کد خبر 1453908
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۹
محسن رهامی

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب مدعی شد کسانی که در جریان اعتراضات (اغتشاش) مرتکب قتل شده بودند، محارب محسوب نمی‌شوند!

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: محسن رهامی در گفت‌وگو با ایلنا اظهار داشت: نظر به این که درخصوص دستگیرشدگان حوادث اخیر، به‌ویژه جوانان و نوجوانانی که برای اعتراض به اوضاع اقتصادی و وضعیت معیشتی و بیکاری و نحوه اداره امور کشور و امثال آنها، به خیابان‌ آمده و تظاهرات برپا کرده و شعار داده‌اند، یا مثلا سطل زباله‌ای را آتش زده و یا تابلو راهنمایی را تخریب کرده‌اند، به لحاظ مبانی فقهی و حقوقی، به ‌هیچ وجه عنوان محارب و اغتشاشگر یا بغات صدق نمی‌کند، زیرا قصد این افراد مقابله با نظام اسلامی و یا ایجاد رعب و وحشت عمومی نبوده، بلکه قصد آنها رساندن صدای اعتراض خود به مسئولان بوده، بنابراین نباید این رفتارها را از حدود اعتراض خارج کرده و با آنها مانند دشمنان کشور برخورد کنیم؛ اعتراض از حقوق بنیادین مردم بوده و در قانون اساسی نیز راهپیمایی و تظاهرات به ‌رسمیت شناخته شده است.

وی افزود: اگر فردی در حین تظاهرات، خدای نکرده مرتکب قتل و ضرب و جرح کسی هم شده باشد، تنها از بُعد حق‌الناسی با مطالبه اولیای دم و صاحبان حق می‌توان نسبت به مجازات آنها اقدام کرد و اولیای دم می‌توانند مثلا تقاضای قصاص یا دیه کنند، ولی حاکمیت نمی‌تواند این افراد را از مصادیق محاربه‌ای که در آیه ۳۳ سوره مائده آمده است، تلقی کند و حکم محارب نسبت به آنها صادر کند، فقهای ما اصطلاحی در این خصوص دارند: یجوز فیه مالا یجوز فی غیره به این معنا که برخی اعمال که در شرایط عادی جایز نیستند، ممکن است در زمان اعتراضات و تظاهرات جایز باشد، این موضوع در سایر کشورها هم مرسوم است و هیچ‌گاه این افراد را به‌عنوان محارب، اغتشاشگر و عوامل بیگانه تلقی نمی‌کنند.

رهامی گفت: با در نظر گرفتن شرایط بحران‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاست داخلی و خارجی رعایت مصالح کشور، به نظرم اگر رهبری در حدودی که قانون اساسی اختیار داده است، اعلان عفو عمومی نسبت به محکومان سیاسی و دستگیرشدگان جریانات چندماه اخیر کرده و تمامی این افراد را مشمول عفو کنند، اقدامی بجا و موثر در حفظ وحدت ملی ما و مصالح کلان کشور خواهد بود.

رهامی تصریح کرد: البته در این‌باره، نمایندگان مجلس هم می‌توانند باتوجه به اختیارات و صلاحیت وسیع قوه مقننه، طرحی برای عفو عمومی تهیه کنند. همچنین دولت هم می‌تواند لایحه عفو عمومی را تهیه و به مجلس شورای اسلامی تقدیم کند تا زمینه حفظ و ایجاد وحدت ملی و آشتی حکومت و شهروندان فراهم شود.

اظهارات محسن رهامی از جهات مختلف مخدوش و آمیخته به مغالطه است. نخست این که اغتشاشگران در هیچ یک از اغتشاشات سه ماه گذشته، سخنی از مشکلات اقتصادی و معیشتی و بیکاری به میان نیاوردند؛ چه اینکه سازمان‌دهندگان خارجی و داخلی آشوب، اصلا دغدغه‌شان مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم نبود؛ بلکه این طیف، متهم تدارک فشار تحریم‌های اقتصادی از یک طرف و سوءمدیریت در دولت سابق از طرف دیگر بوده‌اند.

اغتشاشات چنان‌که برخی سران گروهک‌های فعال در آن اذعان کردند، نگاهی بهانه‌جویانه به فوت مهسا امینی داشت و حجاب و ارزش‌های اسلامی و نهایتا براندازی را به نیابت از سیا و موساد هدف گرفته بود. به همین دلیل هم قاطبه مردم، با اغتشاشگران جنایتکار و اشرار و تروریست‌ها همراهی نکردند.

ثانیا، در کدام مکتب حقوقی و با کدام قاعده و قانون، اجازه داده‌ شده که اگر کسی اعتراض داشت یا مدعی اعتراض بود، حق دارد معابر عمومی را بر عابران ببندد، ایجاد ناامنی برای آنها کند، اموال عمومی و خصوصی را آتش بزند و تخریب کند، با هراس‌افکنی و تهدید، کسبه و بازاریان و کارگران و دانشجویان را مجبور به تعطیلی کار خود نماید، و با قساوت تمام (داعش‌وار)، ضرب و جرح و شکنجه کند و آدم بکشد؟! با وجود همه این جنایت‌ها که روی داعش را سفید کرد و با همه اسناد و مدارک و تصاویر و اعترافات موجود اشرار اغتشاشگر، آقای رهامی چگونه همه‌چیز را انکار می‌کند و قصد و انگیزه دیگری برای جنایتکاران می‌تراشد؟

در حالی که جنایتکاران، صحنه‌های بسیار فجیعی را به هنگام شهادت شهیدان عجمیان و علی‌وردی و... پدید آورده‌اند، رهامی با چه ماموریتی، از جنایتکاران دفاع کرده‌ اما حتی یک کلمه درباره مظلومیت این شهدا و داغدار شدن خانواده آنها و جریحه‌دار شدن قلب مردم سخن نمی‌گوید؟ آیا این جنایت و خباثت، کمتر از جنایت اشرار بازی خورده رسانه‌های ضدانقلاب و جریان نفاق است؟!

ثالثا، در حالی که قاطبه مردم ضمن برگزاری راهپیمایی‌های با شکوه، خواستار مجازات اشرار جنایتکار شده‌اند، رهامی از اعلام کدام عفو عمومی سخن می‌گوید؟ در حالی که محافل غربی اذعان دارند اغتشاشات چند ماه گذشته بخشی از جنگ ترکیبی دشمن بود، طبیعی است که بازیگران این جنگ وحشیانه- با سوگیری تروریسم و تجزیه‌طلبی و ویرانی‌طلبی- مورد مجازات قرار بگیرند و طبیعی است که سیاسیون نقش‌آفرین در این خیانت، از سوی نهادهای امنیتی و قضایی به چشم متهم نگریسته شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 13
  • غیر قابل انتشار: 0
  • کدخدا IR ۰۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    2 0
    اگر الان دولتی که در راس کار هست دولتی اصلاح طلب بود و این شورش‌ها و اغتشاشات در زمان آنها اتفاق می‌افتاد آیا باز اینها اینگونه اظهار نظر می‌کردند واما یک سوال چرا اصلاح طلبها هیچ گونه انتقاد و نقدی را بر نمی‌ تابند و بی نهایت تمایل به شنیدن تملق دارند به خصوص فردی مثل روحانی
  • IR ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    6 0
    اتقوالله یا شیخ. بعنی از خدا بترس ای شیخ.
  • IR ۰۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    4 0
    شما لطفا در موضوعی که تخصص ندارید دخالت ناشیانه نکنید
  • IR ۰۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    2 0
    نادان به معنای واقعی کلمه. انگار در روزهای اغتشاش وقتی مردم را برهنه می کردند و دم از انقلاب و براندازی می زدند و در کردستان به خانه های مسولان دولتی یورش برده و آتش می زدند این آقا خواب بوده الان بیدار شده
  • IR ۰۴:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    1 0
    اعتراض!! هر وقت سر عزیزای خودشون این بلاها رو آوردند نظر به عفو عمومی بدن! مگر نبود کسانیکه اون ابتدا دستگیر شده بودند و بعد عفو شدند اومدن بیرون.. از همونا دوباره ریختند تو خیابونا و خرابکاری کردند. البته عدالت وقتی کامل اجرا میشه که با امثال این حضرات هم برخورد جدی بشه تا با حرف و نوشته های نسنجیده و نابجا بخصوص در شرایط سخت کشور.. همیشه اوضاع رو وخیم تر میکنند و آب رو تو آسیاب دشمن می‌ریزند!
  • IR ۰۴:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    2 0
    آفرین بر تو کیهان مرگ بر اصلاح طلبان کثیف وشیطان پرست که امریکا راکدخدای خود میدانند
  • ایرانی🇮🇷 IR ۰۵:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    1 0
    درووووود به بیان حق کیهان. این سقوط کرده های سیاسی را به میز محاکمه بکشانید. کیهان باید پرچم دار مطالبات عمومی جامعه باشد که راُس خواسته های مردم محاکمه سران اصلاحات و دولت قبل میباشد! وزیری که افتخار میکنر یک منزل مسکونی نساخته و وزیر دیگر مفتخر است که یک پالایشگاه نفتی راه اندازی نکرده، یا وزرائی که با سربلندی از رانت ارز ۴۲۰۰ یاد میکنند. رئیس دولتی که یک سوم بودجه لازم در کشور را حذف میکند و به دامان مجلس می اندازد تا مبادا کسری بودجه ۴۰۰ هزار میلیاردی را به گردن بگیرد و سرقت بورسی از جیب مردم و فروش ۶۲ تن طلا برای لاپوشانی سرقت های شکل گرفته، افتضاح فولاد مبارکه و صدها فساد دیگر از جانب حسن روحانی و دارودسته ش. کیهان باید صدای مردم باشد!!!
  • ناشناس IR ۰۶:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    1 0
    اگر همان کاری که باشهدایی همچو سید عجمیان یا علی وردی وسایر شهدا کردند با بچه خودت می‌کردند باز هم میگفتی اینها قاتل نیستند.؟؟؟؟؟
  • عطار IR ۰۷:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    2 0
    لشکریان موساد و سیا برای تطهیر جنایتکاران به صف شده اند.
  • IR ۰۷:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    3 0
    واقعا که روی عمر وعاص را سفید کردی با این حمایت جانانه از براندازهای داعشی.
  • ش. AE ۰۷:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    3 0
    تف به شرف هرچی اصلاح طلب مردک اگر با پسر خودش اینکار را کرده بودن انوقت ببینم باز هم این وراجی ها رو میگفت
  • IR ۰۷:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    6 1
    این حروم لقمه ها دارند از نیروهای میدانی و پیاده نظام خودشون دفاع میکنند....جای تعجب نیست که فرمانده از سربازش دفاع کنه
  • ج د ا IR ۰۷:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    0 0
    اتهام بغی مناسب تر از محارب است...
  • DE ۰۷:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    0 0
    عجمیان مظلوم تر بود یا کیان پیر فلک؟؟؟؟ کلأ دروغ میگید.
  • IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    0 1
    خودش بحثی هست که باید بین خودشون حلش کنن بعد بیارن در احکام
  • نیما IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    0 0
    اصلاح طلبان را رها کنید اینها اگر آدم بشو بودند در این ۴۳و۴۴ سال آدم بشوند به قول شیخ اجل سعدی ذات بد نیکو نگردد چونکه بیانش بد است
  • IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    1 0
    الله اکبر از خوارج و منافقین در لباس دین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس