اوکراین

کشورهای اروپایی بودجه کمک‌های بشر دوستانه به کشورهای فقیر را صرف جنگ اوکراین می‌کنند.

به گزارش مشرق، کشورهای اروپایی با قطع بودجه برای کمک های بشر دوستانه به کشورهای فقیر و جنگ زده، این بودجه را برای کمک نظامی به اوکراین برای جنگ با روسیه اختصاص می‌دهند.

به نقل از پرس تی وی، روسیه هشدار داده است همه تسلیحاتی که غرب در اختیار اوکراین قرار می‌دهد، اهداف مشروع برای ارتش این کشور به شمار می‌آید.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در سخنانی گفت: تسلیحاتی که غرب در اختیار اوکراین قرار می‌دهد یا به دست ارتش روسیه خواهد افتاد یا نابود خواهند شد. این هشدار کرملین در حالی صورت می‌گیرد که گزارش‌های رسانه‌ای از مقامات آمریکایی نقل می‌کنند که این کشور به دنبال ارسال سامانه دفاع موشکی «پاترویت» به اوکراین است.

براساس این گزارش، این ارسال در هفته جاری صورت می‌گیرد؛ آمریکا به تازگی حمایت خود از دفاع هوایی اوکراین را در واکنش به افزایش حملات موشکی روسیه به این کشور افزایش داده است. واشنگتن از زمان شروع جنگ تاکنون بیش از نوزده میلیارد دلار کمک نظامی به اوکراین کرده است.

از زمان شروع جنگ در اوکراین، کشورهای اروپایی تمرکز خود را بر حمایت از «کی یف» به صورت نظامی یا مالی قرار داده اند این در حالی است که حمایت اروپا از آوارگان اوکراینی باعث کاسته شدن از حمایت این کشورها از دیگر بحران‌های مهاجران در سراسر دنیا شده است. کشورهای اروپایی بزرگترین کمک کنندگان بین المللی به شمار می‌آیند و در سال‌های اخیر، کشورهای اروپایی سالیانه پنجاه میلیارد یورو به برخی کشورهای کمتر توسعه یافته که به کمک‌های خارجی متکی هستند، ارسال کرده اند.

با این حال، از زمان شروع جنگ در اوکراین، کمک‌هایی که به کشورهای دیگر می‌شد به صورت تدریجی کاسته و به جنگ در اوکراین ارسال شده است. اتحادیه اروپا همچنین برای افزایش دو ممیز یک دهم درصد میلیارد یورو به صندوق کمک‌های نظامی به اوکراین علیه روسیه توافق کرده اند. این به اصطلاح صندوق تسهیل صلح اروپایی سال گذشته برای تسهیل کمک‌های مالی اتحادیه اروپا به شرکای بین المللی خود تاسیس شده است. بودجه اولیه این صندوق ۵.۷ میلیارد یورو تا ۲۰۲۷ بود، ولی در ده ماه که از جنگ اوکراین گذشته، این صندوق خالی شده است.

اتحادیه اروپا و کشورهای عضو تاکنون به پرداخت ۸ میلیارد یورو کمک نظامی به اوکراین علیه روسیه متعهد شده اند؛ بر اساس اعلام کمیته بین المللی صلیب سرخ، هشتاد درصد از مردم نیازمند به کمک‌های انساندوستانه در بیست کشور به سر می‌برند که با تخصیص بخشی عمده از کمک‌ها به اوکراین و آوارگان اوکراینی باعث شده است میلیون‌ها نفر دیگر که کمک مبرمی به کمک‌های بهداشتی، آموزش و غذا در سراسر دنیا نیاز دارند، محروم بمانند.

براساس گزارش جدید، حدود سیصد میلیون نفر که نیمی از آن‌ها را کودکان تشکیل می‌دهند، به شدت نیازمند کمک هستند که برخی از آن‌ها در مناطق جنگ زده و فقیرترین کشورهای دنیا ساکن هستند که بعد از جنگ اوکراین از اولویت خارج شده اند. برای نمونه، در حالی که نیمی از مردم سومالی با قحطی روبرو هستند، این کشور آفریقایی در سال گذشته فقط شصت و هشت درصد از بودجه لازم برای کمک درخواستی را بعد از یک سال دریافت کرده است، در حالی که اوکراین همین میزان کمک را در شش هفته دریافت کرده است.

کشورهای اروپایی معیارهای دوگانه را در پناه دادن به آوارگان اوکراینی و دیگر پناهجویان اعمال می‌کنند که اولویت با اوکراینی هاست. برای نمونه، دانمارک که برای آوارگان سوری، معیارهایی بسیار سخت را اعمال می‌کند، این سیاست‌ها را در قبال اوکراینی‌ها چشم پوشی می‌کند. در انگلیس هم دولت این کشور همه کمک‌های غیر حیاتی ۲۰۲۰ را قطع و بودجه رسمی توسعه خود را از هفت دهم درصد به پنج درصد کاهش داده است. مرکز توسعه جهانی اعلام کرد این میزان کمک کاهش یافته برای اسکان آوارگان اوکراینی در این کشور صرف می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۵
    0 0
    خوب چرا روسیه از پهبادهای ارزان قیمت برای هدف قرار دادن این تاسیسات استفاده نمی کند استفاده از موشک های کروز گران قیمت برای نبردهای طولانی مدت روسیه اصلا به صلاح نیست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس