اروپا آمریکا

شورای روابط خارجی آمریکا درباره تشدید شکاف‌ها و اختلافات اقتصادی میان این کشور و اعضای اتحادیه اروپا هشدار داد.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: در گزارش منتشرشده از سوی این شورا آمده است: دو سال پس از انتخاب جو بایدن به ریاست جمهوری آمریکا شکاف‌های عمیقی میان سیاست‌های اقتصادی آمریکا و متحدان اروپایی پدید آمده است و اگر این شکاف‌ها به‌درستی مدیریت نشوند، چشم‌انداز دولت بایدن از نظم اقتصادی جهانی جدید که در آن ایالات‌متحده با متحدان و شرکای خود در اروپا و آسیا برای مهار جاه‌طلبی‌های چین و روسیه همکاری می‌کند، می‌تواند به دنیایی از بلوک‌های اقتصادی رقیب تبدیل شود. پس از ماه‌ها اختلافات بی‌صدا، این اختلافات هفته گذشته آشکار شد. تیری برتون، کمیسر بازار داخلی اتحادیه اروپا، اعلام کرد که از نشست‌های این هفته شورای تجارت و فناوری ایالات‌متحده و اتحادیه اروپا در مریلند خارج می‌شود. او با اشاره به گلایه‌های اتحادیه اروپا در مورد یارانه‌های جدید ایالات‌متحده برای خودروهای برقی و انرژی پاک گفته که اینها به‌ضرر خودروسازان و سایر شرکت‌های اروپایی است.

امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه که هفته گذشته برای شرکت در اولین ضیافت شام دولتی کاخ سفید پس از شیوع همه‌گیری کووید-۱۹ در واشنگتن بود، گفت که یارانه‌های ایالات‌متحده «برای اقتصاد آمریکا بسیار خوب است، اما این یارانه‌ها به‌درستی با اقتصادهای اروپایی هماهنگ نشده‌اند.» برونو لومر، وزیر اقتصاد و دارایی فرانسه، پیش از این دیدار، ایالات‌متحده را به دنبال‌کردن سیاست صنعتی سبک چینی متهم کرد. یارانه‌های مورد بحث، بخشی از دو لایحه بزرگ است که در اوایل سال جاری توسط کنگره آمریکا تصویب شد: قانون کاهش تورم و قانون «چیپس» (CHIPS). اولی، یعنی قانون کاهش تورم، ۳۷۰ میلیارد دلار یارانه برای پذیرش سریع‌تر انرژی پاک در ایالات‌متحده ارائه می‌دهد.

از جمله شامل اعتبار مالیاتی برای خریداران آمریکایی که خودروهای الکتریکی می‌خرند، اما فقط در صورتی که خودروها در آمریکای شمالی مونتاژ شوند و اجزای آنها در ایالات‌متحده یا در دیگر کشورهای «شریک‌های تجارت آزاد» ساخته شده باشند؛ موضوعی که به شرکت‌های خودروسازی اروپایی مانند فولکس‌واگن و بی‌ام‌و آسیب می‌رساند. لایحه «چیپس» هم ۵۲ میلیارد دلار در حمایت از شرکت‌های نیمه‌هادی برای ساختن کارخانه‌های جدید و پیشرفته در ایالات‌متحده ارائه می‌کند.

رهبران اروپایی هر دو اقدام را به‌عنوان یارانه ناعادلانه به شرکت‌های آمریکایی می‌دانند که چالش‌های رقابتی این قاره را تشدید می‌کند و اروپا را به‌سوی یک مسابقه یارانه‌ای با ایالات‌متحده و چین هل می‌دهد. ایالات‌متحده کمپین گسترده‌ای را برای جلوگیری از فروش نیمه‌هادی‌های پیشرفته و تجهیزات ساخت تراشه، به چین، راه انداخته است، اما هنوز متحدانی مانند ژاپن و هلند را متقاعد نکرده که این کار را انجام دهند. میکی آدریانسنس، وزیر اقتصاد هلند به فایننشال‌تایمز گفته که کشورش در مورد روابط با چین «بسیار مثبت» است و اروپا و هلند «باید استراتژی مختص خود را» برای کنترل صادرات به چین داشته باشند. این اختلافات فزاینده تا حدی نتیجه جنگ روسیه علیه اوکراین است. گرچه ایالات‌متحده و اروپا جبهه متحدی را در مورد کمک‌های نظامی به اوکراین و اِعمال تحریم‌ها علیه روسیه حفظ کرده‌اند، اروپا بهای اقتصادی بسیار بالاتری را برای این درگیری پرداخته است».

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس