1

این روزها هشدارهای مکرر اصلاح‌طلبان درباره وضعیت کشور پیامی روشن برای آمریکایی‌ها دارد،برای پیدا کردن لیدر اغتشاشات به نیروهای تکیه نکن؛ در محله جماران یک سیاست‌مدار بازنشسته برای شما نور بالا می‌زند!

سرویس سیاست مشرق- آذر سال ۱۳۷۹ وزارت کشور تصمیم می‌گیرد تا سمیناری را برای فرمانداران، بخشداران و نیز مدیران سیاسی نزدیک به دولت برگزار کند؛ هدف آن بود که در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری میزان هماهنگی میان مدیران دولت و احزاب سیاسی چپ بالا رفته و انتخابات برای پیروزی مجدد خاتمی تسهیل شود، اما در کمال ناباروری دو روز قبل از برگزاری این نشست مهم برخی احزاب اصلاح‌طلب در جبهه دوم خرداد و نیز تعدادی از فرمانداران وقت اعلام کردند که حاضر به حضور در این همایش نبوده و برای دیدار با خاتمی به تهران سفر نخواهند کرد!

این ماجرا باعث خشم شدید وزارت کشور دولت اصلاحات شد؛ این وزارتخانه به‌عنوان متولی برگزاری انتخابات با چالشی سخت روبرو شده بود زیرا مدیران دوم خردادی و اغلب سیاسی منتسب به جناح لیبرال و اصلاح‌طلب حاضر نبودند زیر بار برگزاری انتخاباتی بروند که برنده آن محمد خاتمی باشد! این مدیران سیاسی معتقد بودند که ۴ سال دولت خاتمی به بن‌بست سیاسی رسیده و چه نیازی است که بار دیگر شانس خود را برای انتخابات امتحان کند، برخی دیگر نیز به دلیل مشکلات شخصی با مصطفی تاج‌زاده معاون سیاسی وقت در وزارت کشور حاضر نبودند با دولت اصلاحات همکاری کنند.

آن روزها تاج‌زاده با گذاشتن فشار شدید روی مدیران و احزاب اصلاح‌طلب به آن‌ها گفته بود یا در انتخابات به سود خاتمی وارد گود شوند، یا آنکه مقدمه حذف سیاسی آن‌ها را فراهم می‌کند. همین دست مسائل حاشیه‌ای باعث آن شد که برگزاری سمینار سیاسی برای خاتمی با بحران جدی در عدم مشروعیت روبرو شود.

این ماجرا البته با پادرمیانی برخی ژنرال‌های اصلاح‌طلب حل‌ و فصل شده و آن‌ها با برقراری تماس با برخی استانداران و مدیران ارشد سیاسی از آن‌ها خواستند که رو رد رو با رئیس‌جمهور انتقادات و مسائل سیاسی را روبرو کنند؛ ازاین‌رو در آخرین روزهای سرد پاییزی گردهمایی مدیران سیاسی کشور (وابسته به جناح چپ) در تالار وزارت کشور برقرار می‌شود؛ در آن جلسه خاتمی به‌شدت از تاج‌زاده دفاع می‌کند و در بخشی از سخنان خود اعلام می‌کند که اگر اردوگاه اصلاح‌طلبان در انتخابات کم‌کاری کنند گناهی نابخشودنی انجام داده‌اند!

در میانه سخنان خاتمی برخی از فرمانداران با بلند کردن صدا وارد بحث شده و رو به رئیس دولت اصلاحات می‌گویند که او در ۴ سال گذشته به گُلی بر سر چپ‌ها زده که برای ادامه کار بازهم به قدرت نیاز دارد، فرماندار یکی از شهرهای مرزی نیز بلند شده و با صدای بلند می‌گوید: «آقای خاتمی وقتی باید پای رفراندوم برای رفتن جمهوری اسلامی محکم می‌ایستادی، طفره رفته و بازی را به رقیبت واگذار کردی، حالا برای چه ما را دور خود جمع کرده‌ای!؟»

خاتمی که انتظار این سطح از انتقادات از سوی مدیران خود را نداشت؛ کمی مکث کرده و می‌گوید اگر آن‌ها به ادامه راه اصلاحات امید ندارند، او وارد انتخابات نشده و سیاست را برای همیشه کنار می‌گذارد، این سخنان با استقبال برخی از احزاب تندرو در جبهه دوم خرداد روبرو می‌شود. فردای آن روز روزنامه رسالت در سرمقاله خود با کنایه نوشت که اصلاحات مانند استخوانی در گلوی دولت خاتمی گیرکرده است؛ نه راه هضم آن را دارد و نه راه پس دادنش را!

مدتی بعد و در هنگام ثبت‌نام در انتخابات ریاست جمهوری رئیس دولت اصلاحات با چشمی گریان رو به روی خبرنگاران قرار گرفت. صادق خرازی بعدها در تحلیلی از آن ماجرا نوشت که مردم می‌فهمند و فرق گریه با خنده را به‌خوبی تشخصی می‌دهند. البته هیچ‌کس در میان جناح دوم خرداد حاضر نشد دلیل اشک‌های خاتمی در صبح روز ثبت‌نام در انتخابات را توضیح بدهد.

چه عواملی باعث شد لیدر بازنشسته اصلاحات به صحنه آشوب بازگردد؟ / تحلیل عنصر امنیتی نزدیک به روحانی درباره اغتشاشات اخیر!

شلیک آخر به اصلاحات در جماران!

لیدر اصلاحات فقط در سالن وزارت کشور از سیاست خداحافظی نکرده است؛ او سه سال قبل از آن درست در شرایطی که تازه شش ماه از ورودش به پاستور نگذشته بود تحت تأثیر افراطیون بازهم سعی کرد با نامه‌نگاری و اعلام استعفای سیاسی کشور را دچار بحران کند، روایت است که این استعفاهای سیاسی چندباری تکرار شده است.

هر بار در این قهر و آشتی‌ها رهبر انقلاب از خاتمی در برابر دسیسه تندروها و افراطیون دوم خردادی حمایت کرده و مانع از سقوط سیاسی او شد. خاتمی پس از فتنه سال ۸۸ با وجود نقش پر رنگ در آن غائله آمریکایی باز نیز اعلام کرد که از سیاست خداحافظی کرده که البته مدتی بعد تصمیم خود را در شهر دماوند عوض کرد.

سال ۹۶ درست در روزهایی که فشار جبهه اصلاحات (شعسا) برای لیست بندی افزایش‌یافته بود بخاتمی ار دیگر قهر کرده و اعلام کرد که به دلیل فساد شدید در دوران بستن لیست‌ها و فشار برخی افراد برای تائید آن از سوی او حاضر نیست از لیست اصلاح‌طلبان در شورای شهر حمایت کند. البته او مدتی بعد با توصیه برخی زعمای اصلاح‌طلب با انتشار یک ویدئو مجزا از لیست کرباسچی در انتخابات حمایت کرد، خاتمی بعد از پیروزی جناح چپ در انتخابات سال ۹۶ به‌مرور از فضای سیاسی محوشده و به‌تدریج همراه با ناکارآمدی دولت روحانی سقوط کرد.

وضعیت خاتمی آن‌چنان وخیم شد که او در آبان سال ۹۸ به‌عنوان عامل وضع موجود در لیست سیاه اصلاح‌طلبان رادیکال قرارگرفته و برخی از آن‌ها اعلام کردند به دلیل عدم همراهی کامل خاتمی با براندازی او شایسته رهبری جناح چپ در آینده نیست! در آن روزها برخی موسوی خوئینی را گزینه‌ای بهتر برای لیدری اصلاحات می‌دانستند؛ شیخ کهنه‌کار اصلاحات نیز با نوشتن نامه‌های بدون آداب به رهبر انقلاب سعی داشت برای خود میان هسته سخت اصلاحات جابازکرده و مقدمه حذف خاتمی را فراهم کند.

اما شلیک آخر به خاتمی در انتخابات سال ۱۴۰۰ شکل گرفت، او تحت‌فشار شدید جبهه اصلاحات (که این بار ناسا نام داشت) قرارگرفته تا از یکی از مدیران بی‌کیفیت روحانی در انتخابات حمایت کند، خاتمی این بار حاضر نبود ته‌مانده اعتبار سیاسی خود را خرج کرده و با پر کردن ویدئو به صحنه وارد شود. در آن روزها بهزاد نبوی چریک پیر اصلاحات با هماهنگی با حزب لیبرال کارگزاران سازندگی مدام زیر گوش خاتمی می‌خواندند که همتی به‌اندازه کافی رأی داشته و می‌توان به‌سادگی انتخابات را دومرحله‌ای کرد، در برابر آن برخی از اعضای هسته سخت اصلاحات چون تاج‌زاده؛ صفایی فراهانی و علوی‌تبار و نیز برخی اعضای مرکز مطالعات استراتژیک دفتر روحانی به خاتمی هشدار داده بودند که وارد این صحنه غیرقابل‌پیش‌بینی در انتخابات نشود.

خاتمی که تا پیش‌ازاین با ارسال نامه به رهبر انقلاب سعی داشت همچنان خود را در فضای سیاسی حفظ کرده و پرستیژ افراطی در لب مرز برای خود تعریف کند؛ درنهایت بدون نام بردن از نامزد ناسا به حسینیه جماران رفته و به‌صورت تلویحی از همتی حمایت کرد؛ این قمار سخت البته برای لیدر اصلاحات آورده‌ای نداشته و جبهه اصلاحات با به دست آوردن کمتر از ۲ میلیون رأی شکست مفتضحانه‌ای خورد.

این شکست سخت باعث شد تا خاتمی این بار تصمیم بگیرد برای همیشه اعلام بازنشستگی سیاسی کند؛ این اتفاق دو دلیل مهم داشت. اختلافات شدید میان اصلاح‌طلبان در تعیین مرزهای سیاسی و نیز از دست دادن اعتبار اجتماعی باعث شد خاتمی پس از ۲۲ سال را تصمیم خود در وزارت کشور را نهایی کرده و اعلام بازنشستگی سیاسی کند.

چه عواملی باعث شد لیدر بازنشسته اصلاحات به صحنه آشوب بازگردد؟ / تحلیل عنصر امنیتی نزدیک به روحانی درباره اغتشاشات اخیر!

چه عواملی باعث شد لیدر بازنشسته اصلاحات به صحنه آشوب بازگردد؟ / تحلیل عنصر امنیتی نزدیک به روحانی درباره اغتشاشات اخیر!

حیات غوطه‌ور شده در اتمسفر اغتشاشات

تفسیر جناح چپ رادیکال از وضعیت سیاسی کشور آن بود که پروژه‌های کلانی چون نرمالیزاسیون داخلی(اصلاحات با مدل بهارپراگ) و نرمال‌سازی خارجی (برجام) باعث شده است که اصلاح‌طلبان گفتمان‌های اصلی خود را ازدست‌داده و زمین‌گیر شوند! سعید حجاریان تئوریسین ارشد اصلاحات پس از شکست سخت اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری نوشت: اصلاحات صندوق‌محور مرد! اما قبل از تدفین شکوهمند باید به اتاق تشریح برده شود تا علت مرگ روشن شود. آیا مرگ براثر کهولت سن بوده یا رد پای قاتل یا قاتلانی را می‌توان پیدا کرد.

این اعلام مرگ اصلاحات به معنای مرگ سیاسی خاتمی هم بود! ازنظر هسته سخت اصلاحات ادامه حیات سیاسی برای چپ‌ها تنها در رادیکالیسم معنا شده و خاتمی مرد چنین میدانی برای اصلاح‌طلبان نبود. ازاین‌رو جناح چپ باید سانترالیستی شده و رهبری خنثی در آن تغییر کند، این تغییر وضعیت بی‌شباهت به پاک‌سازی‌های تقی شهرام در سازمان مجاهدین خلق در سال ۵۳ نبود، تقی شهرام از دل سازمان مجاهدین(منافقین) یک گروه رادیکال‌تر و البته پراکسیسی ساخت که به‌شدت تصفیه سیاسی شده بود.

افرادی چون علوی‌تبار؛ تاج‌زاده و عبدالله نوری مدافع این تغییرات بوده و گروهی دیگر چون محمدرضا تاجیک و حمید جلایی‌پور این گژتابی سیاسی را خطرناک توصیف می‌کردند. این کشمکش شدید سیاسی باعث شد تا خاتمی با برگزاری چند جلسه سری در مجمع روحانیون مبارز عطای سیاست را به لقای آن بخشیده و اعلام بازنشستگی کند؛ این سطح از جدایی به حدی بود که برخی جلسات مشورتی با خاتمی به‌صورت کامل تعطیل‌شده و محافل سیاسی از محله جماران به تجریش منتقل شد!

اما عاقلان و خبرگان سیاسی می‌دانستند که این رفتن خاتمی؛ بازهم آمدنی دارد و او مردی نیست که حرفش یک‌کلام باشد! اعتبار این سخن چند ماهی بعد مشخص شد. هم‌زمان با بروز برخی اغتشاشات محله محور با هدایت میدانی منافقین در داخل و گرای آمریکایی‌ها در خارج بار دیگر خاتمی به صحنه آمد. البته این بازگشت بااحتیاط بیشتری نسبت به قبل بود.

چه عواملی باعث شد لیدر بازنشسته اصلاحات به صحنه آشوب بازگردد؟ / تحلیل عنصر امنیتی نزدیک به روحانی درباره اغتشاشات اخیر!

شاهد این ماجرا یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب است! احمد زیدآبادی اخیرا درباره بازگشت دوباره خاتمی به سیاست پس از اعلام بازنشستگی در میانه آشوب‌ها نوشته است:

دیروز وزش بادی تند، هوای تهران را پاک و دلپذیر کرده بود. به‌اتفاق فرزندم راهی دارآباد شدیم، البته نه برای گردش و تفرج در دامنه‌های شمال شرقی تهران، بلکه برای دیدار با سید محمد خاتمی. آقای خاتمی از اعلام کناره‌گیری‌ام از سیاست دل‌نگران شده بود و می‌خواست دلیلش را بداند. دوساعتی باهم دراین‌باره گپ زدیم. من برای آقای خاتمی به‌عنوان یک روحانی خوش‌فکر و فرهنگی و مداراجو همیشه احترامی عمیق قائل بوده‌ام، گرچه نیش قلمم علیه برخی جنبه‌های نگاه و عملکرد سیاسی او معمولاً تیز بوده است. جالب اینکه آقای خاتمی هم گفت که چند ماه پیش درصدد انجام همان کاری بوده که من انجام داده‌ام یعنی اعلام کناره‌گیری از سیاستِ روزمره و دل‌مشغولی به کارهای نظری و فکری و فرهنگی، اما تحولات ماه‌های اخیر وی را از این کار بازداشته است. به او گفتم به خلاف ظاهر اوضاع، یکی از احتمالات آینده، اقبالِ دوبارهٔ جامعه به اوست. خندید و گفت؛ دیگه از من گذشته است! گفتم؛ گردش روزگار اما غریب است…. بساط دیدارهای هفتگی او بار دیگر احیا شده و او سعی کرد با گرفتن ژستی رادیکال‌تر صحنه‌گردانی کند.

زیدآبادی در این نوشته کوتاه به‌صورت تلویحی اشاره‌کرده است که خاتمی اغتشاشات را بهترین فرصت برای بازگشت به سیاست می‌داند. این جمله به آن معنا بود که جناح چپ این بار حیات خود را به اغتشاشات گره‌زده و گمان می‌کند که آشوب کاتالیزگر احیای آن‌ها و اتمفسر تجدید تشکیلاتی مجدد است.

خاتمی در اولین جلسه سیاسی با همفکرانش پس از اغتشاشات می‌گوید:

دامنه وضع کنونی هرلحظه زمینه‌های فروپاشی اجتماعی را پهن‌تر و بیشتر می‌کند؛ اینکه هر اعتراضی، اغتشاش معرفی شود و برخورد خشن و سخت با آن توجیه گردد مشکل را بیشتر می‌کند. اینکه هر اعتراضی، اغتشاش معرفی شود و برخورد خشن و سخت با آن توجیه گردد مشکل را بیشتر می‌کند. ظاهراً نیاز به شنیدن شدن آن [توسط حکومت] احساس نمی‌شود چه رسد به عمل کردن به آن.

این جملات چند کُد سیاسی مشخص داشت؛ ازجمله آنکه «خود اصلاحی» و «اولین گام اصلاح» به معنای آن بود که خاتمی خود را آلترناتیو حاکمیت در وارای اغتشاشات تعریف کرده است. این بازگشت عجیب دارای محاسباتی خاص در دستگاه سیاسی است. محمدعلی ابطحی دراین‌باره نوشته است که خاتمی این کُدها را طی یک نامه بلند و بالا برای رهبر معظم انقلاب اسلامی ارسال کرده است.

این دست نامه‌نگاری‌ها باهدف گرفتن ماهی از جوی کم‌عمق اغتشاشات شخصیت ضعیف خاتمی را بار دیگر در معرض قضاوت قرار داده است. در شرایطی که اکثریت جامعه مخالفت خود را با هرج‌ومرج و ناامنی و به‌طورکلی پروژه براندازی با عدم همراهی با اغتشاشگران به اثبات رسانده‌اند؛ تلاش لیدر اصلاحات برای عمیق نشان دادن جراحت دشمن به مردم قابل‌تأمل است!

چه عواملی باعث شد لیدر بازنشسته اصلاحات به صحنه آشوب بازگردد؟ / تحلیل عنصر امنیتی نزدیک به روحانی درباره اغتشاشات اخیر!

ترسیم پنج فاز اغتشاشات از سوی هسته سخت اصلاحات

بازگشت خاتمی به سیاست باعث شده است که اصلاح‌طلبان اغتشاشات اخیر را در ۵ فاز مجزا از یکدیگر تقسیم‌بندی کنند، از نگاه این جریان فعال شدن خاتمی در فاز دوم از آشوب تعریف می‌شود.

فاز اول آن اجتماعی کردن جریان آشوب بود (استفاده از بستر اینترنت برای هم‌افزایی) ، فاز دوم القاء رهبری برای آن (اکتیو شدن خاتمی) است، فاز سوم ترسیم‌شده توسط هسته آشوب (آغشته سازی خاکستری‌های به خیابان) و فاز چهارم و پنجم به ترتیب در «تغییر میل اجتماعی» و «براندازی» نقطه‌گذاری شده است.

اخیراً یکی از مدیران ارشد و امنیتی روحانی در مرکز مطالعات استراتژیک ریاست جمهوری در جمع محدودی از دانشجویان مؤثر در اغتشاشات گفته است که این آشوب‌های اخیر تا کنون وارد دو مرحلهٔ آن شده است و در مرحلهٔ پنجم حکومت سقوط می‌کند!

نکته قابل‌توجه آنکه در فاز دوم و در لایه پنهان بیانیه‌ها اظهارات و تحلیل‌های سریالی جناح چپ، تلاشی سخت برای مشروعیت زدایی از جمهوری اسلامی در جریان است. پروژه‌ای که در آن ضمن زیر سؤال بردن قوانین رسمی با محتوای اسلامی و اعتبار زدایی از رویکردها روشها و عملکرد نظام اسلامی مدام بر ضرورت تغییر/ اصلاح در این موارد تأکید می‌کند. به عبارتی منظور اصلاحات از «حکمرانی خوب»، حکومتی با پوسته نحیف اسلامیت است که محوریت اصلی آن را مبانی و تفکرات غربی تشکیل می‌دهد.

این روزها هشدارهای مکرر اصلاح‌طلبان درباره وضعیت دیپلماسی کشور با تکیه‌بر فرجام برجام و اولتیماتوم شورای حکام پیامی روشن برای آمریکایی‌ها دارد، با این مضمون که برای پیدا کردن لیدر اغتشاشات به نیروهای برانداز درخارج از کشور تکیه نکن؛ در محله جماران یک سیاست‌مدار بازنشسته برای شما نوربالا می‌زند!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 84
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 12
  • IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
    25 43
    خودتون آوردینش
    • IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
      21 2
      انسان مسخ شده نمیداند که مسخ شده
    • IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
      15 3
      دواشتباه اصلاح طلبها بعضاشون دارن 1مماشات وسپردن به غارتگران فاسدوجنایتکارفرعونی خواهی 2گسترش فسادوحاشیه پرستی برای اشرافیگری شان که شاهدهستیم بعضی چفیه کرواتی های مجلس غیرشفاف هم جزوشونن
    • IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
      7 3
      نمیاوردنش هم همین شماها میگفتین ریاست جمهوری انتخابی... در حالی که در دنیا فقط 2 کاندیدا داریم ولا غیر
    • IR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
      13 4
      این که خاتمی بنا داشته است از سییاست کناره گیری کند اما با شروع فتنه از تصمیم خود منصرف شده است حاکی از ناامیدی وی به آینده سیاسیش بوده است و این که آشوب و بلواها را برای خود روزنه امیدی می داند! این یعنی این که از آب گل آلود ماهی گرفتن! یعنی یک فرصت طلب حقیر!!!!
    • IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
      14 5
      مرگ بر خاتمی
    • IR ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
      2 6
      بچه هایه چیزی بگم جدی جدیدترکیه داره باامریکادرگیرجنگ میشه
    • IR ۱۸:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
      12 2
      گونی اندازه همه لیدرهای وطن فروش سوروس باز آماده است
    • IR ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
      9 0
      مماشات با بعضی از نوجوانان و فریبخوردگان به هیچ عنوان شامل رجاله های سیاسی که (عاملیت و مزدوری آنها برای غرب جزو بدیهیات شده) نمیشود،برای پدرخوانده های منافقین اجرای حکم صحرایی لازم هست.
    • راد IR ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
      8 2
      هاشمی آوردش
    • IR ۲۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
      2 2
      گونی پس به چه دردی میخوره؟ فقط واسه یه مشته واداده متوهمه؟ یا واسه أب الشیطان هم هست؟
    • IR ۲۳:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
      3 0
      تمام فتنه های سالهای اخیر میوه درختی هستن که نهالش تو سال 76 توسط همین خاتمی ملعون و دارودسته ش کاشته شدن... خدا لعنتشون کنه
  • IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
    74 21
    لعنت خداوند بر اصلاح طلبان که بر خلق خداوند ظلم می کنند.
    • IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
      28 42
      لعنت بر شما که هرگز اشتباهات خود را قبول نمی کنید
    • IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
      21 11
      بزرگترین اشتباه ما محاکمه و مجازات نکردن سران افسادطلب فتنه‌ ۸۸ در همون موقع بود که باعث این همه هزینه سازی برای مردم و کشور شد
    • IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
      12 1
      لعنت خدا بر مشرکین
    • سرطان اصلاحات IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
      14 3
      اصلاح طلب قائل به هیچ چیز نیست نه قانون نه اخلاق نه عرف نه جامعه نه شرع ... اصلاح طلب به یک هدف می اندیشدآنچه به نفع من نیست حذف شود حتی قانون وکتاب خدا
    • IR ۱۸:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
      0 0
      روحانی قرار بود شعار مرگ برداشته بشه
    • IR ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
      7 3
      طبق گفته خودشون حداقل ۲۴ سال حکمرانی نظام اسلامی در دست اینها بوده است حداقل والا به قول محسن هاشمی رفسنجانی سی و چهار سال از عمر چهل ساله انقلاب در اختیار اینها بوده است. بنابراین اگر منصفانه بخواهیم قضاوت کنیم وضعیت بد اقتصادی موجود نتیجه طرز تفکر حاکم بر اردوگاه اصلاحات بوده است. راه نجات کشور یک راه بیشتر نیست و آن هم اتکا به نیروهای کارآمد ، مستقل و دلسوز و توجه به منافع ملی و توجه نکردن به رویه یک سو نگری . متأسفانه تاکنون دولتهای گذشته بیشتر توجه‌شان به غرب بوده است در صورتی که باید ما نگاهمان به منافع ملی مان باشد و هر کشوری که به منافع ملی ما احترام گذاشت اعم از شرقی یا غربی با او ارتباط برقرار کنیم.
    • IR ۲۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
      4 1
      ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹ هم اصولگرای متمول غیرشفاف. هم اصلاح طلب فاسد و ابله. فرقی نمیکنه مردک.
    • IR ۰۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۰
      0 0
      زنده باد آزادی بیان
  • IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
    45 4
    لعنت بر قوم ظالم و منافق
    • IR ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
      9 2
      خنده داره که قومی که زندگی مردم رو ۱۰ برابر سخت کردند دم از مطالبات مردم می زنند!!! احمقند یا مردم رو احمق فرض کردند؟ وقیحان و منفوران ملت
  • IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
    39 5
    لعنت خداوند متعال بر قوم ظالم و منافق
  • IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
    42 6
    لعنت خداوند بر آنان که بر خلق خداوند ظلم می کنند.
  • IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
    10 11
    لعنت خداوند
  • IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
    34 13
    قوم ظالم و منافق و اصلاح طلبان بر خلق خداوند ظلم می کنند.
  • IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
    13 16
    قوم منافق اصلاح طلبان بر خلق خداوند ظلم می کنند.
  • IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
    23 11
    لعنت خداوند متعال بر قوم ظالم و منافق و اصلاح طلبان
  • IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
    17 4
    لعنت خداوند متعال بر قوم ظالم و منافق و اصلاح طلبان که بر خلق خداوند ظلم می کنند.
  • IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
    14 3
    لعنت خداوند متعال بر قوم ظالم و منافق و اصلاح طلبان که بر خلق خداوند ظلم می کنند.
  • IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
    16 3
    لعنت خداوند متعال بر قوم ظالم و منافق و اصلاح طلبان که بر خلق خداوند ظلم می کنند.
  • IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
    21 8
    لعنت بر قوم ظالم اصلاح طلبان که بر خلق خداوند ظلم می کنند.
    • IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
      12 5
      گیر دادیا بسه!!!!!!!!
  • کارمند ساده IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
    15 5
    نگاهی به اتومبیل هاشان و شکمشان و لباسهایشان بعلاوه اینکه فرزندان خارج از کشور شان اعم از ریشی و بدون ریش که بکنی دستت می آید که چه خبره ....و تو خود بخوان حدیث مفصل از ا.....
    • IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
      3 1
      در مورد خارج نشینی فرزندان مقامات که .....
  • IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
    13 5
    لعنت به بقیه رفقاشون .
  • بی نام IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
    15 6
    اگه ممکنه یه وقت مشخص کنید با مقاله نویس روزنامه تون صحبت کنم،میخوام ببینم وزن بی سوادی و کوته فکری من در قیاس با فهم و زکات ایشون در چه وضعی است
  • IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
    14 9
    شما نظریه پردازان کنونی باید پاسخگو شوید ایا زمستان سخت فرا رسید یا خیر ؟؟
    • ح IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
      12 14
      برو خودت نگاه کن اگر کور نباشی میبینی
    • علی IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
      7 3
      اروپا همیشه زموستونهای سختی داشته و خواهدداشت امممما امسال واسه گرم کردن خونه های مردم درمعرض سرما یا گرسنگی ! مجبورا فیتیله تولیدات صنعت انرژی برشون والبتتتتته حساس مثل فولاد و غیره وغیره ی خودشونو یه خوره در حد یک سوم تولید بکشن پایین این یعنی زمستان سخت تولید رکود وتورم و امریکای عزیزتر از جانِ البته شما !هم کلی در باغ سبز به صنایع مهم اروپایی نشان داده که چه نشسته اید بیاید که انرژی ارزان تخفیفات فراوان و یارانه مکفی به هر صنعتی که پر بکشه وبیاد در اغوش گرم وامن ما!در خدمتگذاری حاضر است. اره عزیزجان سرما تا استخون اقتصاد اروپا نفوذ کرده و دارن عین چی به خودشون میلرزندو اوکراین همه شده گاو نه من شیرده برای امریکا
    • حمید رضا IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
      3 0
      *** زمستان سرد فرا رسید اما بالا دستی قبول نداره ترکیه و اردوغان ارزش حمایت نداشت . ترکیه برای یک در آمد کوچک هزار تا کار می‌کنه .‌‌‌‌‌.. زمستان سرد رسید اما سیاستمدار امور خارجه ما سر کار بود و قدر فرصت را ندانست و پشت در اتاق کما داشت 1+5 را مراقبت میکرد ‌‌‌‌‌وآمریکا گاز را به چند برابر به اروپا فروخت . زمستان سرد رسید و قدر فرصت ندان ها آن را به زمستانی گرم برای سود حوها تبدیل کردند .
  • IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
    11 5
    خیلی پست فطرت هستند
  • IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
    20 14
    اصلاحات = کثافات
  • IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
    16 6
    این آقا کشور را به باد می دهد...
    • IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
      11 2
      والله ما برای این نظام عزیز، بیشتر از دوستان نادان می‌ترسیم تا خاتمی و اصلاحاتچی‌ها و حتی براندازها
  • ساس IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
    1 0
    مخالفان میگویند
  • IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
    4 4
    او خواهد آمد....
  • IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
    10 4
    اصلاح طلب ها نفعشون در بقای این حکومته، هیچ وقت این سید فتنه برانداز نبوده.
  • IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
    2 4
    ر محله جماران یک سیاست‌مدار بازنشسته برای شما نوربالا می‌زند! این مردم معترض از امثالهم عبور کردند امریکا هم می داند. انقدر ساده لوح هستید جناب مشرق نیوز
    • IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
      6 2
      مردم معترض متاسفانه چشم و گوش بسته به امریکا کدخدایشان نظر دارند او امشب بگوید فلانی فردا دوباره در خیابان براش سوت و کف میزنند شما چرا ساده لوح هستید که نمیدانید اینها برای یک نگاه ارباب دل و جان میبازند
    • IR ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
      3 0
      کدوم مردم معترض ، اربابان عزیزت مغزت رو خوردن قدرت درک هیچیو دیگه نداری از کی تا حالا یه مشت بی هویت سنگ شده که از ایران و اسلام بیزارن و خودشون هم نمیدونن چی هستن و یه چند تا شعار که یادشون دادنو داد میزنن و اگه هم جمعشون به ۲۰ نفر برسه آتیش درست میکنن و به مردم حمله میکنن و همه چی رو مثل وحشی ها خراب میکنن شدن مردم معترض مردم معترض۸۰میلیون ایرانی هستن که خواستارن که نظام دست از مماشات با دشمن داخلی که به آمریکا و اسراییل خدمت میکنن برداره تا ریشه فسادها و دزدی و بدبختی ها و وطن فروشی ها خشک بشه و درخت ایران بدون سم و عفونت شاخ و برگ بگسترونه و اون حُکام غربی آدم خواری هم که مات و حیرونشین خودبخود مچوله بشن و برن به همونجایی که ازش اومدن رو این زمینی که فقط مغز سر و خون آدمیزاد سیر و آرومشون میکنه
  • IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
    15 11
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.
  • IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
    3 10
    تحلیل بسیار عالی
  • علی افصحی IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
    8 3
    بحران هویتی اصلاح طلبی غرب گدا ذاتی است و با آمد و شد افرادی سخت چون نامرد خاکستری اصلاحات یعنی موسوی خوئینی ها و یا افرادی به ظاهر نرم اما در باطن سخت تر از افراد سخت اصلاحات غربگدا چون خاتمی ، برطرف شدنی نیست. مشکل عمده و اساسی این جریان ،شلخته گی و به هم ریخته گی و نامتوازن بودن است. جریانی که یک سرش سروش باشد و سر دیگرش گوگوش!به قول مولانا « فیلی است که خدا نافریده!» روزهایی که تاکید می شد اصلاحات از خود تعریفی دهد این روزها دیده می شد که این مجموعه نا جمع نامتجانس ، سرراست شده و تکلیفش روشن شود اما خاتمی زیر بار نمی رفت و حالا باز خاتمی از همان سوراخی که بارها گزیده شده می رود که مرگ محتوم سیاست ورزی خود را به دست خود رقم زند!یک انتحار سیایی محص. چرا که سوار شدن بر اغتشاشاتی که عوامل میدانی آن اراذل ، اوباش، منحرفان حنسی و اخلاقی، بازماندگان ساواک و گروهک های برانداز و... بوده و آمران آن امریکا و غرب وحشی و مزدوران فارسی زبان فراری و رسانه های بیگانه فاسدند ، شبیه به وارد شدن در معرکه گیری بی سرانجام بوده که در چهل و چهار سال گذشته بارها بی بنیاد بودن این معرکه گیری ها به اثبات رسیده است! معرکه گیری هایی که همواره اصلاح طلبی آمریکایی با مشارکت خاتمی، موسوی خوئینی ها ، هاشمی، و... شکل گرفته است.
  • IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
    7 13
    سعید حجاریان ادم بسیار خطرناکیه...
  • IR ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
    4 0
    کسانی که حیاط خود و وحیاط حزبش را به اغتشاش وآشوب گره بزند آن شخص وحزبش در ردیف دشمنان میباشند باید شورای نگهبان صلاحیت آنهارا درهرسمتی رد کند
  • IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
    16 29
    زنده باد اصلاحات زنده باد سید محمد خاتمی
    • IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
      5 1
      مرگ بر خیانتکاران به کشور مرگ برمنافقان که هر دو رنگ عوض میکنند
  • IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
    2 1
    تیرهای غیب الان باید بسیار بی سابقه تر از گذشته بر پیکر اسرائیل و سعودی و انگلیس و همچنین کردهای تجزیه طلب و داعشی ها بنشیند. مسئولان این پهپادها و تجهیزات را بیکار نگذارند. برید سخنان کارشناسان اسرائیلی را در شبکه هایشان ببینید. کاوش مدیا برخی از اونارو ترجمه می کنه. علنا دارند نقشه های فروپاشی و تجزیه ایران رو مطرح، سازماندهی و اجرا می کنند و از اعلام رسمی اش هم هیچ ابایی ندارند. باید ضرب شستی به این گستاخان و اهریمنان تاریخ نشان داد که دیگه غلط بکنند، *** اضافه بخورند. بخدا الان سکوت و انفعال حرام شرعی است.
  • IR ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
    4 0
    مدعیان اصلاح طلب حد اقل کشوررا ۵۰سال عقب انداختند این واقعیت راحالا طرفدارنش چه بدانند چه خودرا به نادانی بزنند دلیل ان این است که این آقایان هر وقت سرکار امدند مهمترین هدف آنها حیف میل بیت المال بستن خودشان بوده دوم عوض اینکه متکی به ملت ومنابع کشور باشند وشکوفایی کشور گام بردارند متکی به دشمنان بودند حاضر بودند هست ونیست کشوررا تقدیم انها کنند تا یک پوزخند دشمنان را ببینند انگار انها را مسیح نجات دهنده میدانستند درصورتی که روش آمریکا درقدیم الایام این است کسانی که هرچقدر شیر بدهد بعد شیر دوشی خودشان را هم به اسانی قربانی میکند ولی هنوز مدعیان اصلاح طلب غربگدا درسراب هدف پوچ خودشان به سر میبرند
  • علی IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
    3 0
    تا اینجا که اغتشاشات با هدایت و پشتیبانی امریکا و اسرائیل و برخی کشورهای اروپائی و عربستان صورت گرفت هوشیاری مردم باعث خنثی سازی همان فاز اول مورد نظر آنها شد و بدنی اجتماعی ملت با آن همراهی نکردند و خاتمی نیز هرگز بعنوان لیدر و رهبری این جریان نمی تواند قرار بگیرد چون هم میزان رای و وزن آنها در انتخابات 1400 مشخص شد و مهمتر اینکه اساس شعارهای اغتشاشگران در نفی هرگونه حکومت بظاهر دینی حتی سکولار بود نه تغییر چهره ظاهری آن سوم اینکه انشاالله نظام با قدرت به حرکت بسمت قله های ترقی و پیشرفت خود ادامه خواهد داد و مشکلات کشور بلحاظ اقتصادی نیز در اینده کمتر خواهد گردید
  • IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
    1 1
    چرت وپرت بنویسید یه وقت کن نیارید.بروبچسب به نون که خربزه آب است. دلتان را به راهپیماییها، متینگها، کنفرانسها، میزگردها، جنبشها، راستیها وچپی ها،وهزار کوفت وزهر مار دیگری تحت هرعنوانی خوش نکنید این مردم محتاج ثبات بازار ورونق اقتصاد و رفع گرفتاریها وبرآورده کردن احتیاجات روزمره خود هستند
  • عالیه IR ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
    2 0
    تاجزاده دیکتاتور(آن روزها تاج‌زاده با گذاشتن فشار شدید روی مدیران و احزاب اصلاح‌طلب به آن‌ها گفته بود یا در انتخابات به سود خاتمی وارد گود شوند، یا آنکه مقدمه حذف سیاسی آن‌ها را فراهم می‌کند. همین دست مسائل حاشیه‌ای باعث آن شد که برگزاری سمینار سیاسی برای خاتمی با بحران جدی در عدم مشروعیت روبرو شود.)این تاجزاده ها به زور می خوان افکار غلطشون رو به همه تحمیل کنند .رفتارهای ناهنجار با کنش های عصبی وآزادی گفتار وهتک حرمت مقدسات ومحرمات وشئونات اخلاقی به نفع خود حاصل رفتار وگفتار تاجزاده هاست
  • IR ۱۷:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
    5 3
    اصلاحات همون براندازیه البته به اسم شیک قانونی
    • DE ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
      2 0
      خب عقلا هم همین میگن
    • IR ۰۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۰
      0 2
      وقتی زیر بار اصلاح نمیرین معلومه که گزینه بعدی براندازیه
  • محمود قرایی IR ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
    1 3
    مردم نه اصولگرا میخواهند نه اصلاح طلب.
  • IR ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
    2 4
    چرت گفتن اصلاحات طبیعیه توجه نکنین
  • ایران IR ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
    2 2
    واقعا شما هم شورش رو در اوردید. اونیم که از سر خیر و صلاح نصیحتتون میکنه رو هم عامل دشمن میدونید. این فقط یه پیام داره و اون اینکه حرف هیچ کس غیر خودتون رو قبول ندارید
  • علی IR ۱۹:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
    4 3
    لعنت بر این اصلاحات چی ها ، که هر فتنه‌ای در کشور ایجاد می‌شود یک سر آن به بدخواهان آمریکایی صهیونیستی و یک سر آن به این اصلاحات چی های نامرد ختم می شود.
  • IR ۱۹:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
    3 0
    اینا (اصلاحطلبان) که رسما مردم رو زیر پاشون گذاشتند و مردم رو آدم حساب نمی کنند و خواسته مردم براشون مهم نیست و دلار رو ۱۰ برابر می کنند و پراید رو به قیمت تویوتا کمری (۲۰۰ میلیون) میرسونند. اینکه ۲۴ میلیون رای سال ۹۶ بشه ۳ میلیون، معنای زیادی داره و جواب مردم بود، تنفر مردم. امیدوارم آقای رئیسی عزیز که مردم بعد از واکسن کرونا و قطع نشدن برق، حس خوب و خوب‌تری بهش پیدا کردند قیمت دلار به تومان رو بیاره زیر ۱۰ هزار تومن به قیمت واقعیش. فتنه ۲ ماهه تموم شد رفت، فقط اراذلش موندند. امیدوارم در اقتصاد با امثال یاسر جبرائیلی مشورت کنند. خدا شاهده باید قدردانی از مردم بابت همراهی نکردنشون با دشمن کرد مثل خوب کردن وضع اقتصادی شون با واقعی کردن قیمت دلار به تومان یعنی به زیر ۱۰ هزار تومان رساندن آن.
  • IR ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
    1 2
    اوایل انقلاب بالا و پایین مملکت دست اصول گرایان اصلاح طلب بود .آن زمان دینداری واقعی وجود داشت اما عده ای با ترفند سیاسی اصلاح طلبها را کنار زدند و خرابی ها شروع شد و ادامه دارد.
  • جاوید ایران اتمی NL ۲۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
    5 0
    حرفم درباره ادعای هک شدن خبرگزاری فارسه، فرض میگیریم هک شدن فارس و چیزهایی که درباره این هک شدن و افشای اطلاعات گفته میشه درسته، حالا حرف من اینه که این چه وضعشه؟؟؟؟؟ آخه کجااااااای دنیا اون مدل اطلاعات از وضعیت جامعه و مسائل سیاسی رو در یک خبرگزاری نگهداری میکنن!!!!؟؟؟؟؟ هان؟؟؟؟؟ آخه آدم چرااااا باید این مسائل رو توی یه خبرگزاری بارگذاری کنه که احیاناً با یه هک به دست دیگران بیفته؟؟؟؟
  • جاوید ایران اتمی NL ۲۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
    4 0
    آخه چرا باید این اطلاعات در یه خبرگزاری باشه که با هک شدنش باعث بشه مخالفان رژیم امید فراوانی بدست بیارن و به خودشون بگن پس وضع رژیم خرابه میتونیم با کمی فشار بیشتر سرنگونش کنیم!!!!!
  • IR ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
    0 1
    پس از سوت پایان بازی اشک‌های چند بازیکن ایران جاری شد و در مقابل بازیکنان آمریکا آن‌ها را دلداری دادند
  • IR ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
    0 1
    درود خدا بر اصول گرایان اصلاح طلب و اصلاح طلبهای اصول گرا .
  • IR ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
    0 3
    گیرم تو این مقاله هایت
    • CA ۰۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۰
      2 0
      تروریست پلید فردا که دستگیر شدی مثل موش به خوردن میوفتی و همینو حواله میکنی به پدر و مادرت و مسعود و مریم رجوی بی‌ناموس. شما کثیفترین موجوداتی هستید که خدا خلق کرده
  • IR ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
    2 0
    تفرقه افکن دست نشانده انگلیس
  • مجتبی IR ۲۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
    5 1
    خدا لعنت کنه هر که به این نظام ، مردم ، وکشور خیانت کرد .
  • IR ۰۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۰
    0 2
    چرا فکر میکنین عالم و آدم اشتباه میکنن فقط شما درست میگین؟
  • IR ۰۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۰
    1 2
    چطور دلتون میاد به خاتمی فحش بدین؟ دوران شکوفایی ریاستش یادتون رفت؟
  • محمد IR ۰۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۰
    2 0
    واقعا دم نویسنده گرم و استفاده کردیم و خدا قوت اینکه حرفهای گفته شد که تکراری نبوده خیلی عالی هست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس