آرژانتین و پرو

برد مشکوک آرژانتین برابر پرو در حالی به دست آمد که حکومت آرژانتین به ریاست خورخه ویدلا با دخالت سیاسی و تبانی با فرانسیسکو برمودز رئیس جمهور پرو در دهه ۷۰ ، موجبات برد پرگل تیمش را فراهم کرد.

سرویس ورزش مشرق _  در جام جهانی ۱۹۷۸ آرژانتین، ۱۶ تیم در ۴ گروه چهار تیمی مرحله گروهی را برگزار کرده و در پایان دو تیم برتر هر گروه به دور بعد صعود کردند. در مرحله دوم ۸ تیم نهایی به دو گروه ۴ تیمی تقسیم شدند بدین صورت که تیم اول هر گروه به فینال و تیم دوم به رده بندی می رسیدند.

از گروه اول هلند مقتدرانه به فینال رسید اما رقابت میان دو تیم آرژانتین و برزیل در گروه دوم با شدت بیشتری ادامه داشت. برزیل با شکست ۳-۰ پرو - که یکی از تیم های قدرتمند جهان در آن دوره به شمار می رفت و با هلند یکی از فینالیست ها به تساوی رسیده بود و اسکاتلند قدرتمند را ۳-۱ برده بود - و تساوی مقابل آرژانتین تقریبا از حضور خود در فینال مطمئن بود اما آرژانتین می‌بایست برای رسیدن به فینال پرو را در آخرین مسابقه خود با اختلاف حداقل چهار گل شکست می داد.

"دانیل پاسارلا" و هم تیمی هایش ‎ ۶بار دروازه پرو را گشودند تا با امتیاز برابر با برزیل و تفاضل (۸+) بالاتر از طلایی پوشان با تفاضل (۵+) قرار بگیرند و در خانه خود به فینال برسند. از این میان دو گل سهم "ماریو کمپس" معروف ترین بازیکن آرژانتین بعد از مارادونا بود.

این نتیجه مشکوک به تبانی در حالی به دست آمد که حکومت آرژانتین به ریاست خورخه ویدلا با دخالت سیاسی و تبانی با فرانسیسکو برمودز رئیس جمهور پرو در دهه ۷۰ ، موجبات برد پرگل تیمش را فراهم کرد. تیم آرژانتین در دیدار نهایی نیز ۳ - ۱ تیم هلند را شکست داد.

در همین رابطه جنارو لدسما سناتور سابق پرو با فاش کردن این موضوع گفت دولت آرژانتین در ازای این نتیجه حاضر شد ۱۳ پناهنده مخالف دولت را به پرو بازگرداند. لدسمای ۸۰ ساله با حضور در دادگاهی در آرژانتین گفت‌: « ویدلا در تلاش بود تا چهره زشت آرژانتین در جهان را با قهرمانی در جام جهانی پاک کند، برای همین او حاضر شد در برابر شکست سنگین تیم پرو مخالفان را به دولت پرو تحویل دهد.»

فیلم گلهای دیدار جنجالی آرژانتین - پرو در جام جهانی ۱۹۷۸

در آن زمان شکست سنگین پرو، موجب شد تا رسانه های جهان با تردید از سلامت این نتیجه صحبت کنند، عملکرد ضعیف دروازه بان تیم پرو این تردید را به وجود آورده بود که وی از مسئولان آرژانتینی رشوه گرفته است. از طرفی پیگیری بازگرداندن مخالفان به دولت پرو در ۳۵ سال گذشته یکی از موضوعات جالب توجه برای مورخان بوده است. لئوپولدو لوکه مهاجم تیم آرژانتین در جام جهانی ۱۹۷۸ در واکنش به این مساله گفت :« دیگر نمی توانم بگویم برای این قهرمانی به خود افتخار می کنم اما ما همگی در زمین فوتبال بازی می کردیم و توجهی به این موضوع نداشتیم که تیم پرو بازی خود را انجام نمی دهد.»

البته تبانی به چنین شیوه ای در فوتبال امروز تقریبا غیرممکن است زیرا شکل برگزاری مسابقات تغییر کرده و مسابقات به شکل حذفی برگزار می شود. در جام جهانی ۱۹۷۸ هشت تیم صعود کرده در دور گروهی در دو گروه چهار تیمی به صورت دوره ای به رقابت می پرداختند و تیمهای سرگروه مستقیما به فینال می رفتند. آرژانتینی ها بازی تیم برزیل را قبل از مصاف خود برنامه ریزی کردند و با توجه به نتیجه برزیل، برای سرگروهی نیاز به تفاضل گل بهتر داشتند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۵:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
    0 0
    خخخخ جالب بود. البته هنوزم ادامه داره نتایج تغییردادن بیرون ازفوتبال نمونش کیسه های داخلی ک پارسال 3امتیازباداورده ازگل گهرگرفتن!! وگرنه روندقهرمانی بکلی تغییزمیکردوارباب 5جام پیاپیشون 6جامه میشد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس