حمایتی که در بورس تبدیل به مقاومت شد/ سیگنال رئیس سازمان بورس به سهام‌داران

اکثر صف‌های فروش بازار سرمایه در پایان معاملات روز چهارشنبه جمع آوری شد و تنها دو نماد بالبر و آباد در صف فروش باقی ماندند.

به گزارش مشرق، بازار سرمایه هفته دوم آبان ماه را سبزپوش به پایان رساند تا پس از هفته‌ها افت بالاخره شادی به خانه بورس هم برسد. البته روند صعودی بازار سرمایه در انتهای هفته افت داشت و نگرانی اهالی بازار سرمایه نیز افزایش یافت.

با ورود صندوق توسعه ملی برای خرید سهام به عنوان یک شرکت حقوقی، می‌توان گفت: دولت و سازمان بورس برای احیای بازار سهام عزم خود را جزم کرده‌اند تا روند بورس را تغییر دهند. البته خروج پول حقیقی که در این هفته نیز ادامه داشت، ممکن است این موضوع را با چالش جدی مواجه کند.

هرچند برخی تحلیلگران نسبت به مداخلات سازمان بورس موضع انتقاد دارند، اما به نظر می ‌رسد سیاست گذار توانسته مانع ریزش بازار شود. در واقع نقد این تحلیلگران به موقتی بودن آثار تصمیمات سیاست گذار است. در صورتی که این حمایت‌ها به صورت مقطعی و از تعدادی سهام خاص نباشد، می‌تواند اعتماد کمرنگ شده را افزایش دهد و همین مساله نیز می‌تواند مشکلات بورس را تا حد زیادی کاهش دهد.

محدودیت عرضه برای حقوقی‌ها، تضمین عدم زیان برای حقیقی‌هایی که سبد سهام خود را نفروشند و تزریق نقدینگی از طریق صندوق تثبیت بازار از جمله تصمیمات اصلی سیاست‌ گذار در این هفته بود که توانست رشد بازار را به همراه داشته باشد.

* نرخ دلار می تواند محرک رشد بورس باشد

وحید جعفری، کارشناس بازار سرمایه، درباره صحبت‌های رئیس سازمان بورس در مورد ورود صندوق توسعه ملی و خرید دلار به قیمت ۱۵ هزار تومان، گفت: بسیاری از اهالی بازار، این موضوع را سیگنال دهی رئیس سازمان بورس برای خرید سهام دلاری برداشت کردند. در صورتی که نمادهای دلاری بازار سرمایه رشد کنند می توان امیدوار به رشد کلیت بازار نیز خواهیم بود.

وی ادامه داد: از منظر تکنیکال و بررسی اندیکاتور RSI، می‌توان گفت این شاخص به تازگی از چنگال خط روند نزولی خارج شده و از محدوده هیجان فروش فاصله گرفته است. البته سطح حمایت یک میلیون و ۲۸۰ هزار واحد تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد که حمایت جدی از شاخص کل بورس بوده است، به یک مقاومت تبدیل شده و باید منتظر ماند و دید آیا این مقاومت به سمت بالا شکسته می شود یا خیر؟

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: افزایش قیمت دلار که طی روزهای گذشته به صورت آهسته رخ داده است، می‌تواند برای بازار سرمایه خبر خوب دیگری باشد و می‌تواند محرک خوبی برای بازاری باشد که حسابی از سایر رقبا عقب افتاده است.

* رشد یکپارچه شاخص‌های عملکردی بورس

در پایان معاملات روز چهارشنبه، شاخص کل بورس نسبت به روز کاری قبل ۳ هزار و ۸۴ واحد رشد کرد و به رقم یک میلیون و ۲۸۳ هزار و ۵۴۰ واحد رسید. بازدهی این شاخص مثبت ۲۴ صدم درصد بوده است.

شاخص کل هموزن نیز با رشد ۶۸۹ واحدی در سطح ۳۶۵ هزار و ۷۵۰ واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص نیز مثبت ۱۹ صدم درصد بوده است. همچنین شاخص کل فرابورس ۱.۷ واحد بالا آمد و در سطح ۱۷ هزار و ۳۸۶ واحد قرار گرفت.

* افزایش ارزش کل معاملات بازار سرمایه

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم ۱۸ هزار و ۸۰ میلیارد تومان افزایش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۱۲ هزار و ۵۵۵ میلیارد تومان بود که ۶۹ درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می ‌دهد. 

ارزش معاملات خرد سهام با کاهش ۱۱ درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم ۲ هزار و ۳۶۹ میلیارد تومان رسید. سهم این معاملات از کل معاملات بورس ۱۳ درصد بوده است.

* رشد خروج پول حقیقی از بورس

در مجموع معاملات چهارشنبه، ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای بیست و چهارمین روز متوالی منفی شد و ۲۱۷ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به روز گذشته رشد ۳۹ درصدی داشته است.

بیشترین خروج پول حقیقی به سهام فولاد (شرکت فولاد مبارکه)، شستا (شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی) و شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) اختصاص داشت و نمادهای خبنیان (بنیان دیزل)، وبانک (سرمایه گذاری گروه توسعه ملی) و تمحرکه (ماشین سازی نیرومحرکه) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.

* همه صف های بازار سرمایه جمع شد؟

در جریان معاملات امروز، ۵۸ درصد سهم ها با رشد قیمت و ۴۲ درصد نمادها با افت قیمت روبرو شدند. در پایان معاملات روز چهارشنبه ۶۲ نماد صف خرید داشتند و ۴۹ نماد با صف فروش مواجه بودند.

مجموع ارزش صف‌های خرید با افت ۲ درصدی به ۱۳۵ میلیارد تومان رسید و مجموع ارزش صف‌های فروش ۲ درصد افزایش یافت و ۱۱۱ میلیارد تومان بود.

در پایان معاملات امروز، نمادهای رافزا (شرکت رایان هم افزا) شکام (شرکت صنایع شیمیایی کیمیاگران امروز) و کحافظ (شرکت کاشی و سرامیک حافظ) بیشترین صف خرید را داشتند.

در پایان معاملات روز چهارشنبه اکثر صف‌های فروش بازار سرمایه جمع آوری شد و تنها دو نماد بالبر (کابل البرز) و آباد (توریستی ورفاهی آبادگران ایران) صف فروش داشتند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 3
  • فریده شیعه زاده مشهد IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۱
    3 1
    فوری فوری بورس سقوط کرد
  • IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۱
    4 0
    ریزش دستوری و کنترل دستوری بورس
  • IR ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۱
    4 0
    این چه بورسی هست که ما رو بدبخت کردید خدا ازتون نگزره....
  • IR ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۱
    6 0
    تو این هفته شاخص 20-30 هزار واحد رشد کرد ولی پرتفوی سهامدار خرد هیچ فرقی نکرده و قیمت سهامم زیاد بالا نرفت . فقط به کمک چند سهم بزرگ بازار مثبت شده . زیان سهامدار تا 2 سال اینده هم جبران نمیشه با این وضعیت
  • ناشناس IR ۲۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۱
    3 0
    سلام ضمن عذرخواهی از مخاطبین محترم اگر اینها توانایی جمع کردن صف فروش را دارند پس شک نکنید دزد اصلی سرمایه مردم دولت وسازمان بورس است مگر می‌شود که ارزش ذاتی سهام باتوجه افزايش سرسام‌آور قیمت‌ها به یک دهم تقليل یابد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس