موشک زهیر

موشک جدید سپاه نسبت به مدلهای مرسوم خانواده فاتح، اگرچه با کاهش ۵۰ درصدی وزن رو به رو شده اما از طرف دیگر، برد آن با افزایش ۲۰۰ کیلومتری به حدود ۵۰۰ کیلومتر افزایش پیدا کرده است.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، یک قانون کلی در طراحی و ساخت سیستم های نظامی بویژه موشکها وجود دارد و آن هم اینکه هرچه جنگ افزار یا سامانه نظامی به صورت اصولی سبک تر ساخته شده باشد، بهتر است، لذا اکثر طراحان و سازندگان مهم در دنیا به دنبال کاهش وزن در عین حال با حفظ کارایی در محصولات خود هستند. این قاعده مهم، طی یک دهه اخیر مورد توجه صنایع دفاعی و نیروهای مسلح کشورمان نیز قرار گرفته و نسل جدید موشکهای نقطه زن کشورمان، عمدتا با نگاه به همین مزیت طراحی و ساخته شده اند که از برخی جهات، موشک رونمایی شده نیروی هوافضای سپاه به نام "رعد ۵۰۰" در قله این دستاوردها قرار می گیرد.

سه سال قبل و در آستانه سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، نیروی هوافضای سپاه پاسداران از یک دستاورد مهم موشکی رونمایی کرد که شاید بتوان آنرا از جمله مهم ترین محصولات دفاعی در سالهای اخیر برشمرد. موشک "رعد ۵۰۰" (۵۰۰ به محدوده برد این موشک اشاره دارد) با موتور کامپوزیتی "زهیر" در بهمن سال ۱۳۹۸ با حضور فرمانده کل سپاه و فرمانده نیروی هوافضای سپاه رونمایی شد.

بیشتر بخوانید:

کروز جدید ایرانی در آستانه شکستن رکورد تاماهاوک آمریکایی/ دستیابی سپاه به «دوربردترین موشک ضد کشتی» جهان +جزییات

رمزگشایی از طرح جدید سپاه برای تولید سامانه پدافند هوایی برد بلند/ آیا موشک‌های فاتح و ذوالفقار به جنگ آواکس‌ها و سوخت‌رسان‌ها می‌روند؟ +عکس

پیام‌های ورود رسمی ایران به بازار جهانی صادرات پهپاد و موشک/ دقیق‌ترین بالستیک ایرانی و پیشرفته‌ترین ضدزره بومی در سرزمین تزارها +عکس

کدام ویژگی موشک رعد آنرا از دیگران متمایز می کند؟

یکی از نکات مهم و کلیدی در خصوص موشک رعد ۵۰۰ استفاده از فناوری ها و مواد پیشرفته در ساخت آن است. چراکه این موشک نه فقط در بخش بدنه، بلکه در بخش سیستم پیشران نیز به سامانه کامپوزیتی مجهز است که این سیستم پیشران کامپوزیتی "زهیر" نام دارد. این مسئله به این معنی است که هم در سیستم پیشران و هم بدنه به طور کامل از مواد کامپوزیتی با استفاده از فناوری الیاف کربن استفاده شده که باعث کاهش شدید وزن این موشک نسبت به گونه های دیگر در خانواده فاتح ۱۱۰ می شود.

«زهیر»؛ جدیدترین موشک عملیاتی سپاه با برد ۵۰۰ کیلومتر/ مدرن‌ترین نسل خانواده فاتح به سواحل خلیج‌فارس رفت +عکس

موشک بالستیک رعد ۵۰۰

الیاف کربن یکی از مهم ترین خانواده های الیاف پیشرفته است که استحکام بسیار بالا (بین ۷ تا ۱۰ برابر فولاد ساختمانی بسته به گرید الیاف)، چگالی پایین (حدود دو سوم آلومینیوم)، رسانایی الکتریکی بسیار خوب، قابلیت بافت و تولید پارچه، ساخت کامپوزیت های سبک و مستحکم و پایداری در برابر حرارت آن را از سایر مواد مهندسی متمایز می سازد. خواصی که به آن اشاره شد باعث می شود تا گستره بسیار وسیعی از وسائل نظامی را بتوان با استفاده از الیاف کربن ساخت. جلیقه های ضد گلوله و کلاهخود سربازان، بدنه پهپادها و انواع هواپیماهای جنگی و مسافربری، ناوشکن ها و زره تانک ها از جمله بخش هایی به حساب می آید که در آنها می توان از الیاف کربن استفاده کرد.

برای این که بیشتر به اهمیت این محصول استراتژیک پی ببریم به برخی از سلاح هایی که در ساخت آن از این مواد استفاده شده است، اشاره می کنیم: هواپیمای آمریکایی F-۲۲ رپتور به عنوان یکی از پیشرفته ترین جنگنده های حال حاضر جهان از ۳۵۰ قطعه از جنس الیاف کربن بهره می برد. دیگر جنگنده نسل پنجم و پنهان کار دیگر آمریکا یعنی F-۳۵ نیز از این ماده بهره می برد. چیزی در حدود یک سوم این جنگنده پیشرفته از الیاف کربن ساخته شده است. ناوشکن های آمریکایی کلاس Zumwalt به عنوان ناوشکن آینده نیروی دریایی آمریکا نیز در حجم زیاد از این مواد در بدنه خود بهره می برد.

دقت بالای سر جنگی موشک رعد ۵۰۰ در اصابت به هدف

باید گفت که الیاف کربن به عنوان یکی از اصلی ترین مواد در ساخت بدنه های جاذب امواج رادار و همچنین تیغه های جاذب حرارت که برای کاهش تشعشع فروسرخ حاصل از فعالیت موتور به کار می روند استفاده می شود. در حقیقت بدون داشتن این ماده رسیدن به بحث فناوری پنهان کاری میسر نمی باشد. بر اساس اعلام صنایع دفاعی کشور ایران از سال ۱۳۹۳ به این فناوری دست پیدا کرده است. البته در اینجا ذکر این نکته نیز بسیار مهم است که الیاف کربن در صنعت هسته ای و بحث ساخت سانتریفیوژهای پیشرفته نیز بسیار مهم است و حتی مورد اشاره رهبر انقلاب نیز قرار گرفتند. ایشان در ملاقات مسئولین کشوری در خرداد ماه سال ۱۳۹۵ اینگونه فرمودند: توقعات طرف مقابل را در زمینه «الیاف کربنِ دارای کاربرد در ساخت سانتریفیوژها» و در خصوص «اندازه‌گیری ۳۰۰ کیلو مواد هسته‌ای» مطلقاً قبول نکنید و زیر بار آنها نروید.

بر اساس توضیحات سردار حاجی زاده در زمان رونمایی، موشک رعد ۵۰۰ نسبت به مدل های قبلی با کاهش ۵۰ درصدی وزن رو به رو شده و از طرف دیگر برد آن با افزایش ۲۰۰ کیلومتری به حدود ۵۰۰ کیلومتر افزایش پیدا کرده است. طبق سایر اطلاعات منتشره از این موشک، با احتساب این مقدار تحمل دما اعلام شده برای آن (یعنی قابلیت تحمل ۱۰۰ بار فشار و دمای سه هزار درجه سانتیگراد) می توان اینگونه تخمین زد که موشک مورد نظر توان تحمل حرکت تا سرعت ۱۰ ماخ را در فاز ورود مجدد و شیرجه نهایی روی هدف را دارد که دستیابی ایران به موشکهای هایپرسونیک را اثبات می کند.  نکته مهم قابل توجه دیگر این است که معمولا از پوشش های کامپوزیتی برای حفاظت از سرهای جنگی موشک های قاره پیما بهره گرفته می شود که در فاز نهایی از خارج از جو زمین به سمت هدف روانه شده و با سرعت های بسیار بالا به سمت هدف حرکت می کنند. این سرعت بیشتر در عین حال باعث می شود که در زمان برخورد انرژی وارد شده به هدف بسیار بیشتر شده و در نتیجه تخریب حاصل از انرژی جنبشی، جدای از میزان سر جنگی بسیار بیشتر باشد که در موشک جدید سپاه هم از این موضوع مهم بهره گرفته شده است.

تفاوت رعد با سایر محصولات خانواده فاتح چیست؟

همانطور که در بالا نیز اشاره شد، هم در سیستم پیشران و هم بدنه موشک رعد ۵۰۰، به طور کامل از مواد کامپوزیتی با استفاده از فناوری الیاف کربن استفاده شده است که باعث کاهش شدید وزن این موشک نسبت به گونه های دیگر در خانواده فاتح ۱۱۰ می شود (در مقایسه با موشک فاتح ۱۱۰ با بدنه فولادی، رعد با یک دوم وزن، ۲۰۰ کیلومتر از افزایش برد برخوردار شده) اما اگر بخواهیم دقیقتر  به این پیشرفت حاصل شده در برنامه موشکی کشور اشاره داشته باشیم، باید یادآوری کنیم که موشک های اولیه در خانواده فاتح ۱۱۰ و حتی گونه ضد کشتی و ضد رادار آن مثل سری خلیج فارس و هرمز سرعتی در حدود ۳ ماخ داشتند. در عین حال مسئله مهم دیگر در زمینه این موشک کاهش هزینه های تولیدی آن به نسبت گونه های قبلی است که با توجه به اشاره فرمانده نیروی هوافضای سپاه با تولید انبوه محصول، این کاهش قیمت باز هم افزایش پیدا خواهد کرد.

رژه «نیروهای مسلح» در بندرعباس

موشک ضد کشتی هرمز از خانواده فاتح - تفاوت ابعاد این موشک با خانواده رعد کاملا محسوس است

در عین حال با توجه به سبک تر بودن و در عین حال انعطاف پذیر تر بودن ترکیبات کامپوزیتی، تولید آن را می توان با سرعتی بیشتر و در عین حال در مکان هایی با امکانات کمتر انجام داد. موشک مورد نظر به مانند دیگر اعضای خانواده فاتح از سوخت جامد بهره می برد که این مسئله خود باعث کاهش زمان آماده شدن برای استفاده می شود. سر جنگی این موشک نیز به مانند اعضای جدید خانواده فاتح قابلیت جدا شوندگی دارد که این مسئله کشف و مقابله با آن را برای سیستم های دفاع ضد موشکی بسیار سخت تر می کند. در تصاویر پخش شده از شلیک آزمایشی این موشک نیز دقت فوق العاده آن در هدف قرار دادن نقطه از قبل تعیین شده مشخص است.

تصویر نشان می دهد سطوح کنترلی موشک رعد-۵۰۰، برخلاف موشک های خانواده فاتح همراستا با سطوح دم موشک هستند که به نظر می رسد از نظر فنی و محاسباتی، دلیل این طراحی متفاوت، کاهش سطح مقطع راداری در موشک رعد-۵۰۰ باشد که باتوجه به اندازه کوچک و ساختار کامپوزیتی آن و این طراحی متفاوت، خاصیت رادارگریزی فراوانی به آن اعطا می کند و عملا شناسایی، رهگیری و انهدام این موشک را برای اکثر سامانه های ضد موشکی دنیا، تقریبا غیر ممکن می سازد.

«زهیر»؛ جدیدترین موشک عملیاتی سپاه با برد ۵۰۰ کیلومتر/ مدرن‌ترین نسل خانواده فاتح به سواحل خلیج‌فارس رفت +عکس

با توجه به مختصات و ویژگی های فوق، اگر طول موشک رعد۵۰۰ با افزایش حدودا ۲۰ درصدی و قطر آن با افزایش حدودا ۱۰۰ درصدی همراه شود، به راحتی می تواند از نظر برد و وزن کلاهک، عملکردی نزدیک به موشک عماد یعنی یکی از موشکهای دوربرد ایرانی با قابلیت رسیدن به محدود برد ۲ هزار کیلومتری داشته باشد و در نگاهی بزرگتر و وسیع تر، اگر تمام موشک های جدید ایرانی، در دو بخش تکنولوژی بدنه و موتور، از الگوی رعد ۵۰۰ استفاده کنند، قدرت و توان موشکی جمهوری اسلامی ایران جهشی چند برابر پیدا خواهد کرد.

پوست اندازی رعد با موشک زهیر

پس از افتتاح نمایشگاه بزرگ و پیشرفته نیروی هوافضای سپاه در تهران، بازدیدکنندگان با مجموعه ای کامل از محصولات موشکی این نیرو مواجه می شوند که از جمله آنها "موشک زهیر" است. این محصول شباهت های فراوانی به موشک رونمایی شده در سال ۱۳۹۸ یعنی همان "رعد ۵۰۰" دارد هرچند نوع رنگ آمیزی آن، نشان می دهد موشک به نمایش درآمده در محل نمایشگاه دائمی نیروی هوافضای سپاه، بر اساس رنگهای استفاده شده، می تواند در نوع موشکهای ضدکشتی یا ضد رادار طبقه بندی شود.

«زهیر»؛ جدیدترین موشک عملیاتی سپاه با برد ۵۰۰ کیلومتر/ مدرن‌ترین نسل خانواده فاتح به سواحل خلیج‌فارس رفت +عکس

نمونه ای از موشک زهیر در نمایشگاه دائمی نیروی هوافضای سپاه

با توجه به اینکه استفاده از فناوری های جدید یعنی بدنه‌های غیرفلزی و کامپوزیت کربن، به کاهش سطح مقطع راداری موشک کمک بسزایی خواهد کرد، موشک زهیر یا همان نمونه جدیدتر موشک "رعد ۵۰۰" قادر خواهد بود تا به راحتی از سد سامانه‌های دفاع موشکی عبور کند، لذا به نظر می رسد می توان ماموریت های مختلفی را برای این محصول جدید و منحصربفرد، در نظر گرفت. از سوی دیگر، با عنایت به اینکه یکی از مهمترین مزیت های کاهش ابعاد و وزن موشک، مباحث مربوط به لجستیک و نگه داری آن است، لذا با کاهش ابعاد موشک میتوان تعداد بیشتری از آنرا در بانکرها و تونل های زیر زمینی حفظ کرد یا حتی در نسل آینده، روی شناورهای مدرن سپاه و ارتش به خدمت گرفت که این موضوع نیز از جمله اهمیت های توجه بیشتر سپاه به موشک زهیر است.

در برخی اطلاعات منتشره از این موشک طی سالهای اخیر که برگرفته از نمایشگاه اجزا آن در معدود نمایشگاه های برگزار شده توسط نیروهای مسلح است، اعلام شده موشک دارای حدود ۱۲۰ کیلوگرم مواد منفجره بوده و سرجنگی آن از نوع شدیدالانفجار ترکش شونده است.

عملیاتی شدن موشک زهیر در جنوب ایران

جدیدترین رژه نیروهای مسلح کشورمان در ۳۱ شهریورماه ۱۴۰۱، در حالی در تهران و مراکز استانها برگزار شد که همچون سالهای اخیر، بخش قابل توجهی از توان دفاعی سپاه و ارتش، در جنوب ایران یعنی بندرعباس به نمایش درآمدند و علاوه بر رژه بزرگ شناورهای نیروی دریایی ایران، انواع سامانه های آفندی و پدافندی نیز از مقابل جایگاه رژه رفتند. تصاویر منتشره از این رژه نشان می دهد موشک جدید سپاه یعنی زهیر نیز یکی از محصولات به نمایش درآمده در این مراسم بوده و حداقل ۲ لانچر ۲ فروندی، در این رژه حضور داشته اند.

«زهیر»؛ جدیدترین موشک عملیاتی سپاه با برد ۵۰۰ کیلومتر/ مدرن‌ترین نسل خانواده فاتح به سواحل خلیج‌فارس رفت +عکس

موشک زهیر در رژه ۱۴۰۱ بندرعباس

البته لانچر دو فروندی این موشک، در سال ۱۳۹۹ نیز با نام قبلی یعنی موشک رعد ۵۰۰ مشاهده و در نمایشگاه هفته دفاع مقدس در تهران به نمایش درآمده بود.

«زهیر»؛ جدیدترین موشک عملیاتی سپاه با برد ۵۰۰ کیلومتر/ مدرن‌ترین نسل خانواده فاتح به سواحل خلیج‌فارس رفت +عکس

لانچر به نمایش درآمده در سال ۱۳۹۹ بدون ذکر نام موشک

اما حضور رسمی این موشک در رژه اخیر نشان می دهد علاوه بر عملیاتی شدن این محصول جدید در میان سایر محصولات تولید شده توسط سپاه پاسداران، نام آن نیز رسما به عنوان "زهیر" ثبت شده و باید آنرا جدیدترین محصول عملیاتی نیروهای مسلح در حوزه موشکی، در کنار موشکی چون خیبرشکن دانست. به طور کلی بررسی روند طی شده در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که در کنار افزایش کیفیت و اثرگذاری موشک‌ها در حوزه سرجنگی و مواد منفجره، مهمترین نکته مشهود در توسعه توان موشکی، تمرکز بر قابلیت شلیک تعداد زیاد موشک در بازه زمانی کم است چراکه این حجم زیاد هم دفاع هوایی دشمن را ناکارآمد می‌کند و هم با ضربه سنگین به استحکامات آنها، توان پاسخگویی را از آنها سلب کرد.

«زهیر»؛ جدیدترین موشک عملیاتی سپاه با برد ۵۰۰ کیلومتر/ مدرن‌ترین نسل خانواده فاتح به سواحل خلیج‌فارس رفت +عکس

محدوده برد موشک زهیر

هرچه تعداد شلیک‌های موشکی بیشتر باشد، به همان اندازه می‌تواند کارایی سامانه‌های پدافند ضدموشکی دشمن تضعیف شود چراکه مقابله با تمام اهداف موشکی برای این سامانه‌ها ممکن نیست و در صورتی هم که بتوانند با همه اهداف درگیر شوند، با اتمام ذخیره موشک (NumOut) مواجه می‌شوند. با رونمایی از این محصول که ویژگی های منحصربفردی در فرار از هرنوع سامانه راداری و ضد موشکی دارد، انهدام سامانه های پدافندی در اطراف کشورمان، راحت تر و سریعتر میسر خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 68
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 9
  • IR ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
    13 4
    باید بشود از زیر هواپیمای ترابری C130یا ایلوشین یا جنگنده بمب افکن فانتوم یا اف 14 شلیک بشه .
    • IR ۰۷:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
      15 13
      این اسباب بازی های پرنده زمان جنگ واقعی حتی باند پرواز هم ندارند روسیه هم فهمید اشتباه کرده با تمرکز روی نیروی هوایی به جای موشک و پهپاد
    • شاکی IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
      17 0
      ایوال.... احسنت . حال کردیم . به وقتش بزنید این لکه های ننگ دنیای اسلام رو
    • IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
      19 0
      نسل به نسل ابعادبدنه فشرده ترهمزمان بامرگبارتر شدن موشک های ایران،خیبرشکن باهمین اندازه با همین ابعادبایدآنقدرپیشرفت کنه که درعرض کمتراز ۵پنج دقیقه ازچابهارخودشوبرسونه به جزیره مارهاو بزرگترین پایگاه بمب افکن های آمریکادیه گوگارسیا جزیره ای درفاصله۴۰۰۰چهارهزارکیلومتری مستقردر اقیانوس هند
    • دلخور IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
      5 0
      انشاا.... اینقدر از این سلاح تولید داشته باشیم که بشه این مزدور ها و جیره خوره های منطقه رو با هاشون به رگبار ببندیم .عین زمان جنگ که دستاشون رو میگرفتن بالا و میگفتن انه مسلم و دخیل الخمینی
    • علی IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
      9 2
      اگر آقایان مسولين لطف کنند و حواس نیروی های مسلح ما رو به خاطر دو سانت روسری عقب رفتن مشغول بلوای داخلی نکنند که فرماندهان ما با تمرکز بتوانند حزب الله و دیگر نیروهای مقاومت را به این موشکها مجهز کنند.
  • IR ۰۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
    3 0
    این برددقیقا میدونین کجارومیزنه که
    • IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
      14 1
      باکو رو میزنه ؟؟؟؟
    • IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
      32 2
      باکو نه تل اویورومیزنه که باکوییاروتحریک میکنه
  • IR ۰۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
    14 0
    ایران سالهاست مسیرخودکفایی روپیداکرده .به رشدش ادامه میده وسایت موشکی ازماهواره برتازیراقیانوس میسازه سردارحاجی زاده گفت این تازه نوک کوچولوی قله است که باجنگال الاسدوپروازپهبادجنگی روی ساختمان کاخ سفیدبنظرم راست میگه
  • IR ۰۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
    13 1
    لیبرال دمکرات های مثلا مسلمان جاهل و فاسد و ترسو ببینن و عصبانی بشن. انشالله یک روز لیبرال و لیبرالیزم از ایران ریشه کن بشه
  • IR ۰۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
    6 0
    قدرت موشکیه
  • IR ۰۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
    18 0
    نطه زنی 500کیلومترمثل قناسه زدن میمونه واقعاایران شاهکاریه میگه سوختش که جامدبشه که برای ماهواره برازش استفاده میشه بردش بانقطه زنی چندبرابرمیشه
  • IR ۰۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
    10 1
    ما شا الله ایران.
  • US ۰۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
    15 4
    ماشاالله
    • US ۲۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
      1 2
      اسم عربی گذاشتن، لااقل نام بعدی رو بگذارید بن سلمان
  • IR ۰۴:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
    10 0
    دقیقا در حالیکه که کشور ما با تقویت مولفه های قدرت به غیراستعماری بودن نزدیک میشه، تلاشهای استعمارگران برای تضعیف کشور بیشتر میشه، و کشور درگیر مزدوران اونها و احمقهایی که هر بار به بهانه مزخرفی پشتشون راه میفتند.
  • هشدار درباره برنامه های ترکیه IR ۰۴:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
    10 0
    به نام خدا طبق اطلاعات محرمانه غرب قصد داره با هدف تمرکز بر چین روسیه و ایران رو هر جور شده از دور رقابت جهانی خارج کنه درباره روسیه قصد دارن ترکیه رو تبدیل به یک ابرقدرت هسته ای نظامی اقتصادی کنن تا از جنوب روسیه رو مهار کنه و پاکستان رو مثل اسراییل و عربستان در شرق ایران فعال کنن جوانان ایران بدانند که همان نقشه جنگ جهانی اول و دوم توسط غرب برای ایران کشیده شده و حتی در صورت اعلام بی طرفی هم قصد اشغال مجدد ایران غارت منابع نفتی و گازی و در نهایت تجزیه مجدد ایران رو دارن اراده بسیار قوی ای برای تجزیه ایران و تغییر مرزها در شمال غرب و شرق ایران در جریانه و به هیچ عنوان نباید اشتباه خلا قدرت مرکزی در ایران رو تکرار کرد با گسترش شورش ها و..ما مثل زمان حمله عراق به ایران نیاز به اتحاد و انسجام ملی داریم اکثر هنرمندان و فوتبالیست ها و خبرنگاران دارن فریب کسب و کار چند میلیارد دلاری دشمنی با جمهوری اسلامی رو می خورن غافل از اینکه پشت گرده هدف فروپاشی ایرانه نه چندتا آخوند
    • دلسوز IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
      5 0
      اینو ب ملت چرا میگی؟!! اگرملت انقلاب نمیکردن، ۸سال دفاع نمیکردن، تحریم تحمل نمیکردن الان خبری از این تسلیحات بومی نبود. مخاطبت حاکمیت باشه ک ملت و ارزشهای انقلاب را گروگان گرفتن، یک مشت رانت خوار بی هویت شیاد که بچه هاشون خارج نشین شدن و اکثرن هم در تور موساد هستن!!!!!
    • IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
      2 3
      ترکیه به نظرم در آینده کل دریای خزر رو با اتصال پل هوایی از آذربایجان به ترکمنستان روی ایران ببنده و دسترسی ایران به روسیه هم مثل اروپا و قفقاز از دست بره بیفته دست ترک ها!..
    • باور ۴ IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
      0 0
      آفرین -- بالا سیستم میدانند و کلی روش کار کردند -- مردم آگاهی باید بیشتر بشه
    • IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۷
      12 1
      ترکیه باایران قرابت دینی داره حکومت فاسدپان وضدیهودی وجنایتکاروضدابراهیمی صهیونیستی نابودمیشود که ترکیه ومنطقه خواهان نابودی صهیونیست هستند
    • IR ۲۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۷
      6 1
      ترکیه همین الان هماهنگ باایران داره حرکت میکنه
    • IR ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
      0 0
      ترکیه داره مرز ایران با ارمنستان رو کلا قطع می کنه
  • جمشید IR ۰۴:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
    24 0
    ایران از نظر نظامی باید توانایی جنگ همزمان حداقل با 3 قدرت منطقه یعنی اسراییل و پاکستان مجهز به سلاح اتمی و شورای همکاری خلیج فارس به رهبری مصر رو داشته باشه جنگ بعدی علیه ایران مانند حمله عراق نخواهد بود حمله همزمان حداقل5 ارتش از سمت ترکیه جمهوری آذربایجان پاکستان و افغانستان خواهد بود احتمال حمله اعراب هم هست اما اعراب به دلیل تاسیسات نفت و گاز به شدت آسیب پذیر هستن در جنوب نکته دیگر استقلال و خودکفایی حداقلی در چند محصول کشاورزی و نظامی از نماز و روزه واجب تره با توجه به احتمال شکل گیری جنگ جهانی سوم
  • IR ۰۴:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
    5 37
    طرف وقتی کلاهک تاکتیکی اتمی داره با قدرت تخریب معادل 10هزار تا کلاهک شهاب سه با برد ده هزار کیلومتر واقعا فکر کردید از چندتا سلاح متعارف می ترسه!!..برادر من فقط ناوگان دریایی امریکا برای نابودی کل ایران سلاح اتمی و متعارف داره!..هر چی امریکایها می خوان بدین بره هر توافقی بهتر از توافق نکرده خاک هم خواستن بهشون بدین زمین دادن و زمان خریدن از کارهای خوب قاجاریه بوده که باعث شد نصف ایران حفظ بشه الآن هم ایران دیگه قدرت چندانی نداره و حتی آذربایجان هم ایران رو در ارمنستان بدجور شکست داد که سران ایران نامه مذاکره برد برد مثل برجام فرستادن برای علیوف به شرط عدم تجزیه تبریز
    • فری IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
      10 1
      تاکتیکی دوست داری؟
    • IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
      7 2
      بده بره بده بره
    • IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
      16 1
      حداقل این قدر تابلو نمی‌نوشتی منین عزیز قارداشیم. با قاطعیت و یقین بگویم، آرزومندان خوش‌خیال، آرزوی تجزیه ایران که سهل است، آرزوی از بین بردن مرز ایران با ارمنستان و دور زدن ایران و حذفش از کریدور شرق به غرب را به گور خواهند برد، ضمناً نگران نباش لازم باشد سلاح اتمی هم گیر می‌آوریم‌. لازم نیست به خود آمریکا هم شلیک کتیم، می‌زنیمش به مهم‌ترین ایالت منفک آمریکا، اسراییل
    • IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
      16 1
      حداقل این قدر تابلو نمی‌نوشتی منین عزیز قارداشیم. با قاطعیت و یقین بگویم، آرزومندان خوش‌خیال، آرزوی تجزیه ایران که سهل است، آرزوی از بین بردن مرز ایران با ارمنستان و دور زدن ایران و حذفش از کریدور شرق به غرب را به گور خواهند برد، ضمناً نگران نباش لازم باشد سلاح اتمی هم گیر می‌آوریم‌. لازم نیست به خود آمریکا هم شلیک کتیم، می‌زنیمش به مهم‌ترین ایالت منفک آمریکا، اسراییل
    • IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
      8 1
      حداقل این قدر تابلو نمی‌نوشتی منین عزیز قارداشیم. با قاطعیت و یقین بگویم، آرزومندان خوش‌خیال، آرزوی تجزیه ایران که سهل است، آرزوی از بین بردن مرز ایران با ارمنستان و دور زدن ایران و حذفش از کریدور شرق به غرب را به گور خواهند برد
    • حسن IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
      8 1
      قصه های هالیوودی عمو سام، جلد دوم فصل میانی ...
    • IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
      4 1
      جنگال میدونی چیه یه چیزیکه بخوان سایت موشکی روفعال کنن برای پرتاب نمیتونن ایران هم 10000تاموشک شهاب به ازای هربمب اتم داره سلاح کشتارجمعی تابع قوانین دفاع متقابل وکشتن مجریانش است ایران کشوری باکلکسیون ادیان ونژادهاست حتی رئیس موساداپارتایدگفت بدلیل اینکه پیامبران خدایی بنی اسراییل ضدبلعم وفرعون درایران هم دفن هستند اجازه ی شلیک موشک رانمیتوان داد
    • عطار IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
      1 0
      باز هم قرص هاتو نشسته خوردی؟
    • IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
      3 0
      باشه تو را می دیم اول به اونا
    • IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۷
      1 0
      خودتو خیس کردی.یا ازالبانی توئیت میزنی.ایران ازنظر نظامی مدتیس که ابرقدرتها.وازنظر اقتصادی و بزودی خواهد شد.برو یه دوش بگیر.لباستم عوض کن
  • IR ۰۵:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
    2 12
    آدم نمی دونه این قدرت نظامی رو باور کنه یا درخواست از امریکایها برای برگزاری دادگاه برای محاکمه ترامپ در داخل امریکا! در سخنرانی سازمان ملل!! اینکه جمهوری اسلامی با قبول برجام عملآ هژمونی امریکا رو بر ایران قبول کرده و حتی دادگاه های امریکا رو هم عادلانه مشروع و قانونی میدونه در قضیه سردار سلیمانی واقعا جالبه!!..از انتقام سخت رسیدیم به یک قاضی امریکایی و دادگاه امریکایی!!..
    • IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
      3 5
      به نظر می رسه بازم قرصاتو نشسته خوردی چندبار بهت گفتم اول قرصاتو بشور بعد کوف کن.
  • دانشجوی علم و صنعت IR ۰۵:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
    9 1
    امیدوارم در نهایت مسئولین به خون شهیدم تهرانی مقدم خیانت نکنن و سرنوشت برنامه موشک بالستیک ایران مثل برنامه فضایی نشه که عملآ با عوض شدن دولت با کلی سرو صدا همان سالی یکی دو پرتاب رو داریم تازه وزن ماهواره ها هم بسیار کم تر شده و از ماهواره های پنجاه کیلویی در خانواده سفیر رسیدیم به کیوب ست های 5 کیلویی نور در قاصد!! اصولا این نگاه اقتصادی به قدرت نظامی خطاست یه زمانی میرسه مثل همین اوکراین که زمانی برنامه هسته ای و فضایی و موشکیشو بار کشتی مذاکره شوروی و امریکا کرد لنگ زمانه ای و مردمی که نصفشون فرار می کنن میرن اون طرف مرزهایی که مثل هسته ای و..در اصل بهش اعتقادی نداشتن و همیشه یه اقلیت مذهبی یا وطن پرست هستن که بار اکثریتی رو بدوش می کشنن
    • IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
      4 0
      انشاء الله مسئولین را مردم تعیین می کنند. بنابراین باید همواره در جهاد رسانه کوشید تا حقایق بدرستی تبیین شوند. #جهاد تبیین
  • IR ۰۵:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
    2 0
    جالب و مثل همیشه کامل
  • زارع IR ۰۸:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
    5 6
    با سلام چرا اسم تمام تجهیزات ساخته شده را عربی میگذارید
    • IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
      14 7
      همینکه ازترس این جنگ افزارها،به ایران تاحالاهیچ کسی جرأت حمله کردن نداره،من وشمابه جای کلمه عربی باشه یافارسی«تقابل قراردادن ملیت بادین» بهتره کلاهمون بندازیم بالا،کسی که زحمت ساختن این تجهیزات رومیکشه دوست داره،اختیارداره که با هراسمی که دوست داشت نامگذاری کنه
    • IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
      3 4
      اززمان هخامنشیان نژادوزبان عربی سامی بوده است حتی لغات مشترک بین ایران واعراب درایران وکردها وترک ها ولرهادرایران بوده است که سه چهرارم قران زبان ولغت مشترک است
  • IR ۰۸:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
    10 0
    با تشکر از دانشمندان جوان نیروهای مسلح اگر به موضوع بهره برداری از پیشرفت های نظامی در حوزه های اقتصادی غیر نظامی توجه شود موجب پیشرفت اقتصادی کشور هم میشویم . پیشنهاد میکنم در کنار فرماندهان نظامی بنیاد تعاون سپاه فکر کند از کدام محصول میشود بهره برداری اقتصادی کرد . برای مثال گران ترین خودروهای دنیا . دوچرخه . ولیچر معلولین. قلاب های ماهیگیری . تیر و کمان ورزشی . جایگزین تیراهن در ساختمان های بلند مرتبه . لوله اب فشار قوی . گاو صندوق و...از فیبر کربن ساخته میشوند. پس با صنعتی کردن این کالا نسبت به ارز اوری اقدام کنید
  • IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
    3 1
    اسم قاره پیمای ایران براساس این تکنولوژی از همین الان من انتخاب کردم .....خوشم نمیاد کسی روی حرف من حرف بزنه(دیکتاتور) ......میترا .....خدای جنگ و عدالت و پیروزی ایرانیان باستان(سکاهای بین چین تا سواحل مدیترانه )....واقعا هم موشکی است که عدالت را برقرار می کنه .....سپاه هم که هی ادعا می کنه جوانمردانه میجنگه پس بهتر از اسم خدای عیاران ایرانی استفاده کنه که در تاریخ به جوانمردان مشهور بودن (به نام خداوند آیین مهر.....)
  • IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
    3 6
    چرا اسامی که برای سلاح ها انتخاب می کنید اینقدر زمخت هستند و بیشتر مردم حتی معنی انها را نمی دانند.باز ارتشی ها اسامی زیباتری انتخاب می کنند.
  • ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
    4 0
    خدا قوت کاش سلبریتها کمی مطالعه داشتند کاش وحید جلیلوند پفیوز ساکت می شد و کمی می فهمید مردم ایران مردمی هستند پشت ولایت مردمی هستند که روز اربعین روز جمعه و روز یکشنبه به خیابان امدند نه اون ارزال و اوباشی که تو خیابون بودند انگلکه دخترها می کردند
    • IR ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
      0 1
      تو از طرف خودت صحبت کن.
    • IR ۲۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
      0 0
      یعنی توطرف فحاشان وقاتلین ومجروح کننده های پلیس ایران وفرانسه وانگلیس وتخریب وادم سوزی مجروح معترض وپلیس وکادردرمان وتخریب ومضروب کردن کسبه وعابری
  • حسینی ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
    11 0
    خدا قوت سردار دلها خدا قوت عزیز دلها خدا قوت سردار حاجی زاده خیلی دوستت دارم
  • IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
    2 0
    مشرق تم سیاه سایت عوض کن محرم صفر تموم شد
  • IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
    0 0
    واقعاً این تجهیزات جنگی رو که یک روز پر میان نشون میدی ، واسه یه سر عقده ای که عشق شمشیربازی و ماشین بازی رو از بچگی دارن، بدرد میخوره حس بچگی بعضی ها رو فقط بر میانگیزه، تحلیل بزار روزنامه چی
  • IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
    1 0
    به شرط آنکه موشک زهیربدون آنکه ابعادبدنه اش حتی یک سانتیمترهم بزرگتربشه،بتونه خودش روبه سرزمینهای اشغالی۱۵۰۰کیلومتربرسونه،اون روز،به معنای واقعی کلمه روزوحشت تمامی شهرهاوتمامی نقاط سرزمین آمریکادرفاصله۱۲٫۰۰۰دوازده هزارکیلو متری ازایران هست
  • یزدان IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
    8 5
    موشک بدون مردم مساوی اهن پاره
  • ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
    4 5
    شوروی هم صدها هزار موشک داشت و دستگاه سرکوب معیوبی داشت. الان کجاست؟
    • IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
      4 1
      خودت داری دستگاه معیوب سرکوب .....اگر مثل امریکا دستگاه سرکوب کارای داشت الان سرجاش بود ....
    • IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
      5 1
      انقلاب ما مجری دستورات خداست ودرهمه جهان رشدکرده وافرادمومن وازاده وتوبه کرده روجذب میکنه واقعا نمیبینی
  • IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
    1 3
    این اصرار بر کاهش برد موشک از مجا ناشی میشه؟ برجام موشکی نانوشته؟ اخم کفار؟
    • IR ۲۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
      7 1
      این اصرارنیست وقتی 40سال موشک میسازیم وانبارمیکنیم ودههاهزارموشک دربردهاوسوخت های مختلف دیگه برای زدن ومنهدم کردن همه مناطق استکباری جهان کافی شده الان وقت ساخت ایناست تازمینی شروع به پیشروی کنیم هرچندبرای فتح فلسطین بردرساندن سلاحی بابردیه کلت عادی برای نابودکردن حکومت سرکوبگروفاسدوقاتل اپارتاید صهیونیست کافیست
  • IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
    1 0
    او در بالاترین نقطه تاریخ معاصر با سربند یامهدی عج ایستاده است. سلام ایران بر سردار فاتح، ژنرال لشگر محمد ص، جنگسالار قاآنی کببر، کسی که شمشیر دوازده هزار ساله ایران را در دست دارد و سیمرغ بر شانه اش نشسته است.
    • IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۷
      3 0
      سردار ادیان ابراهیمی وخداپرستان عفیف وتواب ونجیب وضداستکبارسردارعزیزومقدس اسماعیل قاانی کبیر
  • بنده خدا IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
    17 0
    امید فراوان داریم تا فناوری راهبردی الیاف کربن در انحصار یک یا دو مجموعه خدوم باقی نماند و هر چه سریعتر به سازمان های تولید کننده هواپیماهای جنگی و پهن پیکر مانند هسا و سازمان فضایی منتقل شود که خود باعث جهش بزرگی در صنعت هوانوردی خواهد شد. همچنین امید است تا نتایج جنگ یمن هرچه سریعتر به مراکز تحقیقاتی و سیاست گذاری موشکی کشور راه پیدا کند و در آینده نزدیک شاهد سرجنگی های هواسر ابرفراصوت باشیم. دقت کنید که نیازی به تعداد بالا از این فناوری پرهزینه نیست و تعداد اندک آنها برای انجام موج اول حمله بر علیه رادارهای پیش اخطار کفایت خواهد کرد.
  • حسین IR ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
    0 0
    داداش گلم اینها که گفتی خوبه ولی در برابر تهدیدات و چالشهای بسیاری که روبروی کشور هست فقط سلاح اتمی جوابگو هست ،برای حفظ تمامیت ارزی حفظ حاکمیت و بالا تر از اون حفظ مردم و فرزندانمون سلاح اتمی از نون شب هم برای ایران واجب تر هست.
  • IR ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
    0 0
    بزنید باهاش اسرائیل رو نابود کنید
  • محمدهادی IR ۲۲:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
    0 0
    اوه اوه اصن از قیافه موشک ملومه با یه سلاح کارامد و بدرد بوخور طرفیم از اسمشم زهر میچکه «زهیر» اسرائیل ... دیگه شاخ نشیا آخه با کدوم سلاح بزنیمت پهپاد انتحاری پهپاد مسلح به موشک زهیر فاتح ۱۱۰ سجیل عششق عماد کاربلد خرمشهر سلیمانی یا شهاب؟ پس هموجنجا که هستی سفت خاکشو بچسب و دهنتو ببند دیگه جلوی ما
  • خودم IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    1 0
    حال میده با اینا بزنی به ایران خودرو سایپا وضعیت اقتصادی ایران بهتر بشه
  • بی نام NL ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
    0 0
    گاهی اوقات باید به دشمنان کشور چنان تشری زد که حتی فکر نزدیک شدن به کشور مون رو نداشته باشند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس