کد خبر 1440815
تاریخ انتشار: ۹ آذر ۱۴۰۱ - ۰۳:۳۰
خوراکی

بیماری‌های قلبی و عروقی یکی از مهم‌ترین دلایل مرگ و میر است، بنابراین رژیم غذایی مناسب و ورزش، نقش زیادی در حفظ سلامت قلب شما دارد.

به گزارش مشرق، بیماری‌های قلبی عروقی سالانه حدود ۱۷.۹ میلیون نفر یعنی حدود ۳۱ درصد از کل مرگ و میرهای جهان را به خود اختصاص می‌دهد. اگرچه داشتن یک رژیم غذایی مناسب به حفظ سلامت قلب کمک می‌کند، اما ۹ ماده غذایی وجود دارد که به سلامت قلب شما آسیب می‌رساند و باید از خوردن آن‌ها اجتناب کنید:

نوشیدنی‌های شیرین

همانطور که مشخص است، افراد در معرض خطر ابتلا به دیابت باید از مصرف آب میوه‌های شیرین، چای شیرین، قهوه شیرین، نوشابه، نوشیدنی‌های انرژی زا و نوشیدنی‌های ورزشی خودداری کنند. بنابراین بسیاری از ما باید میزان استفاده از آب میوه، چای، قهوه یا سودا را محدود کنیم؛ زیرا این نوشیدنی‌های غلیظ می‌توانند به سرعت سطح تری گلیسیرید را در خون افزایش دهند که این چربی‌ها باعث سفت شدن رگ‌های خونی و تصلب شرایین می‌شوند که به نوبه خود خطر ابتلا به سکته مغزی، حمله قلبی و بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد.

سس‌های فرآوری شده

به گفته کارشناسان تغذیه، سس‌های فرآوری شده از جمله سس گوجه فرنگی، مایونز و سس سالاد صدمات زیادی به سلامت قلب وارد می‌کنند، اگر می‌خواهید از این نوع سس‌ها استفاده کنید، بهتر است در خانه درست شوند زیرا بیشتر سس‌های بسته بندی شده، چه شیرین و چه نمکی، مملو از شکر و نمک اضافی هستند؛ به گونه‌ای که یک قاشق غذاخوری سس گوجه فرنگی حاوی ۳.۷ گرم قند و ۱۵۴.۲ میلی گرم سدیم است که موجب افزایش فشار خون شده و ممکن است خطر ابتلا به نارسایی قلبی را افزایش دهد.

غذاهای سرخ شده

چندین مطالعه، مصرف غذاهای سرخ شده، مانند سیب زمینی سرخ شده، مرغ سرخ شده و فست فودها را با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی مرتبط دانسته است. سرخ کردن غذا سطح کلسترول مضر را افزایش داده و نوع خوب آن را کاهش دهد.

آبنبات و میوه‌های خشک

آبنبات‌ها دارای قند اضافه شده هستند و می‌توانند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش دهند. به همین ترتیب، بسیاری از میوه‌های خشک نیز در محلولی از قند خیسانده می‌شوند تا شیرین‌تر شوند.

میوه و سبزیجات کنسرو شده

این میوه‌ها و سبزیجات در یک محلول نمکی غوطه ور می‌شوند؛ خوردن مقدار زیادی سدیم می‌تواند موجب افزایش فشار خون شما شود که یک عامل مهم برای ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی به شمار می‌رود؛ در حالیکه کاهش سدیم در یک رژیم غذایی سالم برای قلب بسیار مهم است.

گوشت‌های فرآوری شده و چرب

گوشت‌های فرآوری شده (مانند بیکن، سالامی، سوسیس وکالباس، گوشت چرخکرده، همبرگر و...) علاوه بر اینکه نمک بسیار بالایی دارند، مملو از چربی‌های اشباع شده هستند که این امر موجب افزایش فشار خون و در نتیجه ظهور بیماری‌های قلبی می‌شود.

منبع:سلامت نیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس