تهران ۳۳ گود پرخطر دارد/ شناسایی ۳۳ هزار ساختمان ناایمن در برابر حریق

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با بیان اینکه تاکنون حدود ۳۳ هزار ساختمان ناایمن شناسایی شده است، گفت: همچنین نزدیک به ۲۰۰ گود رها شده در تهران داریم که از این تعداد ۳۳ گود پرخطر هستند.

به گزارش مشرق، علی نصیری با اشاره به اینکه با توجه به وسعت شهر تهران، تعدادی ساختمان ناایمن هم در این شهر وجود دارد گفت: این ساختمانی‌های ناایمن از دو جهت ناپایدارند. برخی مثل پلاسکو در مقابل حریق ناایمن هستند اما برخی مثل ساختمان متروپل به لحاظ سازه‌ای مشکل دارند. آمارهایی که برای ساختمان‌های ناایمن تهران توسط سازمان آتش‌نشانی تهران ارائه شده ، مربوط به ساختمان‌هایی است که مشکل ناایمنی در برابر حریق دارند.

وی ادامه داد:‌ تا کنون حدود ۳۳ هزار ساختمان ناایمن در حوزه ایمنی حریق در تهران شناسایی شده است که از این تعداد ۱۲۹ ساختمان بسیار خطرناک است و معاون دادستان تهران مورد به مورد مالکان این ساختمان‌ها را احضار و پرونده‌های آنها را به صورت جدی پیگیری می‌کند.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با تاکید بر عدم توجه به ساختمان‌هایی که از نظر سازه‌ای نا ایمن هستند گفت: بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که داشتیم ۲۲ گروه ارزیابی ساختمان‌ها با اولویت ساختمان‌های بندمرتبه و مهم تشکیل خواهد شد. ارزیابی خطر این ساختمان‌ها که تهیه شود به آمار تازه‌ای دست پیدا خواهیم کرد. این طرح با همکاری سازمان نظام مهندسی، راه و شهرسازی، آتش‌نشانی، معاونت فنی عمرانی و معاونت شهرسازی شهرداری، وزارت کار و دبیری سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با جدیت پیگیری می‌شود. دادستانی کشور هم پیگیر است.ضمن اینکه وزیر کشور هم دستورالعمل بسیار خوبی را پس از حادثه متروپل ابلاغ کرده‌اند که با این ابلاغیه کار پیش خواهد رفت.

ایمن‌سازی بافت‌های فرسوده در اولویت است


نصیری در ادامه به سیاست‌های شهرسازی شهردار تهران در راستای حذف تراکم فروشی اشاره کرده و گفت: اولویت شهرداری ایمن‌سازی بافت‌های فرسوده است. نوع سیاستگذاری موجب همکاری یا عدم همکاری مردم می‌شود. تا برای دریافت پروانه نوسازی اقدام کنند. سیاست‌های تشویقی به ویژه برای همشهریان در جنوب تهران موجب رغبت بیشتر مردم برای نوسازی خواهد شد که در دستورکار شهرداری است. ضمن اینکه برخی شهرک‌های مسکونی بر روی بافت ناپایدار و با استحکامات نامناسب احداث شده‌اند که فعلا نمی‌توانیم از آنها نام ببریم. لیست این شهرک‌ها موجود است و توسط دادستانی و شورای شهر تهران با جدیت و ساختمان به ساختمان پیگیری می‌شود. اما مشکل ما موانع حقوقی و اختلاف بین مالکان این ساختمان‌ها هست. برخی پاساژهای معروف و ساختمان‌های شهر هم ناایمن هستند که بی‌مسئولیتی مالکان را نشان می‌دهد و دستگاه قضایی و با ورود جدی که دارد با ادبیاتی متفاوت از گذشته با آنها سخن می‌گوید.

پاساژ علاء‌الدین جزو ساختمان‌های بسیار خطرناک تهران


وی افزود: یکی از ساختمان‌های ناایمن به‌ویژه در حوزه حریق پاساژ علاءالدین است. این پاساژ استانداردهای استقرار و خروج جمعیت در صورت آتش‌سوزی را ندارد و آتش‌سوزی‌های متعددی هم در این پاساژ اتفاق افتاده است. جلساتی درباره آن برگزار شده است. اما وجود مالکان متعدد، حضور جمعیت زیاد مردم، تنش‌های اجتماعی و مجاورت آن با مراکز درمانی و ترافیک به پیچیدگی‌های آن افزوده است.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرتهران اظهارکرد: یکی از برنامه‌های مدیریت بحران که در سه ماه آینده به سرانجام می‌رسد این است که شرایطی مهیا شود تا به غیر از بانک‌های اطلاعاتی ما و اطلاعاتی که بازرسی کل کشور دارند؛ شماره ۶ در سامانه ۱۳۷ برای دریافت گزارش‌های مردمی در خصوص موارد ناایمن خرد و کلان اختصاص یابد.

تهران ۳۳ گود پرخطر دارد


نصیری درباره گودهای بزرگ به ویژه گود بزرگ مجاور برج میلاد نیز گفت: نزدیک به ۲۰۰ گود رها شده در تهران داریم. از این تعداد ۳۳ گود پرخطر هستند که تعدادی از آنها در مالکیت شهرداری تهران است. بر خود فرض می‌دانیم قبل از اینکه به سراغ مردم برویم اولویت را از شهرداری آغاز کنیم یکی از این گودها در کنار برج میلاد است که قرار بود مجتمعی با کاربری چندمنظوره در آن ایجاد شود که پس از چندی مالک آن را رها کرد.

وی که در یک برنامه رادیویی صحبت می‌کرد، ادامه داد:‌ در دوره جدید مدیریت شهری، این گود به تملک شهرداری درآمد. با دستور صریح شهردار تهران از محل بودجه‌های غیر روتین که بسیار هم محدود و در اختیار شهردار است ایمن‌سازی این گود با سرعت در حال انجام است. ایمن‌سازی این گود یک سال طول خواهد کشید و برای آن سازه‌های نگهبان نصب خواهد شد ضمن اینکه ساختمان اصلی آن تعیین تکلیف شده و پیمانکار جدید ساختمان اصلی را هم خواهد ساخت. ایمن‌سازی این گود در راستای جلوگیری از خطر فروریزش سازه‌های مجاور صورت می‌گیرد. حدود سه ماه پیش اصحاب رسانه از این گود بازدید کردند اما باز هم از آنها دعوت خواهیم کرد تا از نزدیک روند کار را شاهد باشند.


رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران درباره گود خیابان ایران زمین اظهارکرد: این گود متعلق به شهرداری نیست. این گود متعلق به وزارت نفت است و وزارت نفت آن را از مالک که هم اکنون در زندان هستند برداشته به عنوان طلب برداشته است و شهرداری منطقه ۲ موضوع این گود را هم پیگیری می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    1 0
    اون همه سروصدا قالبیاف راه انداخت و هیچ کاری نکرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس