروی از سیاست‌های روسی به "هژمونی ایران"!

تهمت پیروی از سیاست‌های روسی به "هژمونی ایران"! / انتقاد صاحبان "پرونده گرانفروشی شهرداری" از چمران و زاکانی

حمید ابوطالبی، مشاور و از چهره‌های نزدیک به شیخ حسن روحانی (رئیس‌جمهور سابق) در بخشی از یک مصاحبه با شماره شنبه گذشته روزنامه اعتماد گفته است: هشدار می‌دهیم ایران نباید به بخشی از سیاست و دیپلماسی تجاوز روسیه به اوکراین تبدیل شده و اروپا و غرب را از معادلات خود حذف کند اگرچه موضوع پهپادها، بحران‌آفرینی خود را کماکان حفظ خواهد کرد. واقعیت این است که بحران چند ماه اخیر ایران با اروپا به هیچ‌ روی به نفع کشور نیست و توانمندی‌های ایران در سیاست خارجی را از بین خواهد برد و باز به همین دلیل است که ایران باید خود را از این ورطه هولناک خارج کرده و هشیار باشد که پیروی از سیاست‌های روسی، سرانجامی جز بی‌سرانجامی نخواهد داشت.

او می‌افزاید: باید به بازسازی روابط ایران و غرب به ویژه با اروپا، به عنوان یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر نگریست و از این جهت به سیاست‌های چهار دهه گذشته کشور برگشت. باید پذیرفت که صفت‌ها و نسبت‌های نهفته‌شده در رویکردهای تند رتوریک مقامات عالیرتبه غربی - چه امریکا و چه اروپا - هرگونه تخاصم و تهاجم به ایران را در افکار عمومی جهانیان عادی‌سازی کرده و از هزینه‌های آن می‌کاهد. از این‌رو، این روندی نیست که منفعتی از آن برای ایران عزیز حاصل شود. پس تا بیش از این دیر نشده باید سیاست داخلی و خارجی ما تحولات اساسی و تغییرات بنیادین کند.[5]

*گویا در همچنان بر همان پاشنه سابق می‌چرخد و تئوریسین‌های دولت اعتدال قصد ندارند دست از بزرگنمایی از تحریم‌ها بردارند و به "هژمونی ایران" ایمان بیاورند.

ایران اسلامی پیرو اسلام و عقلانیت و منافع خویش است نه پیرو سیاست‌های هیچ کشور دیگری و چیزی که همکاری‌های خارجی ایران را شکل می‌دهد نیز صرفا منافع ملی است نه منافع فلان کشور.

سوال اینجاست که چرا آقای ابوطالبی متوجه چنین رفتار بدیهی و اصل ساده‌ای نیست و اصول آنرا نمی‌فهمد!؟

ایران، امروز همانند همه دیگر کشورهای ابرقدرت دنیا یک صادرکننده تسلیحات است و اینکه کشورهای خریدار تسلیحات ایران با این محموله‌ها چه می‌کنند؛ در منطق صادراتی و اقتصادی جایی ندارد.

بماند که در جریان جنگ اوکراین نیز ما صاحب این هم‌نظری با روسیه هستیم که منطقه آسیای میانه و غرب آسیا نباید به عرصه ترک‌تازی ناتو تبدیل شود.

اکنون آیا آن منطق صادراتی و این منطق هژمونیک به معنی پیروی ما از روسیه است!؟ یا به معنی عقلانی بودن رفتارهای هژمونی نوظهور جهان یعنی ایران!؟

مسئله ربط دادن منطق هژمونیک ایران به رفتارهای خصمانه اروپائیان نیز سخنی ضعیف است و از آقای ابوطالبی بعید!

چه اینکه اروپا خیلی قبل‌تر از جنگ اوکراین به کندوی نموّ منافقین علیه ایران تبدیل شده بود، ‌ اروپا پیش از جنگ اوکراین به کمپین تحریم ایران پیوسته بود، اروپا قبل از جنگ اوکراین متحد آمریکا در فعالیت‌های متجاوزانه در منطقه غرب آسیا بوده است و...

پس رفتارهای خصمانه پارلمان اروپا از همان منطقی پیروی می‌کند که دشمنی‌های آمریکا با هژمونی ایران. یک دشمنی بی‌منطق، سرشار از عداوت و البته تبلیغاتی.

فاجعه ولی آنجاست که عده‌ای در داخل ایران مرعوب چنین دشمنی‌های ضعیفی بشوند و بدتر آنکه به شکل دادن مطالباتی از حاکمیت کشور بپردازند که دقیقا خواسته اروپا و آمریکاست.

(اگرچه بایستی توجه شود که تحریم کردن سپاه بازی با دُم شیر است و حتما بایستی یک پاسخ درخور و منصرف کننده به آن داده شود)

***

1_ https://www.armanmeli.ir/fa/main/detail/349780

2_ https://www.mojnews.com/fa/tiny/news-328733

3_ https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-727639

4_ https://irna.ir/xjLy29

5_ https://www.etemadnewspaper.ir/fa/main/detail/196599

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
    4 3
    هر نوع گرانی و افزایش هزینه های جاری دولتی و نهادهای حاکمیتی که از بیت المال استفاده می کنند باید ممنوع شود تا زمانی که شرایط کشور به قبل از تحریم برگردد. تورم و گرانی خواست دشمن است. نمایندگان مجلس بهتر است بودجه 1402 کمتر از 1401 بگیرند و هیچ افزایشی ندهند
    • IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
      6 9
      چشم!!!!!! چرا ناشکری میکنید. یک ملیون شغل که محقق شد. الحمدالله.
    • قمی IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
      2 1
      «اوباما در پاسخ منتقدان: برجام مانع شکستن ابهت دلار شد.» لذا اگر میخواهیم ابهت دلار و ویرانگری تلاطم آن بر اقتصادایران تمام شود باید جنازه برجام برای همیشه دفن گردد. و الا برجام مانع حذف دلار و موفقیت پیمانهای پولی با کشورها و کنترل تلاطم دلار و گرانی میشود. یکروز تاخیر در دفن این جیفه مساوی با خسارات بیشتر است. #فتنه_برجام #مرگ_تدریجی_اقتصاد
    • IR ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
      3 0
      برجام بی فرجام نشان داد که امریکا و اروپا دوست ایران نیستن و حتی اگر منافع شون تامین بشود از پشت خنجر می زنند.
    • IR ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
      2 0
      امریکا و اروپا با برجام اقتصاد ایران را فلج کردند و قیمت ارز و طلا و مسکن و خودرو و غیره را بیش از 10 برابر گران کردند بانیان برجام از جمله حمید ابوطالبی بانیان وضع موجودند و باید سکوت نمایند.
    • IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
      1 0
      بایدباشفافیت توسط نهادهای پلیسی امنیتی دزدها نجومی بگیرها ومختلسین شناسایی وازبین بروند
  • سید IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
    7 4
    جناب ابوطالبی این قدر که کاسه لیسی یانکیستان را می کنی نمی تواند از شرمندگیت بکاهد که با همه عذرحواهی هایت قبول نکردند به عنوان نماینده ایران تو را بپذیرند!
    • IR ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
      2 2
      دار و دسته روحانی آنچنان بلایی بر سر اقتصاد کشور و معیشت مردم آوردند که مغول نیاوردند ابوطالبی بهتره ساکت باشد.
  • IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
    7 3
    خب وقتی مسببان وقیح وضع آشفته فعلی رو محاکمه و مجازات نمی کنید همین می شود که با وقاحت و پررویی چند برابر نسخه های ویرانگر جدید برای مردم و کشور می پیچند و با طمع بازگشت به قدرت به دولتی که مشغول خدمت به مردم و پاک کردن گندهای دولت بنفش است حمله می کنند
  • علی افصحی IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
    6 8
    امام خامنه‌ای در دیدار با مداحان اهل بیت فرمودند «ما با کشورها مراوده داریم اما متکی نیستیم» مشکل امثال ابوطلبی که از مرز آمریکا«دیپورت!» شد در حالی که وی می خواست عنوان نماینده دولت فاسد روحانی جهانگیری در سازمان ملل! را یدک بکشد!؛این اصل مراوده را با خباثت هرچه تمام تر به بخشی از وابستگی به دسیپلماسی مثلا روسیه تقلیل می دهد. در حالتی که مراوده روی اصل قراردادهای متقابل و روشن است نه چیز دیگر.ابوطالبی در حالی دیپورت شد که همه اروپا و غرب وحشی نظاره گر بودند و هیچ اعتراضی هم نکردند!آن هم در رمانه دولتی که سفیهانه با این راهبرد حرکت می کرد که اروپا را از آمریکا جدا کند و با تکیه بر اروپا ، آمریکا را تحت فشار قرار دهد که دیدیم و دیدند و خود ابوطالبی بیش از همه دید که اروپا نه تنها هیچ غلطی نکرد بلکه در زیاده خواهی آمریکا و خروج یک جانبه اش از برجام ، غرب وحشی فقط به خریدن زمان اکتفا کرد تا تحریم های نزدیک به دو هزار مورد! امریکا آن هم پس از توافق برجام ، نتایج اجتماعی خیالی اش را بگذارد و بعد خود اروپا با توهم فضای آماده اشوب درایران با تحریم ها، بدون نقاب به معرکه گیری فتنه ترکیبی پرداخته و با شکست مفتضاحانه اش ، رو به خباثت های بعدی از جمله اعلام تروریستی بودن یک نیروی نظامی رسمی ایران اسلامی ، کرد که بر خلاف منشور سازمان ملل است!حالا که این جنایت برای جنایت های بعدی از جانب غرب وحشی ریل گذاری شده ابوطالبی به نمایندگی از جریان شوم و مرعوب اصلاح طلبان فاسد سخن از بی عملی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران عزیز در برابر این خباثت را می‌زند که پاسخ روشنی دارد و آن همان است که امام خامنه‌ای فرمودند ما نه ازلبخند غرب وحشی امیدوار می شویم و نه از دندان نشان دادنش مرعوب. سلامتی و طول عمر امام خامنه‌ای صلوات.
  • زبیری IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
    3 0
    آقای ابوطالبی زمانی که صدام ایرانیان حامی آریامهر را مخل اجرای سیاستگزاری های خود می دانست خانواده شما به خط مشی سازمان مجاهدین خلق از اقامت در کشور عراق به سوی ایران را نده شدند ،شما کودکی بیش نبودی ولی خانواده شما و خود شما هیچگاه از پیروان امام خمینی و طرفدار انقلاب اسلامی نبودید و الآن هم نیستید فرد مرموز و رانده شده از ایلات متحده آمریکا جمعی از قماش شمارا در وزارت خارجه جمع کرد و رفتارهای دیپلماسی شما مبین آمال و آرزوهای منافقین بود نمی دانم قبول داری یا نه؟!
  • IR ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
    0 0
    ابوطالبی از دانشجویان حمله کننده به سفارت امریکا بود
  • IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
    2 0
    از کسانی مثل ابوطالبی وشیخ حسن روحانی وشیخ مهدی کروبی شیخ محمدخاتمی و شیخ اکبر،توقعی نیست چون با مستقیما نان غرب راخورده اند وبرحفط نمک اصرار دارند
  • IR ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
    4 0
    خوب شاید این بیچاره ی از اینجا رونده واز اونجا مونده میخواد رئیس جمهور بشه.آرزو که برافسادطلبان عیب نیست.نه غلام؟
  • IR ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
    2 0
    من فکر می کردم آقای ابوطالبی سیاستمدار فهمیده و توانایی است. نمی دانستم مانند اروپايي های به ظاهر با اخلاق است ولی در باطن چیز دیگری است.
  • حجت IR ۱۹:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
    2 1
    وقتی تو دهن این اراذل نمیزنین همین میشه که هر الدنگی بیاد رو اعصاب ملت. نمی دونم چه حکمتیه که هرچی هارتر و دریده تر باشی، عزیز تری
  • حسن IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
    2 3
    اصلاح طلب متعفن غرب پرست،
  • IR ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
    0 0
    روسیه هم درتاخیر زیاد در دادن اس۳۰۰ و تکمیل نیروگاه بوشهر و رای دادن در شورای امنیت در دوران احمدی نژاد بر علیه ایران هم کم نامردی نکرده
  • IR ۲۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
    0 0
    اين اقايان زماني كه بمب افكن هاي قوي روس به درخواست شهيد سليماني براي بمباران داعش در همدان سوخت گيري ميكردند ، ميگفتند كه ما مستعمره روس شديم!!! خود اقاي ابوطالبي را به سازمان ملل هم راه ندادند متاسفانه ديد اينها فقط به سمت غرب است
  • علی IR ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
    0 0
    آقای ابوطالبی ، کلاً غلط می فرمایید ! حکایت امروز ایران حکایت مردی است که اسبش را به محل استراحت اسب ها بست و به غذاخوری رفت. برگشتنی ، اسبش را برده بودن . دوستانش اما هرکدام به نوعی مرد را تحقیر می کردند ! یکی می‌گفت چرا اسب را محکم نبستی؟! یکی می‌گفت الان غذا نمی خوردی می مردی؟! یکی میگفت تو همیشه اینجوری هستی ، چرا فقط باید اسب تورا ببرند؟! مرد گفت :‌ آخر یکی از شما یک حرفی به اون دزد نابکار هم بزند ! چرا منطق شما مثل اصلاح طلبان نکبت است !

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس