کد خبر 1422786
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۰۴:۱۴
پشت پرده کمبود داروهای آنتی بیوتیک/ چرا تولید نمی شود

چند وقتی هست که داروهای آنتی بیوتیک در سطح داروخانه‌های کشور دچار کمبود شده است. در حالی که هیچ مشکلی برای تولید داخلی وجود ندارد.

به گزارش مشرق، به دنبال حذف ارز دولتی برای دارو و اجرای طرح دارویاری، همچنان با برخی کمبودهای دارویی در سطح داروخانه‌های کشور مواجه هستیم. در این بین، دسترسی به برخی اقلام دارویی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ به طوری که کمبودها می‌تواند با عارضه‌هایی برای بیمار همراه باشد.

آنتی بیوتیک ها، جزو همین دسته از داروها هستند که کمبود آنها می‌تواند مشکلاتی را برای بیماران ایجاد کند.

داروهای آنتی بیوتیک که در جامعه ما تحت عنوان اشتباه "چرک خشک کن" شناخته می‌شوند، در واقع دسته دارویی مهمی هستند که علیه عفونت‌های باکتریایی در بدن مبارزه می‌کنند و یا باکتری‌ها را از بین می‌برند و یا از رشد و تکثیر آنها در بدن جلوگیری می‌کنند.

هر داروی آنتی بیوتیک بر طیف خاصی از باکتری‌ها مؤثر است و ممکن است یک آنتی بیوتیک بر عفونت باکتری دیگر بی فایده باشد.

آنتی بیوتیک ها داروهای قدرتمندی هستند که با عفونت‌های باکتریایی مبارزه می‌کنند. با استفاده صحیح از آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توانید جان خود را نجات دهید. آنها یا باکتری را می کشند یا از تکثیر آنها جلوگیری می‌کنند. سیستم دفاعی بدن شما معمولاً می‌تواند جلوی رشد آنها را بگیرد.

این داروها در برابر عفونت‌های ناشی از میکروارگانیسم ها مؤثر ند و برخی از آنها در برابر انواع مختلف بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند و می‌توانند زندگی انسان را نجات دهند. این داروها می‌توانند باکتری‌های موجود در بدن را از بین ببرند و به عنوان دارو برای مقابله با بیماری‌های مختلفی استفاده می‌شوند که ناشی از میکروارگانیسم های مضر هستند.

یکی از مزایای مهم این داروها این است که به سلول‌های طبیعی بدن آسیب نمی‌رسانند و تنها میکروارگانیسم های عامل بیماری را از بین می‌برند اما آنتی بیوتیک ها برای حمله به سلول‌های انسانی نیز جهت درمان سرطان در حال حاضر ساخته شده است.

این داروها عوارض جانبی گوارشی کمی دارند و می‌توانند به طور گسترده در تمام گروه‌های سنی استفاده شوند. مصرف اینها در دوران بارداری نیز ایمن است و هنگام نفوذ بافتی و داخل سلولی مشکلی ایجاد نمی‌کنند. همچنین مقادیر کمی از این ترکیبات به عنوان مواد نگهدارنده غذا استفاده می‌شوند.

آنتی بیوتیک ها از جمله داروهایی هستند که بیشترین میزان تجویز و مصرف را در کشور ما دارند، به طوری که برخی از مردم در هنگام بیماری، خودسرانه و بدون تجویز پزشک، از داروهای آنتی بیوتیک استفاده می‌کنند.

حالا چند وقتی هست که با کمبود داروهای آنتی بیوتیک در سطح داروخانه‌های کشور مواجه ایم. این در حالی است که تولید این قبیل داروها در داخل، هیچ گونه مشکلی ندارد. اما، شرکت‌های دارویی از تولید آنتی بیوتیک ها طفره می‌روند.

سیدعلی فاطمی نایب رئیس انجمن داروسازان ایران علت کمبود داروهای آنتی بیوتیک را، ناشی از اختلاف نظر تولید کنندگان با سازمان غذا و دارو، بر سر تعیین قیمت این داروها عنوان کرد و گفت: بعد از اجرای طرح دارویاری، سازمان غذا و دارو بر سر تعیین قیمت داروهای آنتی بیوتیک به گونه‌ای تصمیم گیری کرد که رضایت خاطر تولید کنندگان فراهم نشد.

وی با عنوان این مطلب که در تأمین ماده مؤثره و بسته بندی داروهای آنتی بیوتیک هیچ مشکلی نداریم، افزود: مهم‌ترین مشکل در تولید داروهای آنتی بیوتیک، اختلاف نظر بر سر قیمت این داروها است که می‌بایست اصلاح شود.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس