فرمانده نیروی هوایی ارتش:‌ برنامه‌های بلندی برای توسعه تجهیزات دفاع هوایی دانش بنیان داریم

فرمانده نیروی هوایی ارتش گفت: برنامه‌های بلندی در مسیر توسعه پژوهش و تولیدات علمی و فن آورانه و تجهیزات دفاع هوایی دانش بنیان داریم.

به گزارش مشرق، همایش جایگاه علم و فناوری هوایی در دفاع مقدس صبح امروز(شنبه ۱۶ مهرماه) با حضور سردار شیرازی رئیس دفتر فرمانده کل قوا، امیر سرتیپ آراسته رئیس هیات معارف جنگ شهید صیاد شیرازی، امیر سرتیپ واحدی فرمانده نیروی هوایی ارتش، امیر سرتیپ دوم مروی‌نام فرمانده دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری و جمعی از اساتید و فرماندهان در دانشگاه شهید ستاری نهاجا برگزار شد.

امیر سرتیپ خلبان حمید واحدی فرمانده نیروی هوایی ارتش در این مراسم اظهار کرد: همایش حاضر که عنوان جایگاه علم و فن آوری در دفاع مقدس را با خود دارد، امروز در این دانشگاه به عنوان رکن و نهاد اندیشه و قوه عاقله نیروی هوایی الهی در مسیر رشد، بالندگی، هم افزایی علمی و فن آورانه در نیروی هوایی دانشمند تراز نظام اسلامی برگزار شده است.

وی افزود: نقش علم و فن آوری در دفاع مقدس موضوع تخصصی، عمیق و دقیقی است که برای اولین بار همایشی با این عنوان یعنی جایگاه علم و فن آوری در دفاع مقدس برگزار شده است و از این حیث نیز جای خرسندی و تشکر دارد.

فرمانده نیروی هوایی ارتش بیان داشت: در مضمون حدیثی از مولای متقیان حضرت علی (ع) نقل شده که می‌فرمایند رحمت خدا بر کسی که می داند از کجاست؟ (یعنی گذشته را می داند)، در کجاست؟ یعنی حال خود و اکنون را خوب می فهمد و به کجا می رود و می‌داند برنامه اش برای آینده چیست. لازم است برای برنامه ریزی و سیاست گذاری در تمام عرصه ها و سطوح فردی، گروهی، سازمانی و ملی به این حدیث توجه شود.

وی ادامه داد: شما اندیشمندان، به خوبی می‌دانید که در دفاع مقدس به عملیات هایی که نقش نیروی هوایی در آن‌ها پررنگ بود، جایگاه علم و فن آوری نیز بسیار پررنگ و جالب توجه خودنمایی می کرد و از ابعاد مختلف فنی و مدیریتی و فرماندهی ـ کنترل قابل بحث است.

امیر سرتیپ واحدی با اشاره به عملیات‌های نیروی هوایی ارتش در دفاع مقدس اظهار داشت: ابعاد قابل بحث این عملیات ها شامل ابعاد فنی، مدیریتی و انسانی است که حتما در پژوهش های شما به آن‌ها پرداخته شده، در برخی ازین عملیات ها صدها فروند هواپیما در عملیاتی منظم و دقیق و هماهنگ اثراتی را خلق کردند که برخی از آن‌ها هنوز هم در دنیا سابقه ندارد. عملیات کمان ۹۹ نمونه ای از این موارد است که در اولین روز مهرماه ۱۳۵۹ مبتنی بر دانش و مهارت بالای پروازی ، بیش از ۱۴۰ فروند هواپیمای شکاری بمب افکن را در خاک دشمن مدیریت کرد.

وی ادامه داد: اگر ما به تجارب و دستاوردهای فاخری که در جنگ تحمیلی و پس از آن در عرصه خودکفایی و توسعه محصولات پیچیده فن آورانه، عرصه هوایی اتفاق افتاده بی توجه باشیم طبیعتا خیلی از ظرفیت های خودمان را از دست داده ایم.

فرمانده نیروی هوایی ارتش با بیان اینکه از برگزاری این همایش علمی تشکر می کنم، تصریح کرد: اولا این قبیل اقدامات ضروری و اساسی است و ثانیا نباید صرفا به این همایش که قطعا اثرات خوبی به جا خواهد گذاشت، بسنده کنیم و باید استمرار داشته باشد و بتوانیم از این ذخایر و سرمایه های عظیم ملی و فن آورانه و مدیریتی خودمان بهره ببریم و آینده سازمان ها را با استفاده از آن تجارب از سویی و از دیگر سو نگاه به تغییرات الگوها و پارادایم ها و روندهای نوظهور علم و فن آوری و نوآوری در دنیا ، پویاتر بسازیم.

وی افزود: عزیزان، دانشمندان و اندیشمندان، پژوهشگران، دانشجویان و فرماندهان حاضر در این نشست بزرگ ما اکنون می دانیم از کجا و در کجا ریشه داریم و می‌دانیم که در جایی که حتی سیم خاردار هم به ما نمی‌دادند، ما توانستیم از تمامیت ارضی و استقلال خودمان دفاع کنیم. امروز هم می‌دانید که در کجا هستیم، در شرایطی که دشمنان این ملت رقم زده اند، تحریم های ظالمانه ای که همچنان وجود دارد، ما توانستیم.

امیر سرتیپ واحدی با بیان اینکه ما نباید نه تنها نیروی هوایی را به عنوان یک قدرت بسیار علمی و فن آورانه با تجهیزات بروز زنده نگه داریم بلکه در سطوح ارزنده ای با کمک شما دانشمندان این قدرت را توسعه نیز داده و می دهیم، خاطر نشان کرد: انتظار از شما دانشمندان این است که به گذشته خود خوب نگاه کنید، امروز را به خوبی ببینید و نیازهای کشورمان و نیازهای عرصه دفاع هوایی دانش بنیان را به خوبی ترسیم و تصویر کنید و جایگاه خودتان را در این تصویر و آینده بزرگ، مشخص کنید و در مسیر تحقق نقشه های راه و دستیابی به محصولات و فن آوری های روز و قاعده شکن و نوظهور دفاع هوایی دانش بنیان برای نیروی هوایی دانشمند تراز نظام اسلامی حرکت کنید.

وی ادامه داد:  به ویژه به دانشجویان و پژوهشگران عزیزی که شناخت و دسترسی کمتری به اسناد راهبردی دارند، عرض می کنم که ما برنامه‌های بلندی در مسیر توسعه پژوهش و تولیدات علمی و فن آورانه و تجهیزات دفاع هوایی دانش بنیان داریم.

فرمانده نیروی هوایی ارتش در پایان تاکید کرد: در دانشگاه هوایی شهید ستاری، سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی و مراکز مطالعاتی و تحقیقاتی نیروی هوایی الهی آماده هستیم و همراه هستیم تا با کمک همدیگر بتوانیم با توجه به اولویت های کشور و اولویت های بخش دفاع و اولویت های نیروی هوایی الهی در مسیر نقشه جامع علمی دفاعی امنیتی جمهوری اسلامی ایران و نقشه جامع علمی آجا هم افزا فعالیت داشته باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۶
    4 1
    چندتا هواپيمای مدرن ساختين؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس