کد خبر 1453925
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۵
مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی

درباره ادعای پرهیز از افراط آقای هاشمی در حوادث اخیر که بهانه‌اش حجاب بود، بهتر است پشت سر درگذشته حرف نزنند و مطلب وارونه از قول او به مردم القا نکنند.

به گزارش مشرق،علی علوی طی یادداشتی در روزنامه جوان نوشت: روزنامه سازندگی و اخیراً روزنامه هم‌میهن مستمراً یادداشت‌هایی به قلم محسن هاشمی و حسین مرعشی و برخی دیگر با این عنوان و مضمون که «اگر هاشمی الان بود، چه می‌کرد» منتشر می‌کنند و این غیر از ایام فوت آن مرحوم در زمان‌های دیگر نیز جاری و ساری است. محتوای این یادداشت‌ها نیز حول این محورهاست که اگر هاشمی الان بود، از افراط (مثلاً در قضیه آشوب و کشف حجاب) پرهیز می‌کرد یا هاشمی بانی امنیت بود و از این گونه موارد.

به فرزند و آن فامیل دیگر آقای هاشمی باید دو نکته را گوشزد کرد. ابتدا اینکه درباره ادعای پرهیز از افراط آقای هاشمی در حوادث اخیر که بهانه‌اش حجاب بود، بهتر است پشت سر درگذشته حرف نزنند و مطلب وارونه از قول او به مردم القا نکنند. مرحوم هاشمی همانی بود که در سال‌های جنگ که مسئله حجاب اصولاً در ایران مطرح نبود، آن قدر به این مسئله حساس بود که در خطبه‌های نماز جمعه به آن اولویت داد و گفت برخی زنان کمی از موی خود را بیرون می‌گذارند و ما دیگر نمی‌توانیم این را تحمل کنیم و زنانی را که کمی از موی خود را بیرون می‌گذاشتند تهدید به بازداشت و نگهداری در اردوگاه‌های کار اجباری کرد. پس معرفی مرحوم هاشمی به عنوان یک افراط‌گریز باید مستند به سوابق او باشد، نه به‌دلخواه بازماندگان.

ممکن است فرزند و فامیل ایشان بگویند هاشمی عوض شد و دیگر آن هاشمی زمان جنگ نبود و برای تأیید سخن خود مثال بیاورند که هاشمی روزگاری فرمانده جنگ و سراپا در تدارک پیشرفته‌ترین سلاح‌ها برای حفظ امنیت کشور بود،، ولی همین هاشمی در اواخر عمر، توسعه صنعت موشکی ایران را خلاف امنیت کشور و ایران را بی‌نیاز به موشک می‌دانست و از ژاپن و جاهای دیگر مثال می‌زد. پس هاشمی عوض شده بود و ما داریم درباره هاشمی متأخر صحبت می‌کنیم که در همین مقوله امنیت به مؤلفه‌های دیگری غیر از موشک باور پیدا کرده بود.

این ادعا دو مشکل دارد. اول اینکه داشتن نیروی قوی نظامی نافی بهره‌مندی از دیگر مؤلفه‌های قدرت و امنیت نیست و این مغالطه آشکاری است که مؤلفه‌های اقتصادی و سرمایه اجتماعی را مقابل مؤلفه نظامی قرار می‌دهد. نفی هرکدام به سود دیگری غلط است، چه از طرف مرحوم هاشمی یا بستگان او باشد و چه از طرف طرفداران قدرت موشکی (که اصولاً طرفداران قدرت موشکی چنین ادعایی ندارند). مشکل دوم آنکه کشور و مردم چه گناهی کرده‌اند که برخی شخصیت‌های سیاسی، تقسیم‌بندی متقدم و متأخر دارند و کشور باید با تغییر سن و حال و احوال ایشان، رویکرد خود را عوض کند؟!

اما نکته دوم. بستگان مرحوم هاشمی و حزب سازندگی بهتر است کمی مطابق منظومه فکری اصلاح‌طلبان و روشنفکران این جریان که یکسره بر نفی شخص‌محوری و شخصیت‌پرستی است، عمل کنند. تا کی باید از مرحوم هاشمی- مستند و غیرمستند و راست و دروغ- خاطره و رویداد ذکر کرد و کشور و مردم را به مسیر او فراخواند؟! اصلاح‌طلبان که بسیاری از امور صدر اسلام را برای همان زمان مناسب می‌دانند و بسیاری از فرامین و آموزه‌های معمار انقلاب را مناسب زمان خود امام یا حتی نامناسب برای همان زمان می‌دانند، چگونه برای شخصیت هاشمی، یادداشت‌های مستمر «اگر هاشمی الان بود» می‌نویسند؟!

شما خود صاحب فکر و اندیشه‌اید. از خودتان و اندیشه‌های خودتان بگویید، شاید مردم پذیرفتند. پروبال دادن به شخصیت‌های سیاسی بعد از مرگ‌شان و صاف و صوف کردن تناقضات متقدم و متأخر آنان، مناسب سیاست‌ورزی روشنفکرانه و اندیشمندانه نیست. شخصیت‌محوری و شخص‌پرستی نیز مذموم است. دست‌کم منظومه فکری روشنفکرانه اصلاح‌طلبی را نقض نکنید و به سخره نگیرید.

مرحوم هاشمی بدون جانبداری‌های شما برای مردم ایران خاطره‌انگیزتر است تا با القای تفکرات شما در قالب شخصیت او. خود دانید!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 31
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۰۸:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    3 13
    خوب و بهتر از تندروانه شما
    • IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
      1 3
      جوانان را دریابید ــ حنای آمریکا ؛ برای بزرگسالان ایران زمین ؛ دیگه رنگ نداره ــ مردم ایران(بزرگسالان) دیگه آنقدر در تاریخ خود با شگرد آمریکا و انگلیس آشنا شدند که دیگه فریب نمی خورند. ـــ از اولین آن : کودتای 28 مرداد ؛ تا آخرین آن : نارو زدن در برجام ـــ شگرد اصلی آمریکا : (گنجشک را رنگ میکنه جای قناری میفروشه) . اما اکنون جوانان را دریابید ـ اولین اولویت امنیت ملی ایران : آگاه نمودن جوانان ؛ مخصوصاً دانشجویان و دانش آموزان از شگرد ها و شعبده بازی های آمریکا در طول تاریخ ـــ
  • IR ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    13 4
    خدارا شکر که استخری شد
    • IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
      0 0
      استخر نه؛ یه جایی احتمالاً در کنار استخر بود ...
  • mazaher IR ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    27 5
    بدتر از کروبی و میر حسین موسوی بود.
    • محمد قزل IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
      0 0
      مرحبا ! هاشمی شیخ مغروق در استخر فرح خودش یکی از سران فتنه بود حالا میگن اگر هاشمی زنده بود
  • IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    16 1
    خدا را به اندازه علم و عظمتش شکر که در میانمان نیست
  • سید IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    21 1
    اگر هاشمی الان بود همان کاری را می کرد که مهدی و محسن و فائزه و همسر آن مغروق می کنند! کاری که او در طول حیاتش پس از رحلت امام می کرد! کار دیگری از این خانواده برنیاید!!!!
  • IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    15 1
    اههها سئوال بسیارخوبیه اگرهاشمی الن زنده بود حزب ا...ونیروهایمان درسوریه کلا وجودنداشت سپاه بسیارضعیف ارتش تسلیم صنایع هسته ای نظامی فضایی کلانابود ایران جولانگاه صهیونیستها بیعفتی فساد برهنگی فراوان جرم وجنابت به وفور خدایاهزاران مرتبه شکرت که این موجود خطرناک رابدرک واصل کردی
  • محمدایوب IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    18 1
    دوستان اگر هاشمی درزمان جنگ به حجاب حساس بود بعداً عوض شد وعوضی مثال در فتنه 88طرفدارانش با کفش وبی حجاب درنماز جمعه شرکت کردند اگر الان هم بود به هنگام رفتن فائزه به زندان در گوش او دعای سفر می خواند مثل هنگام رفتن مهدی دزده به زندان اگر بود عفت غذا نمی پخت فائزه برای ساندویچ خوردم به وسط اغتشاشات می‌رفت
  • IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    21 1
    لعنت بر خاندان لیبرال و بیت المال خور هاشمی
    • IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
      0 1
      نه اینکه تواین مزورهای به ظاهرانقلابی بعضیا اشرافی ولیبرال وکثافت نیستند
  • IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    6 5
    خدارحمت کند- این بچه هاش خیلی خراب کردند
    • م IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
      1 0
      بچه هاش رو که از اینترنت دانلود نکرده اگر یکیشون ناخلف بود میگفتیم با بدان بنشست و... اما وقتی خاندان هاشمی کلهم اجمعین یک پا برانداز هستن میفهمیم باباشون این سودا رو در سر داشته
  • محمدایوب IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    11 1
    محضر حضراتی که درزمان حیات هاشمی آویزان او بودند باور بفرمایند هاشمی مرد تمام شد به طبع آن اویزانها هم افتادند تمام شدند چرا الکی دست و پا میزنند یک پیشنهاد دارم برای این اویزانها حداقل کمی نمک شناس باشید در تجمعات مردمی شرکت کنید و عکس آن مرحوم که ادعا دارید اگر بود فلان وبهمان با خود بیاورید البته قبل شرکت با خانواده خداحافظی مفصل نمایید
  • IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    9 1
    شاید اگر فرزندی نمی‌داشت خاطره بهتری در ذهن مردم بجا می‌گذاشت.
  • علی افصحی IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    15 1
    اهل فکر و اندیشه بودن برای اقربا و احزاب مروج هاشمی اتهام بسیار بزرگی است که اصلا در کالیبر هیچ کدام از آن ها نمی گنجد!مثلا مرعشی جز ثروت قارونی و ده ها شرکت تجاری(و همگی شکل یافته در بعد از انقلاب)! چه حظی از تفکر و اندیشه برده است؟این همه بستگان و حزب کارگزاران و ...سخن گفته و نوشته اند در میان آن همه چند آیه، روایت، فتوا، سیره ائمه ، استنباط های فقهی و...می توان یافت؟ محسن هاشمی جز یک کارمند دون پایه چه شأنی از اندیشه دارد؟ یا کرباسچی ، مرعشی و...جماعتی که تلاش می کنند هاشمی را با داستان سرایی در برابر ولی فقیه برجسته سازند و او را به اعتدال بیارایند و در نقطه مقابل انقلابیون ولایی و ولی فقیه خردمند را به تندروی متهم سازند ادامه همان حرکت خبیثانه ای است که در دوره حیات هاشمی، او را مجتهد سیاسی!!!جا بزنند تا همان طرح شورایی ولایت فقیه را زنده کنند تا به قول مرعشی سهمی در قدرت!داشته باشند!این جماعت آن قدر از فقه شیعه بیگانه بودند که توان درک این مسئله ساده را نداشتند که شهید مدرس فرموده «سیاست ما عین دیانت ماست». همه سخنان و عملکرد هاشمی مکتوب و مصور موجودند طی سه دهه حضور وی در سپهر سیاسی و اجرایی کشور ، در آیینه فتنه هشتاد و هشت و پس از آن متبلور شد انگار هاشمی از دهه چهل تا هشتاد وهشت فقط تلاش می کرد که آن چه که در فتنه هشتاد و هشت و پس از آن شکل گرفت پا به میدان گذاشته بود! اگر اصل ارزیابی کار به پایان و خاتمه آن است را پذیرفته ایم و باید بپذیریم خاتمه همه اعمال هاشمی فتنه هشتاد هشت وپس از آن است. حبط عمل در برابر تغییر هاشمی است که اقربای هاشمی در پی القاء آنند. حبط عمل یا باطل کردن اعمال از خطرات هرکسی است که به میدان می آید چنان که درسوره هود آیه شانزده می فرماید:«حبط ما صنعوا فیها و باطل ما کانوا یفعلون با اقدامی نا به جا همه سابقه خود و هرچه که ساخته بودند نابود ساختند.این فرهنگ متر قی اسلام ناب است که ملاک راحال فعلی افراد می داند و تاریخ اسلام به ویژه تاریخ حکومت امیرالمومنین علی علیه السلام و امام حسن و امام حسین آیینه تمام نمای شخصیت هایی است که دچار حبط عمل شدند آن هایی که بسیارپیشتازتر ازهاشمی بودند.
  • عطار IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    0 1
    بیش از سی سال میشه با ایجاد طرح نیروهای شرکتی که بنیانگذار اون هاشمی بود این جماعت هر روز براش سلام و صلوات خاص میفرستند.
  • اكبر IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    1 0
    اگر هاشمي اكنون زنده بود مانند سال 88 با اشاره به اغتشاشگران خطاب به دولت مي گفت: خوب ببينيد اينها چه مي گويند!!!!!!!! شايد باز هم كسي نبود كه به او بگويد: اينها آمريكا را مي خواهند.
  • IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    1 0
    هاشمی چهره ی منفوری در بین اکثریت مردم داره اسمش که مییاد همه یاد رانت پول باد اورده بچه های بی شخصیت ،ژن پررو ساندویچ خور می افتن اینها خودشون رو چی فرض کردن چرا اینها انقدر پررو هستند مگه نمیگین هاشمی محبوب اگر راست میگین این رو تو کف خیابون بین مردم مطرح کنید تا میزان محبوبیت عالی جناب رو بدست بییارین
  • US ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    0 1
    هاشمی اگرنبودانقلاب نبودسازندگی نبودامنیت نبود هاشمی بعدازامام بزرگترین سیاستمداران بود
  • IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    0 1
    هاشمی که دیگر نیست چرا وضع مثل قبله
  • IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    0 0
    فقط حرف امان از عمل
  • رمضانعلی محمدیان IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    1 0
    بسم الله. با توجه به آمار معترضان مخصوصا" از افراد عادی ملت که با زندگی خداحافظی کردند در دوران بعد از جنگ و درمدت زمامداری چند ده ساله دولت بروکرات هاشمی وبروکراتهای هاشمی زاده باید گفت این تساهل و تسامح نمایشی این قبیله فقط بخاطر مخالف نمائی با ماهیت دینی نظام بود برای جلب پایگاهی در اقشار مخالف دین داخل و لجستیکی استکبار جهانی مسلما" بعد از تاسیس جمهوری اکبرشاهی آل هاشمی با رنگ شیعه انگلیسی آمریکائی شده مردم میدیدند که صد رحمت به آل سعود.هاشمی همان پروژه مصدق السلطنه ملی گرای تقلبی بود برای نابودی اسلام در قالب قرائت دیگری از دین
  • IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    1 0
    اگر هاشمی بود حالا ایران سوریه شده بود
  • ش. AE ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    1 0
    نتیجه های تربیت این مرحوم بچه های این مرحوم هستند که به هیچ یک از ما پوشیده نیست اگر ایستادگی رهبر انقلاب نبود مثل ایل مغول پهلوی هم چپاول میکردن هم مملکت دو دستی تقدیم آمریکا و انگلیس میکردن
  • م IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    0 0
    مردم اگر آماده بودند و راحت گول بازی وحقه رسانه ای صهیون رو نمیخوردند و واقعا پشت نظام ورهبری بودند نظام مجبور به مماشات با امثال هاشمی و موسوی نبود و امثالهم الان زبونشون دراز نبود
  • IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    0 0
    الهی..... به قبرش بباره. جای خالی را با کلمه مناسب پر کنید
  • IR ۱۹:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    2 0
    هیچ فرقی نمیکرد
  • سربدار IR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    2 1
    اگر هاشمی بود همه را مقطوع النسل کرده بود=اگر هاشمی بود تمام خبر های ما رابوسیله عربستان به آمریکا می رساند= هاشمی مرده و زنده اسرائیلیها را از لبنان آزاد کرد بهش پشمک هم ندادند=مک فارلین را کشاند تهران تا حضرت امام ره را عمل انجام شده قراردهد و نمی دانست که حضرت امام ره خیلی زرنگ تر از آن بود که دور بخورد=اگر هاشمی بود ایران را مستعمره آمریکا کرده بود مثل ژاپن و آلمان=اگر هاشمی بود الان ایران در ارکست سمفونیک به رهبری آمریکا می نواختیم= اگر هاشمی بود ......
  • IR ۰۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۱
    0 0
    دلسوزی مرحوم هاشمی برای ماندگاری و حفظ نظام تا آخرین لحظات عمر مهم ترین رویکرد ایشان بود که هیچگاه این مصلحت مهم با گذر زمان و تغییرات فکری ایشان تغییر نکرد و این ویژگی در جای جای گفتار و رفتار ایشان حتی در برخوردهای نادرستی که نسبت به شخص هاشمی صورت می گرفت مشهود بود ،ایشان در بزنگاه های محبوبیت و تسلط بر امور هیچگاه خلاف منویات رهبری حرکت نکرد،چرا که ستون خیمه انقلاب را گرد آمدن در حلقه ولایت فقیه می دانست؛راهکار شورای رهبری نیز پیش از ایشان، مورد نظر آیه الله خامنه ای بود و ایشان بعنوان جایگزینی خاص و در شرایط خاص کشور و در صورت لزوم مناسب می دیدند که هر عقل سلیمی می تواند به آن معتقد باشد..ایشان اگر دنبال سهم خواهی از قدرت بود در زمان اوج توجه و علاقه امت حزب الله به سخنان و عملکرد ایشان قدرت طلبی می نمود و مبلغ و مرید رهبرمعظم انقلاب نمی گشت... هاشمی ۲ ماه قبل از فوت در جمع محققین و اساتید تاریخ که از ایشان برای تکمیل ناگفته هایی که محققان برای نگارش واقعیات دوره طرد ایشان لازم است داشته باشند فقط یک پاسخ داد و آن اینکه من ناگفته های خود را با خود به گور می برم چون من عاشقانه این انقلاب را دوست دارم و آلترناتیوی درشانیت جایگزینی این نظام نمی شناسم و چون این‌ناگفته ها انقلاب را بخطر می اندازد حتی محققین تاریخ هم نگفت.....بنابراین از خدا برای خودتان قدری انصاف طلب نمایید و هاشمی دیروز و امروز نکنید!! هاشمی اگر طرحی موافق یا مخالف دیدگاه حاکمیت داشت بر اساس همان نگرشی و هدفی بود که از آغاز فعالیت و مبارزات خود دنبال می کرد و آن را مطابق با زمان و شرایط تحلیل و یا تقلیل می داد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس