راکت انداز سپاه

یکی از ویژگی‌های عملیات اخیر علیه تروریست‌های شمال عراق، تمرکز بر شلیک تعداد زیاد موشک و راکتهای دقیق در بازه زمانی کم است. ضمن آنکه شاهد عملیات به صورت "حمله از مناطق معدود به سمت اهداف متنوع" هستیم.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، با ادامه اقدامات تروریستی عناصر گروهک های تروریستی مستقر در اقلیم شمال عراق و به آشوب کشیدن مناطقی در استان های کردستان، آذربایجان غربی و کرمانشاه، مشخص شد تذکرات و هشدارهای مسئولان اجرایی و نظامی به دولت اقلیم، اثر کافی و بازدارنده را نداشته و این بار، نیروی زمینی سپاه رسما عملیات های تنبهی علیه پایگاه ها و مقرهای این تروریست ها را از روز دوم مهرماه آغاز کرد. در این عملیات چند مرحله ای، برخی از انواع موشکها، ادوات توپخانه و پهپادهای شناسایی و رزمی سپاه پاسداران حضور داشته و موفق شدند اغلب اهداف شناسایی شده را مورد اصابت قرار داده و منهدم کنند.

البته به نظر می رسد در این مرحله، صرفا مراکز و مقرهای شناسایی شده ای که ماموریت تولید و پشتیبانی از شرارت های اخیر را دنبال می کردند، زیر آتش سنگین قرار گرفتند و در صورت ادامه روند خسارت بار گذشته و تلاش این گروهک ها برای ضربه زدن به منافع، مردم و نیروهای مسلح کشورمان، این تنبیه گسترده تر و سهمگین تر پیگیری خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

«زهیر»؛ جدیدترین موشک عملیاتی سپاه با برد ۵۰۰ کیلومتر/ مدرن‌ترین نسل خانواده فاتح به سواحل خلیج‌فارس رفت +عکس

دور جدید حملات سپاه پاسداران، گروهک‌های دموکرات، کومله و پاک را نقره داغ کرد +فیلم و تصاویر

پیام‌های ورود رسمی ایران به بازار جهانی صادرات پهپاد و موشک/ دقیق‌ترین بالستیک ایرانی و پیشرفته‌ترین ضدزره بومی در سرزمین تزارها +عکس

بر اساس تصاویر منتشر شده از سوی منابع وابسته به گروهک ها یا رسانه های محلی، مقرهای مرتبط با حزب دمکرات کردستان ایران (حدکا) در شهر کویسنجق، حزب آزادی کردستان ( PAK) در شهر آلتون کوپری در استان اربیل و گروهک کومله در  منطقه زرگویز در استان سلیمانیه عراق هدف حملات بوده‌اند. تصاویر زیادی از حجم گسترده تخریب پایگاه های این گروهک های تروریستی در مناطق فوق، منتشر شده است.

باران موشک‌های بالستیک نقطه زن بر سر تروریست‌های تجزیه طلب فرود آمد/ دور جدید حملات سپاه پاسداران، گروهک‌های دموکرات، کومله و پاک را نقره داغ کرد +فیلم و تصاویر
نابودی مرکز رادیو و تلویزیون مورد استفاده توسط تروریست‌ها

سپاه در عملیات خود از چه موشکها و پهپادهایی استفاده کرده است؟

اگرچه جزئیات دقیقی از نوع و تعداد سلاح‌های مورد استفاده در حملات به مقرهای گروه های تروریستی در اقلیم عراق منتشر نشده است اما تصاویر منتشر شده توسط رسانه های رسمی از جمله خبرگزاری صدا و سیما، نشان می دهد موشک های فتح از جمله سلاح هایی هستند که در این عملیات مورد استفاده قرار گرفته اند تا مراکز نظامی و پایگاه های مستحکم آموزشی و رزمی این تروریست ها را مورد هدف قرار دهند.

تمرین یک تاکتیک جدید توسط نیروی زمینی سپاه برای انهدام مراکز تروریست‌ها در شمال عراق/ حملات برق‌آسا پهپادهای انتحاری و «موشک فتح» به ۴۰ نقطه در خارج از مرزهای کشور +عکس

تمرین یک تاکتیک جدید توسط نیروی زمینی سپاه برای انهدام مراکز تروریست‌ها در شمال عراق/ حملات برق‌آسا پهپادهای انتحاری و «موشک فتح» به ۴۰ نقطه در خارج از مرزهای کشور +عکس

لانچرهای مختلف از جمله ۶ فروندی موشک فتح در عملیات اخیر سپاه

این محصول بالستیک کوتاه برد که سال پیش به نیروی زمینی سپاه تحویل داده شده بود، در سالجاری به نیروی زمینی ارتش نیز تحویل داده شده تا این ۲ نیرو، به قدرت آتش بسیار دقیقی مجهز شوند. موشک های بالستیک سری فتح در حقیقت کوچک ترین عضو شناخته شده از خانواده پر افتخار فاتح به حساب می آیند و معمولا در مجموعه پرتابگرهای ۳ یا ۶ فروندی امکان عرضه شدن دارند. با توجه به اینکه نیروی زمینی سپاه در سال گذشته، این موشک را رسما به نمایش گذاشت، سرعت عمل عملیاتی شدن و بکارگیری انبوه این سامانه در عملیات روزهای اخیر، یک پیشرفت مهم در واگذاری سامانه های نقطه زن و مدرن به نیروهای مسلح محسوب می شود.

فتح، موشکی با طول ۵۱۷۵ میلیمتر است جرم کلی ۷۸۷ کیلوگرم (که ۱۵۰ کیلوگرم آن سرجنگی بوده) و پیشران سوخت جامد مرکب به آن سرعت ۴ برابر سرعت صوت یا ۴ ماخ می دهد. این موشک عمر انبارداری بسیار خوبی که دستکم ۱۰ سال ارزیابی می شود داشته و خطای آن کمتر از ۳۰ متر است. کمینه و بیشینه برد آن ۳۰ و ۱۲۰ کیلومتر بوده که آن را به جایگزین شایسته ای برای راکتهای نازعات و رقیب جدی برای خانواده راکتهای هدایت شونده فجر ۵ تبدیل کرده است.

خوداتکایی مهم نیروی زمینی سپاه با نسل جدید «فتح» / با «موشک ۴ ماخ» جدید ایرانی بیشتر آشنا شوید +عکس و فیلم

تیوب های استوانه ای حامل موشک فتح در جریان تحویل به نیروی زمینی سپاه- تیرماه ۱۴۰۰

با توجه به توضیحات ارائه شده در زمان تست این محصول مهم، موشک فتح یا BM-۱۲۰، علاوه بر سرجنگی انفجاری شدید از سرجنگی ترکشی منفجر شونده در ارتفاع مشخصی بالای هدف و سرجنگی نفوذگر در استحکامات و بتن هم می تواند استفاده کند. طبیعتا داشتن یک موشک بالستیک دقیق - در مورد فتح با خطای کمتر از ۳۰ متر- با سرعت بالا و در بردی بیش از ۱۰۰ کیلومتر، یک گزینه کارآمد و دقیق در دستان یک فرمانده میدانی در نبرد زمینی است.

تمرین یک تاکتیک جدید توسط نیروی زمینی سپاه برای انهدام مراکز تروریست‌ها در شمال عراق/ حملات برق‌آسا پهپادهای انتحاری و «موشک فتح» به ۴۰ نقطه در خارج از مرزهای کشور +عکس

البته نگاهی به فاصله برخی از این مراکز تروریست پرور از مرز ایران، نشان می دهد این اهداف در برد راکت های هدایت شونده ای نظیر فجر ۵ نیز هستند و در خبرهای منتشره توسط رسانه های داخلی نیز، استفاده از این راکت ها مورد اشاره قرار گرفته بود که با توجه به قدرت انفجار و دقت مناسب راکت های ارتقاء یافته فجر ۵، استفاده از این گزینه برای هدف قرار دادن مراکز فوق دور از انتظار نیست. در کنار این سامانه های دقیق، در تصاویر منتشره از رسانه ملی در خصوص دور اول حملات به این مناطق، راکت اندازهای ۱۲۲ میلی متری و توپ های ۱۳۰ میلی متری نیز قابل مشاهده هستند.

تمرین یک تاکتیک جدید توسط نیروی زمینی سپاه برای انهدام مراکز تروریست‌ها در شمال عراق/ حملات برق‌آسا پهپادهای انتحاری و «موشک فتح» به ۴۰ نقطه در خارج از مرزهای کشور +عکس

نظارت آنلاین پهپادها روی مناطق هدف

تمرین یک تاکتیک جدید توسط نیروی زمینی سپاه برای انهدام مراکز تروریست‌ها در شمال عراق/ حملات برق‌آسا پهپادهای انتحاری و «موشک فتح» به ۴۰ نقطه در خارج از مرزهای کشور +عکس

اصابت دقیق و ناگهانی پهپادهای انتحاری به یکی از مقرهای نظامی تروریست ها

در عین حال، برخی تصاویر منتشره از پایگاه های اصلی تروریستی در شهرهایی چون کویسنجق اربیل عراق که به نسبت فاصله بیشتری از مرزهای جمهوری اسلامی ایران دارند، مشخص می شود که پرنده های انتحاری نیز حضوری موثر در این عملیات دارند و در کنار پهپادهایی که به صورت آنلاین، تصاویر اصابت ها را به اتاق فرماندهی عملیات با حضور سردار پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه به نمایش می گذارند، بخش قابل توجهی از بار تنبیه ضد انقلاب، مجددا بر دوش پهپادهای سپاه قرار گرفته است.

اجرای تاکتیک های جدید در عملیات اخیر نزسا

علاوه بر موارد فوق که نشان دهنده استفاده ترکیبی یگانهای عملیاتی نیروی زمینی سپاه از تجهیزات مختلف توپخانه ای و پهپادی علیه مواضع تروریست ها در خارج از مرزهای کشورمان است، به نظر می رسد شاهد تمرین و اجرای یک عملیات چند لایه به صورت "حمله از مناطق معدود به سمت اهداف متنوع" هستیم که نوعی رزم پیشرفته و نیازمند در اختیار داشتن سامانه های فرماندهی و کنترل مدرن، آموزش مناسب نیروها و تسلیحات متناسب است. این تاکتیک از آنجا مصداق عینی تر پیدا می کند که سردار پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه در بخشی از تحلیل خود در خصوص عملیات اخیر، اشاره به این موضوع دارد که "با استفاده از ۷۳ فروند موشک زمین‌ به‌ زمین و ده‌ها فروند پهپاد (فقط در یکی از مراحل عملیات) اهدافی که در ۴۲ نقطه پراکنده و در مواردی از همدیگر ۴۰۰ کیلومتر فاصله داشته‌اند مورد اصابت قرار گرفته اند"

با این توضیحات، مشخص است که یگانهای عملیاتی نیروی زمینی سپاه چه در بخش ادوات توپخانه ای و موشکی و چه در بخش پروازی، توانسته اند علاوه بر شناسایی دقیق مناطق مورد نیاز، اقدام به هدف قرار دادن و نابودی بیش از ۴۰ نقطه متفاوت با گستره جغرافیایی فراوان را به اجرا بگذارند، آنهم در حالی که مناطق استقرار سامانه های آفندی سپاه در چند نقطه خاص خلاصه شده بود. با چنین نتیجه درخشانی که تصاویر منتشره از خسارت های وارد شده به این مراکز نشان می دهد، قطعا نیروی زمینی سپاه می تواند در آینده به انجام این تاکتیک پیچیده و چند لایه در هر منطقه در اطراف کشورمان و در هر بردی -که سامانه های موشکی و پهپادی آنها توان انجام آن ماموریت را داشته باشد- اقدام کنند که سطح بالای توانمندی های عملیاتی این نیرو در سالهای اخیر را نشان می دهد که در کمتر نیروی زمینی کشورهای دیگر، شاهد آن به صورت واقعی و عملیاتی بوده ایم.

تمرین یک تاکتیک جدید توسط نیروی زمینی سپاه برای انهدام مراکز تروریست‌ها در شمال عراق/ حملات برق‌آسا پهپادهای انتحاری و «موشک فتح» به ۴۰ نقطه در خارج از مرزهای کشور +عکس

ژئولوکیت بخشی از مراکز استقرار تروریست ها که هدف حملات سپاه قرار گرفت

به طور کلی، بررسی عملیات های برون مرزی سپاه در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که در کنار افزایش دقت و همچنین کیفیت و اثرگذاری موشک‌ها در حوزه سرجنگی و مواد منفجره، نکته مشهود دیگر در توسعه توان موشکی، تمرکز بر قابلیت شلیک تعداد زیاد موشک و راکتهای دقیق در بازه زمانی کم است چراکه این حجم زیاد، علاوه بر آنکه دفاع هوایی احتمالی دشمن را ناکارآمد می‌کند، با ضربه سنگین به استحکامات شان، توان پاسخگویی را از آنها سلب کرده و نتیجه مورد نظر را حاصل می کند. بخصوص آنکه، این بار نیز تاکید شده است "عملیات تا دفع موثر تهدید و برچیده شدن مقرهای گروهک‌های تروریستی با قاطعیت ادامه خواهد داشت. "

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 86
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 18
  • IR ۰۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
    مرگ برتروریستهای حامی تخریب وفحاش وتوحش وشاهرگ زنی وقتل پلیس ایران واروپا وکادردرمان وکسبه وعابرپیاده
    • DE ۰۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
      60 5
      حالا کاملا مشخص میشه این بیحجابها و بیدینها و بهایی ها و منافقین و رفرمیست ها میست ها و لاتچریها و سه نیملیتری ها .و ضدانقلاب .. با اون عمه سام یا عمو سام سابقشون چقدر احمق هستند که فکر میکنند جمهوری اسلامی میخواد علت فوت یک خانم خلافکار را لاپوشانی کنه و‌ترس داره. آخه احمق های بدبختِ اغتشاشی اگر ایران ترس داشت که با صدها موشک و راکت و‌پهباد دوستان تروریست شما را در کشور دیگر به جهنم نمیفرستاد. اگر ایران ترس داشت که عین الاسد و گرانترین و مدرنترین پهباد مخفی کار دنیا متعلق به عمه سامتون را با موشک نمیزد .واگر ایران ترس داشت رژیم آپارتاید و کل سران مرتجع زبیخ عرب را ادب نمیکرد و امریکا را فراری نمیداد و داعش را در چند کشور از بین ننیبرد ....شما افراد مسخ شده چقدر بیشعور هستید . جدا. رحمت به اعراب بادیه نشین ۱۵۰۰ سال پیش قبل از اسلام‌ از شما ها شعورشون بیشتر بود. همه شون از بت پرستی دست برداشتند ولی شما بدبخت ها بت گاوچرانها را هنوز میپرستید.
    • IR ۰۶:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
      22 23
      ۰۰:۵۱ مرگ براون کسی که پیشانی کودک 5 ساله را نشانه میگیره
    • IR ۰۷:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
      60 13
      باید جمهوری جعلی باکو هم مورد تهاجم ما قرار بگیرد
    • IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
      10 1
      6.44 اسرایل میگی دیگه اگه غیر اینه به داشتن مغزت شک کن
    • IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
      23 1
      06:44 واقعآ مرگ بر اون کسی که پیشانی کودک 5ساله رو هدف قرار میده مرگ بر دروغ گو مرگ برکوموله و متحدانش مرگ بر خائنین به ایران مرگ بر تجزیه طلب .مرگ بر اون بیسوادی که سوادش رو از ماهواره و فضای مجازی میگیره افتخار ما اینه که حاج قاسم مون برای نجات یه دختر ایزدی غیر مسلمان نیروهاش شهید میشن اما نمیگذاره که یه دختر بیگناه ایزدی رو برای کنیزی ببرن !!!؟ بیچاره برو نظر ایزدی های عراق رو درباره حاج قاسم ببین و بخون تا بفهمی ما مرید کدوم مرد هستیم. بعد امثال توی بیسواد میری یه چیزی توی فضای مجازی به خوردت میدن فکر میکنی حقیقت داره
    • DE ۰۸:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
      8 0
      مرگ بر رژیم کودک کش آپارتاید صهیونیزم که ظرف این ۷۵ سال دهها هزار کودک فلسطینی را کشته و مجروح کرده است . خانه هاشان را بر سرشان خراب و اموال و زسرزمین آنها را غصب کرده و با کندن صدها چاه عمیق آب دزدی تاریخی میکند. این رژیم دزد غارتکر دست در دست منافقین بهایی ها ضد انقلاب وطنفروشان اصلاحطمعکاران اشرافیون لاتچری ها و کوموله و پژاک و داعش و النصره و گروهک های دزد و جانی تروریستی که مانند قارچ رشد کرده اند نه تنها علیه انسانها کار میکند که با اشاعه فحشا و منکر و بی حجابی و بی عفتی...هالییودی وار هرجا که درامدهای میلاردی ..... است نامبر وان است به قول اهل فن در غرب. یک مشت لجن کله پوک عروسک بی اراده متوهم هم دنبال اویند. و مانند دلقک اوکراین کشور را میخواهند به باد بدهند
  • US ۰۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
    109 4
    چنان این حرام های کمونیست رو بزنید که ناله کنان دنبال آخور خود بگردند. از سر بریدن اوایل انقلاب رسیدن به مسلح کردن اکراد داخل ایران البته مسلح شدند.
    • IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
      6 4
      02:44 انگلیسی حرام لقمه تو چی میگی !!!؟ تو میخوای این وسط تفرقه بندازی !!!؟ کور خوندی .توی ایران فارس ترک کورد لر عرب نداریم همه ایرانی هستیم یادت باشه تاریخ رو نمیتونی پاک کنی اربابت اردوغان رو ایران نجات داد والا الان مثل اشرف غنی افغانستان دربه در کشورهای عربی بود!!؟ برو ببین خودش درباره خدمتی که ژنرال صفوی و رهبر ایران بهش کردن چی میگه !!؟
    • US ۰۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
      0 0
      آخه دریایی ۲.۴۴ چه ربطی به این کامنت دارد؟!
  • US ۰۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
    73 3
    کلوخ انداز را پاداش سنگ است، این ملاعین تحت پوشش بارزانی ها هستن.
  • IR ۰۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
    62 17
    باکو هم شریک اسرائیل و مرکز توطئه هست، چرا مقر تروریست پروری آنجا را نمیزنید. پان ترکها می‌گویند از درگیری با ترکیه می‌ترسید و باکو هر کاری دلش بخواهد می‌کند.
    • GB ۰۲:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
      9 61
      وجودشو ندارن به تورکها چپ نگاه کنن
    • GB ۰۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
      9 57
      با تورکها شوخی نکن دیدی یک شب ناگهان یهویی سرتون نازل شدن
    • IR ۰۳:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
      54 8
      از آمریکا نترسیدیم، از باکو و ترکیه بترسیم؟! فاز چی داری؟؟
    • IR ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
      40 6
      اون اردوغان صهیونیست ،جون کند ونتونست توی سوریه غلطی بکنه،چه برسه به ایران مقتدر وبیشه شیرمردان.
    • IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
      4 47
      این موشک های که زده میشه رو ما تورک ها درس کردیم پس زیاد حرف نزن
    • مجتبی IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
      20 11
      مگه ترکها چه قوم خود شیفته هستند که همیشه در توهم قدرت به سر میبرند
    • محمود خطیبی IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
      32 3
      بحث ترک و کرد و لر نیس اینجا بحث زبان نیس اینجا بحث دین هس اینجا بحث غیرت و شرف هس فک نکنم هیچ ترکی بی‌غیرت باشه تا مثلا الهام علی اف بی غیرت بخواد برای ما ترک های ایرانی راه نشون بده.خود ما ترک ها چنان بلایی سر الهام میاریم تا یادش بیاد اصلیتش ایرانی هس
    • IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
      23 2
      ۰۲:۴۴؛ بیا برو گمشو! اینجا جای الدنگ هایی مثل تو نیست! این مملکت ترک، لر، کرد، عرب و... همه قومیت ها یکی بودن و هستند؛ زجه و ناله های تجزیه طلبیت رو برو جای دیگه بر.....
    • آذری میهنم iran IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
      11 0
      موضوع کشور ما به هیچ عنوان قومی و قبیله ای نیست ، سایبری های مجازی آموزش دیده اسرائیلی و طورکیه ای سعی می‌کنند موضوع رو قومی و قبیله ای کنند ، زنده باد ایران عزیز ، یاشاسین ایران ملتی ، یاشاسین ایران
    • سعید IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
      5 1
      خطاب به تُ ۱:۰۴ : باکو غلط کرد با تو
    • IR ۰۶:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
      4 0
      تورکیه فقط بلده به کشورهای ضعیف و جنگ زده حمله کنه.جرات داره واس ایران دست از پا خطا کنع تا نشونش بدیم
  • IR ۰۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
    45 2
    همه جور تاکتیک‌ها را با انواع سلاحها امتحان و تست کنید
    • ناشناس IR ۰۷:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
      2 36
      با بیت المال و از جیب مردم که در تامین معیشت اولیه ماندند همه چیز رو امتحان کنند؟اسمت انسانه؟
    • IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
      28 2
      07:17معیشت هم بدون امنیت امکان ندارد.الان تو از زور گرسنگی ،سر صبحی ،پشت کیبوردی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!
    • وحید IR ۱۹:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
      2 0
      ناشناس این حرفی که تو گفتی چیزی فراتر از حماقت بود .
  • IR ۰۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
    47 6
    بعنوان یک ایرانی با وجود گلایه هایی از شرایط داخلی کشور ... ولی در مورد مسائل خارجی و مسائل مرزی و برخورد قاطع نظامی با تروریست های اقلیمک و دیگر نقاط مرزی کشور همچون برخورد نظامی قاطع با تروریست های جند الشیطان وهابی تمام قد از نیروهای مسلح کشور خصوصا" سپاه پاسداران ایران عزیز دفاع و حمایت میکنم دمتون گرم خدا قوت دستمریزاد شیر مردان میهنم مدافعان ایران عزیز
    • IR ۰۷:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
      3 33
      عزیزم تروریستی وجود نداره مسئله را سیاسی نکن مشکل قومیتی وداخلی هست ربطی به خارج وتروریست واز این شر و ورا نداره کی میخواین اینا بفهمین؟!!!!!
    • IR ۰۸:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
      19 2
      07:28 قومیتی که سر میبرد وانسان آتش میزند و زندگی وکسب مردم را آتش میزند و............قوم مغول است ،نه قوم ایرانی با سابقه3000سال تمدن.در ضمن اون بی بی سی ومنو وتو واسرائیل کودک کش و اینترنشنال هم برای این قوم مغول کف میزنند وحمایت میکنند،داخلی هستند یا خارجی؟!
    • IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
      14 1
      به 0728 شما یا خوابی یا خودتو به نادانی زدی . این همه برنامه دقیق دشمن برای آشوب هدایت شده را نمی بینی؟ البته بخشی از صحبت شما درست است که موضوع داخلی است چون پیاده نظام میدانی و کف خیابانی این برنامه ها لاشخورها و کفتار های حرام لقمه با شناسنامه ایرانی هستند
    • IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
      10 0
      از کی تا حالا تروریستی هم جزء سیاست است و امنیتی نیست؟ اتفاقا شما مساله امنیتی را سیاسی نکن مساله تجزیه طلبی و تروریستی به اختلاف قومیتی تقلیل نکن
    • IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
      17 0
      ۰۷:۲۸؛ نازی کوچولو! الان مشکل داخلیه؟ پشت گوشت هم نوشته خر! این سرزمین یک عمره مردمش تحت انواع قومیت ها کنارهم بودن و هستند و یک ملت واحدی رو تشکیل دادن به اسم ایران، امور داخلی ما به خودمون ربط داره جایی واسه تجزیه طلب نیست، اسرائیلی های یهودی آرزوی تجزیه ایران رو به گور خواهند برد!
    • ایران iran IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
      6 1
      مشکلات ایران عزیز هیچ ارتباطی به مسائل قومی و قبیله ای ندارد ، ولی برخی ایرانستیزان قومگرایان خصوصا" گروهک تروریستی تجزیه طلب امثال کومله و جند الشیطان وهابی که عامل و مزدور بیگانگان هستند سعی می‌کنند مشکلات ایران را قومی و قبیله ای جلوه بدهند تا با عوام فریبی کارهای تروریستی خودشون رو توجیه کنند و به اربابان خارجی خود همچون اسرائیل و عربستان خوش خدمتی کنند و دلار دریافت کنند
    • IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
      0 2
      ۰۸:۴۳ شما ادم بشو نیستید من احمقم که سر به سر شما میزارم
  • IR ۰۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
    15 0
    سیستم تهاجم موشکی فتح سامانه خیلی مهمیه...در آینده بیشتر ازش خواهیم شنید ...
  • علوی IR ۰۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
    5 1
    اینکه بعنوان مستند از رسانه طرف مقابل استفاده کنیم تبعا خوبست اما نکنه خدای ناکرده اینجا هم رسانه مون ضعیف باشه ؟! یعنی انتظار می‌رفت تک تک حملات موشکی تصویر رسانه ای پهپادی هم می‌داشت اما نداشت بلکه فقط چند فقره از پرتاب های موشکی را تصاویر پهپادی مون رو دیدیم آخه مشکل رو برای وقتی میبنم که ما هزارتا موشک در یک روز به تلاویو زدیم ولی رویترز بگه صدتا موشک شلیک شده و لازمه یکایک اهداف همزمان پهپادی هم تصویر برادری بشه اگه نمیشه ضمنا بگین کی پخش میشه تا بتونیم پخش زنده ببینیم و لذت ببریم .با تشکر از زحمات سردارحاجی زاده و همکاران :))
  • atabat123 IR ۰۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
    13 4
    اطراف مرز سیستان هم از اینا میخواد ولی یکم از پاکستان چشم میزنه ایران ، وگرنه بایداون گروهکهای مزخرف هم ادب بشن. و سوم جا هم باکو ، که اسراعیل رو چسبونده به ایران. حیف ک
    • آریا IR ۰۵:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۲
      0 0
      اتفاقاً ایران حداقل دوبار پناهگاه های جندالشیطان را در پاکستان با موشک زده ...
  • IR ۰۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
    11 4
    موشک فتح یه چیزی تو مایه های هیمارسه...فکر کنم بجز آمریکا و اسرائیل که البته اسراییل هم احتمالا از آمریکا تکنولوژی های لازم رو.گرفته هیچ کشور دیگه ای حتی روسیه هم یه همچین چیزی رو نتونسته عملیاتی کنه ...لااقل بشکل آشکار
  • حامد IR ۰۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
    12 2
    بسم الله الرحمن الرحیم جمهوری اسلامی ایران باید درمقابل دشمنان این نظام مقدس بایستد و به منافقان کور دل اجازه دست درازی به خاک میهن ندهد و دشمنان رو در هر کجای این سرزمین خاک باشد باید مورد هدف و نابودی کامل قرار گیرد
    • IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
      4 0
      خاک این سرزمین مقدس و اهورایی ، خون پاک صدها هزار شهید میهن روی این خاک مقدس ریخته شده تا این سرزمین و ملت محفوظ و پایدار بمانند، باید با تمامی دشمنان این سرزمین و این ملت با جدیت و قاطعیت تمام برخورد کرد خاک مقدس ایران عزیز خط قرمز همه ما ایرانیان هست ، گروهک های تروریستی و تجزیه طلب عامل اسرائیل و عربستان باید بدون هیچ گذشت و ترحمی در نطفه خفه کرد ، خداقوت به شیر مردان سپاه میهن
  • IR ۰۴:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
    1 4
    آقا چی شد با اینا درگیر شدیم اینا که عددی نبودن، یکی میشه یه توضیح مختصر بده داستانشون چی بوده؟
    • IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
      1 3
      زیاد به مغزت فشار نیار حیف تا الان که آکبند و دست نخورده و بکر مانده بگذار همان بکر و آکبند باقی بمونه .. فکرشو نکن !
    • IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
      4 0
      الانم عددی نیستند یک مشت تروریست هستند مزدور اسرائیل و مزدور دلارهای نفتی عربستان که لازم بود به سمت جهنم هدایت شوند ، که شدن ..! بعد از این هم این رویه رو ادامه خواهیم داد تروریست ها نباید به مرزهای ایران نزدیک شوند وگرنه شکار خواهند شد و راهی جهنم می‌شوند
    • IR ۲۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
      1 0
      ۱۳:۴۴ چقدر بی ادب و بی سوادی من مشغول بودم وقت نکردم چک کنم اخبارشون رو یکم شخصیت داشته باش
  • IR ۰۵:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
    26 1
    کاری کنیدکه پهپادهای نسل جدیدتر،دقیقابالای سر دشمنان کاملاساکت وبدون صداپروازکنند کاری کنیدکه سرعت جاکن شدن موشک های نسل جدیدترازروی سکوی پرتاب،چندین برابربیشترشود
  • IR ۰۵:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
    10 2
    کاری کنیدکه خطای موشک فتح دربرد۱۰۰کیلومتردر نهایت۳۰سی سانتیمترباشه نه سی۳۰متر!اینطوری فرض کنیدهدف یه خونه باعرض۱۰مترباشه،سه تا خونه اون طرف تررومیزنه!
  • اتیلا IR ۰۶:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
    4 14
    چرا به باکو و پایگاه های اسرائیل در آن جا حمله نمی کنید؟؟! آیا از ترکیه میترسید؟
    • IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
      5 7
      الحق که خر تشریف داری! شماها دیونه اید به مولا! به خاک ایران تجاوز کنید تا مفهوم ترس رو نشونتون بدیم! هیچکی به ترکیه اعتماد نداره، هر کی به ترکیه کمک کرده فرداش ترکیه لگد پرونی کرده سمتش، اروپا، آمریکا هم بهش کمک کردن فرداش یک لگد پروند، هیچ کشوری به ترکیه اعتماد نداره، ترکیه رویای عثمانی داره! مهم نیست، آمریکاتون که دارید میپرستید الان زیرپاش هستید!!
    • IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
      0 2
      جهت اطلاع جوعودهای فارسی نویس سایبری اسرائیلی که در فضای مجازی ما ایرانیان کامنت گذاری می‌کنند عرض کنم شنا کردن بیاموزید که تنها راه فرار شما جوعودهای اسرائیلی از منطقه ما شنا کردن خواهد بود
    • جمال IR ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
      0 0
      خب تو اومدی اینجا تو چند تا کامنت گفتی چرا پاکستان رو نمیزنید ؟! نمیدونم چرا باکو رو نمیزنید ؟! با عناوین مختلف چند تا کامنت گذاشتی ، نزدیم تا تو بسوزی .
  • IR ۰۷:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
    8 2
    دمتون گرم. بکشید این حیوانات رو
  • IR ۰۷:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
    4 2
    باید به فکر حذف سران گروهک ها بود . با زدن مقرها ساختمان ها اسیب میبیند که بزودی با بودجه سازمان سیا جایگزین میشود ولی حذف یا دستگیری فرماندهان انها تاثیر گذار تر است .
  • IR ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
    11 4
    یک زمانی سیم خاردار برای محافظت از مرزهایمان نداشتیم و حالا انواع موشک را تولید میکنیم. خدا رو شکر
  • احمد IR ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
    4 10
    مشرق مگر شماها نبودید که میگفتید نقض حاکمیت و تعرض ترکیه در خاک عراق حالا چی شده
    • عبداله IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
      0 0
      گودرز رو با شقایق مقایسه میکنی؟!
    • IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
      0 0
      می‌توانیم می زنیم باز هم خواهیم زد تا کور شوند هر آنکه نتوان دید نوش کردید خوردید نوش !
  • یوسف از همدان IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
    2 6
    این تاکتیک موقعی تاثیر داره که اولا دشمن توان لجستیکی کمی دارد دوما نیروی خودی توان لجستیکی خوبی داشته باشد و سوم درگیری از لحاظ زمانی دارای محدودیت باشد همین تاکتیک توسط روسها در چند روز اول جنگ اوکراین اجرا شد ولی چون تجهیزات آسیب دیده در اسرع وقت توسط ناتو جایگزین شد خود روس ها هم از ثمر بخش بودن تاکتیک اجرایی نا امید شدند و آن را کنار گذاشتند
  • حسین منصور حلاج IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
    2 2
    سالهاست این گروها فعال هستند و کسی کاری بهشون نداره گربه را دم حجله میکشند. تاخیر باعث بزرگ شدن ورشد میگردد. مثل اینه آدم یک تومور سرطانی داشته باشه وصبر کنه تومور کار خودش رابکنه و بعد بفکر بیفته . نوش دارو بعد ازمرگ سهراب
  • IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
    8 1
    کاش از پاکستان نمیترسیدیم و اونجا رو هم میزدیم
    • IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
      0 3
      تو از پاکستان می‌ترسی سایبری مجازی جوعود ، پاکستان هر چه دارد ما ایرانیان هم داریم خوبش رو هم داریم ( اتمی، موشکی، پهپاد) قرار نیست طبق خواست شما جوعودها رفتار کنیم سایبری فارسی نویس جوعود
    • FR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
      1 2
      مسئله ترس نیست. پاکستان متأسفانه کنترل زیادی بر منطقه بلوچستان خودش ندارد و نیروهای تجزیه طلب بلوچ آنجا جولان میدهند.
    • IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
      2 0
      12:16 ما کجا نیروی اتمی داریم؟همین امسال فاشیستهای وطن فروشی چون تو گزک بدست دشمنان ایران میدهند مقام معظم رهبری فرمودند نیروی اتمی برای تسلیحات حرامه تو این وسط چرا چرت میگی؟
    • IR ۱۷:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
      0 0
      قومگرایان، قبیله پرستان ایرانستیز تا کور شوید شما مزدوران یهود و اسرائیل !
  • IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
    2 1
    باسلام به نظرمن ترکیه کارخوب میکند که مستقیم وارد کردستان عراق شده وباگروه های تجزیه طلب برخوردمیکند به نظرمن الان بهترین زمان است که دوکشورایران وترکیه دریک عملیات مشترک که البته باعث پیوند بیشتردوکشورمیشود شرکت وبامشارکت هم برای همیشه شراین تجزیه طلبان که اگثرشان هم دشمن مشترک دوکشورمیباشند برای همیشه کنده شده وبه زباله دانی تاریخ بپیوندند
  • IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
    2 2
    پاکستان را بزنید
    • جوعود شناس IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
      1 1
      باشه چشم جوعود اسرائیلی.!!! سفارش دیگری ندارید شما سایبری های جوعود ؟ آخه پاکستان هم شما وحوش غاصب اسرائیلی رو به رسمیت نمی شناسد بخاطر همین هم از پاکستان ناراحت هستید
    • IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
      0 1
      چشم جوعود اسرائیلی ! منتظر بودیم شما سفارش بدهید ما چه کنیم ؟ خخخخ واقعا" اسرائیل غصبی جعلی چقدر احمق و مغز فندوقی دارد !
  • IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
    0 4
    توان ایران در حد کشورهای کوچک و گروهک عای متوسط و مردم دست خالی است . ایران توان مقابله با کشورهای متوسط مانند ترکیه و کشورهای بزرگ و قوق مانند امریکا را ندارد . همین توان مقابله به گروهک های قوی مانند داعش را هم ندارد .
    • علی IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
      0 0
      میبینم که ده تا کامنت گذاشتی ، دهنتو آب بکش اراذل بیا برو علی کریمی پست گذاشته لایک کن
  • IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
    0 5
    سپاه پاسداران باید عقبه ی تروریستهای تجزیه طلب در پاکستان را هم موشک باران کند. نه اینکه فقط کردها را بزنیم و بقیه تروریسها در دیگر کشورها را با نصیحت و خویشتنداری کنار بیاییم. اگر قرار بر زدن باشه، باید همه رو زد.
  • IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
    0 0
    دوتا چیز جالب. اول اینکه لانجرهای سپاه هم توی این عکس ها سطح مقطع دایره ای ندارند و مربع هستند. و دوم اینکه توی دومین عکس این مقاله کنار خودروی حامل لانچر ها یه سری لانچر روی زمین هست برای احتمالا شارژ مجدد سکوی پرتاب. احتمالا برای اینکه سریعتر خودروی سکوی پرتاب تسلیح بشه لانچر قبلی رو بر میدارند و لانچر جدید رو میذارند چون به نظر تغذیه لانچر کار زمانبریه نسبت به تعویض لانچر.
  • مهران GB ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
    1 2
    با سلام لطفا یک موشک هم به خانه حسن روحانی بزنید. جمع خسارات مالی که او به ایران زده، کومله و منافقین و آل اهوازیه و ریگی به ایران نزده اند.
  • IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
    3 0
    خیلیا میپرسن چرا روسها در اوکراین ضعیف عمل کردن آیا مشکل فقط تسلیحات استراتژی بود؟! خیر تهاجم فرهنگی به کشور روسیه ، وجود مدعیان اصلاح و نفوذی ها باعث گسست مذهبی ، عرق ملی شده ، مردم روسیه با ارزشهای غربی زندگی میکنن ، پوتین نتوانست مشارکت همگانی در جنگ اوکراین بدست بیار ، در آنجا هم مشکل سلبریتی ها گروه ای موسیقی رقاصه ها بلاگرها و کمیپن های مدعی صلح!وجود داره شاید وضعیت انها بدتر از کشور ماست ، در گذشته شوروی به وسیله ایدئولوژی ضد سرمایه داری مردم خودشو بر ضد امپریالیست متحد میکرد اما الان توان تزریق فکری تهاجم و مقاومت به مردم خودش برای لشکری کشی نداره ، سالها کشور روسیه بمباران ارزشهای آمریکایی شده ، اما در مورد جنگ اوکراین فرض بدیم هدف اصلی پوتین ساقط کردن حکومت مرکزی اوکراین اشغال کامل بود که بظاهر موفق نبوده بدست نیاورد اما به جدایی تقسیم قسمتهای راضی شده باشن که به تاکتیک روسها در جنگهای مختلف حتی با کشورمون نزدیک خودمون و جنگ های بین روس ایران قسمتهای از ما جدا شد پس زیاد روسیه ضرر نکرده به منافعی رسیده.. ""نتیجه گیری و هشدار"" : از وضعیت امروز شباهتهای بین کشور ما و روسیه وجود که هشدار دهنده خطرهای بزرگ است با قدرت رسیدن احزاب مدعی اصلاحات و نفوذ های دشمن ارزش ها هنجارهای غربی در جامعه انتشار پیدا میکن مانند موریانه ارزشها ، حنجارهای کشور می بعلند ، ایجاد دو قطبی ها گسست نسلی دینی فرهنگی نژادی ملی باعث تضعیف اتحاد حاکمیت کشور برابر تهدیدها آسیبها شده
    • ایران مقتدر iran IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
      2 0
      درود بر شما سخنان دلسوزانه و به جای جنابعالی بهترین توصیه، و مفیدترین کامنت و اظهار نظر در این پست و سایت مشرق بود سپاسگزارم
    • IR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
      1 0
      پیام شماخیلی هوشمندانه وباارزش بود،درودبرشما حالاچه اقدام وراهکاری بایددرنظرگرفته بشه؟
  • محمدتادی IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
    0 0
    مسلما جذذاب ترین بخش جمهوری اسلامنیروی مسلحش خواهد بود بر بچه های حرفه،مخلص کاردرست با تجهیزات جذذذاب و متنوع دل هر ایرانی رو که قلبش برای عظمت نام و اعتبار کشورش در تمام دنیا میتپه رو براحتی می ربایه یک کلام؛ لاتای واقعی منطقه،سلاطین همیشگی منطقه برو بچ حرفه یی سپاه و ارتش جمهوری اسلامی هستن بی برو برگشت کار درستای نظام؛ نیروهای مسلح
  • IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
    1 1
    اکثر موشکها به هدف نخوردن تصویر شلیک ۸ موشک به قلعه کوسنجر را نشون بده
  • نیما IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
    0 0
    دقیقا
  • IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
    1 1
    نبرد تا نابودی کامل گروه های تجزیه طلب باید ادامه پیدا کند تا کسی جرأت پیدا نکند از تجزیه ایران اسلامی سخن بگوید
  • سعید IR ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
    1 1
    این جماعت وحشی فقط با موشک مهار میشن بزنید یکی رو هم زنده نزارید درود به سپاه و ارتش که دلگرمی نظام و امنیت مردم ماست
  • IR ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
    1 2
    باکو شریک اسرائیل و مرکز توطئه رابزنید
  • IR ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
    2 2
    درود بر سپاه عزیز ملت
  • US ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
    1 0
    ماشاءالله حزب الله
  • پرویز IR ۲۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۵
    0 0
    بابابزرگ این بچه هاراایران قوی ده بارزده تودهنشون اینامه نه زده درمیرن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس