ارزندگی بورس با استفاده از بررسی عوامل بنیادی/ شاخص کل همچنان می‌تازد

بررسی بازار سرمایه از نظر عوامل بنیادی نشان می‌دهد، این بازار همچنان درابتدای راه صعود قراردارد.

به گزارش مشرق، بازار سرمایه این روزها در حال رفتن به سمت اهداف بالاتری است که نزدیک‌ترین هدف آن نیز ورود به کانال ۱.۷ میلیون واحدی است.

روند رو به رشد شاخص های عملکردی بورس، به همراه ورود پول حقیقی دو نشانه‌ای است که سهامداران را امیدوار به روزهای متعادل بورس کرده است.

تحلیلگران تکنیکال بعد از شکسته شدن مقاومت یک میلیون و ۶۴۰ هزار واحدی معتقدند به این زودی ها شاخص درگیر مقاومت جدیدی نخواهد شد.

نکته‌ای که تکنیکالیست‌ها به آن اشاره می کنند عدم حرکت سریع در شاخص RSI است و این موضوع ممکن است تکنیکالیست‌ها را به شک در مورد ایجاد واگرایی در سقف در این اندیکاتور بیندازد.

برخی دیگر از کارشناسان معتقدند تا خط روند اندیکاتور RSI رو به پایین شکسته نشود تایید بر واگرایی وجود نخواهد داشت و بازار و شاخص بورس تهران همچنان به موج پنجم صعودی فکر می‌کند و می‌تواند به اعداد و ارقام بالاتری هم برسد.

* عوامل بنیادی رشد بورس در ماه‌های آینده را نشان می‌دهد

وحید جعفری، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گفت: اگر شاخص بتواند به رشد ادامه دهد و وارد کانال ۱.۷ میلیون واحدی شود، انرژی لازم برای صعود بیشتر را تأمین می‌کند و می‌ تواند تا دو کانال بالاتر جهش کند.

وی ادامه داد: در صورتی که شاخص بورس نتواند از پس این مقاومت برآید شاخص با یک اصلاح روبرو خواهد شد و بازهم روند تکراری روزهای ابتدایی سال و فصل تابستان را خواهیم داشت.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: البته عوامل بنیادی بازار سرمایه همگی نشان دهنده عقب ماندگی این بازار از سایر بازارها هستند. همین مساله نیز می‌تواند عاملی برای رشد بازار سرمایه در ماه‌های آینده باشد.

* بازدهی مثبت شاخص‌های عملکردی بورس

در پایان معاملات روز سه‌شنبه بورس، شاخص کل با افزایش ۲۱ هزار و ۲۸۲ واحدی نسبت به روز کاری قبل تا سطح یک میلیون و ۶۶۸ هزار و ۱۸۸ واحد بالا آمد. بازدهی این شاخص مثبت ۱.۲۹ درصد بوده است. شاخص کل بدین ترتیب شاخص برای چهارمین روز متوالی صعود کرد.

شاخص کل هموزن نیز با رشد ۷ هزار و ۲۳۶ واحدی به کانال جدید صعود کرد و در رقم ۵۰۳ هزار و ۶۳۶ واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص نیز مثبت ۱.۴۶ درصد بوده است. همچنین شاخص کل فرابورس با افزایش ۲۳۵ واحدی در سطح ۲۱ هزار و ۱۴۳ واحد قرار گرفت.

* رشد ارزش معاملات خرد بازار سهام

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به ۱۷ هزار و ۶۰۱ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۸۱۵ میلیارد تومان بود که پنج درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می شود.

ارزش معاملات خرد سهام نیز با افزایش ۰.۸۵ درصدی به نسبت روز گذشته به رقم ۱۰ هزار و ۶۶۶ میلیارد تومان رسید. سهم معاملات خرد از کل معاملات بورس ۶۰ درصد بوده است.

* پنجمین روز ورود پول حقیقی به بورس

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای پنجمین روز متوالی مثبت شد و ۱۵۰ میلیارد تومان پول حقیقی به بورس وارد شد.

در معاملات روز سه‌شنبه بیشترین ورود پول حقیقی به سهام خبهمن (شرکت خودرو سازی بهمن)، آریان (پارس آریان) و ومعادن (توسعه صنایع و معادن) اختصاص داشت. در سوی دیگر، بیشترین خروج پول حقیقی به نمادهای خودرو (ایران خودرو)، کاما (باما) شپنا (پالایش نفت اصفهان) تعلق داشت.

* رشد قیمت ۶۶ درصد نمادهای بازار سرمایه

در پایان معاملات ‌روز سه‌شنبه، ۴۳۹ نماد رشد قیمت داشتند و ۲۲۲ نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، ۶۶ درصد بازار رشد قیمت داشتند و ۳۴ درصد بازار افت قیمت داشتند.

در جریان معاملات امروز، نمادهای فاذر (شرکت صنایع آذر آب)، خزامیا (شرکت زامیاد) و چکارن (شرکت کارتن ایران) بیشترین صف خرید را داشتند.

در سوی دیگر، تنها دو نماد در پایان معاملات صف فروش داشتند. بیشترین صف فروش در پایان معاملات دوشنبه به نماد گدنا (تهیه توزیع غذای دنا آفرین فدک) اختصاص داشت و پس از گدنا، نماد بالبر (کابل البرز) در رتبه‌ بعدی قرار داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    3 0
    به امید خدا بورس تا عید همینجوری خوب پیش میره چون عقب مونده ترین بازاره ... دارایکم و پالایش هم بدهی دولت به سهامدار هستن و قطعا فکری براشون کردن
  • IR ۲۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    0 0
    بادادن یارانه و سوبسید،انواع امتیاز وانحصاربه(بنزین،گازوئیل،ارز،طلا وآب،برق،گاز،سوخت وانرژی سوبسیدی به صنایع،تولیدکنندگان خصولتی ،عده ای خاص وعملا امتیازوسوبسید دادن به کشورهای همسایه وکشورهای دشمن....)مثل این30سال گذشته چه اتفاقی میافتد
  • IR ۲۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    0 0
    بادادن یارانه و سوبسید،انواع امتیاز وانحصاربه(بنزین،گازوئیل،ارز،طلا وآب،برق،گاز،سوخت وانرژی سوبسیدی به صنایع،تولیدکنندگان خصولتی ،عده ای خاص وعملا امتیازوسوبسید دادن به کشورهای همسایه وکشورهای دشمن....)مثل این30سال گذشته چه اتفاقی میافتد
  • IR ۰۲:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۱
    0 0
    قیمت سهمهای مال ۴ ساله پیشه مفت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس