زاکانی

شهردار تهران با بیان اینکه نیازمند کمک دستگاه‌های قضایی، انتظامی و وزارت راه و شهرسازی برای استحکام بخشی بناها هستیم، گفت: تلاش داریم تا یک ماه آینده موضوع گودهای پرخطر تهران را تعیین تکلیف کنیم.

به گزارش مشرق، علیرضا زاکانی عصر سه شنبه در سومین جلسه قرارگاه ایمنی کالبدی کلانشهر تهران افزود: در موضوع گودهای پرخطر تهران از موضوع گود برج میلاد عبور کردیم و استحکام بخشی آن بیش از ۵۰ درصد انجام و از موضع خطر عبور کرده است. همچنین گود فرهنگ در اراضی عباس آباد نیز موضوع اولویت دار ما است و پیمانکار آن مشخص شده اما عدد و رقم هایی که درباره گودها گفته شد با هم سازگاری ندارد و باید برای آنها شناسنامه درست کنیم و اولویت بندی کنیم.

وی تاکید کرد: از گودهای متعلق به شهرداری شروع می کنیم و بعد سایر دستگاه ها و بعد از آن به سراغ گودهای متعلق به عموم مردم می رویم، بنابراین باید هم عدد و هم ترکیب گودها را تا ظرف یک ماه تعیین تکلیف کنیم البته در مسیر ایمن سازی نیز به شدت نیازمند پشتیبانی دستگاه قضایی و انتظامی هستیم.

شهردار تهران با اشاره به ساخت و سازهای غیرمجاز نیز گفت: در جریان اغتشاشات اخیر مدیران مربوطه دست به دست هم دادند و در منطقه ۵ و ۱۹ تدبیری اتخاد شد که هم جلوی خلاف گرفته‌ شود و هم از خسارات جانی ساخت و سازهای غیر ناایمن و غیر مستحکم‌ جلوگیری شود، برای این موضوع نیز سازمان نوسازی باید تا یک ماه آینده صورت مشخصی از آن ارائه‌ کند.

همچنین وی در خصوص موضوع فرونشست تصریح کرد: این موضوع عملا گسترش پیدا کرده و شرایط نامناسبی در مجموعه شهر ایجاد کرده و با برداشت آب‌های زیرزمینی تشدید هم خواهد شد که برای آن هم یک طرح آماده می شود تا مسیر تصویب خود را دنبال کند. همچنین در خصوص ۱۰ مخاطره ای که در ۱۵۸ مولفه برای ۱۰ سال آینده باید بررسی کنیم زحمت همکاران برنامه و بودجه است که مسیر را تسهیل کنند تا چشم انداز روشنی برای آینده برای کارکردهای خودمان داشته باشیم.

زاکانی درباره وضعیت آرای کمیسیون ماده ۱۰۰ نیز گفت: بالغ بر ۶۰ هزار رای کمیسیون ماده صد داریم که اگر ابعاد بیشتر آن پیگری شود موارد آن به بیش از این عدد می رسد اما آنچه ناظر به آینده است ممانعت از توسعه آن است، اما در مورد گذشته چارچوبی دارد که اگر ایمنی را رعایت کرده و موارد سه گانه ای که قانون آن را مشخص کرده انجام شده، به سمت تعیین تکلیف برویم.

وی افزود: بسیاری از موضوعاتی که در این جلسه مطرح شد مربوط به گذشته است اما برای ما در این دوره از مدیریت شهری، توجه به مسئولیت‌ در قبال حقوقی که جامعه بر گردنمان دارد موضوعیت دارد و خارج از هیاهو خود را موظف می‌دانیم این موضوعات را دنبال کنیم گرچه بسیاری از آنها بین بخشی و میراث گذشته است.

شهردار تهران تاکید کرد: باید خود در توسعه ایمنی پیش قدم باشیم و بعد از دیگران انتظار داشته باشیم. رویه قبلی ها یعنی فرافکنی را کنار بگذاریم و رویه درست قبول مسئولیت را پیشه کنیم.

به گفته وی، در گذشته مسائل ایمنی ساختمان‌ها را تنها از بعد آتش نشانی مرور کرده بودند و اکنون ما با زحمت ۹ دستگاه و تفاهم نامه بین آنها، ۱۶ هزار ساختمان را از ساختمان‌های بلند مرتبه تا ۶ طبقه از ابعاد مختلف بررسی می کنیم که حدود ۶۰۰ مورد آنها بررسی شده است.

زاکانی دربارن تهدیدات و تعیین مولفه های سلامت، ایمنی و محیط زیستی شهر نیز گفت: بعد از حادثه دلخراش در منطقه ۱۵، یک کار جدی و اساسی شکل گرفت و شروع آن را از همه بوستان ها داشتیم که از حدود ۱۹۰ هزار موردی که بررسی کردیم معلوم شد که ۱۵۰ هزار مورد دارای مولفه های مطلوبی است و ۳۷ هزار مورد نیز باید اصلاح شود؛ این سرفصل خاتمه ندارد و باید مستمر ادامه پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: یک موقعی است که پارک را برای آینده می سازیم و باید دقت کنیم استحکام و درستی کارمان مشخص باشد اما زمانی است که میراث دار گذشته هستیم از آسانی ها و شیرینی ها گرفته تا سختی های آن بنابراین باید توجه کنیم روز به روز بر شیرینی ها بیفزاییم و از مشکلات کم کنیم؛ برای این بخش نیز سازمان پیشگیری و مدیریت بحران به صورت جدی موضوع را دنبال می کند.

همچنین شهردار تهران در پایان این جلسه به خبرنگاران گفت: امروز با میراثی مواجه هستیم که در جلسات متعدد که از سال گذشته برگزار کردیم کارهای کارشناسی روی آنها آغاز شده که هشت سر فصل در جلسه امروز مطرح و قرار شد ما در شهرداری تهران با اهتمامی که داریم و با دستورات لازمی که در این حوزه به مدیران دادم، ظرف مدت یک ماه موضوعات تعیین و تکلیف شود.

وی تاکید کرد: موضوعات مطرح شده موضوعاتی است که عدد و رقم نجومی می طلبد تا جبران شود اما با همین اعداد و رقم ها، اقدام های لازم در این بخش انجام می شود زیرا این موضوع را وظیفه خود می دانیم زیرا یک موی همشهریان ما در تهران بسیار ارزشمندتر و مهم تر از این اعداد و ارقام است که شاید برخی ها از بیان آن واهمه داشته باشند.

زاکانی ادامه داد: ناظر به این موضوع ظرف مدت یک ماه موارد خاص این هشت سرفصل به شکل شفاف، مشخص می‌شود و مواردی که نیاز به طرح جایگزین یا پیشنهاد دارد باید مطرح شود. پیش تر موضوعات با چند پیشنهاد مطرح می شد که در جلسه امروز اعلام کردیم باید برای هر یک به شکل شفاف یک پیشنهاد ارایه شود تا روی آن بایستیم و موضوع را دنبال کنیم. از دستگاه قضایی و وزارت راه و شهرسازی نیز کمک بگیریم.

وی با بیان اینکه ساختمان های مدنظر بیشتر در مناطقی است که شهرداران آنها در جلسه حضور داشتند و پیش‌تر موارد آنها استخراج و نقشه راه آن نیز احصا شده بود گفت: در منطقه ۱۲ ساختمانی برای این جلسه نبود و این موضوع نیز بررسی می شود.

زاکانی تاکید کرد: اقدامی را قریب به یک و نیم ماه گذشته در مدیریت شهری پایتخت برای ۱۶ هزار ساختمان آغاز کردیم که برای اولین بار انجام شد زیرا پیش‌تر هر اقدامی که انجام شده بود در بعد آتش نشانی قرار می گرفت اما ما در مدیریت شهری با ۹ دستگاه تفاهم کردیم و کاری جمعی انجام شده است تا از ابعاد مختلف بعد از تهیه شناسنامه ایمنی بتوانیم در حوزه ایمنی ساختمان ها پاسخی مطمئن بدهیم.

وی افزود: ما به مجموعه ها، ساختمان های نا ایمن را معرفی می کنیم و خود مجموعه مکلف است اقدام های لازم را در بخش ایمنی انجام دهد. باید تاکید کنم ظرفیت های قانونی کشور را نیز پشت کار قرار می دهیم و اگر در این بخش به اجباری نیاز باشد به آن ها اجبار می کنیم.

شهردار تهران با بیان اینکه این پیگیری و اقدام تا جایی است که در مقابل برخی مقاومت ها ساختمان های نا ایمن را بدون تعارف پلمب کردیم، گفت: امروز می توانم این خبر خوش را بدهم که قطار ایمنی به راه افتاده است و در بخش ایمنی بنا دارد برای مجموعه های فرسوده تعیین تکلیف کند زیرا معضلات چند ده ساله بررسی و تعیین تکلیف شده و در کمیسیون ماده پنج نیز مجوزهای لازم آن اخذ شده است.

وی در خصوص جو سازی برخی جریانات سیاسی به ویژه اصلاح طلبان نیز گفت: من خادم مردم و خدمتگزار شهروندان هستم اما برخی از این افراد سیاسی آرزو دارند که من کار نکنم و برکنار شوم.

زاکانی تاکید کرد: برکناری من خنده دار است و تنها آرزوی یک سری از افراد کار نکرده در شهر است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس