کد خبر 1424336
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۵
محمد ایمانی

فصل سرما در حالی آغاز شده که قیمت گاز و نفت و برق از شش ماه قبل، برای کشورهای اروپایی کمرشکن شده است. یک دهه قبل که جنگی در کار نبود، روسیه در فصل زمستان، صادرات گاز را برای مدت کوتاهی متوقف کرد.

به گزارش مشرق، محمد ایمانی در کانال تلگرامی خود نوشت:

جنگ نیابتی آمریکا و روسیه در اوکراین، بنای توقف ندارد. اروپا، بزرگ ترین بازنده توسعه طلبی آمریکا در همسایگی روسیه بوده است.

فصل سرما در حالی آغاز شده که قیمت گاز و نفت و برق از شش ماه قبل، برای کشورهای اروپایی کمرشکن شده است. یک دهه قبل که جنگی در کار نبود، روسیه در فصل زمستان، صادرات گاز را برای مدت کوتاهی متوقف کرد.

همان زمان، نشریات اروپایی نوشتند "روسیه بدون شلیک حتی یک گلوله، جنگ جهانی سوم را آغاز کرده است". انرژی، خون جاری در رگ های اقتصاد و امنیت هر کشور است. و برای اروپای فقیر در حوزه انرژی، دو چندان مهم است و حکم مرگ و زندگی را دارد.

قیمت نفت پس از آن که به ۱۲۰ دلار رسید، به حدود ۸۰ دلار کاهش یافت؛ اما این روزها مجددا افزایشی شده و به مرز ۱۰۰ دلار رسیده است. همزمان دیروز، اوپک پلاس درباره کاهش دو میلیون بشکه ای تولید نفت  توافق کرد.

کشورهای اروپایی، شش ماه طاقت فرسا را پشت سر گذاشتند. امید آنها این بود که تحریم ها، روسیه را از پا درآورد، اما سبب گرفتاری و مضیقه بیشتر برای خود اروپایی ها شد و در مقابل، درآمدهای صادراتی روسیه را بیشتر از زمان قبل از جنگ کرد.

فصل گرما در اروپا سپری شده و اکنون، آغاز فصل سرماست. طبیعی است که مصرف انرژی افزایش چشمگیری پیدا کند اما این، از عهده دولت های اروپایی خارج است. بنابراین، ناچار از گران کردن چند باره قیمت و ضمنا جیره بندی هستند و این، یعنی تصاعد انفجاری اعتراضات.

فقط در اثر بحران اقتصادی در انگلیس و ظرف سه ماهه آوریل تا اوت (اردیبهشت تا تیر ماه)، ۵۶۲۹ شرکت اعلام ورشکستگی کردند و طبیعی است که این آمار در زمستان شدت پیدا کند. در این زمینه شبکه سی ان ان گزارش داد:

"به دلیل بحران انرژی، بسیاری از اروپایی ها، باید با قطعی چند ساعته برق سر کنند. بنا بر اعلام شبکه ملی  توزیع برق انگلستان، قیمت گاز و برق در طول زمستان بسیار بالا باقی خواهد ماند و احتمال قطع روزانه  دستکم به مدت ۳ ساعت قطعی است که با احتساب محیط کار، به ۶ ساعت می رسد.

ورشکستگی شرکت ها یه بالاترین سطح در ۱۳ سال گذشته رسیده. از هر ۵ شرکت انگلیسی، افزایش سریع هزینه های انرژی را در احتمال ورشکستگی خود موثر می داند. به گزارش دفتر آمار ملی (ONS)، از هر ۱۰ شرکت، یک شرکت گفته که در معرض خطر ورشکستگی قرار دارد.

در ایتالیا مصرف گرمایش گاز جیره بندی شده و در جنوبی ترین مناطق، بخاری ها می توانند روزانه تنها ۵ ساعت کار کنند. در مجموع دوره استفاده از بخاری، در ایتالیا به مدت ۱۵ روز کاهش یافته و اگر شاهد زمستان سردی باشیم، به معنای احتمال مرگ و میر شهروندان آسیب پذیر خواهد بود".

یک علت بیش فعالی دولت های ورشکسته اروپایی، در حمایت از ناآرامی در ایران را باید در همین بحران خود ساخته انرژی جُست. آنها به جای تغییر روش خدعه و عهدشکنی در برجام، آرزو دارند گرفتاری خود را با روش های منسوخ قرن نوزدهمی برطرف کنند. اما این روزها می گذرد و روسیاهی اش برای اروپا می ماند.

ایران امروز، کشوری قدرتمند و موثر و معادله ساز در نظام جهانی است. ایران کشوری است که توانست جنگ جهانی سو و چهارم ادعایی غرب را در غرب آسیا مهار کند و همین مقاومت دوران ساز موجب شد "جنگ جهانی سوم"، به آنجا که باید -زمین غرب- برگردد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۶
    32 0
    امیدوارم همشون منجمد شوند.اروپا سیصد سال دنیارا غارت وآدمها رو شکنجه کرد وکشت ،تا خودش بزرگ بشه.
    • IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۶
      8 0
      الهی آمین!!
    • IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۶
      8 0
      بالاخره امیدواریم مردمش تقاص غارت کشورهای دیگه رو بدهند
    • IR ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
      0 3
      به همین خیال باشین.
    • فردین FR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
      0 0
      دوست عزیز تصیح میکنم که اروپا بیش از ۵۰۰ سال است که دنیا را غارت می کند یعنی از سال ۱۴۹۲ میلادی سال کشف قاره آمریکا توسط کرستف کلمب.
  • IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۶
    0 23
    کاری از دستتون برنمیاد روسیه شیر گاز رو وصل میکنه و روسیاهی میمونه به ذغال
    • IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۶
      12 0
      اروپا باید منتظر زمستان سخت باشد.
    • IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۶
      8 0
      کاری از دستتون بر نمیاد مجبورین بیفتین به دست و پای جناب آقای پرزیدنت ولادیمیر پوتین و بگین غلط خوردیم شاااااااید دلش به رحم اومد و بعد از اینکه تحریم‌های روسیه رو برداشتین شیر گازو نصفه باز کرد تا از سرما نمیرین، فقط یکم قندیل ببندین!!! خخخخخخخخخ
    • محمد IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۶
      5 0
      بشین تا وصلش کنه،فقط به رفیقات بگو لباس گرررم بپوشن که نچان،البته برای مردم وقشر ضعیف اروپا متاسفم.همیشه تاوان خودسری وخودخواهی قدرتمندها رو قشر ضعیف باید بدن.
  • IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۶
    1 4
    قیمت نفت و گاز خیلی پایینه ما باید برای یه خودروی آلمانی که تجدید پذیر هم هست یعنی قابل تولید مجدد هست چقدر کار کنیم؟
    • IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۶
      6 0
      تو فعلا ماشین رو بی خیال شو برو پیش روانپزشک!!!!!!
    • IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۶
      1 2
      جوابی نداری زر مفت نزن.
    • علی IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۶
      4 0
      اوکی ماشین با برق کار کنه.همون برقه از کجا میاد خخخخ.خو اون برق هم نفت درستش میکنه.نیروگاه اتمی هم نمیتونن راه بندازن چون بودجشون نمیکشه‌نیروگاه اتمی ماله کشوریه که نفت خیزه و جای سوزوندن نفت نفتشو میفروشه و از اونورم سوخت پاک تولید میکنه بدون هزینه(یعنی ازینه نفت میره جای انرژی هسته ای تازه آب هم میسازه)اروپا هم بر پایه ی مالیاته.انقدرم اینو اونو تحرسم کرده که هیچکس از صنعتش خرید نمیکنه خخخ.ژاپن چین روسیه و کره جنوبی هم فروشنده های بهترین.ایران الان داره برا روسیه هواپیماهاشو اورال میکنه شایدم خط تولید خودرو زدن.ژاپنم که خودرو میسازه چینم شده ابرقدرت تولید خودرو برقی و همینطور صنعت و معدن.الان کل بازار اسیا از خود اسیا خرید میکنن.آمریکا هم که خودشه و ففط مسمونه امریکای جنوبی و بازارش که با اینوجود که برزیل هم داره چپ گرا میاد سر کار.فقط آرژانتینه که حامی غربه.همه یا طرف ایرانن یا روسیه... خداحافظ اروپای صغیر.بدجور بازی خوردن خخخخ.
    • IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۶
      4 0
      خودت کلا زر مفت نزن چه جوابی داری چه نداری غربگدا!!!!
  • IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۶
    6 0
    خون بی گناهان تاریخ معاصر که توسط اروپا و آمریکا ریخته شده و غارت ثروتهای آنها قطعا دامن غربیها را دیر یا زود خواهد گرفت. ان شاالله زمان انتقام خداوند از شیاطین ملعون نزدیک است.
  • IR ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۶
    5 0
    تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.
  • استاد دانشگاه IR ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۶
    8 0
    اروپا دچار سر در گمی شده است و دستور ویژه داده به ایادی سلطنت طلب و منافقین و تمام مواجیب بگیران ایرانی مقیم در اروپا تا کاری بکنند و ایران را وادار به خواسته های خود در خصوص نفت و گاز و قطع رابطه با روسیه و چین و... وگرنه اخراج و قطع کمک و....
  • IR ۰۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    2 0
    ديگرنان اين ظالمان وجنايتكاران جهانی و تاریخی آجرشده واین بیش فعالی ناشی ازفعالیت شدیدمگس درهنگام مرگ است.
  • IR ۰۵:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    2 0
    اروپا اکه توان داشت لوله گاز زیر دریا رو محافظت میکرد! تا منفحرش نکنند. البته همه میدونند مار کدوم کشور هست ولی جرات حرف زدن ندارند. خب با این شرایط میخواهید مشکل برای ایران درست نکنند. ایران هاب انرژی هاب ترانسفر کالا و دسترسی به بازارهای بکر و جدید هست. کدوم کشور موقعیت ایران رو داره؟! غلبه بر ایران غلبه بر کل زمین هست
  • ابی IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    2 0
    داداش ایران هم برگ برنده‌ای بنام یمن دارد که انشاالله به وقتش رو خواهد کرد خودت بهتر از همه می‌دونی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس