کد خبر 1447530
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۳
جرایم سایبری

یک ضرب‌المثل معروف است که می‌گوید «پنیر مفت فقط در تله موش پیدا می‌شود»، این ضرب‌المثل در مورد عمده جرائمی که در بستر فضای مجازی در حال رقم خوردن است، مصداق دارد.

به گزارش مشرق، حسین فصیحی طی یادداشتی در روزنامه جوان نوشت: یک ضرب‌المثل معروف است که می‌گوید «پنیر مفت فقط در تله موش پیدا می‌شود»، این ضرب‌المثل در مورد عمده جرائمی که در بستر فضای مجازی در حال رقم خوردن است، مصداق دارد. از جمله اینکه این روزها همزمان با نزدیک شدن به شب یلدا، کسب و کار مجرمان سایبری برای بهره‌برداری از موجودی حساب بانکی شهروندان رونق گرفته است. ارسال پیامک حاوی لینک یا پست‌هایی با مضمون حراج واقعی به مناسبت شب یلدا، قرعه‌کشی به مناسبت شب یلدا و مضامینی از این دست ممکن است خیلی‌ها را برای خرید کالا یا برنده شدن مبلغ بالایی در مسابقه وسوسه کند. بسیاری از مجرمان هم با راه انداختن فروشگاه‌های مجازی، تصاویری از کالاهای لوکس را با قیمت نازل آگهی می‌کنند.

در چنین شرایطی که بسیاری از کاربران خریدهایشان را از بستر سایبر انجام می‌دهند، برخورد با چنین مواردی یک فرصت تلقی می‌شود. آن‌ها در یک مقایسه ساده، قیمت کالای مورد نظر را با قیمت واقعی آن قیاس می‌کنند و بدون توجه به حقیقی یا قلابی بودن کالای مورد نظر روی لینک اعلام شده کلیک می‌کنند. کلیک کردن روی لینک‌ها، کاربران را به درگاه‌های جعلی هدایت می‌کند و آن‌ها بعد از انجام همه مراحل درخواست شده، اطلاعات بانکی خود را در اختیار هکرها قرار می‌دهند. مجرمان سایبری بعد از دریافت اطلاعات مورد نیازشان با موجودی حساب کاربران، خریدهای امن انجام می‌دهند یا موجودی حساب‌ها را به حساب‌های اجاره‌ای منتقل می‌کنند. وقتی پیامک برداشت موجودی برای کاربر ارسال می‌شود، تازه می‌فهمد به جای برنده شدن در قرعه‌کشی یا صرفه‌جویی در خرید کالایی ارزان همه دارایی‌اش را از دست داده است. در چنین شرایطی باید با روحیه‌ای پریشان به استقبال شب یلدا برود.

بستر مجازی نمی‌تواند محلی امن برای خرید یا روابط بین کاربران باشد، از همین‌رو باید مدام مورد راستی‌آزمایی قرار گیرد. شاید هنوز تشخیص اینکه فروشگاهی دارای نماد اعتماد باشد برای بسیاری از کاربران مقدور نباشد که باید کاربران در این باره آموزه‌های لازم را از منابع مورد نظر کسب کنند. نماد اعتماد الکترونیکی که علامت آن ترکیبی از کلمه «نماد» و حرف «e» به رنگ آبی است، تأیید شده از سوی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی کشور است و بیانگر فعالیت قانونی سایت مورد نظر است که بالا یا پایین سایت قرار می‌گیرد. ذکر این نکته هم ضرورت دارد که وجود این علامت در سایت‌ها به تنهایی کافی نیست و باید اطلاعات آن سایت هم در سامانه نماد ثبت شده باشد، چراکه برخی سایت‌ها برای فریب کاربران نماد جعلی نماد الکترونیک را روی سایت خود قرار می‌دهند.

برای راستی‌آزمایی در این باره باید روی علامت نماد الکترونیک کلیک کنید تا وارد صفحه مربوط به آن کسب و کار در سامانه «آی نماد» شوید. در آن صفحه، اطلاعات مورد نیاز از جمله مالک، تاریخ عضویت و تاریخ اعتبار سایت درج شده است که در صورت درج اطلاعات درست می‌توان از آن سایت خرید امن را انجام داد. در مواردی هم برخی از سایت‌ها نماد اعتماد خود را در دسترس کاربران قرار نمی‌دهند. در چنین شرایطی باید با مراجعه به سایت آی نماد، فهرست سایت‌های دارای آی نماد را جست‌وجو و در صورت وجود نام سایت از آن خرید کرد. همه موارد اشاره شده در کمتر از یک دقیقه قابل انجام است، یک دقیقه‌ای که با صرف آن می‌شود از موجودی حساب‌ها مراقبت کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس