خروج حقیقی‌ها از شرکت‌های بزرگ بورسی/ اصلاح سبد سهامداران با ریزش بازار سرمایه

بسیاری از شرکت‌های بزرگ بورس با تشدید عرضه در سمت حقیقی مواجه شده‌اند و افت قیمت این شرکت‌ها سبب افت در شاخص‌های بورس نیز شده است.

به گزارش مشرق، بازار سرمایه برای دومین روز متوالی با افت در شاخص ها همراه بود و خروج سنگین سرمایه حقیقی از بازار سهام مهمترین اتفاق در جریان معاملات روز دوشنبه بوده است.

در چند روز اخیر اغلب فعالان بازار سرمایه روی افت شاخص برای به وجود آمدن یک اصلاح اتفاق نظر داشتند و منفی شدن شاخص‌های بورس نه تنها موجب ناراحتی بسیاری از اهالی بازار سرمایه نشد، بلکه سهامداران حرفه‌ای این منفی‌ها را فرصتی برای تغییر و چیدمان جدید پرتفوی بورسی خود می‌دانند.

در صورتی که این ریزش ها ادامه داشته باشد، به نظر اغلب کارشناسان بازار سرمایه شاخص می تواند تا یک میلیون و ۳۵۰ هزار واحد افت داشته باشد.

بسیاری از شرکت های بزرگ بورس با تشدید عرضه در سمت حقیقی مواجه شده‌اند و افت قیمت این شرکت ها سبب افت در شاخص های بورس نیز شده است.

* بازار سرمایه نیاز به نفس‌گیری دارد

رضا گلستانی، کارشناس بازار سرمایه گفت: بسیاری از اهالی بازار سرمایه این انتظار را برای این روزهای بازار سهام داشتند که پس از رشد دو هفته‌ای بازار به یک نفس گیری نیاز دارد. اما این اصلاح و استراحت نباید خیلی سنگین و ادامه‌دار باشد.

وی ادامه داد: شاخص اندیکاتور RSI که تا محدوه های ۷۵ واحدی رشد کرده بود با افت امروز شاخص، خود را به محدوده ۷۰ واحدی رساند است و به نظر می‌رسد می ‌توان این احتمال را داد که از هیجان خرید در حال خروج است.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: اگر شاخص بخواهد از این محدوده اصلاحی خارج شود، از نظر تکنیکالی می‌تواند تا ۲۳ یا ۳۸ درصد از موج صعودی ایجاد شده در طی این چند روزه افت را تجربه کند. در غیر این صورت و ادامه‌ دار بودن روند صعودی شاهد رسیدن به سطح ۶۱ درصدی از موج های فیبوناچی خواهیم بود.

گلستانی افزود: در خصوص شاخص کل هموزن نیز باید گفت که این شاخص توانسته است تا ۷۸ درصد از موج نزولی قبلی خود را بازپس گیرد کند و صعودی شود. این شاخص تا سطح حمایت‌های میانگین ۲۰۰ روزه و ۵۵ روزه ممکن است افت را تجربه کند.

* افت شاخص های عملکردی بورس

در پایان معاملات روز دوشنبه، شاخص کل بورس نسبت به روز کاری قبل ۱۰ هزار و ۹۶۵ واحد افت کرد و به رقم یک میلیون و ۴۰۸ هزار و ۱۷۴ واحد رسید. بازدهی این شاخص منفی ۷۷ صدم درصد بوده است.

شاخص کل هموزن نیز با ریزش ۳ هزار و ۹ واحدی در سطح ۳۹۸ هزار و ۸۱۶ واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص نیز منفی ۷۵ صدم درصد بوده است. همچنین شاخص کل فرابورس، ۱۰۵ واحد پائین آمد و در سطح ۱۸ هزار و ۴۱۹ واحد قرار گرفت.

* رشد ارزش کل معاملات بازار سهام

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم ۱۴۴ هزار و ۸۸۸ میلیارد تومان افزایش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۱۳۸ هزار و ۹۰ میلیارد تومان بود که ۹۵ درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می ‌دهد. 

امروز ارزش معاملات خرد سهام با کاهش ۳ درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم ۳ هزار و ۷۴۵ میلیارد تومان رسید. سهم این معاملات از کل معاملات بورس ۲.۵ درصد بوده است.

* تداوم خروج پول حقیقی از بورس

در مجموع معاملات دوشنبه، ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای پنجمین روز متوالی منفی شد و ۷۶۵ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که بیشترین رقم در ۱۲ روز کاری اخیر است. امروز میزان خروج پول حقیقی نسبت به روز یکشنبه رشد ۱۳۰ درصدی داشته است.

بیشترین خروج پول حقیقی به سهام شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان)، شبندر (شرکت پالایش نفت بندعباس) و فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) اختصاص داشت و نمادهای غدشت (دشت‌ مرغاب‌)، غاذر (کشت ‌و صنعت ‌پیاذر) و شفن (پتروشیمی فناوران) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.

* کاهش ارزش صف‌های خرید بازار سهام

در جریان معاملات امروز، ۳۵ درصد نمادها با رشد قیمت و ۶۵ درصد سهم ها با کاهش قیمت روبرو شدند. در پایان معاملات روز دوشنبه، ۶۹ نماد صف خرید داشتند و ۳۵ نماد با صف فروش مواجه بودند.

مجموع ارزش صف‌های خرید با کاهش ۲۸ درصدی به ۱۶۵ میلیارد تومان رسید و مجموع ارزش صف‌های فروش ۱۰ درصد افزایش یافت و ۲۴۴ میلیارد تومان بود.

در پایان معاملات نمادهای زاگرس (شرکت پتروشیمی زاگرس)، حتوکا (شرکت حمل و نقل توکا) و شاروم (شرکت پتروشیمی ارومیه) بیشترین صف خرید را داشتند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس