گزارش‌های 6 ماهه شرکت‌های بورسی چنگی به دل نمی‌زند/ حرکت متناقض پالایشی‌ها در بازار سهام

امروز نمادهای پالایشی در صدر جداول ورود و خروج پول حقیقی در بازار سرمایه بودند.

به گزارش مشرق، بازار سرمایه در حالی معاملات دوشنبه را با افت به پایان برد که خیلی از اهالی بازار در حال مطالعه و بررسی صورت‌های مالی منتشر شده توسط شرکت‌ها در سامانه کدال بودند، اما این مساله نتوانست مقابل افت بازار و خروج پول حقیقی از بورس بایستد.

برخی تحلیلگران معتقدند، انتشار شبانه گزارش‌ها موجب شده که معامله گران نسبت به آن غفلت کرده باشند؛ اما به نظر می‌رسد که این تحلیل ساده انگارانه باشد. ریزش‌های متعدد شاخص‌های بورس نمی‌تواند نتیجه غفلت معدودی از معامله ‌گران باشد.

شاخص های عملکردی بورس از منظر تکنیکالی تغییر خاصی نکرده و ورود شاخص کل به کانال ۱.۲ میلیون واحدی از نظر روانی بازار را با افت مواجه کرده است.

تحلیلگران تکنیکال معتقدند، شکست یک سطح باید همراه با حجم و ارزش بالا باشد تا از نظر قواعد تکنیکالی شکست خوب و درستی محسوب شود. همچنین تکنیکالیست ها این موضوع را مطرح می‌کنند که حداقل باید بیش از ۵۰ درصد از کندل ایجا شده از سطح یا محدوه حمایتی یا مقاومتی عبور کرده باشد تا بتوان به شکست وزن داد.

* خودرو می‌تواند بازار را برگرداند؟

رضا گلستانی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس درباره صورت‌های مالی منتشر شده شرکت‌ها، گفت: بسیاری از اهالی بازار از گزارشات منتشر شده توسط شرکت‌ها رضایت چندانی ندارند و تنها امید کمی به گزارشات حسابرسی شده دارند، هرچند که تغییر خاصی را نمی‌توان انتظار داشت.

وی ادامه داد: نماد خودرو به عنوان پیشرو سنتی بازار سرمایه در محدوده صفر تابلو معامله می شود. این در حالی است که ۱۱ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان جبران زیان ناشی از اعمال قیمت‌های دستوری  در صورت های مالی ۶ ماهه این شرکت وجود دارد و این سهم با شناسایی ۱۱.۹۹۴ میلیارد تومان در سرفصل سایر درآمدها به سود عملیاتی ۲.۱۷۲ میلیارد تومانی رسیده است و به زیان ۱۳ ریالی به ازای هر سهم دست یافته است.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: شاید خودرو پیشرو سنتی بازار بتواند برای روزهای آینده کمک حال شاخص باشد و از یک فاجعه دیگر در بازار سرمایه جلوگیری کند.

* بازدهی منفی شاخص های بورس

در پایان معاملات روز دوشنبه، شاخص کل بورس نسبت به روز کاری قبل ۱۹ هزار و ۶۰ واحد ریزش کرد و به رقم یک میلیون و ۲۷۷ هزار و ۷۳۶ واحد رسید. سقوط ۱۹ هزار واحدی، بزرگترین ریزش شاخص در یک ماه اخیر است. بازدهی این شاخص منفی ۱.۴۷ درصد بوده است.

شاخص کل هموزن بورس با افت ۴ هزار و ۴۵۸ واحدی در سطح ۳۷۳ هزار و ۲۳۸ واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص منفی ۱.۱۸ درصد بوده است. همچنین شاخص کل فرابورس، ۱۳۱ واحد پائین آمد و در سطح ۱۷ هزار و ۶۵۱ واحد قرار گرفت. 

* رشد ارزش معاملات خرد بازار سهام

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم ۱۵۰ هزار و ۳۰ میلیارد تومان افزایش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۱۴۶ هزار و ۱۳ میلیارد تومان بود که ۹۷ درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

ارزش معاملات خرد سهام با افزایش ۸ درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم ۲ هزار و ۴۹۰ میلیارد تومان رسید. سهم این معاملات از کل معاملات بورس ۱.۵ درصد بوده است.

* تداوم خروج پول حقیقی از بازار سرمایه

در مجموع معاملات امروز، ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای هفدهمین روز متوالی منفی شد و ۲۶۳ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به روز گذشته رشد ۵۴ درصدی داشت.

امروز نمادهای پالایشی در صدر جداول ورود و خروج پول حقیقی بودند. شپنا (پالایش نفت اصفهان) و شتران (پالایش نفت تهران) در جدول خروجی‌ها و شبندر (پالایش نفت بندرعباس) در صدر جذب پول حقیقی بازار قرار گرفتند. به عبارت دیگر، سهم‌های پالایشی روندی متناقض با یکدیگر داشته‌اند.

* رشد ارزش صف‌های فروش بازار سهام

در پایان معاملات امروز، تنها ۲۰ درصد نمادها (۱۳۷ نماد) با رشد قیمت و ۸۰ درصد بازار سهام (۵۳۵ سهم)  با کاهش قیمت روبرو شدند. در جریان معاملات روز دوشنبه، ۴۹ نماد صف خرید داشتند و ۸۴ نماد با صف فروش مواجه بودند.

مجموع ارزش صف‌های خرید با افت ۳۰ درصدی به ۱۲۹ میلیارد تومان رسید و مجموع ارزش صف‌های فروش ۵۷ درصد افزایش یافت و ۱۹۳ میلیارد تومان بود.

در پایان معاملات نمادهای وآذر (شرکت سرمایه گذاری توسعه آذربایجان)، خموتور (شرکت موتورسازان تراکتورسازی ایران) و کمرجان (شرکت بازرگانی و تولیدی مرجان کار) بیشترین صف خرید را داشتند.

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد رمپنا (گروه مپنا)، گدنا (تهیه توزیع غذای دنا آفرین فدک) و حفارس (حمل و نقل بین‌المللی خلیج فارس) تعلق داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
    0 0
    همه ی جهان ریزش بورس حتی بادرصداماری بالاتروتلورانس افولی بیشتربه خاطرکسری شدیدوال استریت وچین هم بخاطردومین صاحب کسری دارد
  • شیردل IR ۲۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
    0 0
    ببندید در دزد خانه رو پول حقیقی خارج نمیشه دارن ابش میکنن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس