کد خبر 1412384
تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۹
اسرائیل

رسانه‌های عبری‌زبان در گزارش‌هایی به عدم هماهنگی بین مقامات رژیم صهیونیستی در خصوص توافق هسته‌ای ایران اشاره می‌کنند و از اختلافات بین نخست‌وزیر موقت کابینه و رئیس موساد خبر می‌دهند.

به گزارش مشرق، رسانه‌های صهیونیستی به نقل از دفتر «یائیر لاپید» نخست وزیر موقت رژیم صهیونیستی گزارش می‌دهند که وی از حمله «دیوید بارنیع» رئیس موساد به دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا غافل‌گیر شده است.

طبق گزارش پایگاه اینترنتی شبکه «المیادین»، رسانه‌های عبری درباره ناراحتی لاپید از اظهارات بارنیع نوشتند: «سخنان رئیس موساد به رسانه‌ها، آن‌هم چند روز  پس از کاهش تنش بین طرفین در مورد توافق هسته‌ای ایران، باعث شرمساری اسرائیل در مقابل آمریکا شد».

پایگاه خبری «واللا» در این باره نوشت: «علی‌رغم درخواست لاپید، بارنیع نمی‌خواست به خبرنگاران بگوید که ایالات متحده مواضع خود را در مذاکرات سخت‌تر کرده است. او گفت که این موضع نخست‌وزیر کابینه است، نه یک تحلیل تخصصی؛ بنابراین او نمی‌داند در مذاکرات با کاخ سفید چه اتفاقی می‌افتد».

واللا در ادامه گزارشش از ناهماهنگی‌های مقامات تل‌آویو اشاره کرد که «دفتر لاپید از توضیحاتی که بارنیع دیروز به خبرنگاران داد تعجب نکرد، اما آنچه تعجب آور شد حمله او به دولت ایالات متحده بود».

در ادامه گزارش واللا آمده است: لاپید و اطرافیانش این بخش از سخنان بارنیع [حمله به دولت جو بایدن] را نپذیرفته و با آن مخالف بودند؛ چرا که نه با پیامی که دفتر نخست وزیری می‌خواهد منتقل کند و نه با واقعیت‌های مربوط به محتوای مذاکرات  «ایال هولاتا» مشاور امنیت داخلی در واشنگتن هماهنگ است.

این رسانه صهیونیستی در گزارش تحلیلی خود بیان کرد که «سخنان رئیس موساد پس از چند روز از کم‌رنگ شدن تنش بین تل‌آویو و واشنگتن در مورد توافق هسته‌ای، باعث شرمساری اسرائیل در مقابل دولت آمریکا شد».

پایگاه خبری واللا در بخشی از گزارش خود گفت که «پس از انتشار سخنان بارنیع، مقامات دفتر نخست‌ وزیر با مشاوران رئیس موساد تماس گرفتند و خواستار توضیح او در این باره و تصحیح مواضعش شدند».

طبق گزارش رسانه‌های عبری، منابعی در دفتر نخست‌وزیری اعلام کرده‌اند که لاپید با موقعیت کاری و موضع تخصصی بارنیع مشکلی ندارد و با بخش بزرگی از آن موافق است. لاپید مشکل را عدم هماهنگی در مورد برخی از پیام‌هایی می‌داند که وی در گفت‌وگو با رسانه‌ها ارسال کرده است.

پایگاه خبری واللا در بخش دیگری از گزارشش نوشت که ریاست موساد موقعیت و نهادی است که افراطی‌ترین روند را در قبال مسئله ایران در دولت اسرائیل پیش می‌برد؛ او [بارنیع] در طول یک سال گذشته متقاعد شده است که لاپید موضع خود را اتخاذ کرده است، موضعی که بر اساس آن بازگشت واشنگتن به توافق هسته‌ای به منافع اسرائیل آسیب می‌رساند.

واللا در ادامه گزارشش اشاره می‌کند: «بارنیع مدعی است که تمام نهادهای نظامی-امنیتی تل‌آویو از مخالفت او با توافق هسته‌ای حمایت می‌کنند و برای تثبیت ادعای خود از این موضوع استفاده می‌کند که آویو کوخاوی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح که قبلاً معتقد بود توافق هسته‌ای می‌تواند مزایایی داشته باشد حالا بعد از چند سال در این مورد با وی موافق شده است».

براساس گزارش این پایگاه خبری عبری‌زبان، بارنیا تغییر موضع کوخاوی را برخلاف جایگاه بخش اطلاعات در ارتش اسرائیل و سایر مقامات ارشد در ستاد کل توصیف کرده است. واللا در گزارش خود افزود که در داخل نهادهای امنیتی و نظامی رژیم صهیونیستی چند صدا مخالف با موضع کابینه لاپید درخصوص توافق هسته‌ای وجود دارد که کم هم نیستند.

به گزارش روزنامه صهیونیستی «تایمز اسرائیل» بارنیع، رئیس سازمان جاسوسی این رژیم در ادعاهایی که عصر روز پنج‌شنبه هفته گذشته رسانه‌های عبری زبان منتشر کردند با اشاره به اظهارات همیشگی ایران درباره صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای خود گفت که این توافقی «بسیار بد برای اسرائیل» است و ایالات متحده در حال عجله برای دستیابی به توافقی است که بنابر ادعای وی در نهایت بر اساس «دروغ» است. بارنیع اضافه کرد که به نظر می‌رسد توافق با توجه به نیازهای آمریکا و ایران اجتناب ناپذیر باشد.

بارنیع در ادامه ضمن اجتناب‌ناپذیر توصیف‌کردن توافق باتوجه به نیازهای آمریکا و ایران، تاکید کرده بود که توافق هسته‌ای آینده، اسرائیل را ملزم نخواهد کرد و تل‌آویو هر طور که صلاح بداند برای خنثی کردن تهدید علیه خود عمل خواهد کرد. به ادعای وی، «موساد در حال آماده شدن است و می‌داند که چگونه این تهدید را برطرف کند. اگر اقدامی نکنیم، اسرائیل در خطر خواهد بود».

طی روزهای گذشته تحرکات مقامات رژیم موقت صهیونیستی علیه مذاکرات برای رفع تحریم‌های ایران تشدید شده و نخست‌وزیر رژیم موقت صهیونیستی هم با برگزاری نشست خبری به لفاظی علیه ایران پرداخت. لاپید در نشستی با خبرنگاران خارجی آنچه «توافق بد» با ایران خواند را مورد انتقاد قرار داد و مدعی شد: «وقتی دائما خط قرمزها را جابجا می‌کنید، نمی‌توانید یک توافق خوب ایجاد کنید. از نظر ما، این توافق با استانداردهایی تعیین شده توسط  بایدن  مبنی بر جلوگیری کردن از تبدیل شدن ایران به یک کشور اتمی مطابقت ندارد».

تل‌آویو طی روزهای اخیر «ایال هولاتا» مشاور امنیت داخلی این رژیم را به واشنگتن فرستاده تا این مقام صهیونیست با مقامات ارشد آمریکایی دیدار و درباره توافق هسته‌ای ایران با آن‌ها رایزنی کند. کاخ سفید درباره دیدار دوجانبه «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی دولت جو بایدن با ایال هولاتا بیانیه صادر کرد و توضیح داد که این مقام آمریکایی به رژیم صهیونیستی درباره ادامه حمایت واشنگتن از تل‌آویو برای مقابله با تهدیدات ایران اطمینان داده است.

«بنی گانتز» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی نیز در سفری با اهداف مجازی، دو روز گذشته وارد آمریکا شد. او شامگاه پنجشنبه از مقر فرماندهی سازمان تروریستی سنتکام در ایالت فلوریدا بازدید و با «مایکل کورلا» فرمانده این پایگاه درباره ایران گفت‌وگو کرد. وزیر جنگ رژیم صهیونیستی قبل از سفر به آمریکا گفته بود: «ما به تلاش‌های خود برای افزایش اقدامات در جهت آسیب رساندن به نیروهای نیابتی ایران و اطمینان از اینکه این کشور هرگز به سلاح هسته‌ای دست پیدا نخواهد کرد، ادامه خواهیم داد».

وبگاه «آی۲۴» درباره دیدار گانتز و کورلا نوشت: «در بخشی از این دیدار، دو طرف در مورد راه‌های گسترش همکاری‌های عملیاتی در منطقه و در مواجهه با تهدیدات مختلف  بحث و تبادل‌نظر کردند که در این بین، ایران به‌عنوان تهدید اصلی عنوان شد. از جمله مورد دیگری که به آنها پرداخته شده، باید به افزایش آموزش‌ها و همکاری‌های (نظامی) دو طرف در دریا، هوا، زمین، حوزه سایبری و عملیات‌های اطلاعاتی اشاره کرد».

گانتز شب قبل از سفرش (چهارشنبه) درباره هدف رفتنش به آمریکا اظهار کرده بود: «عازم واشنگتن هستم تا پیام مهم و روشنی را در رابطه با مذاکرات بر سر توافق هسته‌ای با ایران منتقل کنم. اسرائیل تا زمانی که بداند چگونه از خود دفاع کند، به افزایش قدرت و توانایی‌های خود ادامه خواهد داد».

دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌های ایران پس از وقفه‌ای پنج‌ ماهه از پنجشنبه گذشته، ۱۳ مردادماه در شهر وین آغاز شد. این مذاکرات به مدت چهار روز ادامه داشت و روز دوشنبه ۱۷ مرداد با پرواز هیئت‌های شرکت‌کننده به پایتخت‌ها به پایان رسید.

برگزاری این دور از مذاکرات پس از آن صورت گرفت که «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مقاله‌ای در روزنامه فایننشال‌تایمز مدعی شده بود بسته پیشنهادی جدیدی روی میز گذاشته که حاوی راهکارهای به‌روزشده‌ای در خصوص رفع تحریم‌ها و گام‌های هسته‌ای ایران است.

بعد از اتمام دور جدید مذاکرات، مقام‌های آمریکا و اتحادیه اروپا مدعی شدند که یک «متن نهایی» به همه طرف‌ها ارائه شده که قابل تغییر نخواهد بود و بایستی یا پذیرفته شود و یا شکست مذاکرات اعلام شود. این ادعا از سوی یک مقام وزارت خارجه ایران رد و اعلام شد: «با توجه به ادامه بحث‌ها درباره چند موضوع مهم باقی‌مانده، هنوز در مرحله‌ای قرار نداریم که از نهایی شدن متن توافق در وین سخن بگوییم».

تنها چند روز پس از ارائه پیشنهادهای اروپا، جمهوری اسلامی ایران پاسخ خود به این پیشنهاد را مستندا به هماهنگ‌کننده اروپایی ارائه کرد. اما طرف آمریکایی برای ارائه پاسخ به نظرات ایران حدود ده روز وقت‌کشی کرد.

تنها سه روز پیش بود که «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد واشنگتن پاسخ خود به نظرات ایران در خصوص مذاکرات رفع تحریم‌ها را به اتحادیه اروپا داده است. پرایس در این باره گفته بود: «بررسی‌های ما از نظرات ایران به پایان رسیده است؛ ما امروز به اتحادیه اروپا پاسخ دادیم».

«ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ضمن تایید دریافت پاسخ دولت آمریکا به ‌نظرات جمهوری اسلامی ایران برای حل و فصل موضوعات باقی‌مانده در مذاکرات رفع تحریم، اعلام کرد: بررسی دقیق نظرات طرف آمریکایی آغاز شده و جمهوری اسلامی ایران پس از تکمیل بررسی‌ها، نظرات خود در این رابطه را به هماهنگ‌کننده اعلام خواهد کرد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • سید IR ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    2 0
    صهیونی ها کم کم دارند قدر ظریف الممالک را بهتر درک می کنند!
  • IR ۱۸:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    2 0
    کاخ سفیدمجبوره خودش روازنزاع خاورمیانه بااین قاتلین فاشیست کناربکشه وگرنه درفقروفلاکت وحشتناکترنابودمیشه ازانگیزه ی سربازان تاسیاستمدارانشان پرازاختلاف وانتقام گیری بینشان شده
  • IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    3 0
    تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.
  • محمد جوادی IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    1 0
    صهیونیست ها دارند رنگ مان می کنند قطعا با برجام بایدن قند تو دلشان آب شده احساس من این است تیم مذاکره ما وا داده غربی ها و روس ها و چینی ها دارند نصیحت مان می کنند اسرائیلی ها هم فحاشی می کنند داداش بچه گول می زنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس