واکنش کاخ سفید به اظهارنظر یک ماه پیش بایدن درباره برجام

کاخ سفید دوباره ادعا کرد، تمرکز واشنگتن، اکنون بر احیای توافق هسته‌ای با ایران نیست.

به گزارش مشرق، پس از انتشار ویدئویی تایید نشده از جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا که حدود یک ماه پیش، برجام را مرده می‌خواند، کاخ سفید سه‌شنبه (۲۱ دسامبر) اعلام کرد که احیای توافق هسته‌ای با ایران «در حال حاضر تمرکز ما نیست».

به گزارش شبکه روسی راشاتودی، جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در پاسخ به سوالی درباره ویدئوی مذکور به خبرنگاران گفت: در حال حاضر هیچ پیشرفتی در رابطه با توافق ایران در حال وقوع نیست. پیشرفتی در آینده نزدیک را پیش‌بینی نمی‌کنیم. این تمرکز ما نیست.

یک ماه پیش نیز حسین امیرعبداللهیان در حاشیه جلسه هیأت دولت فاش کرده بود، «آمریکایی‌ها از طریق برخی از وزرای خارجه پیام‌هایی می‌دهند که برای برجام عجله و شتاب دارند، اما وقتی با رسانه‌ها مصاحبه می‌کنند می‌گویند "برجام اولویت ما نیست" و به تحریکات و حمایت از اغتشاشات اشاره می‌کنند. هدف آمریکایی‌ها کاملاً روشن است، آن‌ها می‌خواهند به ما اعمال فشار کنند تا از خطوط قرمزمان عقب بنشینیم. آنچه برای ما در مذاکرات مهم است منافع ملی مردم است؛ از این تخطی نخواهیم کرد، اما برای عبور از تحریم‌ها در مسیر مذاکره به تلاش‌هایمان ادامه می‌دهیم.

ظاهراً بایدن این اظهارنظر را ماه گذشته (نوامبر) پس از یک گردهمایی انتخاباتی در کالیفرنیا بیان کرده است. او در پاسخ به درخواست فردی که از وی می‌خواهد برجام را مرده اعلام کند، جواب منفی می‌دهد و می‌گوید: مُرده، ولی اعلام نمی‌کنیم.

بایدن در ادامه درباره علت این امر می‌گوید، «به دلایل زیادی، داستان طولانی است». طبق این گزارش، مشخص نیست که چرا بیش از شش هفته طول کشیده تا این ویدئو منتشر شود.

این اولین بار نیست که کاخ سفید می‌گوید برجام اولویت واشنگتن نیست و در هفته‌های اخیر، مقام‌های مختلف آمریکایی بارها اذعان کرده‌اند که اولویت واشنگتن بجای برجام، حمایت از اغتشاشات در ایران است.

اخیراً «ودانت پاتل» معاون سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده با حمایت از اغتشاشات در ایران و متهم کردن مقام‌های جمهوری اسلامی به نقض حقوق بشر، تأکید کرد که برجام در حال حاضر برای واشنگتن اولویت نیست.

در جدیدترین اظهارنظر هم «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده در کنفرانس خبری (دوشنبه، ۱۹ دسامبر) خود کشورهای جهان را به حمایت از اغتشاشات و ناآرامی‌های شکست‌خورده در ایران ترغیب کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • علی ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۳۰
    2 0
    انشاالله توافق نمیشه
  • IR ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۳۰
    4 1
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.
    • US ۱۷:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۳۰
      0 2
      برو بدبخت سانديس خور کاسب تحریم، سفره ملت رو تو و امثال تو بی آب و نون کردید
  • Karim IR ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۳۰
    0 0
    اولویت جدید امریکا در باره ایران ایجاد یک اجماع جهانی با توسل به بهانه ای نقض حقوق بشر و استفاده نیروهای امنیتی ایران از تجاوز به زندانیان به عنوان ابزار شکنجه است.این خط جدید با هماهنگی احتمالی با عناصر احزاب اصلاح طلب همراه خواهد بود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس