شورای امنیت کارشکنی رژیم صهیونیستی در قدس اشغالی را بررسی کرد

اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد کارشکنی‌ رژیم صهیونیستی برای تغییر وضعیت موجود در قدس اشغالی را مورد بررسی قرار دادند.

به گزارش مشرق، نشست فوق‌العاده شورای امنیت سازمان ملل متحد، بامداد امروز (پنجشنبه)، درباره کارشکنی‌های رژیم صهیونیستی در قدس اشغالی برگزار شد.

بنابر گزارش خبرگزاری رسمی فلسطین (وفا)، این نشست پس از ورود «ایتمار بن گویر» وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی به مسجد الاقصی به درخواست فلسطین و اردن و با همراهی امارات و نماینده کشورهای عربی در شورای امنیت و همچنین چین برگزار شده است.

طبق گزارش روزنامه «العربی الجدید»، «خالد خیاری» دستیار دبیرکل سازمان ملل متحد در این نشست «درباره رویدادهای هفته گذشته در قدس و تنش‌ مستمر و خشونت در کرانه باختری اشغالی» ابرازر نگرانی کرده است.

دستیار دبیرکل سازمان ملل متحد در این باره گفت: «ایتمار بن گویر وزیر امنیت داخلی اسرائیل در تاریخ سوم ماه جاری به برخی از اماکن مقدس قدس رفته بود که این بازدید کوتاه از سال ۲۰۱۷ تاکنون اولین ورود یک وزیر اسرائیلی به این مکان به شمار می‌آید. به‌رغم آنکه این بازدید به خشونت بیشتری منجر نشد، اما به آن به عنوان یک اقدام تحریک‌آمیز به‌ویژه باتوجه به فراخوان پیشین وزیر بن گویر برای تغییر وضعیت موجود نگریسته می‌شود.»

خالد خیاری در ادامه اشاره کرد که تشکیلات خودگردان فلسطین و تعدادی از کشورهای منطقه و جامعه بین‌الملل این اقدام را به عنوان گامی تحریک‌آمیز محکوم می‌کنند.

براساس گزارش‌ها، دفتر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز در پاسخ به محکومیت کشورهای منطقه مدعی شده است که کابینه این رژیم به وضعیت موجود در قدس پایبند است و ورود بن گویر به مسجد الاقصی نقض شروط اماکن مقدس در قدس به شمار نمی‌آید.

العربی الجدید در این باره نوشت که «گیلعاد اردان» نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد از برگزاری این جلسه فوق‌العاده به‌شدت عصبانی شده و ورود بن گویر به مسجد الاقصی را «مسالمت‌آمیز و عادی» توصیف کرده است.

چین تلاش برای تغییر وضعیت موجود در قدس را محکوم کرد

طبق گزارش خبرگزاری رسمی فلسطین، «جانگ جون» نماینده چین در سازمان ملل متحد در جلسه شورای امنیت اظهار داشت: «آنچه اکنون شاهدش هستیم، بهترین‌ شیوه برای آغاز سال جدید نیست. من به مقامات دولتی اسرائیل که وارد صحن مسجد الاقصای شریف شدند، می‌گویم ما نگران هرگونه رفتار یا اقدام یک‌جانبه که به تشدید تنش بیانجامد، هستیم.»

نماینده پکن در سازمان ملل متحد اضافه کرد: «اقدامات مقامات اسرائیلی به خشونت‌افروزی منجر شده و ما خواستار آرامش و خویشتن‌داری هستیم تا از تنش بیشتر جلوگیری شود. اسرائیل باید از هر گونه اقدام که به شعله‌ور شدن وضعیت بیانجامد و از تمام آنچه حقوق بین‌الملل را نقض می‌کند، دوری کند. چین هرگونه اقدام برای تغییر وضعیت موجود در قدس و همچنین تمامی تغییرات در اراضی اشغالی را محکوم می‌کند. باید به عبادتگاه‌ها و نقش قیمومیت اردن بر اماکن مقدس اسلامی و مسیحی طبق قطعنامه شورای امنیت احترام گذاشته شود.»

جانگ جون در پایان همچنین تأکید کرد که پکن برپایی کشور فلسطین برپایه مرزهای ۱۹۶۷ را طبق قوانین و قطعنامه‌های بین‌المللی تأیید می‌کند و اقدامات خود را جهت برقراری صلح و اجرای راهکار دودولتی ادامه خواهد داد.

واکنش آمریکا به اقدام وزیر صهیونیست

نماینده آمریکا نیز که کشورش پیشتر به برگزاری این نشست رأی منفی داده بود، به گفته روزنامه العربی الجدید سعی کرد در این جلسه بدون محکوم کردن اقدامات وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی، هر دو طرف را به‌نوعی مقصر جلوه دهد.

براساس گزارش العربی الجدید،‌ «رابرت وود» نماینده واشنگتن در این جلسه اظهار داشت: «مهم است که هر دو طرف از اقدامات تحریک‌آمیز در اماکن مقدس قدس با سخنرانی‌ها یا اقدامات خود خودداری کنند. هرگونه اقدام یک‌جانبه که به وضعیت موجود لطمه بزند، قابل قبول نیست.»

طبق این گزارش نماینده آمریکا همچنین در خصوص تنش‌های چندماه گذشته در کرانه باختری و قدس ابراز نگرانی کرده و بر لزوم تلاش صهیونیست‌ها و فلسطینیان برای برقراری مجدد آرامش تأکید کرده است.

انتقاد روسیه از خروج آمریکا از کمیته چهارجانبه صلح

به گفته العربی الجدید، «واسیلی نبنزیا» نماینده روسیه در سازمان ملل متحد در جلسه شورای امنیت از اقدام ایتمار بن گویر وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی و همچنین از آمریکا در این جلسه انتقاد کرده است.

نماینده روسیه اظهار داشت: «نمی‌توان به این رویداد جدای از آنچه به طور کلی در حال رخ دادن است، نگاه کرد. در سال ۲۰۰۰ [ارئیل] شارون با اسکورت صدها نیروی پلیس وارد [حرم شریف] شد. این اقدام جرقه انتفاضه دوم بود و هزاران نفر از دو طرف را به کام مرگ کشاند.»

واسیلی نبنزیا در ادامه بر لزوم حفظ وضعیت موجود در قدس تأکید کرد و افزود: «تنش در قدس می‌تواند مایه بی‌ثباتی کل منطقه شود... ما بر لزوم خودداری دو طرف از اقدامات یک‌جانبه یا تحریک‌آمیز و همچنین خویشتن‌داری تأکید می‌کنیم و امیدواریم هیأت وزیران اسرائیل که به‌تازگی برگزیده شده است، از هرگونه اقدامِ مانع فرایند صلح مانند مصادره اموال فلسطینیان و نابودسازی آن خودداری کند.»

نبنزیا ادامه داد: «ما احساس ناامیدی و یأس می‌کنیم زیرا همکاران آمریکایی در کمیته چهارجانبه همکاری برای ازسرگیری فرایند صلح را رد کردند و سعی داشتند با فریبکاری و سوءاستفاده در جهت اهداف خاص خودشان، نگاهشان را بر فلسطینیان تحمیل نمایند.»

وی همچنین بیان کرد: «گفت‌وگوی مستقیم میان دو طرف با میانجیگری کمیته چهارجانبه که تنها مکانیسم مورد تأیید بین‌المللی است، صورت می‌گیرد... این دقیقا مضمون ابتکار روسیه برای برگزاری نشستی میان [اعضا] و نمایندگان کمیته چهارجانبه و نمایندگان چند کشور عربی است.»

انگلیس: اقدام وزیر اسرائیل می‌تواند باعث افزایش تنش شود
«باربارا وود وارد» نماینده انگلیس در سازمان ملل متحد نیز که در این جلسه حضور داشت، در نطقی کوتاه ضمن بیان اینکه «بازدید وزیر اسرائیل می‌تواند باعث افزایش تنش شود،» خواستار حفظ وضعیت موجود در قدس اشغالی شد و همچنین خودداری از هرگونه اقدام یک‌جانبه در این شهر شد.

نگرانی فرانسه از اقدام وزیر صهیونیست

به گزارش العربی الجدید، «نیکلاس دی ریویر» نماینده فرانسه در سازمان ملل ضمن ابراز نگرانی از اقدام ایتمار بن گویر وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی، گفت: «باید هر آنچه در توان داریم برای جلوگیری از افزایش تنش انجام دهیم؛ تنشی که در حقیقت می‌تواند تبعات خطرناکی به دنبال داشته باشد.»

براساس این گزارش، نماینده فرانسه همچنین از تداوم شهرک‌سازی‌ها در اراضی اشغالی و عدم اجرای راهکار دودولتی ابراز نگرانی کرده است.

ژاپن: تمامی طرف‌ها خویشتن‌داری کنند

نماینده ژاپن که کشورش ریاست شورای امنیت در ماه جاری را برعهده دارد، ضمن ابراز نگرانی از اقدام بن گویر، بر لزوم خویشتن‌داری تمامی طرف‌ها و خودداری از هرگونه موضعی که به تغییر وضعیت موجود در قدس بیانجامد، تأکید کرد.

نماینده ژاپن همچنین از اعلام تل‌آویو برای توسعه‌ شهرک‌سازی‌ها در اراضی اشغالی ابراز نگرانی و در عین حال تصریح کرد که این اقدام غیرقانونی است و با قطعنامه‌های شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل متحد در تعارض است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    1 0
    شورای امنیت بررسی میکند ازفردابعیدنیست همینا صهیونیستارونابودکنن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس